Gå til innhold

Barnedåp - eller ikke??

Anbefalte innlegg

Gjest missmonalisa

Er det vanlig med invitasjon til barnedåp - og i såfall hvor lang tid på forhånd? Søndag om halvannen uke skal min aller første tanteunge døpes. Jeg har ikke blitt invitert - verken skriftlig eller muntlig, og har derfor langt andre planer den helga. Noe som har ført til stor misnøye hos min mor som FORVENTER at jeg skal stille likevel, for det har hun tenkt å gjøre. Som bestemor har heller ikke hun fått noen skikkelig invitasjon, men et spørsmål fra svigerdatteren om dåpskjolen hun hekler rekker å bli ferdig til den helga.

Noen som har tilsvarende erfaringer?

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378128-barned%C3%A5p-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mary Poppins

Ettersom dette gjelder din søster eller bror, synes jeg jo at du bare kunne spurt vedkommende? Jeg ville jo tatt det som en selvfølge at jeg var bedt i dåpen om jeg var deg, men alle har selvfølgelig ikke like godt forhold til sine søsken. Uansett, ring dem og spør :)

Gjest Hulderen

Hvis de har fortalt deg om dåpen, så anser de vel det som en invitasjon. Ikke sikkert de føler det er nødvendig å gjøre det så formelt overfor nærmeste familie.

Du må selvsagt uansett stille i kirken, du ønsker vel selv å oppleve det? Siden det virker som om du syns det er pinlig å spørre om du er invitert, så kan du spørre om det er noe program etter kirken. Da får du sikkert til svar at det er lunsj kl sånn eller middag kl slik. Som du da stiller på.

Gjest luftslott

Min første tanteunge ble døpt for 3-4 mnd siden. Da gikk det meste muntlig, noen få henvendelser direkte fra foreldrene til dåpsbarnet men det meste via besteforeldrene. Vi fikk overlevert invitasjon fra besteforeldrene kanskje ei uke før, mest fordi det var et fint bilde. Når det er såpass nær familie tror jeg det er vanlig at det er muntlig kontakt, man tar det nesten for gitt at tante kommer:-)

Annonse

Gjest Elextra

Det vanligste er nok skriftlig invitasjon minst et par uker i forveien for dåpen. Det er det greieste for alle, da hersker ingen usikkerhet om hvem som er invitert, og man har tidspunkt og sted etc. skriftlig. I tillegg vil det i invitasjonen om at svar utbes, hvilket må være en stor fordel for vertsskapet (antar de skal ha en form for samvær i etterkant).

Med mindre dere har et veldig dårlig forhold er det vel bare å ringe å spørre?

Gjest Elextra

I vår familie og omgangskrets er det helt uvanlig med skriftlig invitasjon til dåp. Tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn er selvskrevne gjester når dato er satt. Og det formidles muntlig. Venner og mer perifer slekt inviteres også muntlig.

Dette er jeg helt ukjent med.

Er det ikke da vanskelig for vertskapet å holde orden med hvor mange som kommer? Og vil det ikke for enkelte fettere/kusiner/deres barn, halvsøsken, fraskilte onkler o.l. være uklart om de er omfattet av invitasjonen?

Gjest fadder

I vår familie og omgangskrets er det helt uvanlig med skriftlig invitasjon til dåp. Tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn er selvskrevne gjester når dato er satt. Og det formidles muntlig. Venner og mer perifer slekt inviteres også muntlig.

Hvordan organiserer dere det med mat og sitteplasser når dere ikke vet hvor mange som kommer?

Det er barnet til broren din? Jeg ville spurt han, men med mindre dere ikke er på talefot ville jeg ansett det som en selvfølge at du var invitert. Dette gjelder særlig hvis heller ikke barnets bestemor har fått invitasjon.

Jeg er vant til at man blir invitert skriftlig i barnedåp.

Annonse

Gjest togli

Samme i min familie...

Gjest zipper

Dette er jeg helt ukjent med.

Er det ikke da vanskelig for vertskapet å holde orden med hvor mange som kommer? Og vil det ikke for enkelte fettere/kusiner/deres barn, halvsøsken, fraskilte onkler o.l. være uklart om de er omfattet av invitasjonen?

Hvis det er uklart, så spør de eller vi. I min familie har vi tradisjon for god, muntlig kommunikasjon, og regner med hverandre til alle familieanledninger. Om gjestetallet er litt usikkert, så er det gjerne suppe på menyen, og ei stor gryte i bakhand. Det sosiale er langt viktigere Ann perfekt bordorden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...