Gå til innhold

Sannheten om meningløsheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser sannheter om menneskeheten.

Det kommer i bølger. Det blir så klart for meg hvor meningsløst livet er. Jeg er den som skjønner dette. Menneskene rundt meg lever sine liv uanfektet uten å ta denne sannheten på alvor. Det er akkurat som de ikke skjønner det.

Jeg blir særlig fortvilet over livet når jeg ser barn. Jeg blir helt ute av meg med tanke på alt de skal igjennom for så bare å dø. Dette går veldig innpå meg.

Jeg befinner meg utenfor fellesskapet, som en satellitt ute i rommet som ser ned på menneskene. Jeg føler meg annerledes, annerledes og temmelig alene.

Jeg føler at jeg mangler en viktig tilknytning til livet og til min sosiale sammenheng. Jeg kjenner mange mennesker, men føler meg langt unna. Noen ganger klarer jeg ikke en gang å høre hva som blir sagt. Det er en så stor avstand til andre.

Sannhetene som kommer til meg gjør meg oppriktig fortvilet og veldig trist. Jeg kan begynne å gråte sånn helt uten videre når dette overvelder meg. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Jeg mangler retning i livet. No mission.

Vel, dette er også meningsløst. Jeg klarer ikke en gang å formulere et spørsmål. Jeg har ingen rettlinjede tanker, mangler struktur og oversikt. Kall det gjerne dagboknotater, ja det er greit nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, kjipt med denne meningsløsheten.

*klem*

Skrevet

''Jeg ser sannheter om menneskeheten. ''

Du ser kanskje sannheter om ditt eget liv, men hva gir deg grunnlag for generaliseringer av denne typen? Hvordan definerer du meningsløshet og trenger andres liv å være meningsløse selv om du opplever ditt slik?

Skrevet

Uff, kjipt med denne meningsløsheten.

*klem*

Takk for klemmen og takk for at du stoppet opp.

Skrevet

Har du jobb?

Jeg har vært i arbeidspraksis i lengre tid, men skal begynne i jobb om noen uker. En jobb som ligger langt over det jeg makter.

Skrevet

Takk for klemmen og takk for at du stoppet opp.

Det er jo heldigvis mange, sannsynligvis de fleste barn som har det bra:-) Gjør du noe hyggelig for tiden?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har vært i arbeidspraksis i lengre tid, men skal begynne i jobb om noen uker. En jobb som ligger langt over det jeg makter.

Tror du det kanskje kan være en av grunnene til at du tenker på meningsløshet nå, det at du tror du ikke kommer til å makte den nye jobben?

Skrevet

''Jeg ser sannheter om menneskeheten. ''

Du ser kanskje sannheter om ditt eget liv, men hva gir deg grunnlag for generaliseringer av denne typen? Hvordan definerer du meningsløshet og trenger andres liv å være meningsløse selv om du opplever ditt slik?

Sannhetene eller kall det gjerne ”åpenbaringer” og klarsyn er der jeg får en sterk opplevelse av at alle mennesker gjør en hel masse meningsløse ting utover det som er den egentlige meningen med livet, og det er den biologiske oppgaven det er å få barn. Når en ikke får barn opplever jeg at livet er meningsløst.

Jeg klarer ikke å tenke i rette linjer. Jeg er ikke god til å argumentere. Jeg har så dårlig hukommelse at jeg mister sammenhengen. Spørsmålet forsvinner ut i luften.

Skrevet

Tror du det kanskje kan være en av grunnene til at du tenker på meningsløshet nå, det at du tror du ikke kommer til å makte den nye jobben?

Det er ikke usannsynlig. Men, jeg har ofte sannhetssyn slik som jeg beskriver, men akkurat nå er jeg fortvilet.

Skrevet

Det er jo heldigvis mange, sannsynligvis de fleste barn som har det bra:-) Gjør du noe hyggelig for tiden?

Jeg har forsøkt å ha en hyggelig påske med venner og familie.

Men jeg kjenner stor avstand, og meningsløsheten knager i magen og fyller hodet med destruktive tanker. Sorry, men sånn er det. Skulle gjerne kommet med noe mer oppløftende og stimulerende ut i eteren.

Skrevet

Sannhetene eller kall det gjerne ”åpenbaringer” og klarsyn er der jeg får en sterk opplevelse av at alle mennesker gjør en hel masse meningsløse ting utover det som er den egentlige meningen med livet, og det er den biologiske oppgaven det er å få barn. Når en ikke får barn opplever jeg at livet er meningsløst.

Jeg klarer ikke å tenke i rette linjer. Jeg er ikke god til å argumentere. Jeg har så dårlig hukommelse at jeg mister sammenhengen. Spørsmålet forsvinner ut i luften.

'' Når en ikke får barn opplever jeg at livet er meningsløst.

''

Ingen kan ta fra deg din egen opplevelse av ditt liv. Det virker imidlertid absurd å mene at du kan generalisere fra din egen opplevelse til å tro at du har fått en "åpenbaring om sannheten".

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er ikke usannsynlig. Men, jeg har ofte sannhetssyn slik som jeg beskriver, men akkurat nå er jeg fortvilet.

Jeg kan nok til tider føle det ganske likt som deg. Min grunn er at jeg har vært syk så lenge og mye av livet har gått forbi, uten at jeg har fått delta i det.

En annen grunn til at jeg kan føle det slik er redselen for å aldri bli frisk og dermed ikke kunne delta i samfunnet på vanlig måte, da også når det gjelder jobb.

Skrevet

Stor klem og en stor kopp sjokolade til deg!

Husk at ting ikke alltid er som de ser ut, spesiellt ikke når du er forvirret og fortvilet.

Skrevet

Jeg har forsøkt å ha en hyggelig påske med venner og familie.

Men jeg kjenner stor avstand, og meningsløsheten knager i magen og fyller hodet med destruktive tanker. Sorry, men sånn er det. Skulle gjerne kommet med noe mer oppløftende og stimulerende ut i eteren.

Ikke noe problem:-) Har du det kjipt så har du det kjipt. Det er lov.

Skrevet

Stor klem og en stor kopp sjokolade til deg!

Husk at ting ikke alltid er som de ser ut, spesiellt ikke når du er forvirret og fortvilet.

Takk for klem og takk for sjokoladen...ingen over ingen ved siden!

Kjenner at jeg er mye redd for tiden.

Håper at du har det fint der du er :o)

Klem fra meg.

Skrevet

Takk for klem og takk for sjokoladen...ingen over ingen ved siden!

Kjenner at jeg er mye redd for tiden.

Håper at du har det fint der du er :o)

Klem fra meg.

Da ønsker jeg deg litt trygghet i tillegg til all sjokkissen!

Jeg har det mer og mer fint. :)

Skrevet

Det er mange filosofer som ser det på din måte. Men det er en smertefull måte å se livet på. Er det en mening med at du er født? Har vi verdi bare fordi vi eksisterer?

Jeg tror vi er mer enn bare kjøtt og blod. Jeg tror vi er en del av et større system. Tenk på deg selv! Hvordan i all verden har alle dine tanker blitt til? Hvordan kan du tenke så komplisert uten at det er en mening bak det?

Opp med hodet. DU er i hvert fall ikke meningsløs. Ikke i mine øyne, og jeg har lest innleggene dine.

Skrevet

Da ønsker jeg deg litt trygghet i tillegg til all sjokkissen!

Jeg har det mer og mer fint. :)

Godt å høre at du har fått vind i seilene. Jeg tenker ofte på deg når jeg er der du holder hus.

Skrevet

Det er mange filosofer som ser det på din måte. Men det er en smertefull måte å se livet på. Er det en mening med at du er født? Har vi verdi bare fordi vi eksisterer?

Jeg tror vi er mer enn bare kjøtt og blod. Jeg tror vi er en del av et større system. Tenk på deg selv! Hvordan i all verden har alle dine tanker blitt til? Hvordan kan du tenke så komplisert uten at det er en mening bak det?

Opp med hodet. DU er i hvert fall ikke meningsløs. Ikke i mine øyne, og jeg har lest innleggene dine.

Hei Gondor!

Tusen takk for tanker og innspill fra deg. Det er godt å ta imot det!

Jeg forsøker å tenke i så konstruktive baner som mulig, men jeg synes det er svært vanskelig. Min overbevisning sitter så sterkt i.

Takk igjen for varme ord :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...