Gå til innhold

avslag på henvisning - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD

Jeg har i dag mottatt svar på henvisning om helsehjelp. I svaret står det ikke så mye, men at det er "foretatt en vurdering ut fra de opplysninger henvisningen inneholder, og har ikke funnet grunnlag for å iverksette utredning/behandling fra spesialisthelsetjenesten" Videre står det at de "anbefaler meg å søke privatpraktiserende psykolog med eller uten driftstilskudd."

Jeg har forsåvidt en lang historie i psykiatrien, men har ikke hatt kontakt med dem siden årsskiftet 2007/2008. Legen som har henvist meg nå er en ny lege, og han kjenner meg ikke så godt. Han skrev litt om status i dag, og brukte ellers ting fra tidligere henvisninger og slikt. Jeg tror det var en ganske kort henvisning.

Det som er skjedd siden sist, tenker jeg, er at jeg nok er blitt ganske klar over at jeg sliter med personlighetsproblematikk. Dette ble også drøftet sist, men jeg argumenterte meg bort fra de diagnosene. Jeg tror ikke det ble skrevet i henvisningen nå at jeg tror jeg har det. Tror du det ville vært en fordel om det ble skrevet? En annen ting som også er skjedd siden sist er at jeg faktisk er blitt istand til å tørre å snakke om meg selv, og jeg tenker at jeg derfor ville være mye mere behandlingsdyktig nå enn jeg var sist. Tenker du det burde stått at det har vært en stor endring på det området?

Jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre videre. Om vi bør skrive en ny henvisning? Det står at jeg kan be om å få en ny vurdering av min helsetilstand fra spesialisthelsetjenesten.

Selv er jeg usikker på det med privatpraktiserende psykolog, da jeg tror de vil ha bedre tilbud vedrørende personlighetsproblematikk i det offentlige. Dersom du imidlertid mener jeg bare bør gå for en privatpraktiserende, har du da noen personer du kan anbefale i Trondheim?

Jeg tenker personlighetsproblematikken i alle fall har sterke trekk fra unnvikende og avhengig.

Det er mulig du ikke kan svare ut ifra disse korte opplysningene, og jeg skulle gjerne sagt hvem jeg var, men det kan jeg jo ikke gjøre her. Men kan du på generelt grunnlag kanskje i alle fall si noe om hva som er lurt å ha med i en eventuell ny henvisning? Kan det være lurt å legge ved et brev jeg skriver selv, der jeg selv forklarer situasjonen og hva jeg ønsker hjelp med?

Er det mulig å få en nermere redegjørelse for hvordan de har vurdert henvisningen, og ikke bare resultatet de kom frem til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

skjønner godt at du er skuffet over avslaget. Men du må ikke gi deg :)

Henvisningen bør jo vise at det som plager deg nedsetter funksjonsevnen din i stor grad, og/eller gir sterk subjektiv lidelse. F.eks. angst som hemmer sånn og sånn, eller depresjon sånn og sånn, osv.

Gjest socialworker
Skrevet

Det står vel der at det kan klages?

Leger skriver ofte veldig korte henvisninger - det kan være et problem i en del tilfeller. Kan hende det er nyttig at du skriver en henvisning og sender selv også. Det du skriver her er nok nyttig.

Skrevet

Leger skriver ofte veldig korte henvisninger - det kan være et problem i en del tilfeller. Kan hende det er nyttig at du skriver en henvisning og sender selv også. Det du skriver her er nok nyttig.

Ja, det kan være sløvhet og liten forståelse for utfylling av skjemaer som utgjør forskjellen. Synd men sant. Noen ganger kan det være nyttig å bytte fastlege til noen som er litt kvikkere.

Skrevet

Hei,

skjønner godt at du er skuffet over avslaget. Men du må ikke gi deg :)

Henvisningen bør jo vise at det som plager deg nedsetter funksjonsevnen din i stor grad, og/eller gir sterk subjektiv lidelse. F.eks. angst som hemmer sånn og sånn, eller depresjon sånn og sånn, osv.

Takk for svar. Får tenke litt på hva vi gjør videre.

Skrevet

Takk for svar. Skal tenke litt på hva vi gjør videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...