Gå til innhold

Har jeg noe med det?

Gjest ambrose

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose

Gutten på 15 har fast jobb. Han tjener rundt 4000,- pr mnd.

Nå har han feks valgt å gå hen og bruke nesten hele månedens lønn på IPOD.

Siden han selv jobber for pengene, har jeg egentlig noe med at han går til slike dyre innkjøp, og prioriterer dette før andre ting og velger å gå blakk resten av mnd?

Et poeng er jo at han skal lære seg å disponere pengene slik at han har litt penger hele mnd og ikke bruke alt på en gang også?

Hva tenker dere andre? Hvor mye har jeg som forelder med dette og hva han bruker penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

4

• frosken

3

• trollemor;o)

3

• Katt-ja

3

Gjest tante Karita

Dette hadde jeg ikke lagt meg det minste borti så lenge han jobber for hver krone. Husker jeg selv sparte til sykkel, gikk blakk i 3,5 uker etterpå. Verdt hver krone. du bør heller være mektig stolt av ham som faktisk invisterer i et produkt han kommer til å ha glede av lenge fremfor å svi dem av på godteri og spill, blader og fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Dette hadde jeg ikke lagt meg det minste borti så lenge han jobber for hver krone. Husker jeg selv sparte til sykkel, gikk blakk i 3,5 uker etterpå. Verdt hver krone. du bør heller være mektig stolt av ham som faktisk invisterer i et produkt han kommer til å ha glede av lenge fremfor å svi dem av på godteri og spill, blader og fjas.

Det er sånn jeg også tenker.

Men han har også brukt penger slik du beskriver, på godteri spill og fjas. Ville du lagt deg borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Å kjøpe en Ipod må vel være helt greit? En 15 åring får vel fortsatt litt penger av dere til feks kino og annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Men han har også brukt penger slik du beskriver, på godteri spill og fjas. Ville du lagt deg borti det?

En kan vel ikke gjøre annet enn å gi gode råd. De må lære av sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt ham kjøpe iPod.

Jeg lot ihvertfall min 12-åring kjøpe en ny iPod Touch da han hadde spart opp nok til det. Den er i bruk nesten 14 timer i døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tante Karita

Jeg ville ikke likt det men han må få lov til å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gutten på 15 har fast jobb. Han tjener rundt 4000,- pr mnd.

Nå har han feks valgt å gå hen og bruke nesten hele månedens lønn på IPOD.''

Høres ut som en fornuftig kar :-)

Han tjener egne penger i ung alder, bruker (en del av) dem på noe fornuftig og lærer masse i prosessen.

Vær stolt av han, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Siden han selv jobber for pengene, har jeg egentlig noe med at han går til slike dyre innkjøp, og prioriterer dette før andre ting og velger å gå blakk resten av mnd? ''

Lære den harde veien! Være uten penger resten av måneden, uten å få låne eller få penger av dere?

Samtididg fortelle han, at alle valg har konsekvenser enten dårlige eller gode. Lære han å sette opp et budsjett, slik at pengeforbruket blir mer jevnt spredt utover måneden, og sette av penger til sparing, slik at han med tiden kan kjøpe noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Siden han selv jobber for pengene, har jeg egentlig noe med at han går til slike dyre innkjøp, og prioriterer dette før andre ting og velger å gå blakk resten av mnd? ''

Lære den harde veien! Være uten penger resten av måneden, uten å få låne eller få penger av dere?

Samtididg fortelle han, at alle valg har konsekvenser enten dårlige eller gode. Lære han å sette opp et budsjett, slik at pengeforbruket blir mer jevnt spredt utover måneden, og sette av penger til sparing, slik at han med tiden kan kjøpe noe dyrt.

Tenker det samme som deg. Han var borte ei uke i påska, og hadde tusen kr som han brukte opp på en dag. da var han blakk resten av uka, og det var ikke noe godt å tenke på at han var uten penger der han var. Men han visste han skulle ha de til han skulle hjem, og når han valgte å bruke de på en dag så må han også ta konsekvensene av det. Men det var som sagt ikke noe godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Gutten på 15 har fast jobb. Han tjener rundt 4000,- pr mnd.

Nå har han feks valgt å gå hen og bruke nesten hele månedens lønn på IPOD.''

Høres ut som en fornuftig kar :-)

Han tjener egne penger i ung alder, bruker (en del av) dem på noe fornuftig og lærer masse i prosessen.

Vær stolt av han, du :)

Ja, jeg er kjempestolt, har fått hørt av mange at han er heldig som har fått seg jobb der han jobber - det hører med til sjeldenhetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Jeg hadde latt ham kjøpe iPod.

Jeg lot ihvertfall min 12-åring kjøpe en ny iPod Touch da han hadde spart opp nok til det. Den er i bruk nesten 14 timer i døgnet...

Nå tok jeg litt feil da, det var ipad og ikke ipod (jeg er "grønn" på disse tingene)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ambrose

Å kjøpe en Ipod må vel være helt greit? En 15 åring får vel fortsatt litt penger av dere til feks kino og annet?

Han får fortsatt like mye som søstra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg litt feil da, det var ipad og ikke ipod (jeg er "grønn" på disse tingene)... :)

aha, det var derfor jeg ikke fikk det helt til å stemme med kostnadene.

Han kan ikke overtales til å dele det på to månedslønner da?

Hvor mye må han betale selv av egne utgifter med de 4000,- han tjener? Dere gir ham mat og sånn regner jeg med? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

aha, det var derfor jeg ikke fikk det helt til å stemme med kostnadene.

Han kan ikke overtales til å dele det på to månedslønner da?

Hvor mye må han betale selv av egne utgifter med de 4000,- han tjener? Dere gir ham mat og sånn regner jeg med? ;-)

''Han kan ikke overtales til å dele det på to månedslønner da?''

Han har allerede kjøpt den :)

''Hvor mye må han betale selv av egne utgifter med de 4000,- han tjener? Dere gir ham mat og sånn regner jeg med? ;-)''

Han betaler ikke noe for seg hjemme eller noe sånt nei, jeg synes han er for ung til å begynne med det jeg...? :) Så de pengene er kun hans ja. Men han er stort sett fornuftig da, han kjøper seg klær som han ikke får av meg (dyre klær) og sånne ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han kan ikke overtales til å dele det på to månedslønner da?''

Han har allerede kjøpt den :)

''Hvor mye må han betale selv av egne utgifter med de 4000,- han tjener? Dere gir ham mat og sånn regner jeg med? ;-)''

Han betaler ikke noe for seg hjemme eller noe sånt nei, jeg synes han er for ung til å begynne med det jeg...? :) Så de pengene er kun hans ja. Men han er stort sett fornuftig da, han kjøper seg klær som han ikke får av meg (dyre klær) og sånne ting da.

''Han har allerede kjøpt den :)''

da hadde jeg latt ham nyte innkjøpet og bare vært stolt over at han har jobbet for å få råd til å kjøpe noe han har ønsket seg.

-det neste blir vel moped??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Han har allerede kjøpt den :)''

da hadde jeg latt ham nyte innkjøpet og bare vært stolt over at han har jobbet for å få råd til å kjøpe noe han har ønsket seg.

-det neste blir vel moped??

Moped? Høres ikke sånn ut :) Han vil heller ha en ordentlig sykkel sier han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får fortsatt like mye som søstra ja.

''Han får fortsatt like mye som søstra ja.''

I såfall ville jeg vært bekymret for at han venner seg til et altfor stort forbruk pr måned. Det er ikke kjøpet av ipad jeg er kritisk til, men det at han har nærmere 5000,- (?) pr måned til forbruk.

Jeg ville ikke gitt ham penger til forbruk, men derimot satt et tilsvarende beløp inn på en sperret sparekonto, og jeg hadde også overtalt ham til å spare noe av pengene han tjener hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...