Gå til innhold

Foreldre til overvektige barn provoserer meg

Anbefalte innlegg

Gjest Bry deg!

''Foreldre til overvektige barn tar for altfor lite ansvar, meiner idrettsleiar i Bergen.''

Det er mildt sagt. De bryr seg katten om ungene sine, ellers har de så lav IQ at de ikke skjønner hvilken belastning det er for et barn å være overvektig.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8061130

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• Mammantil3

18

• Mandolaika

9

• laban

6

Onsdag1365380628

Langt på vei enig i dette. Overvektige barn trøstes med søtsaker og fritas fra aktiviteter. Det er mat tilgjengelig overalt og ofte er foreldrene selv overvektige. Man skulle tro de av egen erfaring passet bedre på barna sine.

Annonse

Gjest Psyk av alt

Litt for enkel konklusjon.

Hva med de familiene der foreldre og søsken er normalvektige og 1 barn er overvektig. Alle har samme aktivitetsnivå, og alle spiser samme maten?

Uansett hvordan man vrir og vender på dette så er overvekt et resultat av for mye energi tilført ifh forbruk.

Onsdag1365380628

En smule generalisering her, kanskje?

Jeg kjenner til flere foreldre med litt overvektige barn som gjør alt de kan for å begrense overvekten og lære barna om gode vaner.

''Jeg kjenner til flere foreldre med litt overvektige barn som gjør alt de kan for å begrense overvekten og lære barna om gode vaner.''

Jeg kjenner også noen. Men mange flere som ikke gjør det.

Onsdag1365380628

Hva med de familiene der foreldre og søsken er normalvektige og 1 barn er overvektig. Alle har samme aktivitetsnivå, og alle spiser samme maten?

''Alle har samme aktivitetsnivå, og alle spiser samme maten?''

Enda en enkel konklusjon. I vår familie på 6 er alle forskjellige, både når det gjelder aktivitet og matlyst. Og kroppsfasong. Ingen er like, selv om man tilsynelatende spiser av samme matskåla.

black wealch

Da må man jobbe med det ene barnet som er overvektig. Ofte har det med aktivitetsnivå å gjøre. Noen barn er ikke i ro selv om de sitter å ser på tv. Andre barn er mer maklige, og disse må aktiviseres mer. Det samme med smaken på søtt og bakst, noen barn elsker dette og må begrenses.

Det er en vanskelig jobb for foreldrene, men det må gjøres! Mange synes dessverre det er enklere å ikke sette disse grensene..

Foreldre til barn med dårlige skoleprestasjoner provoserer meg. For å si det mildt.

De bryr seg katten om ungene sine, ellers har de så lav IQ at de ikke skjønner hvilken belastning det er for et barn å gjøre det dårlig på skolen.

;-)

mvh

''Jeg kjenner til flere foreldre med litt overvektige barn som gjør alt de kan for å begrense overvekten og lære barna om gode vaner.''

Jeg kjenner også noen. Men mange flere som ikke gjør det.

Og en perfekt måte til å skremme omsorgsfulle foreldre bort fra å søke hjelp er å møte dem med standard fordommen om at ungene lever av brus og potetgull og ikke gjør annet enn å se på TV og spille data.

mvh

Gjest Hulderen

Det at barn får servert den samme maten, betyr ikke at de spiser det samme eller like mye. Det skal også noe til at de har samme aktivitetsnivå. Barn har egen vilje.

Så her har foreldre et stort ansvar og må inn og overstyre.

Annonse

Gjest Bry deg!

Foreldre til barn med dårlige skoleprestasjoner provoserer meg. For å si det mildt.

De bryr seg katten om ungene sine, ellers har de så lav IQ at de ikke skjønner hvilken belastning det er for et barn å gjøre det dårlig på skolen.

;-)

mvh

Enig i det. Jeg gjorde det middels på barne/ungdomskolen fordi jeg hadde foreldre som ikke brydde seg om at jeg gjorde det bra på skolen. De hadde en likeglad holdning, noe jeg arvet.

Enig i det. Jeg gjorde det middels på barne/ungdomskolen fordi jeg hadde foreldre som ikke brydde seg om at jeg gjorde det bra på skolen. De hadde en likeglad holdning, noe jeg arvet.

Flott at du kan skylde på foreldrene dine for det du ikke gadd. I det hele tatt er alt foreldrenes skyld.

Ungdom som drikker, røyker eller er uhøflig. Skrekkelige klær. Forkjølelse, influensa. Kortvoksthet. Stankelbein høye og tynne. Alt er foreldrenes skyld.

Barn ville vært perfekte og blitt noen hyperintelligente prakteksemplar om bare foreldrene gadd å bry seg.

mvh

Gjest Bry deg!

Flott at du kan skylde på foreldrene dine for det du ikke gadd. I det hele tatt er alt foreldrenes skyld.

Ungdom som drikker, røyker eller er uhøflig. Skrekkelige klær. Forkjølelse, influensa. Kortvoksthet. Stankelbein høye og tynne. Alt er foreldrenes skyld.

Barn ville vært perfekte og blitt noen hyperintelligente prakteksemplar om bare foreldrene gadd å bry seg.

mvh

Foreldre skal motivere og støtte, men det skjønner kanskje ikke du?

Det at barn får servert den samme maten, betyr ikke at de spiser det samme eller like mye. Det skal også noe til at de har samme aktivitetsnivå. Barn har egen vilje.

Så her har foreldre et stort ansvar og må inn og overstyre.

Ungene får nok et utmerket forhold til mat om foreldrene teller tuggene i dem.

mvh

Foreldre skal motivere og støtte, men det skjønner kanskje ikke du?

Jo, jeg skjønner det.

Men jeg vet ikke om du skjønner at barn tilværelse hviler på flere variabler enn foreldrenes innsats.

Det er ikke alltid en linjær sammenheng mellom innsats og synlig resultat. Blir helt feil nå du definerer alle problemer inn i bitterheten mot dine egne foreldre.

mvh

mvh

For ikke å snakke hvem sin skyld det er om man blir gravid i en alder av 25 fordi man må betale for prevensjonen sin. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...