Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at 50 % av de som lider av bp og så har eupf? Og i tilfelle dette stemmer, hvorfor er det sånn?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det stemmer ikke.

Skrevet

Det stemmer ikke.

Kunne du ikke utdypet det litt nærmere? Er det noen sammenheng i det hele tatt?

Skrevet

Kunne du ikke utdypet det litt nærmere? Er det noen sammenheng i det hele tatt?

Tror jeg har lest en plass at flere som har BP diagnose har først blitt feildiagnostisert med EUPF.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Tror jeg har lest en plass at flere som har BP diagnose har først blitt feildiagnostisert med EUPF.

Det har jeg også lest.

Skrevet

Det har jeg også lest.

Ok. Så det er sammenhengen. Jeg har begge diagnosene og lurer på hvordan det er mulig.

Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg leste i en amerikansk artikkel/nettside at ca 85% av alle med EUPF (i usa) også kvalifiserer for andre psykiatriske diagnoser. EUPF er en diagnose man ofte ser sammen med mange andre lidelser/sykdommer.

''Borderline personality disorder often occurs with other illnesses. These co-occurring disorders can make it harder to diagnose and treat borderline personality disorder, especially if symptoms of other illnesses overlap with the symptoms of borderline personality disorder.

Women with borderline personality disorder are more likely to have co-occurring disorders such as major depression, anxiety disorders, or eating disorders. In men, borderline personality disorder is more likely to co-occur with disorders such as substance abuse or antisocial personality disorder.13

According to the NIMH-funded National Comorbidity Survey Replication—the largest national study to date of mental disorders in U.S. adults—about 85 percent of people with borderline personality disorder also meet the diagnostic criteria for another mental illness.

http://www.nimh.nih.gov/health/publications/borderline-personality-disorder/complete-index.shtml

''

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt. Det er dessverre mange feildiagnostiserte her.

Det finnes også de som har begge diagnoser helt korrekt, men det er langt fra så mange som det ble antydet av trådstarter.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ok. Så det er sammenhengen. Jeg har begge diagnosene og lurer på hvordan det er mulig.

Jeg fikk diagnosen EUPF av psykolog (oppfyller ikke kravene til denne lenger) og BP2 av psykiater. Så jeg har hatt begge diagnosene samtidig.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen EUPF av psykolog (oppfyller ikke kravene til denne lenger) og BP2 av psykiater. Så jeg har hatt begge diagnosene samtidig.

Jeg fikk diagnoen eufp av både psykolog og psykiater og bp av psykiater. Jeg synes ikke eupf er en diagnose jeg kan være enig i, men man får vel stole på autoritetene.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg fikk diagnoen eufp av både psykolog og psykiater og bp av psykiater. Jeg synes ikke eupf er en diagnose jeg kan være enig i, men man får vel stole på autoritetene.

Ja, eupf kan kanskje være en litt kjip diagnose å få. Man kan bli stigmatisert av enkelte. Jeg følte heller ikke at det stemte helt, men valgte å stole på psykologen. Føler imidlertid at BP passer som hånd i hanske.

Det er fullt mulig å bli frisk av eupf, det er ihvertfall positivt!

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Tror det er mer sannhet i at 50% av de med EUPF også har BP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...