Gå til innhold

NHD: hvordan påvirke ungdom mht rus, snus, røyk?

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om du har lyst til å skrive et innlegg her på dol hva vi som er foreldre kan gjøre for å hindre at barna/ungdommene våre begynner med snus, røyk, alkohol og narkotika - evt også hva vi kan gjøre for å få de til å slutte om de allerede har startet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Sør

2

• Gondor

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det håper jeg han gjør. Det er tøft å være ungdom i dag og vanskelig for oss foreldre å følge med.

Gjest Nickelback
Skrevet

Jeg er ikke NHD , men en tanke som slår meg at de fleste begynner med, snus røyk, alkohol i tidlig alder fordi kameratene gjør det samme.

Om dere har anledning til i noen grad å påvirke relasjonene til barna deres, hvem de omgås mest med og hvem de er influert av, så kunne kanskje det være en begynnelse?

Gjest rusken124
Skrevet

Atferd hos foreldrene ift rusmidler har mye å si. Det nytter lite å si "ikke gjør som jeg gjør - gjør som jeg sier". Ikke sende med alkohol fordi "da vet jeg hva han drikker" - fordi forskning viser at de som får med seg hjemmefra statistisk sett drikker mer. Hold kontakt med andre foreldre og hjelp hverandre. Snakk om rusmidler og rusbrukens konsekvenser. Kjør og hent på fest og ikke vær naiv ift rusfrie fester, overnatting osv. Noen ungdommer sniker seg også ut vinduet om natta.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All forskning viser at det er foreldrenes og vennenes adferd som har klart mest å si for hvordan ungdoms rusadferd blir. Når jeg skriver adferd, er det fordi det dere gjør teller mye mer enn det dere sier. Om mor og far ikke røyker, er det langt mindre risiko for at barna begynner med dette.

Det neste er vennene. Det er fint mulig i de aller fleste tilfeller å påvirke hvilket miljø barna søker til.

Videre er foreldrenes holdninger av stor betydning. Ikke de lange og alvorlige formaningene titt og ofte, men hvordan en uttrykker seg og handler ift samfunnet og lov og rett: Omtaler en skolen og lærerne på en positiv måte? Sier en politiet og ikke purken? Omtaler en vårt enestående velferdssamfunn på en positiv måte, eller lærer en barna at samfiunnet er noe dritt? Går en på jobb når en er frisk, eller tar en ut sine "rettmessige" tredagere?

Hvilke miljøer fremstilles som forbilder? Er det Thor Hushovd og Therese Johaug, eller er det den halvkriminelle narkotkabrukende rapperen? Prøver en å påvirke klesvalget slik at barna ikke går i "taperuniform"?

Henter du etter fest hver helg kl 02.15 med glede? Ser du på hele fotballkampen/hører hele skolekorpskonserten, eller skysser du bare og kjører hjem igjen? Smør du skiene hennes, hjelper du til med puss av kornetten hans, passer du på at de har rene treningsklær og sørger for at de husker og kommer seg på trening i rett tid?

Jeg tror det er lite spesifikke ting en kan gjøre mot snus, røyk og dop. Jeg tror det er det langvarige arbeidet der foreldrenes holdninger og tilsvarende adferd er det som avgjør barna gode eller dårlige valg.

Gjest Skeiva
Skrevet

All forskning viser at det er foreldrenes og vennenes adferd som har klart mest å si for hvordan ungdoms rusadferd blir. Når jeg skriver adferd, er det fordi det dere gjør teller mye mer enn det dere sier. Om mor og far ikke røyker, er det langt mindre risiko for at barna begynner med dette.

Det neste er vennene. Det er fint mulig i de aller fleste tilfeller å påvirke hvilket miljø barna søker til.

Videre er foreldrenes holdninger av stor betydning. Ikke de lange og alvorlige formaningene titt og ofte, men hvordan en uttrykker seg og handler ift samfunnet og lov og rett: Omtaler en skolen og lærerne på en positiv måte? Sier en politiet og ikke purken? Omtaler en vårt enestående velferdssamfunn på en positiv måte, eller lærer en barna at samfiunnet er noe dritt? Går en på jobb når en er frisk, eller tar en ut sine "rettmessige" tredagere?

Hvilke miljøer fremstilles som forbilder? Er det Thor Hushovd og Therese Johaug, eller er det den halvkriminelle narkotkabrukende rapperen? Prøver en å påvirke klesvalget slik at barna ikke går i "taperuniform"?

Henter du etter fest hver helg kl 02.15 med glede? Ser du på hele fotballkampen/hører hele skolekorpskonserten, eller skysser du bare og kjører hjem igjen? Smør du skiene hennes, hjelper du til med puss av kornetten hans, passer du på at de har rene treningsklær og sørger for at de husker og kommer seg på trening i rett tid?

Jeg tror det er lite spesifikke ting en kan gjøre mot snus, røyk og dop. Jeg tror det er det langvarige arbeidet der foreldrenes holdninger og tilsvarende adferd er det som avgjør barna gode eller dårlige valg.

Meget godt skrevet. Det er en del her inne som ikke forstår hvor viktig foreldrenes holdning er.

Gjest alvende
Skrevet

Hva legger du i "taperuniform"?

Gjest Nickelback
Skrevet

Hva legger du i "taperuniform"?

Feks Hettegenser...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Feks Hettegenser...

Hettegenser brukes av svært mange ungdommer. men du tenker kanskje på når man bruker hetta over hodet. Det er litt sånn gangsteraktig.

Ellers lurer jeg litt på hva taperuniform kan være...om nhd tenker på goth stil, nazi stil...jeg kommer ikke på mer.

Gjest Nickelback
Skrevet

Hettegenser brukes av svært mange ungdommer. men du tenker kanskje på når man bruker hetta over hodet. Det er litt sånn gangsteraktig.

Ellers lurer jeg litt på hva taperuniform kan være...om nhd tenker på goth stil, nazi stil...jeg kommer ikke på mer.

Tenkte mest på hvordan man skal kle seg når man skal være litt representabel over en person som kanskje skal gi vedkommende en framtidig jobb.

Tror nok også lærere på skolen ser litt på klesstøyet til elevene på skolen.Er man er Gother, eller en sånn deathmetal -fan og kler seg deretter, så vil man vel av mange kanskje bli oppfattet som man er i opprør imot noe.

Å iføre seg en dressjakke til mere viktige anledninger kan vel ingen ungdommer ta skade av en gang iblandt.

Skrevet

Hei,

Her har du god informasjon fra Danmark, som visstnok virker godt:

''Ved at spørge folkeskoleelever om, hvor meget de tror deres jævnaldrene ryger og drikker, og holde det op imod, hvor meget, der rent faktisk indtages af tobak og alkohol, er det lykkedes for Aarhus Kommune at ændre børnenes vaner markant.

- I det øjeblik, man afslører, at sådan er kammeraternes forventninger slet ikke, så kan de roligt stole på, at de godt kan få lov til at høre med i en gruppe eller i et fællesskab, siger Annie Beck, der er SSP-medarbejder og projektleder på Aarhuseksperimentet.

Ifølge fagbladet Børn og Unge blev for eksempel antallet af daglige rygere på minde end to år mindsket med 75 procent i forhold til de kontrolskoler, der ikke deltog i eksperimentet.''

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/21/2012/03/21/232517.htm

Verdt å lese!

Med vennlig hilsen

Skrevet

En interessant undersøkelse og prosjekt i Danmark, om å vise ungdom at "alle de andre" ikke drikker, osv:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/21/2012/03/21/232517.htm

Med vennlig hilsen

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Tenkte mest på hvordan man skal kle seg når man skal være litt representabel over en person som kanskje skal gi vedkommende en framtidig jobb.

Tror nok også lærere på skolen ser litt på klesstøyet til elevene på skolen.Er man er Gother, eller en sånn deathmetal -fan og kler seg deretter, så vil man vel av mange kanskje bli oppfattet som man er i opprør imot noe.

Å iføre seg en dressjakke til mere viktige anledninger kan vel ingen ungdommer ta skade av en gang iblandt.

Jeg husker at sønnen min var i begravelse, læreren døde plutselig, for ett år siden.

Kirken var stappfull av ungdommer, kun en bitteliten prosent hadde dress/kjole/skjørt. De aller fleste gikk i vanlig tøy. Sønnen min reagerte veldig negativt på det.

Gjest Nickelback
Skrevet

Jeg husker at sønnen min var i begravelse, læreren døde plutselig, for ett år siden.

Kirken var stappfull av ungdommer, kun en bitteliten prosent hadde dress/kjole/skjørt. De aller fleste gikk i vanlig tøy. Sønnen min reagerte veldig negativt på det.

Det holder jeg med sønnen din i. Med å kle seg fint til en anledning, i dette tilfellet en begravelse, viser man at han har respekt for de menneskene som anledningen handler om.

Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det holder jeg med sønnen din i. Med å kle seg fint til en anledning, i dette tilfellet en begravelse, viser man at han har respekt for de menneskene som anledningen handler om.

Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.

Det tror jeg faktisk du har rett i!

Skrevet

''Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.''

Dette er jeg overbevist om at er en grov forenkling. Jeg har f.eks. møtt en nydelig og veloppdragen jente på 17, som har seks i nesten alle fag og som røyker hasj mange ganger pr uke :-(

Jeg har ikke sett statistikk over bruk av rusmidler i hhv oslo-vest og -øst, men har hørt folk som jobber som utekontakter påstå at misbruket er like stort i vest som i øst, til tross for at ungdom fra vest gjennomgående nok er mer "velkledd" enn ungdom i øst.

"Fin" klesddrakt kan like gjerne kamuflere som avsløre livsstil.

Gjest Nickelback
Skrevet

''Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.''

Dette er jeg overbevist om at er en grov forenkling. Jeg har f.eks. møtt en nydelig og veloppdragen jente på 17, som har seks i nesten alle fag og som røyker hasj mange ganger pr uke :-(

Jeg har ikke sett statistikk over bruk av rusmidler i hhv oslo-vest og -øst, men har hørt folk som jobber som utekontakter påstå at misbruket er like stort i vest som i øst, til tross for at ungdom fra vest gjennomgående nok er mer "velkledd" enn ungdom i øst.

Som røyker hasj og har sekser i alle fag ja.

Mulig det du, men hva er de langsiktige virkningene av å røyke hasj da?

Gjest Nickelback
Skrevet

Er positive holdninger en samme type kamuflasje også da kanskje?

Skrevet

Som røyker hasj og har sekser i alle fag ja.

Mulig det du, men hva er de langsiktige virkningene av å røyke hasj da?

''Mulig det du, men hva er de langsiktige virkningene av å røyke hasj da?''

Dette er ikke egentlig relevant i denne sammenhengen, da jeg argumenterte mot din hypotese om at ungdom som var velkledd og hadde positive holdninger, ikke ble innblandet i rus.

Forøvrig synes jeg det er svært trist å vite omfanget av hasj-røyking i - forøvrig positive - ungdomsmiljøer. Ikke fordii det nødvendigvis _må_ får negative konsekvenser, men fordi jeg ser på det som en variant av russisk rullett å ta sjansen på at man er en av de heldige som ikke får negative virkninger.

Du kan gjerne får flere eksempler; den eneste konkrete personen jeg har visst om som drev med omsetning av narkotika (hasj + amfetamin), var en tilsynelatende svært vellykket og godt likt lærer på en barneskole på Oslos vestkant. Kundegruppen hans var unge voksne med god økonomi - stort sett alle bosatt på Frogner i Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...