Gå til innhold

Breivik er tilregnelig.

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Så flott, kanskje folk kan gå til bake til å tro att schizofrene har dobbel personlighet, isteden for å være rævfarlige.

Hva mener du med at schizofrene har dobbel personlighet? Eller er det ironisk ment?

Jeg er ikke så god på ironi...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• Nøtteskall

3

• serenity777

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva mener du med at schizofrene har dobbel personlighet? Eller er det ironisk ment?

De har ikke det men enkelte folk tror det, hører det når de spøker med schizofreni.

Skrevet

Jeg antar at serenity777 mener at "Ola Nordmann" nå kan gå fra å mene at "schizofrene er økesvingende gærninger" (som ABB), tilbake til slik "Ola Normann" (feilaktig) så schizofrene før ABB - nemlig som folk med splittet personligheter. (Altså, også feil.)

Med vennlig hilsen

Gjest lauring
Skrevet

''I ABBs tilfelle, er hans handlinger grundig gjennomtenkt, planlagt og "godt begrunnet", (ifølge ham selv). Så det kan neppe sies at han ikke var klar over hva han gjorde, noe som etter mine begreper ligger i definisjonen av å være "utilregnelig"''

Enig. Det han har sagt og skrevet er ikke så annerledes enn det man kan/kunne lese på nett hver dag. Dessverre.

Når han kan planlegge dette over 9 år, så mener jeg at han må være klar over hva han gjorde.

Med vennlig hilsen

''Det han har sagt og skrevet er ikke så annerledes enn det man kan/kunne lese på nett hver dag. Dessverre.''

Nå må snart gå opp for deg at det er himmelvid forskjell på å ha disse meningene, og utføre disse avskylige handlingene. Skjerp deg!

Skrevet

''Det han har sagt og skrevet er ikke så annerledes enn det man kan/kunne lese på nett hver dag. Dessverre.''

Nå må snart gå opp for deg at det er himmelvid forskjell på å ha disse meningene, og utføre disse avskylige handlingene. Skjerp deg!

''Nå må snart gå opp for deg at det er himmelvid forskjell på å ha disse meningene, og utføre disse avskylige handlingene.''

Du tenker da på det Krekar er dømt for?

=====

Selvsagt er det himmelvid forskjell på å tenke/argumentere for noe, og å utføre massemord. Ingen har påstått noe annet.

Derimot er det tankevekkende, for ikke å si direkte skremmende, at så mange sier seg enig med det ABB skrev (og noen også med det han gjorde).

Gjest mannen sin
Skrevet

Det er ingen tvil om at Psykiatri er en vitenskap. Problemet er bare at vitenskapen på mange måter er i startfasen og at det bare er en brøkdel vi vet om hjernen.

Freud har fått mye anerkjennelse for jobben han gjorde allerede på 1800-tallet. Likevel skjønner man at det ikke går så fort i svingene når man nesten 100 år senere altså på 70-tallet lobotomerer folk på Gaustad og har homofili som en diagnose - her har det vært mye prøving og feiling med andre ord.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg antar at serenity777 mener at "Ola Nordmann" nå kan gå fra å mene at "schizofrene er økesvingende gærninger" (som ABB), tilbake til slik "Ola Normann" (feilaktig) så schizofrene før ABB - nemlig som folk med splittet personligheter. (Altså, også feil.)

Med vennlig hilsen

Ok!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

De har ikke det men enkelte folk tror det, hører det når de spøker med schizofreni.

Ja, vet at mange tror det og det er jo feil.

Jeg skjønte hva Serenity777 mente når Sør forklarte det for meg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det bør vurderes om alle samtaler mellom den observerte og de sakkyndige bør tas opp på bånd og lagres på en sikker måte. Dermed kan en få en etterprøving av konklusjonenen basert på det som faktisk er kommet frem i undersøkelsen/observasjonen.

Vi skal ikke glemme at ABB har et ønske om å fremstå frisk, og at han kunne ha mottatt meget god veiledning fra sine forsvarere vedr oppførsel og utsagn for å få den ønskede konklusjon.

''Vi skal ikke glemme at ABB har et ønske om å fremstå frisk, og at han kunne ha mottatt meget god veiledning fra sine forsvarere vedr oppførsel og utsagn for å få den ønskede konklusjon.''

Sosiopater, er gjerne intelligente og flinke til å "etterape" normal oppførsel. ABB, vet han tjener på å ikke bli fremstilt som utilregnelig, fordi straffen ved å være tilregnelig vil høyst sannsynligvis bli lavere.

samtidig, så klarer han ikke helt å motstå sin sosiopatiske side, og "glipper" muligens itensjonelt, for derved å forvirre juryen, mener jeg.

Gjest mannen sin
Skrevet

En shizofren blir jo en annen person på en måte når personen hallusineringer/har vrangforestillinger/psykose versus når personen er frisk(ere). For det er jo ikke sånn at en person med den diagnosen er like syk hele tiden. Mange kan jo fungere veldig bra med psykofarmaka. Fulle folk forandrer seg jo også mye fra de var edru.

Men vi snakker jo ikke om mulitippel personlighet heller der personen plutselig går fra å være Tom til å bli Frode og plutselig er en helt annen person med forskjellige interesser osv.

Gjest lauring
Skrevet

''Nå må snart gå opp for deg at det er himmelvid forskjell på å ha disse meningene, og utføre disse avskylige handlingene.''

Du tenker da på det Krekar er dømt for?

=====

Selvsagt er det himmelvid forskjell på å tenke/argumentere for noe, og å utføre massemord. Ingen har påstått noe annet.

Derimot er det tankevekkende, for ikke å si direkte skremmende, at så mange sier seg enig med det ABB skrev (og noen også med det han gjorde).

''Du tenker da på det Krekar er dømt for?''

Krekar er dømt for trusler.

''(og noen også med det han gjorde).''

Ja, *det* er skremmende.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

En shizofren blir jo en annen person på en måte når personen hallusineringer/har vrangforestillinger/psykose versus når personen er frisk(ere). For det er jo ikke sånn at en person med den diagnosen er like syk hele tiden. Mange kan jo fungere veldig bra med psykofarmaka. Fulle folk forandrer seg jo også mye fra de var edru.

Men vi snakker jo ikke om mulitippel personlighet heller der personen plutselig går fra å være Tom til å bli Frode og plutselig er en helt annen person med forskjellige interesser osv.

Jeg er nok ikke enig i at en schizofren blir en annen person i syke perioder. Heller ikke fulle folk.

Man er seg selv, fullt og helt, med eller uten sykdom.

Men du skriver "på en måte en annen person", så jeg skjønner kanskje hva du mener; at utenfra kan man i en syk fase virke annerledes, "som en annen person". Men man er selvsagt ikke en annen person. Men det er deler av en selv som blir mer framtredende, men de er like fullt en del av personen det gjelder.

Gjest mot strømmen, alltid
Skrevet

''Vi skal ikke glemme at ABB har et ønske om å fremstå frisk, og at han kunne ha mottatt meget god veiledning fra sine forsvarere vedr oppførsel og utsagn for å få den ønskede konklusjon.''

Sosiopater, er gjerne intelligente og flinke til å "etterape" normal oppførsel. ABB, vet han tjener på å ikke bli fremstilt som utilregnelig, fordi straffen ved å være tilregnelig vil høyst sannsynligvis bli lavere.

samtidig, så klarer han ikke helt å motstå sin sosiopatiske side, og "glipper" muligens itensjonelt, for derved å forvirre juryen, mener jeg.

''ABB, vet han tjener på å ikke bli fremstilt som utilregnelig, fordi straffen ved å være tilregnelig vil høyst sannsynligvis bli lavere.''

Det kan godt hende, men jeg tror det er like mye at han vil framstå som en normal person hvis meninger er "legale", hvis du forstår meg rett.

Som utilregnelig/sinnsyk er han nok redd for at ingen vil bry seg om meningene hans. Han blir liksom bare puttet inn i boksen "gal", og folk vil komme til å riste på hodet over ham, kanskje synes synd på ham, og til slutt lar han han gå over i historien som den syke, gale mannen som man ikke kan/kunne ta alvorlig. Han blir altså i dette tilfellet avfeid. Han får ikke anerkjennelse.

Som tilregnelig derimot, vet han at hans meninger ikke kan bli avfeid som tullball. Han vet at han i kraft å være en frisk mann kan ytre ting som folk på en helt annen måte må ta stilling til og forholde seg til. Han får på en måte "anerkjennelse".

Skrevet

Det var en spøk ja. Folk flest går jo rundt å tror att det å være schizofren er det samme som å ha flere personligheter. Hvilket det jo ikke er. Men bedre de tror det, enne att de tror folk er som breivik.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Stemmer det Sør :)

Skrevet

Det bør vurderes om alle samtaler mellom den observerte og de sakkyndige bør tas opp på bånd og lagres på en sikker måte. Dermed kan en få en etterprøving av konklusjonenen basert på det som faktisk er kommet frem i undersøkelsen/observasjonen.

Vi skal ikke glemme at ABB har et ønske om å fremstå frisk, og at han kunne ha mottatt meget god veiledning fra sine forsvarere vedr oppførsel og utsagn for å få den ønskede konklusjon.

Dersom en klient virker frisk så blir han anklaget for å skjule symptomer. Dersom en klient viser følelser så blir han anklaget for å være selvopptatt. Dersom en klient skjuler sine følelser blir han anklaget for å være dyssosial.

Slik er norsk rettspsykiatri (og antakeligvis en del ellers i verden også).

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det var en spøk ja. Folk flest går jo rundt å tror att det å være schizofren er det samme som å ha flere personligheter. Hvilket det jo ikke er. Men bedre de tror det, enne att de tror folk er som breivik.

Det er sant!

Skrevet

Den erfarne svenske proffesorern Cullberg sa jo tidlig at diagnosen var feil og all planleggingen og å oppre så samlet osv ikke kunne være mulig med en slik diagnose - selv om han ikke hadde snakket med ABB. Mannen visste nok hva han snakket om etter et langt liv med plenty av erfaring med schizofrene pasienter og bøker om schizofreni osv. Psykolog Pål Grøndahl derimot avfeide kritikken fra Cullberg og sa at han måtte ha respekt for kunnskap. Pipa har kanskje fått en annen lyd nå?.

De nye sakkyndige skal i alle fall ha kred for å vise ballene ved å gå imot den forrige rapporten.

Man trenger ikke være psykiater for å forstå at noen skurret med den forrige rapporten. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om konklusjonen, men begrunnelsene for den.

I mitt hode er enhver person som klarer å skyte og drepe så mange mennesker på en slik måte sinnsyk og utilregnelig. Hvordan lovverket definerer dette er imidlertid en annen sak. At Psykiatere har forskjellige meninger og utøver skjønn i slike saker bør vel ikke overraske noen.

Kanskje tilfellet ABB bør føre til en justering av hva lovverket regner for å vøre utilregnelig? Ingen tilretnelig person gjør noe slikt- case closed. Behandle fyren så godt det lar se gjøre, håp at han blir såpass frisk a han skjønner hva han har gjort og la han leve innesperret slik at folket får tilfredsstilt sine ønsker om hevn.

Skrevet

Hei!

Jeg tror mere faglig dyktighet er viktig for god og riktig diagnostisering.

Jeg er feks gjennom to instanser som ikke viste om hverandre fått samme diagnose, og min psykiater sa faktisk den var lett for henne å sette, selv om jeg ikke forstår det selv, heller ikke andre med asperger syndrom tror jeg forstår det. (men det er noe jeg tror og ikke vet)

Så en dyktig psykiater tror jeg setter riktig diagnose for det meste av tiden.

Skrevet

Dersom en klient virker frisk så blir han anklaget for å skjule symptomer. Dersom en klient viser følelser så blir han anklaget for å være selvopptatt. Dersom en klient skjuler sine følelser blir han anklaget for å være dyssosial.

Slik er norsk rettspsykiatri (og antakeligvis en del ellers i verden også).

Ja Andeby... akkurat slik er det i norsk psykiatri. Har man først fått en merkelapp på seg så blir får man besyldninger uansett hva man gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...