Gå til innhold

Tilbakevirkende trygd

Anbefalte innlegg

Gjest jeg vet ikke

-eller hva jeg skal kalle det...

Jeg skal nå søke varig uføretrygd etter anbefaling fra nav og andre parter.

For noen år siden søkte jeg om ung ufør ytelse fordi jeg kan dolkumentere alvorlig sykdom før fylte 26 år. Den gangen fikk jeg avslag på det, kun midlertidig uføretrygd i 4 år.

Nå har det seg sånn at jeg relativt nylig fikk en mer alvorlig psyk. diagnose enn jeg tidligere har fått. Denne gir svar på mer, og kan forklare mye mer om hvorfor jeg ikke har greid å fullføre utdannelse eller å være stabil i jobb over tid.

Så til spørsmålet: Kan jeg ta med dette som et poeng i søknaden, og er det sannsynlig at nav forvaltning vil ta hensyn til dette og gi meg tilståelse i ung ufør-spørsmålet eller tilbakevirke uføretidspunktet?

Denne diagnosen har jeg jo hatt i mange år, lenge før jeg fylte 26 år, men den ble altså først oppdaget i nyere tid.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378198-tilbakevirkende-trygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en diagnose som har dukket opp i den senere tid, så vil det ikke gi rett på ung uføre - men hvis det er slik at diagnosen din har blitt endret og det faktisk er dette som har vært årsaken til dine problemer tidligere, så tror jeg det har ganske mye å si i forhold til søknad om ung uføre.

Gjest -a-d-h-d- idag

Jeg fikk diagnosen adhd i voksen alder og søkte uføretrygd da jeg var midt i tredveårene. Jeg fikk automatisk ung ufør. Før adhd-diagnosen hadde jeg forskjellige diagnoser av psykisk art. Nå har jeg "bare" adhd . Og man trenger ikke være ekspert for å skjønne at det har vært årsaken til mine problemer oppigjennom årene.

Gjest jeg vet ikke

Jeg fikk diagnosen adhd i voksen alder og søkte uføretrygd da jeg var midt i tredveårene. Jeg fikk automatisk ung ufør. Før adhd-diagnosen hadde jeg forskjellige diagnoser av psykisk art. Nå har jeg "bare" adhd . Og man trenger ikke være ekspert for å skjønne at det har vært årsaken til mine problemer oppigjennom årene.

Ok, godt å høre for din del. :) Men det er bare det at jeg er over 36 år. Synes jeg har hørt noe om at det er for seint å spørre etter ung uføre etter fylte 36 år, men jeg vet ikke.

Jeg vet ingenting. Men det skader jo ikke å spørre...

Gjest jeg vet ikke

Hvis det er en diagnose som har dukket opp i den senere tid, så vil det ikke gi rett på ung uføre - men hvis det er slik at diagnosen din har blitt endret og det faktisk er dette som har vært årsaken til dine problemer tidligere, så tror jeg det har ganske mye å si i forhold til søknad om ung uføre.

''men hvis det er slik at diagnosen din har blitt endret og det faktisk er dette som har vært årsaken til dine problemer tidligere, så tror jeg det har ganske mye å si i forhold til søknad om ung uføre.''

Ja, det er slik. Jeg får håpe du har rett, men det er bare det at jeg er over 36 år, så da er det vel ikke noe håp om det uansett.

Synes slike aldersgrenser bare er noe forb... tull!

Annonse

Gjest jeg vet ikke

Jeg hadde samme problemstilling. Men jeg var akkurat for sent ute til å få med at skaden skjedde før jeg ble 26. Så det ble vel tatt med men ikke tatt hensyn til.

Huffda, det var leit. :(

Men jeg tror heller ikke jeg får noe uu-ytelse, siden jeg spør nå når jeg er over 36 år. Jeg spør for andre gang da, hvis det kan ha noe å si.

Merkelig med disse aldersgrensene...

''men hvis det er slik at diagnosen din har blitt endret og det faktisk er dette som har vært årsaken til dine problemer tidligere, så tror jeg det har ganske mye å si i forhold til søknad om ung uføre.''

Ja, det er slik. Jeg får håpe du har rett, men det er bare det at jeg er over 36 år, så da er det vel ikke noe håp om det uansett.

Synes slike aldersgrenser bare er noe forb... tull!

''Ja, det er slik. Jeg får håpe du har rett, men det er bare det at jeg er over 36 år, så da er det vel ikke noe håp om det uansett.

Synes slike aldersgrenser bare er noe forb... tull!''

Hvis du nå har en diagnose som det er åpenbart at du har hatt hele livet, og som har gjort deg arbeidsufør, har du krav på ung ufør. Uansett hvor gammel du er. Grensen på 36 år er "bare tull" - den er der for at unge "skal få sjansen til å prøve seg i arbeidslivet", men den er absolutt ikke absolutt. Jeg fikk uføretrygd med ung ufør etter at jeg fikk diagnose Asperger som 38-åring.

(Dessuten er vel strengt tatt "uføre" en uheldig situasjon, mens "ufør" betyr arbeidsudyktig/funksjonshemmet.)

Huffda, det var leit. :(

Men jeg tror heller ikke jeg får noe uu-ytelse, siden jeg spør nå når jeg er over 36 år. Jeg spør for andre gang da, hvis det kan ha noe å si.

Merkelig med disse aldersgrensene...

Leit og leit... i rene penger kanskje. Men det freser litt damp i meg når jeg tenker på at alt jeg har gjort SELV for å IKKE havne her jeg er nå, skulle vært så totalt bortkasta at de skulle avskrevet meg før jeg ble myndig..*hmf*

Synes det er snabla godt gjort av meg å ha tatt igjen all grunnutdanning og modning som jeg skulle hatt fra jeg var 15, etter at jeg ble 27 og hadde to barn.

Enda tenker jeg av og til at jeg kanskje kan ta igjen NOE når barna mine ikke krever så mye av meg mer. Skjønt jeg innser jo at det kan være ønsketenkning.

Gjest jeg vet ikke

''Ja, det er slik. Jeg får håpe du har rett, men det er bare det at jeg er over 36 år, så da er det vel ikke noe håp om det uansett.

Synes slike aldersgrenser bare er noe forb... tull!''

Hvis du nå har en diagnose som det er åpenbart at du har hatt hele livet, og som har gjort deg arbeidsufør, har du krav på ung ufør. Uansett hvor gammel du er. Grensen på 36 år er "bare tull" - den er der for at unge "skal få sjansen til å prøve seg i arbeidslivet", men den er absolutt ikke absolutt. Jeg fikk uføretrygd med ung ufør etter at jeg fikk diagnose Asperger som 38-åring.

(Dessuten er vel strengt tatt "uføre" en uheldig situasjon, mens "ufør" betyr arbeidsudyktig/funksjonshemmet.)

Ok, takk for svar. Da forsøker jeg meg igjen å få ung ufør ytelse i tillegg.

Ja, "ung ufør" er det vel det heter ja, og ikke "ung uføre". ;)

Gjest jeg vet ikke

Leit og leit... i rene penger kanskje. Men det freser litt damp i meg når jeg tenker på at alt jeg har gjort SELV for å IKKE havne her jeg er nå, skulle vært så totalt bortkasta at de skulle avskrevet meg før jeg ble myndig..*hmf*

Synes det er snabla godt gjort av meg å ha tatt igjen all grunnutdanning og modning som jeg skulle hatt fra jeg var 15, etter at jeg ble 27 og hadde to barn.

Enda tenker jeg av og til at jeg kanskje kan ta igjen NOE når barna mine ikke krever så mye av meg mer. Skjønt jeg innser jo at det kan være ønsketenkning.

Ja, du har vært flink! :)

Gjest -a-d-h-d- idag

Ok, godt å høre for din del. :) Men det er bare det at jeg er over 36 år. Synes jeg har hørt noe om at det er for seint å spørre etter ung uføre etter fylte 36 år, men jeg vet ikke.

''Men det er bare det at jeg er over 36 år''

Jeg var 38 da jeg fikk innvilget varig uføretrygd.

Klart du skal nevne det, jeg var 46 da jeg fikk uføretrygd med ung ufør. Uføredatoen ble satt tilbake til før jeg var 26 år.

• 7 år senere...

Annonse

AnonymBruker
På 13.4.2012 den 18.15, Dorthe skrev:

Klart du skal nevne det, jeg var 46 da jeg fikk uføretrygd med ung ufør. Uføredatoen ble satt tilbake til før jeg var 26 år.

Vet at dette er en gammel tråd, men blåser liv i den likevel. Jeg trodde det var et absolutt krav at man måtte søke før 36 år? Hva var grunnen til at de fikk det så sent om jeg får spørre? Hva med de som har asperger, men som fikk diagnosen sent? 

Anonymkode: 684d4...a29

AnonymBruker

Jeg hadde en relativt kort periode ung ufør men klarte å komme over i jobb og studier inntil jeg ble overtallige ved 59 år. Men det har vært en lang og kronglete vei som ikke hadde gått uten hjelp fra foreldre. Arbeidslivet i dag virker nesten helseskadelig i seg selv  sett utifra men jeg er ingen ekspert.

Regelverket omkring uføretrygd har jeg inntrykk er blitt mer allment tilgjengelig med årene og det er en positiv utvikling oppi mye bare tragisk og leit synes jeg. Noe kommer til alle tror jeg.

Lykke til!

Anonymkode: cff49...eaf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...