frosken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 En kan vel ikke gjøre annet enn å gi gode råd. De må lære av sine handlinger. ''En kan vel ikke gjøre annet enn å gi gode råd. De må lære av sine handlinger.'' Men hva lærer en femtenåring av å få bruke ca 5000,- pr måned til personlig forbruk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''En kan vel ikke gjøre annet enn å gi gode råd. De må lære av sine handlinger.'' Men hva lærer en femtenåring av å få bruke ca 5000,- pr måned til personlig forbruk? ''Men hva lærer en femtenåring av å få bruke ca 5000,- pr måned til personlig forbruk?'' Tjene egne penger? Stå i jobb? Prioritere forbruk? "Lide" under feilprioriteringer? Mestringsfølelse? Uavheninghet / ansvar? (Lære at "Naving" er lite lønnsomt)? Vokse på utfordringen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Men hva lærer en femtenåring av å få bruke ca 5000,- pr måned til personlig forbruk?'' Tjene egne penger? Stå i jobb? Prioritere forbruk? "Lide" under feilprioriteringer? Mestringsfølelse? Uavheninghet / ansvar? (Lære at "Naving" er lite lønnsomt)? Vokse på utfordringen? Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser. Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting. Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra. Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene. Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper. En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser. Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting. Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra. Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene. Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper. En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort. ''Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser.'' Ikke nødvendigvis, egentjente penger sitter som regel ikke så løst som "lommepenger", det har jeg både egenerfarte og andres eksempler på ''Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting.'' Det har jeg ikke lest, men skjønner at det er en del av læringsprosessen, hehe;) ''Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra.'' Jeg også, men tror du det har med deltidsjobb / sommerjobb i tenåra å gjøre? ''Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene.'' En 15-årings behov er forhåpentligvis dekka av foreldrene uansett. ''Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper.'' Absolutt, men på ett eller annet vis har han vist seg fortjent til jobben og beholdt den. ''En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort.'' Enig i at en 15-åring med 5000 kr pr mnd bør realitetsorienteres kraftig, samt oppfordres til å sette noe av lønna på sparekonto. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg er enig i at det er et problem hvis han venner seg til å bruke 4000 + lommepnger fra dere, hvver mnd, på ting som ikke er strengt tatt nødvendig. Men jeg synes det er veldig bra med ungdom som klarer å få og holde på en jobb ved siden av skolen, (så sant det ikke blir så mye jobbing at det kommer i veien for skolearbeid.) Jeg har ikke så store barn selv ennå, men søsteren min har laget en avtale med sin sønn, at foreldrene setter inn 50% av samme sum som sønnen på en sparekonto som er sperret. Det kan feks bety at hvis gutten din tjener 4000 i mnd, og sparer 2000, setter dere inn 1000 (dette er istedetfor lommepenger), og han bruker de siste 2000 som han selv vil. Nevøen min har også en regel om at han må fordele summen utover måneden, men hvis han sparer det opp, kan han kjøpe noe dyrere måneden etter. Det gjør at han ikke kan si at han ikke har penger til å være med på kino osv fordi han har brukt opp pengene i begynnelsen av måneden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Han får fortsatt like mye som søstra ja.'' I såfall ville jeg vært bekymret for at han venner seg til et altfor stort forbruk pr måned. Det er ikke kjøpet av ipad jeg er kritisk til, men det at han har nærmere 5000,- (?) pr måned til forbruk. Jeg ville ikke gitt ham penger til forbruk, men derimot satt et tilsvarende beløp inn på en sperret sparekonto, og jeg hadde også overtalt ham til å spare noe av pengene han tjener hver måned. '' I såfall ville jeg vært bekymret for at han venner seg til et altfor stort forbruk pr måned.'' Det er akkurat det jeg også bekymrer meg for, og det at det skal få negative konsekvenser slik du beskriver et annet sted i tråden. Og det var i grunnen derfor jeg startet denne tråden også. Jeg har sett litt på BSU-konto. Hva tenker du om det, og at han blir trukket for 1000,- kr mnd til en slik konto - kan jeg faktisk kreve det av han? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Han får fortsatt like mye som søstra ja.'' I såfall ville jeg vært bekymret for at han venner seg til et altfor stort forbruk pr måned. Det er ikke kjøpet av ipad jeg er kritisk til, men det at han har nærmere 5000,- (?) pr måned til forbruk. Jeg ville ikke gitt ham penger til forbruk, men derimot satt et tilsvarende beløp inn på en sperret sparekonto, og jeg hadde også overtalt ham til å spare noe av pengene han tjener hver måned. De får 250 kr mnd hver.. Det er ikke så mye, men det er det budsjettet vårt tillater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser. Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting. Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra. Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene. Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper. En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort. ''Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting.'' Det er jo dessverre slett ikke vanskelig å få en tusenlapp til å smuldre bort...det skjer stadig vekk i min lommebok 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser. Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting. Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra. Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene. Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper. En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort. Nå bruker han ikke tusen kr på en dag til vanlig, dette var i ferien hans og hvor han traff gamle kompiser som han ikke har sett på snart ett år, da ble det kino og mcdonalds og slike ting. Så det hører heller med til sjeldenhetene vil jeg si.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser.'' Ikke nødvendigvis, egentjente penger sitter som regel ikke så løst som "lommepenger", det har jeg både egenerfarte og andres eksempler på ''Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting.'' Det har jeg ikke lest, men skjønner at det er en del av læringsprosessen, hehe;) ''Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra.'' Jeg også, men tror du det har med deltidsjobb / sommerjobb i tenåra å gjøre? ''Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene.'' En 15-årings behov er forhåpentligvis dekka av foreldrene uansett. ''Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper.'' Absolutt, men på ett eller annet vis har han vist seg fortjent til jobben og beholdt den. ''En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort.'' Enig i at en 15-åring med 5000 kr pr mnd bør realitetsorienteres kraftig, samt oppfordres til å sette noe av lønna på sparekonto. ''Absolutt, men på ett eller annet vis har han vist seg fortjent til jobben og beholdt den.'' Ja, det har han, både sjef og distriktsjef har sagt det og at han er kjempeflink 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Absolutt, men på ett eller annet vis har han vist seg fortjent til jobben og beholdt den.'' Ja, det har han, både sjef og distriktsjef har sagt det og at han er kjempeflink ''Ja, det har han, både sjef og distriktsjef har sagt det og at han er kjempeflink :)'' Nettopp, hold fast på det! De færreste tenåringer under 18 år får fast jobb, enda færre beholder den over tid.. Flott gutt du har, hils han fra en som jobber i "felten" :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''Han kan ikke overtales til å dele det på to månedslønner da?'' Han har allerede kjøpt den ''Hvor mye må han betale selv av egne utgifter med de 4000,- han tjener? Dere gir ham mat og sånn regner jeg med? ;-)'' Han betaler ikke noe for seg hjemme eller noe sånt nei, jeg synes han er for ung til å begynne med det jeg...? Så de pengene er kun hans ja. Men han er stort sett fornuftig da, han kjøper seg klær som han ikke får av meg (dyre klær) og sånne ting da. ''Men han er stort sett fornuftig da, han kjøper seg klær som han ikke får av meg (dyre klær) og sånne ting da.'' Tenåringene mine har (av diverse grunner) stort sett ikke hatt sommerjobber - og derved ikke hatt så mye penger tilgjengelig (utenom konf.penger og diverse på konto) - de har fått penger til de klærne de har villet ha. Nå har de ikke gått helt bananas, da - men en del relativt dyre klær (dyrere enn mine egne, for å si det sånn) har de fått. At din sønn jobber for de klærne han ønsker seg er jo bare flott :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hvis man som femtenåring får bruke 5000,- pr måned, så lærer man så avgjort ikke å prioritere. Tvert om - man lærer seg til at penger kan brukes ut i fra øyeblikkets impulser. Ambrose beskriver jo hvordan sønnen kan bruke tusen kroner på en dag på alt og ingenting. Jeg har truffet en god del studenter som sliter livet av seg i studietiden fordi de har vent seg til et høyt forbruk før de flyttet hjemmefra. Det har jo ingen negative konsekvenser for gutten om han bruker opp hele lønna umiddelbart, alle hans behov er jo dekket i hverdagen av foreldrene. Å være så heldig at man får en godt betalt jobb som femtenåring er stort sett alltid basert på tilfeldigheter og bekjentskaper. En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente, og jeg mener at denne typen opplegg i like stor grad kan ha negative som positive konsekvenser for gutten totalt sett. Jeg heller faktisk mot at de negative konsekvensene overskygger det positive hvis forbruket blir så stort. '' En femtenåring har også mer enn nok tid til å jobbe f.eks. en lørdag i måneden, uten at det kjennes ut som å gi avkall på noe. Pengene er mao relativt lettjente'' Det er vel mer jobbing enn en lørdag pr måned om han tjener 4000? Og - synes ikke at jobb i tillegg til skolen er så lettjent akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BSU er bra hvis han skatter Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 '' I såfall ville jeg vært bekymret for at han venner seg til et altfor stort forbruk pr måned.'' Det er akkurat det jeg også bekymrer meg for, og det at det skal få negative konsekvenser slik du beskriver et annet sted i tråden. Og det var i grunnen derfor jeg startet denne tråden også. Jeg har sett litt på BSU-konto. Hva tenker du om det, og at han blir trukket for 1000,- kr mnd til en slik konto - kan jeg faktisk kreve det av han? Hvis han tjener så mye at han må betale skatt, ville jeg absolutt anbefalt ham å spare litt på en bsu-konto. Men jeg ville ikke fylt opp bsu-kvoten med penger han ikke behøver å skatte av, da ville jeg heller opprettet en annen type sparekonto (jfr innlegget til hos oss lenger oppe). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 For en flink gutt du har! Nå har ikke mine blitt så store enda, men umiddelbart tenker jeg at det å ha og bruke penger er noe man må lære. Om han velger å bruke alle pengene sine med en gang han får lønn, så lærer han at konsekvensen er at han ikke har penger resten av måneden. Som mor hadde jeg nok følt litt med ham, men heller snakket litt om at det kan være lurt å spare opp litt før man bruker så store beløp. At han en annen gang kanskje han sette til side 2000,- 2 mnd, så har han likevel råd. Og så måtte jeg holde meg hard for ikke å gi ham litt penger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Tenker det samme som deg. Han var borte ei uke i påska, og hadde tusen kr som han brukte opp på en dag. da var han blakk resten av uka, og det var ikke noe godt å tenke på at han var uten penger der han var. Men han visste han skulle ha de til han skulle hjem, og når han valgte å bruke de på en dag så må han også ta konsekvensene av det. Men det var som sagt ikke noe godt... ''Men det var som sagt ikke noe godt...'' Om du ser langsiktig på det, er det ikke så dumt. Mye bedre å lære av småsmeller nå fremfor å bli en sak for Luksusfellen om noen år. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Så lenge han ikke bruker penger han ikke har og ikke gnåler om penger fra dere eller andre når han har blakket seg, bør man strekke seg ganske langt for å la ungdom selv styre hvordan de bruker penger de selv har tjent. Enkel budsjetter og spareplaner kan bidra til økonomisk fornuft. Det samme kan å regne pengebeløp om til timers arbeid. "Er det verdt 7 timers arbeid å kjøpe det der?" Synes det kan være bedre at de kjøper slike kapitalvarer fremfor å svi pengene av på f.eks. kafé og kantine. Bevisstgjøring på de små bekkene som blir til store elver, på godt og vondt, kan være en større jobb. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det er sånn jeg også tenker. Men han har også brukt penger slik du beskriver, på godteri spill og fjas. Ville du lagt deg borti det? ''Men han har også brukt penger slik du beskriver, på godteri spill og fjas. Ville du lagt deg borti det?'' Jeg ville lagt meg bort i det ved å vise hvor mye penger slike småsummer blir over tid. Både i kroner og øre og i hva de ellers kunne blitt brukt til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Tenker det samme som deg. Han var borte ei uke i påska, og hadde tusen kr som han brukte opp på en dag. da var han blakk resten av uka, og det var ikke noe godt å tenke på at han var uten penger der han var. Men han visste han skulle ha de til han skulle hjem, og når han valgte å bruke de på en dag så må han også ta konsekvensene av det. Men det var som sagt ikke noe godt... Jeg synes det er veldig bra at du lot ham ta konsekvensen av det. Det er sånn de lærer. Han husker nok dette til neste gang. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ''En kan vel ikke gjøre annet enn å gi gode råd. De må lære av sine handlinger.'' Men hva lærer en femtenåring av å få bruke ca 5000,- pr måned til personlig forbruk? En Ipod er jo et ordentlig produkt som han kan bruke. Det er bedre å bruke penger på det enn på mat og godteri... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.