Gå til innhold

NHD: Opptrapping SSRI

Anbefalte innlegg

Gjest Janice30år
Skrevet

Hei.

Jeg er nå på dag 22. i opptrapping av Zoloft mot panikkangst. Jeg hadde gått ned til 50 mg rundt juletider fordi jeg følte meg symptomfri. Men mot slutten av januar begynte jeg å få økt panikkangst, og det ble besluttet i samråd med lege at jeg skulle trappe opp igjen til 100 mg. Jeg gikk opp til 75 mg, og gikk på det i 12 dager før jeg trappet opp til 100 mg for tre uker siden.

De første to ukene merket jeg nokså reell angstøkning. Forrige uke, uke tre, hadde jeg dager innimellom der jeg følte meg bedre, mindre symptom og mer normal. Og jeg ble selvsagt optimistisk når jeg fikk noen dager innimellom som var mer normale.

De to siste dagene har jeg derimot ikke følt meg i form, jeg har endel "angstbølger"/adrenalinbølger som kommer plutselig, men forsvinner i løpet av et sekund. I tillegg har jeg nattesvette, dårlig mage, munntørrhet, parestesier, og litt innsovningsvansker.

Er dette bivirkninger av medisinen? Hvor lenge må jeg vente før jeg kan vurdere om opptrappingen av medisinen har hatt effekt? Nå føler jeg meg mer redusert fordi jeg har kroppslig ubehag i tillegg til angsten..

På forhånd tusen takk for svar

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er svært vanskelig å svare på fordi mange av bivirkningene ligner på symptomer ved panikkanfall og symptomer som kommer i dagene etter panikkanfall.

Det er også vanskelig å si når dette vil gå over. Jeg kan prøve å illustrere det:

Tenk deg sykdommen som en vulkan og medisinen som du legger som et lokk på toppen for å holde vulkanen i sjakk. Hvordan aktiviteten er under lokket, vet du lite om.

Om sykdommen sover, og du slutter med medisiner, går det helt bra - til neste utbrudd kommer.

Om det er moderate utbrudd, holdes de i sjakk av den vanlige dosen du bruker. Om utbruddet er enormt, får du et panikkanfall selv med medisiner.

............

Det eneste jeg kan si sikkert et at du over tid vil ha det bedre, få færre angstanfall og mindre vanlig angst med medisin enn uten. Hvor stor dosen hver enkelt trenger, kan en ikke finne ut uten å prøve seg frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...