Gå til innhold

Genrasjonsbolig frustrasjon

Anbefalte innlegg

''Jeg hadde blitt gal skulle jeg delt hus med min far eller mine svigerforeldre selv om jeg egentlig ikke har ett vondt ord å si om noen av dem pr. nå.''

Noen ganger klarer man å ha et godt forhold nettopp fordi man ikke går oppå hverandre og aksepterer hverandres private sfære.

''Noen ganger klarer man å ha et godt forhold nettopp fordi man ikke går oppå hverandre og aksepterer hverandres private sfære.''

Jepp og det er jeg ikke så sikker på at hadde fungert om vi skulle delt hus...

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

6

• Lillemus

4

• EnolaGay

3

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pyttan

I forhold til din mor må du låse døren og ikke gi henne nøkkel.

Jeg hadde blitt gal skulle jeg delt hus med min far eller mine svigerforeldre selv om jeg egentlig ikke har ett vondt ord å si om noen av dem pr. nå.

Får hun ikke ha nøkkelen banker hun på døren helt til jeg åpner. Åpner jeg ikke sjekker hun om bilen er der. Er den det så banker hun igjen mens hun hyler: "Pyttan. NÅ MÅ DU ÅPNE". Jeg syns det er værre. Å kanskje være på det lille rommet mens hun står på utsiden av døren å hyler. Hun gir seg ikke heller.

Mine søsken har også valgt å gi henne nøkkel (de bor et annet sted) men de syns det er for flaut når hun står på døren og ringer og hyler hvis de ikke åpner (kan jo være i dusjen de også). Hun hyler og naben stikker hodet ut for å se hva som skjer. Jaja. En dag kan jeg kanskje le av det? Men det blir nok mange år til......

Gjest Hulderen

Du har to problem: Din mor og dine barn. De mangler respekt for deg, og barna vil ikke få mer respekt om dere flytter. Da vil de finne andre løsninger for å få seg annen middag.

Du må bare sette foten ned, og vise at det er du om er sjefen. Dine barn skal spise hjemme, med mindre annet er avtalt senest dagen i forveien. Adlyder de ikke det, så får du hente dem tilbake.

Moren din må høre i klartekst at DU er oppdrgeren, ikke hun. Si i fra at hun undergraver deg ved å la barna spise hos seg.

Du må også be henne slutte å komme inn uten videre. Du har en stor fordel: dette er din mor, ikke din svigermor. Så du slipper at din mann kommer mellom barken og veden. Du må bare kvinne deg opp.

''Noen ganger klarer man å ha et godt forhold nettopp fordi man ikke går oppå hverandre og aksepterer hverandres private sfære.''

Jepp og det er jeg ikke så sikker på at hadde fungert om vi skulle delt hus...

''Jepp og det er jeg ikke så sikker på at hadde fungert om vi skulle delt hus...''

Jeg tror rett og slett det er klokt å holde en viss geografisk avstand til foreldre/svigerforelde. Det er fort gjort at man tråkker inn og ut døren hos foreldrene sine av gammel vane, så kanskje ikke foreldrene skjønner det samme ikke kan gjøres andre veien om man bor nært innpå hverandre?

Får hun ikke ha nøkkelen banker hun på døren helt til jeg åpner. Åpner jeg ikke sjekker hun om bilen er der. Er den det så banker hun igjen mens hun hyler: "Pyttan. NÅ MÅ DU ÅPNE". Jeg syns det er værre. Å kanskje være på det lille rommet mens hun står på utsiden av døren å hyler. Hun gir seg ikke heller.

Mine søsken har også valgt å gi henne nøkkel (de bor et annet sted) men de syns det er for flaut når hun står på døren og ringer og hyler hvis de ikke åpner (kan jo være i dusjen de også). Hun hyler og naben stikker hodet ut for å se hva som skjer. Jaja. En dag kan jeg kanskje le av det? Men det blir nok mange år til......

Hun er ikke i ferd med å bli senil? For det der høres ikke normalt ut, selv ikke for en forelder som ikke har innsett at det forlengst er på tide å slite av båndene.

Gjest Pyttan

''Låser jeg døren til soverommet når... ja. Så banker hun på å roper: "Pyttan, er alt i orden?" ''

*stum* Er det mulig? Du får holde øynene oppe om det skulle dukke opp noe på boligmarkedet i nærheten.

Jeg sjekker finn.no hver dag + at jeg tipper for 80 kroner pr mnd.

Annonse

''Får hun ikke ha nøkkelen banker hun på døren helt til jeg åpner. Åpner jeg ikke sjekker hun om bilen er der. Er den det så banker hun igjen mens hun hyler: "Pyttan. NÅ MÅ DU ÅPNE". Jeg syns det er værre.''

Du la oppførselen hennes rett og slett styre deg! Hvis ikke damen er lite begavet så må det da gå an å få henne til å skjønne at man ikke kan oppføre seg sånn? Blir bare mer og mer overbevist om at en tur på familievernkontoret er en grei løsning som en del av oppdragelsen av din mor.

Gjest Hulderen

Står hun og hyler?!?

Si meg, er hun lettere tilbakestående? I så fall nytter det vel ikke å lære henne normal folkeskikk, og da er eneste mulighet å flytte, selv om barna må bytte skole. Du skal tross alt overleve, du også.

Gjest Pyttan

''Jepp og det er jeg ikke så sikker på at hadde fungert om vi skulle delt hus...''

Jeg tror rett og slett det er klokt å holde en viss geografisk avstand til foreldre/svigerforelde. Det er fort gjort at man tråkker inn og ut døren hos foreldrene sine av gammel vane, så kanskje ikke foreldrene skjønner det samme ikke kan gjøres andre veien om man bor nært innpå hverandre?

Jeg tar mot til meg å besøker min mor ca to ganger pr mnd. Da blir jeg en halv times tid. Så jeg tråkker ikke ned hennes dørterskel.

''Jeg sjekker finn.no hver dag''

Du er ikke en av dem som legger ut FINN-annonser med "Pent brukt mor kan avhentes gratis"?

;-)

Med vennlig hilsen

Syns sånt er slemt gjort, jeg. Mot den som kanskje finner på å svare på annonsen, altså.

Hehe.

Annonse

Gjest Pyttan

Siden jeg har lettere for å sette meg inn i rollen som (bekymret) mor enn (irritert) datter, føler jeg for å spørre: Har hun noen grunn til å være bekymret for deg?

Nei, egentlig ikke selv om hun i sitt hode tror jeg lider av anorexi, bullemi og ellers annen spisevegring og at grunne til at jeg veier for mye er noe hun ikke kan forklare.

Gjest for nemlig!

Når ting går virkelig over stokk og stein og jeg MÅ få meg en time alene, går jeg ut av kjellerdøren og hopper inn i bilen og kjører meg en tur. Jeg rekker som regel ikke lenger enn til neste gatehjørne før min mor ringer og lurer på hvorfor bilen min er borte. Og svarer jeg ikke på telefon da, noe jeg seff ikke gjør, så vet jeg det blir kryssforhør og anklager "jeg ble så bekymret" når jeg kommer hjem.

Jeg VIL vinne i lotto. Få råd til å flytte.

Høres ut som din mor ikke helt har klart å gi slipp på at du faktisk er voksen nå...

Kanskje du skulle minnet henne om det?

Låser jeg døren til soverommet når... ja. Så banker hun på å roper: "Pyttan, er alt i orden?". Det er som å helle vann på bålet.

Men jeg skal være glad så lenge hun kan kjøre bil. Befinner hun seg på utsiden av bomringen og barna er borte, så har jeg gode muligheter til å nå mål:)

He he...kanskje dere skulle gjøre gjørs på å ha sex en gang hun banker på, og så LA HENNE komme inn og se det - så lærer hun kanskje til en annen gang å la dere i fred når dere ikke svarer?

Si det en gang til - veldig tydelig.

Lås døra når du er hjemme. Hun behøver ikke å kunne gå inn til deg uten å ringe på.

Fortell barna at det er respektløst av dem å ikke si i fra om de ikke skal spise mat hjemme. Gjør gjerne en avtale om at de kan spise hos mormor de og de dagene i uka.

Ja det siste var en god ide. Lag en avtale feks om en fast dag i uka da barna kan spise hos mormor.

Det høres ut som du er nødt til å lage veldig klare og tydelige grenser her, både overfor din mor og dine barn. Både når det gjelder ting som har med ditt privatliv å gjøre, og forholdet mellom din mor og hennes barnebarn.

Skriv gjerne reglene pent opp på et papir, som du lager et eksemplar av til din mor også.

Gjest Elextra

Jeg skjønner ikke at man bosetter seg i samme hus som sine foreldre/barn, med mindre man har et særs godt forhold og samtidig aksepterer hverandres grenser. Jeg har godt forhold til både foreldre og svigerforeldre, men foretrekker å ha dem en liten kjøretur unna likevel, ville nok overhodet ikke vurdert annet ;).

Det bør være en selvfølge med låst dør i mellom boenhetene og at en ikke tråkker dørene ned hos hverandre eller holder øye med hvor den andre generasjonen befinner seg til enhver tid.

Jeg ville tørnet av mindre.

Gjest det er nok det beste

tter å ha lest hele tråden, så ser jeg at du er en skikkelig pingle og konfliktsky som få.

Du får rett og slett som du fortjener. Du lar deg hundse med av både moren din og ungene. Og tør ikke si i fra til noen av dem.

Så du må rett og slett bare leve slik. Du kommer ikke til å tørre å flytte når ungene er ferdig på skolen heller, det er du for feig til.

Så fortsett underdanigheten din og resigner, så får du det aller best :o)

Gjest Pyttan

tter å ha lest hele tråden, så ser jeg at du er en skikkelig pingle og konfliktsky som få.

Du får rett og slett som du fortjener. Du lar deg hundse med av både moren din og ungene. Og tør ikke si i fra til noen av dem.

Så du må rett og slett bare leve slik. Du kommer ikke til å tørre å flytte når ungene er ferdig på skolen heller, det er du for feig til.

Så fortsett underdanigheten din og resigner, så får du det aller best :o)

Om 10 år.... håper på lenger... sitter jeg alene igjen. Jeg har en venninne som allerede nå sitter alene igjen. Jeg er frustrert, hun savner sine foreldre. Ja, jeg velger livet som martyr som du kaller det for å få lov å få så mye tid med min mor som mulig. Min far døde tidlig, og jeg vet hva savn er.

Beklager at jeg ble frustrert i stad, men det er sånt som skjer.

Jeg er utrolig glad i min mor som mangler noen antenner, men det er bare sånn det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...