Gå til innhold

NHD: hvordan påvirke ungdom mht rus, snus, røyk?

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

All forskning viser at det er foreldrenes og vennenes adferd som har klart mest å si for hvordan ungdoms rusadferd blir. Når jeg skriver adferd, er det fordi det dere gjør teller mye mer enn det dere sier. Om mor og far ikke røyker, er det langt mindre risiko for at barna begynner med dette.

Det neste er vennene. Det er fint mulig i de aller fleste tilfeller å påvirke hvilket miljø barna søker til.

Videre er foreldrenes holdninger av stor betydning. Ikke de lange og alvorlige formaningene titt og ofte, men hvordan en uttrykker seg og handler ift samfunnet og lov og rett: Omtaler en skolen og lærerne på en positiv måte? Sier en politiet og ikke purken? Omtaler en vårt enestående velferdssamfunn på en positiv måte, eller lærer en barna at samfiunnet er noe dritt? Går en på jobb når en er frisk, eller tar en ut sine "rettmessige" tredagere?

Hvilke miljøer fremstilles som forbilder? Er det Thor Hushovd og Therese Johaug, eller er det den halvkriminelle narkotkabrukende rapperen? Prøver en å påvirke klesvalget slik at barna ikke går i "taperuniform"?

Henter du etter fest hver helg kl 02.15 med glede? Ser du på hele fotballkampen/hører hele skolekorpskonserten, eller skysser du bare og kjører hjem igjen? Smør du skiene hennes, hjelper du til med puss av kornetten hans, passer du på at de har rene treningsklær og sørger for at de husker og kommer seg på trening i rett tid?

Jeg tror det er lite spesifikke ting en kan gjøre mot snus, røyk og dop. Jeg tror det er det langvarige arbeidet der foreldrenes holdninger og tilsvarende adferd er det som avgjør barna gode eller dårlige valg.

Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret. Jeg har ikke fått lest det så nøye enda, men som andre i tråden lurer jeg på hva du mener med "taperuniform"?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Sør

2

• Gondor

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er positive holdninger en samme type kamuflasje også da kanskje?

''Er positive holdninger en samme type kamuflasje også da kanskje?''

Det kommer vel an på hvordan du bedømmer ungdommens valg om å røyke hasj? Det er velkjent at det er et ikke-ubetydelig bruk av hasj på flere av de vgs i Oslo som det er vanskeligst å komme inn på. De som kommer inn har minimum ca 5 i snitt fra ungdomsskolen og anses nok stort sett for å være ganske eksemplarisk ungdom.

Jeg er usedvanlig glad for at de ungdommene jeg har en sterk tilknytning til, alle har tatt et aktivt standpunkt mot bruk av narkotika (kunne dog ha ønsket et noe større engasjement i forhold til å ikke begynne med alkohol før de er 18 da ...)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.''

Dette er jeg overbevist om at er en grov forenkling. Jeg har f.eks. møtt en nydelig og veloppdragen jente på 17, som har seks i nesten alle fag og som røyker hasj mange ganger pr uke :-(

Jeg har ikke sett statistikk over bruk av rusmidler i hhv oslo-vest og -øst, men har hørt folk som jobber som utekontakter påstå at misbruket er like stort i vest som i øst, til tross for at ungdom fra vest gjennomgående nok er mer "velkledd" enn ungdom i øst.

"Fin" klesddrakt kan like gjerne kamuflere som avsløre livsstil.

"Alle" kjenner en storrøyker som ble 90 år.

Det jeg snakker om, er å øke eller redusere risiko for rusmisbruk. I denne sammenheng mener jeg fortsatt at foreldrene spiller den vesentligste rolleni det som lar seg påvirke. Sunne holdninger og adferd er helsefremmende.

Skrevet

Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret. Jeg har ikke fått lest det så nøye enda, men som andre i tråden lurer jeg på hva du mener med "taperuniform"?

Uniformen kan variere med geografien, men det skal ikke ta meg mer enn en time eller to på en ny plass for å finne den.

Gjest ambrose
Skrevet

Uniformen kan variere med geografien, men det skal ikke ta meg mer enn en time eller to på en ny plass for å finne den.

Ok, du tenker på hvilke klær "verstingene" går med eller noe sånt?

Skrevet

"Alle" kjenner en storrøyker som ble 90 år.

Det jeg snakker om, er å øke eller redusere risiko for rusmisbruk. I denne sammenheng mener jeg fortsatt at foreldrene spiller den vesentligste rolleni det som lar seg påvirke. Sunne holdninger og adferd er helsefremmende.

''Det jeg snakker om, er å øke eller redusere risiko for rusmisbruk. I denne sammenheng mener jeg fortsatt at foreldrene spiller den vesentligste rolleni det som lar seg påvirke.''

Det er jeg helt enig i.

Mitt poeng er egentlig bare at korrekt klesstil ikke er noen sterk indikator på rusfri ungdom - i allefall ikke på en del prestisjetunge vgs med høye opptakskrav i Oslo. Jeg ble selv svært overrasket da jeg fikk noe innsyn i det store omfanget av hasjrøyking - og også noe mer - blant usedvanlig ressurssterk ungdom som jeg aldri ville ha trodd brukte narkotika.

Gjest Ladytron
Skrevet

Her jeg bor ser jeg for meg hettegenser og saggebukse... Kan godt være det er feil :)

Gjest ambrose
Skrevet

Her jeg bor ser jeg for meg hettegenser og saggebukse... Kan godt være det er feil :)

Tenker du på de som skiller seg ut, at det er det nhd mener?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

15.

Ok, det er jo gjerne den rette alderen det..

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Det jeg snakker om, er å øke eller redusere risiko for rusmisbruk. I denne sammenheng mener jeg fortsatt at foreldrene spiller den vesentligste rolleni det som lar seg påvirke.''

Det er jeg helt enig i.

Mitt poeng er egentlig bare at korrekt klesstil ikke er noen sterk indikator på rusfri ungdom - i allefall ikke på en del prestisjetunge vgs med høye opptakskrav i Oslo. Jeg ble selv svært overrasket da jeg fikk noe innsyn i det store omfanget av hasjrøyking - og også noe mer - blant usedvanlig ressurssterk ungdom som jeg aldri ville ha trodd brukte narkotika.

Mulig det er helt spesielt i Oslo/Bærum, men her hvor jeg bor, og sikkert ganske mange andre steder også, kan man si veldig mye om hvordan en ungdom er utifra hvordan klesstilen er.

Skrevet

Mulig det er helt spesielt i Oslo/Bærum, men her hvor jeg bor, og sikkert ganske mange andre steder også, kan man si veldig mye om hvordan en ungdom er utifra hvordan klesstilen er.

Kan godt hende at dette er vanskeligere å identifisere i Oslo-området enn andre steder i landet.

Skrevet

Det er jeg helt enig i.

''Mitt poeng er egentlig bare at korrekt klesstil ikke er noen sterk indikator på rusfri ungdom ''

Helt enig. Og ikke på voksne heller. Og yrkesvalg er heller ingen sterk indikator på hvem som er rusfri eller ikke heller.

Jeg hadde time hos en overlege ved somatisk avdeling på sykehuset en gang hvor vedkommende tydelig var påvirket av et eller annet. Pupillene var som små knappenålshoder, og det var skremmende å se ham i øynene.

Dessuten må en ha ganske god økonomi for å ta narkotika. Og hvem er det som har råd til å finansiere slik bruk om ikke de rike?

Så klesstil og yrker sier ikke så mye hvem som blir en misbruker og ikke. Kanskje går det an å snu på flisa og tenke at det er større sjanse for rik ungdom å bruke narkotiske stoffer enn det er for middel- og lavklasse ungdom?

;)

Skrevet

Feks Hettegenser...

Hettegenser??? Det går da nesten alle med?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Tror nok at de ungdommene som vet å vise respekt for sine medmennesker både i klesveien og i positive holdninger generelt også er de som ikke blir innblandet i rus.''

Dette er jeg overbevist om at er en grov forenkling. Jeg har f.eks. møtt en nydelig og veloppdragen jente på 17, som har seks i nesten alle fag og som røyker hasj mange ganger pr uke :-(

Jeg har ikke sett statistikk over bruk av rusmidler i hhv oslo-vest og -øst, men har hørt folk som jobber som utekontakter påstå at misbruket er like stort i vest som i øst, til tross for at ungdom fra vest gjennomgående nok er mer "velkledd" enn ungdom i øst.

"Fin" klesddrakt kan like gjerne kamuflere som avsløre livsstil.

''Jeg har ikke sett statistikk over bruk av rusmidler i hhv oslo-vest og -øst, men har hørt folk som jobber som utekontakter påstå at misbruket er like stort i vest som i øst, til tross for at ungdom fra vest gjennomgående nok er mer "velkledd" enn ungdom i øst''

Forbruket er ihvertfall stort når det gjelder snus. Røyking er ikke så populært, tror jeg, men alle vestkantgutter og vestkanjenter snuser. Begge mine eldste snuser og det til tross for at de begge spilte i korps som er den store sunnhetsinteressen over alle andre interesser og til tross for at jeg var i korpsstyret og satt og hørte på hver eneste øvelse i mange år.

Hasj har jeg ikke hørt så mye om, bortsett fra at min sønn kunne fortelle at 2 stykker ble tatt med hasj etter en politirazzia på skolen.

Skrevet

All forskning viser at det er foreldrenes og vennenes adferd som har klart mest å si for hvordan ungdoms rusadferd blir. Når jeg skriver adferd, er det fordi det dere gjør teller mye mer enn det dere sier. Om mor og far ikke røyker, er det langt mindre risiko for at barna begynner med dette.

Det neste er vennene. Det er fint mulig i de aller fleste tilfeller å påvirke hvilket miljø barna søker til.

Videre er foreldrenes holdninger av stor betydning. Ikke de lange og alvorlige formaningene titt og ofte, men hvordan en uttrykker seg og handler ift samfunnet og lov og rett: Omtaler en skolen og lærerne på en positiv måte? Sier en politiet og ikke purken? Omtaler en vårt enestående velferdssamfunn på en positiv måte, eller lærer en barna at samfiunnet er noe dritt? Går en på jobb når en er frisk, eller tar en ut sine "rettmessige" tredagere?

Hvilke miljøer fremstilles som forbilder? Er det Thor Hushovd og Therese Johaug, eller er det den halvkriminelle narkotkabrukende rapperen? Prøver en å påvirke klesvalget slik at barna ikke går i "taperuniform"?

Henter du etter fest hver helg kl 02.15 med glede? Ser du på hele fotballkampen/hører hele skolekorpskonserten, eller skysser du bare og kjører hjem igjen? Smør du skiene hennes, hjelper du til med puss av kornetten hans, passer du på at de har rene treningsklær og sørger for at de husker og kommer seg på trening i rett tid?

Jeg tror det er lite spesifikke ting en kan gjøre mot snus, røyk og dop. Jeg tror det er det langvarige arbeidet der foreldrenes holdninger og tilsvarende adferd er det som avgjør barna gode eller dårlige valg.

Først den kommentaren som tydeligvis må komme etter hvert eneste innlegg om forebyggende helsearbeid:

Det å gjøre de riktige valgene enten det er kosthold for å leve lenge eller foreldres adferd for å få barn til å gjøre gode valg, gir INGEN GARANTIER for resultat. Det påvirker dog sannsynligheten i betydelig grad.

Tydeliggjøring av hva jeg mente med (kles)stil. Jeg har aldri ment (eller skrevet) at jo finere klesstil, jo bedre går det med barna. Det eneste ja sa/prøvde å si var at en bør prøve å lede barna bort fra en stil som er typisk i "problemgrupper". Hvis noen fortsatt undres på hva det er, så kan en tenke på hvordan en proff skuespiller ville vært stylet om en skulle spille en slik person. Folk som driver i dramabransjen er utrolig gode til å "ta" de ulike typer folk og kle og sminke dem slik at de lett gjenkjennes av oss.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er kanskje et poeng å skille lovlige rusmidler fra ulovlige - narkotika.

Det virker som folk tar så lett på det - de kan f.eks. si "hasj er mindre skadelig enn alkohol, så da bruker vi det".

Det kan vel godt hende at for akkurat den det gjelder så er hasj mindre skadelig, rent fysiologisk sett. Men man kommer ikke bort i fra at det faktisk er ulovlig.

For det første bryter man loven - ha respekt for loven.

For det andre kommer man i kontakt med et kriminelt miljø.

Gjest ambrose
Skrevet

Først den kommentaren som tydeligvis må komme etter hvert eneste innlegg om forebyggende helsearbeid:

Det å gjøre de riktige valgene enten det er kosthold for å leve lenge eller foreldres adferd for å få barn til å gjøre gode valg, gir INGEN GARANTIER for resultat. Det påvirker dog sannsynligheten i betydelig grad.

Tydeliggjøring av hva jeg mente med (kles)stil. Jeg har aldri ment (eller skrevet) at jo finere klesstil, jo bedre går det med barna. Det eneste ja sa/prøvde å si var at en bør prøve å lede barna bort fra en stil som er typisk i "problemgrupper". Hvis noen fortsatt undres på hva det er, så kan en tenke på hvordan en proff skuespiller ville vært stylet om en skulle spille en slik person. Folk som driver i dramabransjen er utrolig gode til å "ta" de ulike typer folk og kle og sminke dem slik at de lett gjenkjennes av oss.

Beklager at jeg (for min del) ikke skjønte hva du mente..

Gjest ambrose
Skrevet

Først må jeg si at jeg er kjempetakknemlig for svaret ditt. Det betrygget meg som forelder veldig mye.

Jeg lurer imidlertid på en ting; min 15-åring er veldig populær og har alltid vært det, fordi han er så blid, omgjengelig, utadvent, sosial, omsorgsfull, snill, hjelpsom osv. Han har så mange venner, at han faktisk synes det blir for mye selv også.

Nå er det ikke ment som kvalmende skryting, dette er, og er ment som, fakta.

Han har også fast jobb i et stort selskap i Norge.Det har han pga sin omgjengelighet og dyktighet, til tross for at han er ung. Der blir han jo også stadig kjent med nye. Han tjener egne penger, og har rundt 4000,- pr mnd. Vi har blitt enige om at 1500,- skal inn på sparekonto hver mnd av ulike grunner.

Kan det noen ganger bli for "mye av det gode" - at dette kan få negative konsekvenser for han?

Håper at du skjønner hva jeg mener. Jeg har tenkt litt på det.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Først må jeg si at jeg er kjempetakknemlig for svaret ditt. Det betrygget meg som forelder veldig mye.

Jeg lurer imidlertid på en ting; min 15-åring er veldig populær og har alltid vært det, fordi han er så blid, omgjengelig, utadvent, sosial, omsorgsfull, snill, hjelpsom osv. Han har så mange venner, at han faktisk synes det blir for mye selv også.

Nå er det ikke ment som kvalmende skryting, dette er, og er ment som, fakta.

Han har også fast jobb i et stort selskap i Norge.Det har han pga sin omgjengelighet og dyktighet, til tross for at han er ung. Der blir han jo også stadig kjent med nye. Han tjener egne penger, og har rundt 4000,- pr mnd. Vi har blitt enige om at 1500,- skal inn på sparekonto hver mnd av ulike grunner.

Kan det noen ganger bli for "mye av det gode" - at dette kan få negative konsekvenser for han?

Håper at du skjønner hva jeg mener. Jeg har tenkt litt på det.

Kanskje greit at han snuser da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...