Gå til innhold

Dønn sliten- har du noen råd?

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidstaker og student

Jeg meldte meg på et fag fordi jeg ønsker en ny jobb på sikt. Der jeg jobber nå er det mange sykemeldte, ingen vikarer blir satt inn- og de tyngste arbeidsgavene blir fordelt på oss som er igjen, og det sliter på flere av oss. Aner ikke hva jeg tenkte på da jeg fant ut at det var lurt å begynne på etterutdanning, for jeg er skikkelig sliten i kroppen og hodet etter jobb.

Alt kjennes tungt nå, jeg får ikke lest noe særlig mens ungene er våkne, og på kvelden er jeg helt skutt.

Og så fant jeg ut i dag at jeg må levere utkast til en eksamensoppgave denne uken, hadde helt glemt frist for veiledning. Har dere noen tips om hvordan jeg skal få overskudd til å klare å skrive oppgave?

Jeg prøver å bite tennene sammen, men det er ikke lett nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378172-d%C3%B8nn-sliten-har-du-noen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så himla mye annet å gjøre enn å faktisk bare sette seg ned og gjøre det dersom du fortsatt har tenkt å levere.

Lag en god disposisjon, få oversikt over stoffet, og så må du bare skrive.

Sove kan man gjøre når man blir gammel... ;)

Gjest sangsol

Det blir viktig å tvinge seg til positiv tankegang. :-)

Og forsøke rose seg selv for alt du faktisk gjør.

Har du tid til å sove en time på ettermiddag, så gjør det. Så får du overskudd til kvelden.

Får du ikke til å sove- eller har ikke mulighet, så mediter. Sitt og la tankene gli (uten å la de stoppe opp. skal jo ikke bli sittende å tenke). Fokuser på å tenke hvordan pusten din går (verktøy for å meditere).

Gjest Psyk av alt

Prøv å fokusere kun på oppgaven du skal levere og ikke hele tilstanden med at folk er syke på jobben, dere som er igjen får mye å gjøre og at du dermed nesten konkluderer med at du ikke burde tatt dette faget.

At det er mange syke på jobben er ikke en evigvarende situasjon, det vil bli bedre når de kommer tilbake! Det tror jeg er viktig at du har i bakhodet.

Tenk kun oppgave og snakk med partneren din, hvis du har en, og spør om det er mulig for deg og slippe "alt" som har med hus, unger etc ågjøre fram til oppgaven er levert.

Pass på å spise sunt, knask litt rå grønnsaker og gå deg en rask liten tur etter middag, slik at du får opp pulsen og blir varm.Deretter er du klar til å jobbe med oppgaven.

Du kommer til å være kjempeglad når oppgaven er levert og enda mer tilfreds med deg selv når faget er avsluttet og bestått! Stå på!

Annonse

Gjest arbeidstaker og student

Da er vi i akkurat samme situasjon. Fant også ut i dag at jeg skal levere utkast på fredag. Jeg er så sliten og sliter virkelig med å komme i gang. Det er vanskelig å være student og i arbeid. Huff. Hhåper det ordner seg for deg.

Håper det ordner seg for deg, også. Vi kommer vel i mål til slutt!

Lei ut ungene, send de på besøk. Skaff deg noen timer på sen ettermiddag/kveld.

Be ledelsen om litt lette noen dager, si hvorfor.

Få frisk luft, svett litt ut og ta en liten pause før du gyver løs på oppgaven.

Kaffe, sjokolade og pågangsmot.

Been there, done that. Det er deilig etterpå ( og da låner du ut ungene igjen slik at du får sovet)

Folk er gjerne greie når du forteller hvorfor du trenger litt tid!

Gjest lykke til

Tror mange ikke unner seg tid. Man skal ta kurs og utdannelse, få barn, osv osv. Hva med å utsette denne utdannelsen og ha litt mer tid til seg selv?

Og ikke minst: Ha det litt gøy!

Og unn deg minst en nytelse hver dag!!

Når ungene har blitt større og presset mindre, kan du ta videreutdannelse.

La den gode tiden være nå!

Gjest Ladytron

Har ikke barn selv, ei heller jobb, men er fulltidsstudent og føler meg også svært presset og sliten for tiden (grunnet en hektisk periode med flere innleveringer - som heldigvis snart er over). Når jeg begynner å tvile på om jeg klarer dette tenker jeg tilbake på "tidligere seire", tilsvarende perioder hvor jeg kom i mål med tilfredsstillende resultat. Tenker også på det overordnede målet med utdanningen min, hva jeg har å gagne ved å sette av denne tiden av livet mitt (en bedre betalt og mer utfordrende jobb, universitetsutdanning, økt tro på egen mestring, sosial kapital til eventuelle framtidige barn).

I praksis består skrivingen av å finne fram kaffekoppen (i nødstilfeller også litt snop), lese og gjøre research på kilder m.m., og så bare sitte forann PC-en med dokumentet oppe fram til ordene begynner å komme og oppgaven begynner å ta form.

Synes du er veldig flink som klarer å stå i så mange ting på en gang, du burde være stolt av deg selv :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...