Gå til innhold

- Jeg tenkte seriøst på å ta mitt eget liv


Gjest Klinkus

Anbefalte innlegg

''Som sagt. Man kan ikke stole på journalister på dette området''

Nå må du ikke glemme at vi også har kunnet høre han.

Intervjuer kan klippes og limes.

Jeg har sett og lest intervjuer med folk jeg kjenner godt. (Om langt mindre alvorlige ting.) Det har fått meg til å miste all tillit til denne typen personlige intervjuer.

Det kan hende at mannen er både bedre eller verre enn det han framstilles som. Men det er bare en framstilling, ikke noe jeg kan vite gir et sannferdig bilde av mannen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    18

  • Sør

    14

  • Angustia

    14

  • XbellaX

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Intervjuer kan klippes og limes.

Jeg har sett og lest intervjuer med folk jeg kjenner godt. (Om langt mindre alvorlige ting.) Det har fått meg til å miste all tillit til denne typen personlige intervjuer.

Det kan hende at mannen er både bedre eller verre enn det han framstilles som. Men det er bare en framstilling, ikke noe jeg kan vite gir et sannferdig bilde av mannen.

mvh

''Intervjuer kan klippes og limes''

Ja, men det som ikke er klippet bort, har vi kunnet høre og der har han sagt mye av det samme som har kommet frem i intevju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.Hadde verden blitt ett bedre sted om Hitler hadde blitt drept som barn eller ungdom? Vi som har levd en stund har ett morsomt ordspill "Hvis som atte, du som atte, dørra matte"

Det vi vet 100% sikkert er at terroristen sin mor er psykisk syk og neppe aldri har fått rett behandling.Når man blir separert når barnet er bare 1 år gammel,skyldes det nok mange ting.Kanskje faren forsto at moren var mentalt ustabil og at hun kanskje nektet å la seg behandle?

Jeg ble selv skilt i 1992 etter 10 års ekteskap fra en kone som viste seg å være mentalt ustabil.Har på følelsen at hun har fortalt mange løgner om meg,men dette kan jeg umulig vite,bare gjette.

Er man en diplomat og ikke forstår seg på barneoppdragelse og elsker sin jobb,er det lett å rote seg bort i jobb og eget liv.Man kan umulig ane rekkeviddene av dette,men håper at moren og en eventuell stefar vil passe på at sønnen får en bra oppvekst.

Vi menn orker ikke å krangle (om vi er en gjennomsnittelig normal mann),vi har bare noen få krav omhustruen er hjemmeværende.Vi ønsker at middagen skal stå på bordet når man kommer hjem i 17 tiden,Man ønsker også at man skal ha muligheten til å ta seg 1 kald øl til middagen eller rett etterpå.Vi tar oss gjerne en lur på sofaen fra 17.30-18.30 og vi ønsker ikke noe mas.

Ja da,dette er sååå 50 og 60 tall,men mange menn liker det slik.Vi ønsker å ha tankene for oss selv,og pusle ute i garasjen eller verkstedet.Vi har ofte liten eller ingen greie på barne-oppdragelse,og får gjerne høre dette 20 år etterpå.

MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG!

Ingen straffer ham hardere enn ham selv!

Snakker nemlig av erfaring.Det påstås at jeg egenhendig har ødelagt min eldste sønn,noe jeg bestemt tilbakeviser.10 av 30 år kan umulig ødelegge ett barn alene.En fanatisk kristen mor har nok stått for minst 50% av den oppdragelsen.

Tror svært mange menn vil betakke seg for din bruk av begrepet vi (menn) i denne sammenhengen.

De fleste fedre jeg kjenner har en diamentralt forskjellig oppfatning av sin fars- og mannsrolle og deltakelse i sine barns liv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke dømme ut fra et avisintervju.

Jorunalister konstuerer gjerne den historien de selv synes passer å få på trykk.

Det som er helt sikkert er at mange fedre og mødre har forsømt seg langt mer enn denne mannen - uten et tilsvarende katastrofalt resultat.

mvh

''Det som er helt sikkert er at mange fedre og mødre har forsømt seg langt mer enn denne mannen - uten et tilsvarende katastrofalt resultat.''

Godt poeng! Uansett hva foreldrene til ABB har gjort eller ikke gjort har det liten hensikt å spekulere i skyldfordeling, ei heller meine noe rundt foreldrerollen deres. Og medias håndtering av saken i dette tilfellet (altså fokuset på foreldrene) bidrar neppe konstruktivt, uansett hva agendaen måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.Hadde verden blitt ett bedre sted om Hitler hadde blitt drept som barn eller ungdom? Vi som har levd en stund har ett morsomt ordspill "Hvis som atte, du som atte, dørra matte"

Det vi vet 100% sikkert er at terroristen sin mor er psykisk syk og neppe aldri har fått rett behandling.Når man blir separert når barnet er bare 1 år gammel,skyldes det nok mange ting.Kanskje faren forsto at moren var mentalt ustabil og at hun kanskje nektet å la seg behandle?

Jeg ble selv skilt i 1992 etter 10 års ekteskap fra en kone som viste seg å være mentalt ustabil.Har på følelsen at hun har fortalt mange løgner om meg,men dette kan jeg umulig vite,bare gjette.

Er man en diplomat og ikke forstår seg på barneoppdragelse og elsker sin jobb,er det lett å rote seg bort i jobb og eget liv.Man kan umulig ane rekkeviddene av dette,men håper at moren og en eventuell stefar vil passe på at sønnen får en bra oppvekst.

Vi menn orker ikke å krangle (om vi er en gjennomsnittelig normal mann),vi har bare noen få krav omhustruen er hjemmeværende.Vi ønsker at middagen skal stå på bordet når man kommer hjem i 17 tiden,Man ønsker også at man skal ha muligheten til å ta seg 1 kald øl til middagen eller rett etterpå.Vi tar oss gjerne en lur på sofaen fra 17.30-18.30 og vi ønsker ikke noe mas.

Ja da,dette er sååå 50 og 60 tall,men mange menn liker det slik.Vi ønsker å ha tankene for oss selv,og pusle ute i garasjen eller verkstedet.Vi har ofte liten eller ingen greie på barne-oppdragelse,og får gjerne høre dette 20 år etterpå.

MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG!

Ingen straffer ham hardere enn ham selv!

Snakker nemlig av erfaring.Det påstås at jeg egenhendig har ødelagt min eldste sønn,noe jeg bestemt tilbakeviser.10 av 30 år kan umulig ødelegge ett barn alene.En fanatisk kristen mor har nok stått for minst 50% av den oppdragelsen.

Vennligst skriv "jeg", og ikke "vi menn".

Du uttaler deg ikke på vegne av andre enn deg selv, og din fremstilling av menn som encellede organismer ville selv de fleste i OTTAR reagere på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Intervjuer kan klippes og limes''

Ja, men det som ikke er klippet bort, har vi kunnet høre og der har han sagt mye av det samme som har kommet frem i intevju.

Problemet når man klipper og limer er at man kan forandre sammenhengen ting blir sagt i fullstendig. Har gjentatte ganger sett hvordan ting kan vris og få folk til å fremstå som noe helt annet.

Har som sagt så lite tillit til troverdigheten ved slike fremstillinger at jeg avstår fra å dømme mannen. Ikke minst siden det dreier seg om noe så forferdelig.

Kan hende du har rett i din fordømmelse av mannen. Men jeg velger å holde pekefingrene i ro.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det som er helt sikkert er at mange fedre og mødre har forsømt seg langt mer enn denne mannen - uten et tilsvarende katastrofalt resultat.''

Godt poeng! Uansett hva foreldrene til ABB har gjort eller ikke gjort har det liten hensikt å spekulere i skyldfordeling, ei heller meine noe rundt foreldrerollen deres. Og medias håndtering av saken i dette tilfellet (altså fokuset på foreldrene) bidrar neppe konstruktivt, uansett hva agendaen måtte være.

''Og medias håndtering av saken i dette tilfellet (altså fokuset på foreldrene) bidrar neppe konstruktivt, uansett hva agendaen måtte være.''

Enig. Det eneste media gjør er å legge stein til en allerede umenneskelig tung byrde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Problemet når man klipper og limer er at man kan forandre sammenhengen ting blir sagt i fullstendig. Har gjentatte ganger sett hvordan ting kan vris og få folk til å fremstå som noe helt annet.

Har som sagt så lite tillit til troverdigheten ved slike fremstillinger at jeg avstår fra å dømme mannen. Ikke minst siden det dreier seg om noe så forferdelig.

Kan hende du har rett i din fordømmelse av mannen. Men jeg velger å holde pekefingrene i ro.

mvh

Fordømmelsen går på at han virker selvopptatt og det har kommet frem nok til å trekke den konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"There was a formal report, in 1983, from the Norwegian childcare authorities," he says. "They recommended he should be moved. They said his relationship with his mother, her emotional incapacity to care for him, made it harmful for him to stay. But it was very difficult; Wenche would not admit to any problems. She wouldn't talk to me."

Breivik and his wife applied through the Norwegian courts for custody, hoping the report would work in their favour. It didn't. "This I do not understand, and nor do many people in Norway," Breivik says. "There was an official report saying my son was being harmed by living with his mother. But in Norway, the presumption is always with the mother."''

Det er ikke umulig at journalisten har tatt dette fra annet hold og lagt ordene i munnen på faren.

Generelt kan man ikke feste lit til denne typen personlige intervjuer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordømmelsen går på at han virker selvopptatt og det har kommet frem nok til å trekke den konklusjonen.

Det er ditt valg.

Jeg klarer ikke å forestille meg hva denne mannen går igjennom nå. Og aner ikke hvordan jeg ville fremstått om jeg havnet i tilsvarende situasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er ditt valg.

Jeg klarer ikke å forestille meg hva denne mannen går igjennom nå. Og aner ikke hvordan jeg ville fremstått om jeg havnet i tilsvarende situasjon.

mvh

''Jeg klarer ikke å forestille meg hva denne mannen går igjennom nå''

Han har det naturligvis ikke bra akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.Hadde verden blitt ett bedre sted om Hitler hadde blitt drept som barn eller ungdom? Vi som har levd en stund har ett morsomt ordspill "Hvis som atte, du som atte, dørra matte"

Det vi vet 100% sikkert er at terroristen sin mor er psykisk syk og neppe aldri har fått rett behandling.Når man blir separert når barnet er bare 1 år gammel,skyldes det nok mange ting.Kanskje faren forsto at moren var mentalt ustabil og at hun kanskje nektet å la seg behandle?

Jeg ble selv skilt i 1992 etter 10 års ekteskap fra en kone som viste seg å være mentalt ustabil.Har på følelsen at hun har fortalt mange løgner om meg,men dette kan jeg umulig vite,bare gjette.

Er man en diplomat og ikke forstår seg på barneoppdragelse og elsker sin jobb,er det lett å rote seg bort i jobb og eget liv.Man kan umulig ane rekkeviddene av dette,men håper at moren og en eventuell stefar vil passe på at sønnen får en bra oppvekst.

Vi menn orker ikke å krangle (om vi er en gjennomsnittelig normal mann),vi har bare noen få krav omhustruen er hjemmeværende.Vi ønsker at middagen skal stå på bordet når man kommer hjem i 17 tiden,Man ønsker også at man skal ha muligheten til å ta seg 1 kald øl til middagen eller rett etterpå.Vi tar oss gjerne en lur på sofaen fra 17.30-18.30 og vi ønsker ikke noe mas.

Ja da,dette er sååå 50 og 60 tall,men mange menn liker det slik.Vi ønsker å ha tankene for oss selv,og pusle ute i garasjen eller verkstedet.Vi har ofte liten eller ingen greie på barne-oppdragelse,og får gjerne høre dette 20 år etterpå.

MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG!

Ingen straffer ham hardere enn ham selv!

Snakker nemlig av erfaring.Det påstås at jeg egenhendig har ødelagt min eldste sønn,noe jeg bestemt tilbakeviser.10 av 30 år kan umulig ødelegge ett barn alene.En fanatisk kristen mor har nok stått for minst 50% av den oppdragelsen.

''Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.''

Vel talt, det kunne de fleste av oss ta en doktorgrad i ;)

''MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG! Ingen straffer ham hardere enn ham selv!''

Enig i dette også. Men resten av synspunktene i innlegget ditt kan du ikke generalisere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik.

''

Dersom ikke han selv hadde valgt å la seg intervjue, så ville jeg også ha ment at vi burde holde oss for gode til å mene noe om ham eller hans forhold til sin sønn. Det blir litt annerledes når han bruker pressen aktivt til å få frem at det ikke var ham, men sønnen som sørget for den manglende kontakten. Tilsvarende at han bruker rettsavgjørelsen som et argument i sin favør.

Vi vet ikke i hvilken grad det er han som har oppsøkt media eller media som har oppsøkt ham.

Husker jeg ikke feil kom det ganske tidlig beskyldniner mot faren i media. Mulig han har følt trang til å forsvare seg mot disse. Taushet fra hans side hadde nok vært gull i denne situasjonen.

Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart et poeng men jeg tenker at i fortvilelse gjør man mye rart som kanskje ikke er allverdens klokt. At han har et behov for å distansere seg fra sin sønn og har hatt det siden 22.07 er forstålig.

Enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Vi vet ikke i hvilken grad det er han som har oppsøkt media eller media som har oppsøkt ham.

Husker jeg ikke feil kom det ganske tidlig beskyldniner mot faren i media. Mulig han har følt trang til å forsvare seg mot disse. Taushet fra hans side hadde nok vært gull i denne situasjonen.

Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet.

mvh

''Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet''

Joss, hvordan kom du frem til det? Det har jo vært helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik''

Han selv burde tenkt litt på hva mor til Breivik føler når han uttaler seg, men det ser ikke ut til å bekymre han særlig.

''Han selv burde tenkt litt på hva mor til Breivik føler når han uttaler seg, men det ser ikke ut til å bekymre han særlig.''

Hadde vært bedre om han ikke hadde sagt noe om moren. På den andre siden kan journalistene ha presset ham som en sitron for å få disse ordene ut av ham.

Det som ser ut til å være ting han på eget inisiativ sier, kan være styrt av spørsmål og uttalelser fra journalisten seerne/leserne aldri får kjennskap til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet''

Joss, hvordan kom du frem til det? Det har jo vært helt motsatt.

Jornalistene beleiret eiendommen til Breivik fra føste stund.

Moren har blitt omtalt, men ikke jaget på samme måte som faren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Han selv burde tenkt litt på hva mor til Breivik føler når han uttaler seg, men det ser ikke ut til å bekymre han særlig.''

Hadde vært bedre om han ikke hadde sagt noe om moren. På den andre siden kan journalistene ha presset ham som en sitron for å få disse ordene ut av ham.

Det som ser ut til å være ting han på eget inisiativ sier, kan være styrt av spørsmål og uttalelser fra journalisten seerne/leserne aldri får kjennskap til.

mvh

''Hadde vært bedre om han ikke hadde sagt noe om moren''

Selvsagt hadde det vært bedre.

'' På den andre siden kan journalistene ha presset ham som en sitron for å få disse ordene ut av ham''

Ja, det kan de ha gjort, men til syvende og sist er det han som har valgt å åpne munnen. Han kunne ha valgt å tie.

For alt vi vet kan pressen ha presset mor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jornalistene beleiret eiendommen til Breivik fra føste stund.

Moren har blitt omtalt, men ikke jaget på samme måte som faren.

mvh

Faren har stilt opp, helt frivillig, til intervju. Mange ganger. Og han sier vel mer eller mindre det samme i de fleste av dem.

Moren ble innlagt på psyk, meg bekjent. I etterkant har det fremkommet at hun visstnok hjalp ABB med å hvitevaske penger for ham.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og medias håndtering av saken i dette tilfellet (altså fokuset på foreldrene) bidrar neppe konstruktivt, uansett hva agendaen måtte være.''

Enig. Det eneste media gjør er å legge stein til en allerede umenneskelig tung byrde.

mvh

''Det eneste media gjør er å legge stein til en allerede umenneskelig tung byrde.''

Signeres! Faren burde nok ikke gitt intervjuer, men er naturlig nok under et voldsomt press - både personlig og fra "allmennheten".

Det er som 'Oksen Ferdinand' skriver lett å dømme i etterpåklokskapens lys. Har lest en del av denne tråden nå, og støtter alt du skriver så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...