Gå til innhold

Risiko vs livskvalitet

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Har alltid drømt om å ta motorsykkel sertifikatet, men så langt har det blitt med tanken... Kunne vært kos å dra på MC-ferie - enten nordover eller sydover, virker som om man er mye mer nærværende i naturen enn med en bil. Har tenkt en del i det siste, på hva jeg kan gjøre for å gjøre hverdagen litt mer levelig. Sliter vel med manglende glede over de fleste aktiviteter, har blitt ganske apatisk og det meste nytt virker mye tyngre å prøve nå enn det gjorde før... Så kom jeg igjen til å tenke på å ta motorsykkel lappen, at kanskje jeg kan sette det på prioriteringslisten snart.

I dag leste jeg i avisen at det er mye høyere risiko for MC ulykker enn for bilulykker - risikoen er like stor for kvinner som for menn... En del av problemet er at folk overvurderer egen evne (tror ikke det er aktuelt i mitt tilfelle), men en annen del av problemet er at motorsykler rett og slett ikke alltid blir registrert av passerende biler - noe som kan føre til kollisjoner.

Jeg liker i utgangspunktet fart og spenning, men nå som jeg nærmer meg 30 år tror jeg at jeg vil klare å tøyle disse tendensene til å kjøre fort for adrenalinrushet sin del (har også vært uten bil i noen år nå)... Å kjøre motorsykkel vil vel likevel innebære en mye større risiko i livet mitt en den jeg har i dag. I dag sitter jeg for det meste hjemme og leser eller ser på TV. Det hender jeg må ut og gå tur (fortau hele veien) og de få gangene jeg reiser noe sted er det kollektivt. Samtidig har jeg vært suicidal noen ganger (fire år siden sist), en gang var jeg bare noen minutter fra hjerneskade/død...

Vil vel egentlig bare ha et okei liv, der jeg trives med hverdagen og har noe å tilby til de rundt meg (føles ikke slik for øyeblikket)...

Vil gjerne vite hva andre tenker... Kan/bør jeg unne meg å ta MC sertifkatet og kjøpe motorsykkel, selv om det innebærer en viss fare?

Videoannonse
Annonse
motorPrøysen
Skrevet

Dette er det bare du selv som kan svare på. Selv ville jeg ikke kjørt motorsykkel — ikke først og fremst pga. statistikken, men pga. at man i stor grad er prisgitt bilister. Dette ville gitt meg en følelse av mangel på kontroll.

Det er farligere å føre et småfly enn å kjøre motorsykkel, men her har man mye bedre kontroll på graden av risiko selv, så det ville jeg ikke hatt problemer med.

Gjest annonym12
Skrevet

Dersom det er din drøm, synes jeg du skal gjøre det. For 20 år siden skulle jeg lære meg hangliding, men brakk armen under oppleringskurset. Men jeg fikk da iallefall prøvd. Nå er jeg snart 40 og pysete.

Gjest Ladytron
Skrevet

Dersom det er din drøm, synes jeg du skal gjøre det. For 20 år siden skulle jeg lære meg hangliding, men brakk armen under oppleringskurset. Men jeg fikk da iallefall prøvd. Nå er jeg snart 40 og pysete.

Hanglidingkurs høres spennende ut, du var sprek som prøvde da :)

Gjest Ladytron
Skrevet

Takk for svarene :) Heller mot å komme i gang snart, men blir litt nervøs av tanken også. Men vi lever vel bare en gang (såvidt jeg vet), så bør vel bli litt mer aktiv igjen og få litt mer ut av livet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...