Gå til innhold

Behandlingen hos fastlegen

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Jeg trenger egentlig bare noen å snakke med om hvordan jeg har det. Vil ikke bruke venner og familie til det. Går nå til psykolog 2 ganger i året, med mulighet til å få time oftere ved behov. Vi snakker om hvordan jeg har hatt det, og ting rundt det. Ikke lenger terapi, vil heller kalle det støttesamtaler.

Etter hvert tenker jeg på at disse samtalene kunne jeg hatt hos fastlegen, men jeg tror ikke det vil fungere. Når jeg er hos fastlengen har han nok med å skrive ut resepter og ta blodprøver. Prøver jeg å si litt om hvordan jeg har det får jeg liten respons. Virker ikke som han bryr seg om hvordan jeg har det, så jeg velger å tie stille. Tror ikke fastlegen har tid til samtalen. NHD vet mer om meg enn hva fastlegen gjør. Litt dårlig i og med at han har ansvaret for medisineringen.

Hvordan er det med dere som har behandlingen bare hos fastlegen? Føler dere at dere får til en skikkelig samtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri gått til behandling eller vært hos psykolog, men har hatt det vanskelig i perioder og har da snakket med min fastlege om dette. Det har gått veldig bra, men det tror jeg er fordi min fastlege er den personen h*n er. Det der er nok veldig personavhengig (har med personlig egnethet å gjøre).

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har aldri gått til behandling eller vært hos psykolog, men har hatt det vanskelig i perioder og har da snakket med min fastlege om dette. Det har gått veldig bra, men det tror jeg er fordi min fastlege er den personen h*n er. Det der er nok veldig personavhengig (har med personlig egnethet å gjøre).

Det er nok det. Tror ikke legen min har sin store interesse innen psykiatri. Han er flink på alle andre områder.

Skrevet

Det er nok det. Tror ikke legen min har sin store interesse innen psykiatri. Han er flink på alle andre områder.

''Tror ikke legen min har sin store interesse innen psykiatri. Han er flink på alle andre områder.''

Det er det ikke sikkert min lege har heller, men det handler jo ofte litt om det å være medmenneske, det å ha empati/sympati og kunne lytte og prate.

Jeg er veldig klar over at min fastlege allikevel ikke er psykolog eller psykiater, så jeg måtte gått et annet sted om jeg hadde hatt behov for mer fagkunnskaper der.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler at en sier fra når en bestiller time både om hva en vil ta opp og hvor lang tid en trenger.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg anbefaler at en sier fra når en bestiller time både om hva en vil ta opp og hvor lang tid en trenger.

''og hvor lang tid en trenger''

Virkelig? så hvis jeg sier at jeg trenger 45 min, så får jeg det?

Det ante jeg ikke. Har alltid trodd at det er fort inn og fort ut igjen, at det er som vi må gå på et løpebånd fordi fastlegen har så mange pasienter på en dag. Jeg for min del er alltid stresset når jeg er hos legen pga dette.

(Sorry, men jeg kunne ikke avstå fra å spørre om det).

Gjest ambrose
Skrevet

Har du fått den tiden du trenger når du har vært der?

Gjest ambrose
Skrevet

Kan det ikke være for at han ikke har tid, da? Eller at det er slik at du føler du må skynde deg, slik som jeg gjør?

Skrevet

Har du fått den tiden du trenger når du har vært der?

''Har du fått den tiden du trenger når du har vært der?''

Ja, men det er bare et par ganger jeg har hatt behov for å prate litt, da har jeg gitt beskjed på forhånd og jeg vil tro man da kan få en dobbelttime.

Gjest ambrose
Skrevet

''Har du fått den tiden du trenger når du har vært der?''

Ja, men det er bare et par ganger jeg har hatt behov for å prate litt, da har jeg gitt beskjed på forhånd og jeg vil tro man da kan få en dobbelttime.

Men en dobbelttime, hvor lenge varer den? Jeg har erfart at det kan være 20 min...

Skrevet

Men en dobbelttime, hvor lenge varer den? Jeg har erfart at det kan være 20 min...

''Men en dobbelttime, hvor lenge varer den? Jeg har erfart at det kan være 20 min...''

Jeg vet ikke, mulig du har rett.

Skrevet

''og hvor lang tid en trenger''

Virkelig? så hvis jeg sier at jeg trenger 45 min, så får jeg det?

Det ante jeg ikke. Har alltid trodd at det er fort inn og fort ut igjen, at det er som vi må gå på et løpebånd fordi fastlegen har så mange pasienter på en dag. Jeg for min del er alltid stresset når jeg er hos legen pga dette.

(Sorry, men jeg kunne ikke avstå fra å spørre om det).

''Virkelig? så hvis jeg sier at jeg trenger 45 min, så får jeg det?''

Du kan i alle fall bestille dobbelttime som da blir på 30 min, om du da må betale dobbel egenandel vet jeg ikke.

Gjest bølger
Skrevet

Han ligger som regel en time etter skjema, så han har vel uansett liten tid.

Jeg synes det er vanskelig å si på forhånd hva jeg vil ta opp. Trenger litt hjelp for å komme i gang. Et enkelt spørsmål som "hvordan går det" kan hjelpe.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å si på forhånd hva jeg vil ta opp. Trenger litt hjelp for å komme i gang. Et enkelt spørsmål som "hvordan går det" kan hjelpe.

''Han ligger som regel en time etter skjema, så han har vel uansett liten tid.''

Nettopp! Og det var en av grunnene til at jeg ble så overrasket over at man kan si på forhånd hvor lang tid en trenger..

til det andre du tenker på; skriv en stikkord/huskelapp. Bestem deg for å starte med å si feks " det er en ting jeg vil ta opp med deg", og så bruker du jukselappen for å holde fokuset på det du vil ta opp. Har vært til hjelp for meg :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker ikke at du skal si hva du vil snakke om innen temaet psykiatri.

Jeg tenker at du skal si at du vil snakke om psyken din, og at du derfor ønsker en dobbeltime.

Legene prøver å holde tidsplanen, ikke minst av hensyn til de andre pasientene, derfor er det f.eks lite rom for å snakke om psyken hvis du har bestilt time for blodtrykkskontroll.

Alle fastleger som jeg kjenner har mulighet for å sette opp mer tid for psykiske problemer. POenget er at de må vite om det på forhånd.

Gjest Elextra
Skrevet

''Han ligger som regel en time etter skjema, så han har vel uansett liten tid.''

Nettopp! Og det var en av grunnene til at jeg ble så overrasket over at man kan si på forhånd hvor lang tid en trenger..

til det andre du tenker på; skriv en stikkord/huskelapp. Bestem deg for å starte med å si feks " det er en ting jeg vil ta opp med deg", og så bruker du jukselappen for å holde fokuset på det du vil ta opp. Har vært til hjelp for meg :)

''Nettopp! Og det var en av grunnene til at jeg ble så overrasket over at man kan si på forhånd hvor lang tid en trenger..''

Det er helt vanlig. På legesentret der jeg har fastlege oppfordres alle pasienter til å si fra på forhånd om de tror en vanlig time er knapp, slik at det kan bli satt opp en dobbelttime.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tenker ikke at du skal si hva du vil snakke om innen temaet psykiatri.

Jeg tenker at du skal si at du vil snakke om psyken din, og at du derfor ønsker en dobbeltime.

Legene prøver å holde tidsplanen, ikke minst av hensyn til de andre pasientene, derfor er det f.eks lite rom for å snakke om psyken hvis du har bestilt time for blodtrykkskontroll.

Alle fastleger som jeg kjenner har mulighet for å sette opp mer tid for psykiske problemer. POenget er at de må vite om det på forhånd.

Ok. Men jeg tror ikke at jeg våger å gi slipp på timene hos psykologen før jeg vet om det vil fungere. De er en trygghet for meg.

Et annet problem som jeg også opplever hos fastlegen er at han får telefoner fra andre pasienter mens jeg er inne, noe som kan gjøre det vanskelig å holde en slik samtale igang.

Gjest ambrose
Skrevet

''Nettopp! Og det var en av grunnene til at jeg ble så overrasket over at man kan si på forhånd hvor lang tid en trenger..''

Det er helt vanlig. På legesentret der jeg har fastlege oppfordres alle pasienter til å si fra på forhånd om de tror en vanlig time er knapp, slik at det kan bli satt opp en dobbelttime.

''På legesentret der jeg har fastlege oppfordres alle pasienter til å si fra på forhånd om de tror en vanlig time er knapp, slik at det kan bli satt opp en dobbelttime.''

Har jeg aldri opplevd, og jeg har hatt noen leger opp gjennom årene, for å si det sånn.. og når jeg har bestilt dobbelttime, så har jeg fått knappe 20 min, max. Det var derfor dette innlegget var så interressant også - jeg har jo tydeligvis tatt feil. Neste gang jeg bestiller time skal jeg jammen si fra hvor lang tid jeg trenger som ca, siden jeg tydeligvis har rett til det.

Gjest Elextra
Skrevet

''På legesentret der jeg har fastlege oppfordres alle pasienter til å si fra på forhånd om de tror en vanlig time er knapp, slik at det kan bli satt opp en dobbelttime.''

Har jeg aldri opplevd, og jeg har hatt noen leger opp gjennom årene, for å si det sånn.. og når jeg har bestilt dobbelttime, så har jeg fått knappe 20 min, max. Det var derfor dette innlegget var så interressant også - jeg har jo tydeligvis tatt feil. Neste gang jeg bestiller time skal jeg jammen si fra hvor lang tid jeg trenger som ca, siden jeg tydeligvis har rett til det.

''Neste gang jeg bestiller time skal jeg jammen si fra hvor lang tid jeg trenger som ca, siden jeg tydeligvis har rett til det.''

Antar ikke dette er en rettighet som sådan, men legen vil vurdere om også han/hun tror dobbelttime blir nødvendig.

Gjest ambrose
Skrevet

''Neste gang jeg bestiller time skal jeg jammen si fra hvor lang tid jeg trenger som ca, siden jeg tydeligvis har rett til det.''

Antar ikke dette er en rettighet som sådan, men legen vil vurdere om også han/hun tror dobbelttime blir nødvendig.

Ok, men det var slik jeg tolket nhd's svar...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...