Gå til innhold

Psykiatriens faglighet (ABB)

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar II...jeg visst
Skrevet

Synes det er på sin plass å ha en real diskusjonstråd om fagligheten i psykiatrifaget som helhet. ABB saken bør kunne brukes til å kaste illuustrerende lys over hvordan diagnoser bestemmes av "øynene som ser".

Eks. husker NHD en gang skrev at det et sted i landet, der det var mange i et visst fagmiljø med sin egen overbevisning, ble satt mange DID-diagnoser.

Synes det har vært provoserende stille her på psykiatriforumet om psykiatriens faglighet etter den nye rettpsykiatriske rapporten. Er det fordi det belyser et ubehagelig faktum behandlere vil feie under teppet? At deres egen faglighet og autoritet (kan) minskes? En brannfakkel, NHD?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, ingen brannfakkel.

Jeg mener det er en selvfølge at diagnostisering skjer ved hjelp av strukturerte diagnostiske intervju som f.eks SCID 1+2 og MINI.

Ved vår avdeling har det vært prosedyre siden 96/97.

I rettspsykiatrien, hvor diagnostiseringen ofte er langt mer vanskelig, diskuterte en om dette skulle være obligatorisk i 1995. Siden har intet skjedd på den fronten.

Spredningen i kvaliteten i norsk psykiatri er dessverre langt større enn den burde være.

Skrevet

Nei, ingen brannfakkel.

Jeg mener det er en selvfølge at diagnostisering skjer ved hjelp av strukturerte diagnostiske intervju som f.eks SCID 1+2 og MINI.

Ved vår avdeling har det vært prosedyre siden 96/97.

I rettspsykiatrien, hvor diagnostiseringen ofte er langt mer vanskelig, diskuterte en om dette skulle være obligatorisk i 1995. Siden har intet skjedd på den fronten.

Spredningen i kvaliteten i norsk psykiatri er dessverre langt større enn den burde være.

Der sa du det. Det er helt latterlig hvordan rettspsykiaterne uenes så totalt. Pål Abrahamsen påpekte at han synes psykiatere burde ha mindre å si helt til dommen er feldt. Det er jeg enig i.

ABB er gæærn men ikke sinnsyk, det er min mening. Får jeg spise middag med Lippestad nå?

Skrevet

Jeg har nevnt dette noen ganger. Da pga att schizofreni diagnosen min som er satt etter sykehusopphold, har blitt omskrevet til ocd av en tilfeldig psykiater etter 5 min samtale på legevakten. Men tvil klarte han og så, så enden på visa var att jeg ble med i ToPP prosjektet, og fikk en serdeles grundig igjennomgang. Og den diagnosen har stått siden (P schizofreni). Men tviler gjør jeg alltid, og det blir ikke noe bedre når slikt som det som skjedde på legevakten skjedde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...