Gå til innhold

Inkluderende på DIN arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg jobber på NAV og i ordinære praksisplasser så får arbeidsgiver "lav sats" som tilsier ca 1400 kr mnd. Har hendt at ordinære arbeidsgivere har fått høy sats - ca 13000 kr også. Det er opp til veileder å argumentere for dette. Med tanke på "place and train-metodikk" og gode erfaringer med praksis i ordinære bedrifter kontra i arbeidsmarkedsbedrifter så tror jeg at det blir mer av dette. Vårt kontor så veldig til et Oslokontor som gjorde det på den måten som jeg beskrev.

Som sagt: vi har hatt en i ordinært arbeid fra første uken i januar og til nå - og får i underkant av 4.000 kroner for det om jeg ikke husker helt feil.

Det er muligens forskjellig praksis fra sted til sted?

Fortsetter under...

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bella Dotte

42

• Persille1365381127

39

• frosken

16

• Sør

13

Persille1365381127

Ikke snøballs sjans i helvete uten nevneverdig utdanning og ingen arbeidspraksis dokumentert.

Jeg har tatt igjen skolegang etter niende klasse etter at jeg fikk to barn. Og tre år på høgskole i lappverk etter det. Jeg tok to fulle studier samtidig og hadde to barn alene, for å få mest mulig ut av attføringspengene jeg fikk. Ingen skulle kalle meg lat snylter i alle fall. Ingen hjelp fra noen, kronisk pappeskeøkonomi med krav på krav for å få de lusne kronene, og et enormt press på meg som eneste omsorgsperson for ørtogførti ubrukelige snyltere medførte at jeg brant i veggen i 320kmt/t.

Jeg har ikke møtt en eneste NAV ansatt med mer enn to celler i bruk og resten erstattet av vått dasspapir. Den siste jeg traff på sørget for å sende meg skjelvende til psykolog der jeg satt og hakket tenner i et helt år etterpå. Det er i all hovdedsak NAV som har gjort meg ufør. Behandlingen jeg fikk var så graverende at ingen har stilt et eneste spørsmål om uføresøknaden min. Den gikk igjennom som varm kniv i smør. Og jeg tror at noe av det ligger i redsel for å måtte svare på det som skjedde på det kontoret den dagen.

På tross av at jeg har vært utsatt for grov omsorgsvikt og psykisk vold store deler av livet.

Heller kreft enn en runde til med NAV.

''Ikke snøballs sjans i helvete uten nevneverdig utdanning og ingen arbeidspraksis dokumentert. ''

Hverken salg eller kunderservice krever nødvendigvis dette...?

Det er mange jobber man ikke trenger hverken utdanning eller praksis på, og de fleste arbeidsgiver verdsetter eldre arbeidstakere som de kan lønne som unge/ufaglærte av den enkle grunn at man (som oftest) får MYE mer for pengene enn når man ansetter de helt unge med tilsvarende erfaring.

Og igjen, jeg har alltid fått slengt til meg, konsekvent at jeg for =)¤(¤&/¤%&/¤( ikke har den luksusen at jeg kan velge. Og da får jeg bare holde kjeft og jobbe, selv om det gjør meg dårlig. Som å vaske fem timer om dagen til fingrene blødde.

Jeg har aldri blitt møtt på de ressursene jeg faktisk har. Som er et raskt hode, lange antenner for mennesker, kreativitet, idealisme og et par ting til. Aldri.

''et raskt hode, lange antenner for mennesker, kreativitet, idealisme og et par ting til.''

= Jobb i NAV ;-)

''Ikke snøballs sjans i helvete uten nevneverdig utdanning og ingen arbeidspraksis dokumentert. ''

Hverken salg eller kunderservice krever nødvendigvis dette...?

Det er mange jobber man ikke trenger hverken utdanning eller praksis på, og de fleste arbeidsgiver verdsetter eldre arbeidstakere som de kan lønne som unge/ufaglærte av den enkle grunn at man (som oftest) får MYE mer for pengene enn når man ansetter de helt unge med tilsvarende erfaring.

Jeg vet ikke hva jeg skal si, det har jeg hørt mange ganger før. Men jeg har aldri greid å finne en type stilling som ikke stiller noen krav til erfaring innen/utdanning. Eller som ikke har ugunstige arbeidstider eller andre krav. Som jeg ikke kan fylle. Og som ikke stopper og lurer på hva jeg har gjort i "alle de årene". Jeg er heller ikke en billig og stabil arbeidstaker i den type stilling, fordi jeg har barn og er 70% alene med dem.

Har vært. Nå er jeg ufør. Og det er ikke uten grunn. ;0)

''Man skulle tro det, men gjør de det?''

Å fange opp arbeidsgivere som "utnytter" systemet er nok lettere på mindre steder. Funksjonen / hensiktsmessigheten av praksisplassen hos den enkelte arbeidsgiver kan i tillegg variere fra tiltaksdeltaker til tiltaksdelater - naturlig nok.

Å fange opp brukere som ikke tiltak fungerer for, bør selvfølgelig skje. Men NAV er prisgitt tilbakemelding fra tiltaksdeltaker og tiltaksarrangører, i tillegg til tilbakemelding fra evt behandlere. Det sagt, er den respektive saksbehandleren på NAV hovedansvarlig for tiltaket og oppfølgingen.

Det er forstemmende at jeg ikke fikk meg noen behandler før jeg allerede var så nedkjørt at uføretrygd var det eneste riktige.

(Jeg skal prøve å ikke kverne mer på dette, takk for tålmodigheten alle sammen.)

Annonse

LOL

Tanken har slått meg... ;0P

''LOL

Tanken har slått meg... ;0P''

Med fare for at dette virker som et dulle-dille-lalle-svar: Jeg er dønn seriøs!

Skjønner godt at du ikke vil jobbe i NAV, men NAV trenger deg, alvorlig talt.

Slik jeg "kjenner" deg fra DOL er jeg overbevist om at du har _mye_ å bidra med i arbeidslivet, om du orker :-)

(Misforstå meg rett, jeg meiner ikke at du skal føle at ytelsen din ikke er riktig).

Herlig og klok er du uansett :-D

Det er forstemmende at jeg ikke fikk meg noen behandler før jeg allerede var så nedkjørt at uføretrygd var det eneste riktige.

(Jeg skal prøve å ikke kverne mer på dette, takk for tålmodigheten alle sammen.)

''Det er forstemmende at jeg ikke fikk meg noen behandler før jeg allerede var så nedkjørt at uføretrygd var det eneste riktige.''

Det skjønner jeg godt.

Om du føler deg klar for en videre prosess, kan kanskje dette være noe? :

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Mentor

Kanskje ikke, men ikke vær redd for å kontakte NAV den dagen du evt føler for det.

''LOL

Tanken har slått meg... ;0P''

Med fare for at dette virker som et dulle-dille-lalle-svar: Jeg er dønn seriøs!

Skjønner godt at du ikke vil jobbe i NAV, men NAV trenger deg, alvorlig talt.

Slik jeg "kjenner" deg fra DOL er jeg overbevist om at du har _mye_ å bidra med i arbeidslivet, om du orker :-)

(Misforstå meg rett, jeg meiner ikke at du skal føle at ytelsen din ikke er riktig).

Herlig og klok er du uansett :-D

Istedet for å falle for det raset jeg får i hodet når jeg leser det du sier, så sier jeg istedet bare tusen takk. :0)

Gjest nav-ansatt

Som sagt: vi har hatt en i ordinært arbeid fra første uken i januar og til nå - og får i underkant av 4.000 kroner for det om jeg ikke husker helt feil.

Det er antagelig avtalt et lønnstilskudd. Altså at personen er blitt ordinært ansatt hos dere mot at NAV betaler en viss prosentandel av lønna til arbeidsgiver. Det er en bra ordning som får arbeidsgivere på gli og de litt "vanskelige" tilfellene i jobb, i en del tilfeller.

Gjest nav-ansatt

''Arbeidsmarkedsbedrifter tjener godt på sine tjenester som de tilbyr NAV, jeg tror det er ca 13000 pr mnd pr bruker uansett AB eller APS - men det er jeg ikke 100 % sikker på.''

Man kan si mye rart om AMB'er, og det er en viktig diskusjon. Men på generell basis må man ta noen forbehold i betraktning:

En VTA-plass krever 1 ordinært ansatt tilrettelegger pr 2 tiltaksdeltakere, i en del tilfeller 1 til 1. Dette koster i lønnsutgifter, deltakerens fravær, praktisk tilrettelegging samt at produksjonsavkastningen sjelden er bærekraftig med disse kostnadene. For å si det slemt: Det er et subsidiert tilbud til personer som ellers ikke hadde kommet i jobb.

I min region er det ikke overdrevet 20 års ventetid på disse plassene fordi kommunene og NAV har prioriteringene andre steder - og ingen tjener penger på det. Alternativet er TULT, noe som viser seg vanskelig å få arbeidsgivere i ordinær virksomhet med på, likeledes UP-mottakere.

APS og AB stiller vel krav til 1 ordinært ansatt tilrettelegger pr 5 deltakere. Her skal deltakerne helst delta i ekstern aktivitet, ergo ingen inntjening for bedriften reint produksjonsmessig.

Så ja, diskuter gjerne AMB'ene, og skisser du et godt alternativ uten statlige tilskudd i samme slengen, er du godt i gang med en lysende karriere!

Hadde NAV hatt ressurser til å følge opp tett selv så hadde det ikke vært behov for å kjøpe så dyre tjenster. Jeg tjener under 400.000 og følger opp 50 brukere, 20 av disse følger jeg opp tett og det fungerer greit så jeg har en ok mulighet til å gjøre en grei jobb ovenfor ca 20 om gangen. Hadde det vært flere som kunne jobbet slik eller enda tettere med sine brukere så ville det blitt mye rimeligere enn å bruke private firmaer. NAV-kontorene har bred kompetanse og mange engasjerte ansatte, men for lite tid er frigjort til oppfølging og de fleste har for mange å følge opp. Ofte blir det bare snakk om å sørge for at folk har penger og å gjøre det mest nødvendige og håpe på at brukeren "ordner opp selv". Det fungerer ofte dårlig feks for psykisk syke.

Sier seg selv at når en har 150 brukere så kan en ikke holde kontakten med og gi et skreddersydd og godt tilbud til så mange i forhold til veiledning, motivasjonsarbeid osv. Så ja, jeg har jo noen tanker om rimeligere måter å gjøre det på. Psykisk helsearbeidere, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner kunne også NAV blitt flinkere til å samarbeide med for å finne løsninger.

Gjest nav-ansatt

''. Og så er det alle de firmaene som driver med "individuell oppfølging" - som egentlig er arbeid som offentlig ansatte kunne gjort for en brøkdel av prisen,- dersom det var nok folk til å gjøre jobben... ''

Jeg er også forundret over at dette temaet ikke blir løftet frem i offentlig debatt. I andre sammenhenger er man jo svært opptatt av bruk av privat konsulentvirksomhet.

Det jeg har sett av denne virksomheten, har ikke imponert meg noe særlig. Mange selvfølgeligheter serveres av ikke spesielt høyt-kvalifiserte mennesker; og i tillegg mangler mange av disse "konsulentene" erfaring i arbeid rettet mot individuelle klienter.

''Mange selvfølgeligheter serveres av ikke spesielt høyt-kvalifiserte mennesker; og i tillegg mangler mange av disse "konsulentene" erfaring i arbeid rettet mot individuelle klienter.'

Ja, og manglende kompetanse og interesse for sammensatt problematikk som psykososiale problemer. Det er jo også i høyeste grad ikke bare individuelle problemer en er borti, men symptomer på et lite inkluderende og støttende lokalsamfunn, familie og hjelpeapparat - det kan sjelden løses med innsats rettet mot individet alene,- selv om det er slik en nå løser de fleste psykososiale problemer. Og når en person har begynt å komme en vei med brukeren.. ja, da er det ny anbudsrunde.. og ny tilbyder. Det er en skam og uverdig for både samfunnet og brukeren.

Hadde NAV hatt ressurser til å følge opp tett selv så hadde det ikke vært behov for å kjøpe så dyre tjenster. Jeg tjener under 400.000 og følger opp 50 brukere, 20 av disse følger jeg opp tett og det fungerer greit så jeg har en ok mulighet til å gjøre en grei jobb ovenfor ca 20 om gangen. Hadde det vært flere som kunne jobbet slik eller enda tettere med sine brukere så ville det blitt mye rimeligere enn å bruke private firmaer. NAV-kontorene har bred kompetanse og mange engasjerte ansatte, men for lite tid er frigjort til oppfølging og de fleste har for mange å følge opp. Ofte blir det bare snakk om å sørge for at folk har penger og å gjøre det mest nødvendige og håpe på at brukeren "ordner opp selv". Det fungerer ofte dårlig feks for psykisk syke.

Sier seg selv at når en har 150 brukere så kan en ikke holde kontakten med og gi et skreddersydd og godt tilbud til så mange i forhold til veiledning, motivasjonsarbeid osv. Så ja, jeg har jo noen tanker om rimeligere måter å gjøre det på. Psykisk helsearbeidere, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner kunne også NAV blitt flinkere til å samarbeide med for å finne løsninger.

''følger opp 50 brukere, 20 av disse følger jeg opp tett og det fungerer greit så jeg har en ok mulighet til å gjøre en grei jobb ovenfor ca 20 om gangen. ''

Hehe, jeg har ca 175 på "benken" min og er pt pålagt å jobbe i skranken i VS tre dager i uka pga bemanningsproblemer (i 8 mnd nå). Det er greit nok, men "porteføljen" min seiler sin egen sjø. Priser meg lykkelig over eksterne tiltaksarrangører, ellers hadde "benken" min vært enda meir urovekkende ;)

Annonse

Gjest nav-ansatt

''følger opp 50 brukere, 20 av disse følger jeg opp tett og det fungerer greit så jeg har en ok mulighet til å gjøre en grei jobb ovenfor ca 20 om gangen. ''

Hehe, jeg har ca 175 på "benken" min og er pt pålagt å jobbe i skranken i VS tre dager i uka pga bemanningsproblemer (i 8 mnd nå). Det er greit nok, men "porteføljen" min seiler sin egen sjø. Priser meg lykkelig over eksterne tiltaksarrangører, ellers hadde "benken" min vært enda meir urovekkende ;)

De fleste kollegaene mine har det som deg. Vi er noen få som har det som meg på mitt kontor pga vår organisering. Syns det virker meningsløst å surfe så utrolig på overflaten som en må når en har 150 brukere pluss og må bestille andre til å gjøre den jobben en både har interesse, erfaring og kompetanse til å gjøre selv. Det er nok en av grunnene til at det er såpass med gjennomtrekk med ansatte og høyt sykefravær - fravær av mening og håpløshetfølelse over mengdene. Syns du overhodet det ikke er et paradoks at det brukes milliarder på eksterne tiltaksarrangører samtidig som grunnbemanningen på nav-kontorene er så lav at en ikke får gitt den servicen en skal? Det legges jo opp til at man ikke strekker til og at en skal få misfornøyde brukere. Å kjøpe tiltak til alle som trenger tett oppfølging får en jo heller ikke gjort pga økonomien.

Persille1365381127

Det er antagelig avtalt et lønnstilskudd. Altså at personen er blitt ordinært ansatt hos dere mot at NAV betaler en viss prosentandel av lønna til arbeidsgiver. Det er en bra ordning som får arbeidsgivere på gli og de litt "vanskelige" tilfellene i jobb, i en del tilfeller.

Nei, h*n er ikke ordinært ansatt, og de er ikke noe lønnstilskudd. Det er kun praksis, ingenting annet. H*n får heller ikke mer penger enn da h*n bodde på institusjonen.

Gjest nav-ansatt

Ja, det er kanskje et tilrettelegginstilskudd eller noe. Det er en ny jobbstrategi for unge funksjonshemmede som nettopp er kommet der det er andre summer enn de jeg nevnte. Er ikke helt oppdatert på dette enda. Det kommer fram at det er mye ulik praksis ja. Noen kontorer tør å utfordre fylkesadministrasjonen på å gjøre ting annerledes enn det er gjort før, mens andre gjør som de alltid har gjort. Noen tolker regelverket strengere enn andre, osv. Det skal ikke være slik, en skal ikke være prisgitt sitt bosted, eller sin saksbehandler ift hva slags tilbud en får. Men er som med "Lindex eller Kappahl" - noen steder har de bare kjerringklær og sure damer i betjeningen, andre steder er det rene trend-elderadoene med superflinke og servicemindede ansatte, selv om det er de samme kjedene med de samme føringene.

De fleste kollegaene mine har det som deg. Vi er noen få som har det som meg på mitt kontor pga vår organisering. Syns det virker meningsløst å surfe så utrolig på overflaten som en må når en har 150 brukere pluss og må bestille andre til å gjøre den jobben en både har interesse, erfaring og kompetanse til å gjøre selv. Det er nok en av grunnene til at det er såpass med gjennomtrekk med ansatte og høyt sykefravær - fravær av mening og håpløshetfølelse over mengdene. Syns du overhodet det ikke er et paradoks at det brukes milliarder på eksterne tiltaksarrangører samtidig som grunnbemanningen på nav-kontorene er så lav at en ikke får gitt den servicen en skal? Det legges jo opp til at man ikke strekker til og at en skal få misfornøyde brukere. Å kjøpe tiltak til alle som trenger tett oppfølging får en jo heller ikke gjort pga økonomien.

''Syns du overhodet det ikke er et paradoks at det brukes milliarder på eksterne tiltaksarrangører samtidig som grunnbemanningen på nav-kontorene er så lav at en ikke får gitt den servicen en skal? Det legges jo opp til at man ikke strekker til og at en skal få misfornøyde brukere. Å kjøpe tiltak til alle som trenger tett oppfølging får en jo heller ikke gjort pga økonomien.''

Joda. Enn så lenge er NAV prisgitt overføringer fra Stasbudsjettet , samt lover, regelverk, forskrifter og retningslinjer fra Stortinget.

''Ville DIN arbeidsplass tatt inn en person under 30 år i praksis som har for eksempel psykiske problemer eller rullestol, eller om vedkommende ikke snakket perfekt norsk? Hvorfor, hvorfor ikke? Har det skjedd?''

Ja, vi har faktisk en person hos oss som er hjerneskadet, og har fysiske handicap. Vedkommende gjør enkle arbeidsoppgaver, men det er dog en del ting som faller naturlig under denne personen som ikke vedkommende er i stand til å gjøre. Altså, svært enkle ting, men dog for krevende for vedkommende.

I lys av dette passer kanskje denne personen best i en vernet bedrift, men så lenge vår bedrift tilrettelegger, så går det jo helt fint.

''Syns du overhodet det ikke er et paradoks at det brukes milliarder på eksterne tiltaksarrangører samtidig som grunnbemanningen på nav-kontorene er så lav at en ikke får gitt den servicen en skal? Det legges jo opp til at man ikke strekker til og at en skal få misfornøyde brukere. Å kjøpe tiltak til alle som trenger tett oppfølging får en jo heller ikke gjort pga økonomien.''

Joda. Enn så lenge er NAV prisgitt overføringer fra Stasbudsjettet , samt lover, regelverk, forskrifter og retningslinjer fra Stortinget.

Hehe, "Stasbudsjettet" er en artig allegori, men det var en ufrivillig skriveleif for StaTsbudsjettet :-/

Persille1365381127

''Man skulle tro det, men gjør de det?''

Å fange opp arbeidsgivere som "utnytter" systemet er nok lettere på mindre steder. Funksjonen / hensiktsmessigheten av praksisplassen hos den enkelte arbeidsgiver kan i tillegg variere fra tiltaksdeltaker til tiltaksdelater - naturlig nok.

Å fange opp brukere som ikke tiltak fungerer for, bør selvfølgelig skje. Men NAV er prisgitt tilbakemelding fra tiltaksdeltaker og tiltaksarrangører, i tillegg til tilbakemelding fra evt behandlere. Det sagt, er den respektive saksbehandleren på NAV hovedansvarlig for tiltaket og oppfølgingen.

Men skal de ringe eller noe? For jeg har ikke blitt oppringt av NAV _etter_ at tiltaket er igangsatt....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...