Gå til innhold

- Jeg tenkte seriøst på å ta mitt eget liv


Gjest Klinkus

Anbefalte innlegg

''Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik''

Han selv burde tenkt litt på hva mor til Breivik føler når han uttaler seg, men det ser ikke ut til å bekymre han særlig.

Jeg synes helt klart det er lite klokt å blande inn ABB`s mor, det er jeg enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    18

  • Sør

    14

  • Angustia

    14

  • XbellaX

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Jeg opplever at du tolker det meste han sier svært negativt. Jeg tenker at det kan godt være du har rett i det du skriver men vi vet faktisk ikke hva fakta er basert på noen skarve intervjuer. Dette er sammensatt, det er svært sjelden kun et menneske som har den hele og fulle skylden i saker som dette. Jeg opplever faren som fortvilet, i sorg, både uhyre bevisst de feilene han har gjort samt gående med gode mengde skam over det nevnte. Jeg synes bare vi skal være litt forsiktige med å sitte å mene mangt å mye, anklage ham for det ene og det andre.

''Dette er sammensatt, det er svært sjelden kun et menneske som har den hele og fulle skylden i saker som dette''

Nå har jeg ikke sagt at han har den hele og fulle skylden for dette. Jeg sier bare at han virker svært selvopptatt. Det betyr ikke at dette er den eneste forklaringen. Det er mange som vokser opp uten en far som greier seg fint, men faren er ikke mindre selvopptatt av den grunn.

Det kan være mange ting rundt oppveksen til Breivik vi ikke vet noe om. Det vi vet er at mormoren var psykisk syk og var paranoid etter eller annet. Det kan være ting med moren også som vi ikke vet noe om, men jeg har ikke noe til overs for faren som prøver å svartmale moren i media. Han av alle burde ikke sparke et menneske som allerede ligger så langt nede og som er den som tok seg av sønnen hans. Hun har ikke uttalt seg negativt om han og han burde også hatt vett til å tie.

''Jeg opplever faren som fortvilet, i sorg, både uhyre bevisst de feilene han har gjort samt gående med gode mengde skam over det nevnte. Jeg synes bare vi skal være litt forsiktige med å sitte å mene mangt å mye, anklage ham for det ene og det andre''

Selvsagt er han fortvilet, men han virker mest fortvilet pga. sin egen situasjon. Det er forståelig at han er fortvilet på egne vegne. Mindre forståelig at han viser lite empati utover seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er sammensatt, det er svært sjelden kun et menneske som har den hele og fulle skylden i saker som dette''

Nå har jeg ikke sagt at han har den hele og fulle skylden for dette. Jeg sier bare at han virker svært selvopptatt. Det betyr ikke at dette er den eneste forklaringen. Det er mange som vokser opp uten en far som greier seg fint, men faren er ikke mindre selvopptatt av den grunn.

Det kan være mange ting rundt oppveksen til Breivik vi ikke vet noe om. Det vi vet er at mormoren var psykisk syk og var paranoid etter eller annet. Det kan være ting med moren også som vi ikke vet noe om, men jeg har ikke noe til overs for faren som prøver å svartmale moren i media. Han av alle burde ikke sparke et menneske som allerede ligger så langt nede og som er den som tok seg av sønnen hans. Hun har ikke uttalt seg negativt om han og han burde også hatt vett til å tie.

''Jeg opplever faren som fortvilet, i sorg, både uhyre bevisst de feilene han har gjort samt gående med gode mengde skam over det nevnte. Jeg synes bare vi skal være litt forsiktige med å sitte å mene mangt å mye, anklage ham for det ene og det andre''

Selvsagt er han fortvilet, men han virker mest fortvilet pga. sin egen situasjon. Det er forståelig at han er fortvilet på egne vegne. Mindre forståelig at han viser lite empati utover seg selv.

Du har gode poeng, på samme tid kan han ha sagt mye om nettopp det du etterlyser uten at det ble med i intervjuene. Jeg aner ikke, du kan ha rett i alt du skriver jeg bare føler vi må være litt forsiktige med å anta og tolke i ulike retninger.

''Det kan være ting med moren også som vi ikke vet noe om, men jeg har ikke noe til overs for faren som prøver å svartmale moren i media. Han av alle burde ikke sparke et menneske som allerede ligger så langt nede og som er den som tok seg av sønnen hans. Hun har ikke uttalt seg negativt om han og han burde også hatt vett til å tie.'' Ja, jeg er helt enig. Erindrer dette også var med i et eller annet tv-intervju og, jeg har mektig liten sans for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er sammensatt, det er svært sjelden kun et menneske som har den hele og fulle skylden i saker som dette''

Nå har jeg ikke sagt at han har den hele og fulle skylden for dette. Jeg sier bare at han virker svært selvopptatt. Det betyr ikke at dette er den eneste forklaringen. Det er mange som vokser opp uten en far som greier seg fint, men faren er ikke mindre selvopptatt av den grunn.

Det kan være mange ting rundt oppveksen til Breivik vi ikke vet noe om. Det vi vet er at mormoren var psykisk syk og var paranoid etter eller annet. Det kan være ting med moren også som vi ikke vet noe om, men jeg har ikke noe til overs for faren som prøver å svartmale moren i media. Han av alle burde ikke sparke et menneske som allerede ligger så langt nede og som er den som tok seg av sønnen hans. Hun har ikke uttalt seg negativt om han og han burde også hatt vett til å tie.

''Jeg opplever faren som fortvilet, i sorg, både uhyre bevisst de feilene han har gjort samt gående med gode mengde skam over det nevnte. Jeg synes bare vi skal være litt forsiktige med å sitte å mene mangt å mye, anklage ham for det ene og det andre''

Selvsagt er han fortvilet, men han virker mest fortvilet pga. sin egen situasjon. Det er forståelig at han er fortvilet på egne vegne. Mindre forståelig at han viser lite empati utover seg selv.

Det er selvfølgelig ikke noe poeng i å pålegge faren til ABB skylden for det som skjedde. Men jeg reagerer negativt på at han legger ansvaret på en 16-åring for å ikke opprettholde kontakt. Utsagnet om at han trodde ABB hadde reist til USA som utvekslingsstudent, synes jeg viser en oppsiktsvekkende fjernhet i forhold til å følge opp sin egen sønn.

Jeg er også noe undrende til at velger å stille opp på denne typen intervjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du lov til, jeg synes bare det er sørgelig at vi som ikke aner noe om dette mennesket skal sitte å beskylde og anklage ham for ting vi ikke aner noe om basert på uttalelser i vg, se og hør og tv2.

Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik.

''Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik.

''

Dersom ikke han selv hadde valgt å la seg intervjue, så ville jeg også ha ment at vi burde holde oss for gode til å mene noe om ham eller hans forhold til sin sønn. Det blir litt annerledes når han bruker pressen aktivt til å få frem at det ikke var ham, men sønnen som sørget for den manglende kontakten. Tilsvarende at han bruker rettsavgjørelsen som et argument i sin favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fint få av oss som kan sette seg inn i hvordan dette mennesket føler og hva vedkommende går igjennom akkurat nå, for meg blir det respektløst å behandle ham slik.

''

Dersom ikke han selv hadde valgt å la seg intervjue, så ville jeg også ha ment at vi burde holde oss for gode til å mene noe om ham eller hans forhold til sin sønn. Det blir litt annerledes når han bruker pressen aktivt til å få frem at det ikke var ham, men sønnen som sørget for den manglende kontakten. Tilsvarende at han bruker rettsavgjørelsen som et argument i sin favør.

Det er helt klart et poeng men jeg tenker at i fortvilelse gjør man mye rart som kanskje ikke er allverdens klokt. At han har et behov for å distansere seg fra sin sønn og har hatt det siden 22.07 er forstålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart et poeng men jeg tenker at i fortvilelse gjør man mye rart som kanskje ikke er allverdens klokt. At han har et behov for å distansere seg fra sin sønn og har hatt det siden 22.07 er forstålig.

Jeg er helt enig med deg, og tror vi skal være forsiktige med å dømme et menneske vi egentlig ikke vet mer om enn det media hoster opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"I really did all I could when he was small." Maybe, it's true, he could have tried harder to stay in touch later, after 1995.

"But I honestly thought he was okay. Quiet, awkward, but not … abnormal. If he didn't want to see me, there wasn't really much I could do. I had no leverage. And anyway, after that he seemed successful, with his own business, employees. That was good, wasn't it?"

Yet however much he protests, however much he tried or didn't try, Breivik's regrets, one senses, run deeper. He knows his choices have not always been the wisest.''

Han er i sorg han som andre i denne situasjonen, la ham få takle dette på sin måte uten at han skal klandres for det ene og andre.

Jeg er enig med deg, XbellaX, i uttalelsene dine nedover her. Jeg syns du sier mye klokt, og du oppfordrer til å ikke fordømme så lett når man ikke vet nok om en situasjon. Det er en god holdning synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er sammensatt, det er svært sjelden kun et menneske som har den hele og fulle skylden i saker som dette''

Nå har jeg ikke sagt at han har den hele og fulle skylden for dette. Jeg sier bare at han virker svært selvopptatt. Det betyr ikke at dette er den eneste forklaringen. Det er mange som vokser opp uten en far som greier seg fint, men faren er ikke mindre selvopptatt av den grunn.

Det kan være mange ting rundt oppveksen til Breivik vi ikke vet noe om. Det vi vet er at mormoren var psykisk syk og var paranoid etter eller annet. Det kan være ting med moren også som vi ikke vet noe om, men jeg har ikke noe til overs for faren som prøver å svartmale moren i media. Han av alle burde ikke sparke et menneske som allerede ligger så langt nede og som er den som tok seg av sønnen hans. Hun har ikke uttalt seg negativt om han og han burde også hatt vett til å tie.

''Jeg opplever faren som fortvilet, i sorg, både uhyre bevisst de feilene han har gjort samt gående med gode mengde skam over det nevnte. Jeg synes bare vi skal være litt forsiktige med å sitte å mene mangt å mye, anklage ham for det ene og det andre''

Selvsagt er han fortvilet, men han virker mest fortvilet pga. sin egen situasjon. Det er forståelig at han er fortvilet på egne vegne. Mindre forståelig at han viser lite empati utover seg selv.

Enig med du og frosk. Jeg og har en sånn far. Idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Enig med du og frosk. Jeg og har en sånn far. Idiot.

Det er trist. Jeg har selv vært heldig med mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er selvfølgelig ikke noe poeng i å pålegge faren til ABB skylden for det som skjedde. Men jeg reagerer negativt på at han legger ansvaret på en 16-åring for å ikke opprettholde kontakt. Utsagnet om at han trodde ABB hadde reist til USA som utvekslingsstudent, synes jeg viser en oppsiktsvekkende fjernhet i forhold til å følge opp sin egen sønn.

Jeg er også noe undrende til at velger å stille opp på denne typen intervjuer.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan ikke være lett, men mannen må være fjern.

Jeg reagerer på uttalelsen hans, at han ventet på at sønnen skulle ta kontakt.

En far som sitter passiv og venter på at hans unge sønn skal ta ansvaret for å opprettholde kontakten, er ikke mye til far.

Det er han som var far og det var han som hadde ansvar for å opprettholde kontakt. Så jeg tenker at den selvopptattheten Breivik har, har han nok arvet fra faren sin.

Den faren virker svært selvopptatt og jeg reagerer på at han ikke nevner noe om ofrene her, bare seg selv og sorg over at penjonisttilværelsen hans ble ødelagt.

Tenker du at det er selvopptattheten som har gjort Bering Breivik til massedrapsmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Tenker du at det er selvopptattheten som har gjort Bering Breivik til massedrapsmann?

''Tenker du at det er selvopptattheten som har gjort Bering Breivik til massedrapsmann?''

Tror du at jeg tror at jeg har svar på hva som gjorde ABB til drapsmann?

Det har jeg selvfølgelig ikke og det var ikke det vi diskuterte heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det kan ikke være lett, men mannen må være fjern.

Jeg reagerer på uttalelsen hans, at han ventet på at sønnen skulle ta kontakt.

En far som sitter passiv og venter på at hans unge sønn skal ta ansvaret for å opprettholde kontakten, er ikke mye til far.

Det er han som var far og det var han som hadde ansvar for å opprettholde kontakt. Så jeg tenker at den selvopptattheten Breivik har, har han nok arvet fra faren sin.

Den faren virker svært selvopptatt og jeg reagerer på at han ikke nevner noe om ofrene her, bare seg selv og sorg over at penjonisttilværelsen hans ble ødelagt.

Man kan ikke dømme ut fra et avisintervju.

Jorunalister konstuerer gjerne den historien de selv synes passer å få på trykk.

Det som er helt sikkert er at mange fedre og mødre har forsømt seg langt mer enn denne mannen - uten et tilsvarende katastrofalt resultat.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Man kan ikke dømme ut fra et avisintervju.

Jorunalister konstuerer gjerne den historien de selv synes passer å få på trykk.

Det som er helt sikkert er at mange fedre og mødre har forsømt seg langt mer enn denne mannen - uten et tilsvarende katastrofalt resultat.

mvh

''Man kan ikke dømme ut fra et avisintervju''

Han har ikke blitt intevjuet bare en gang. Dessuten ble han intevjuet på tv allerede 2 dager etter tragedien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke noe poeng i å pålegge faren til ABB skylden for det som skjedde. Men jeg reagerer negativt på at han legger ansvaret på en 16-åring for å ikke opprettholde kontakt. Utsagnet om at han trodde ABB hadde reist til USA som utvekslingsstudent, synes jeg viser en oppsiktsvekkende fjernhet i forhold til å følge opp sin egen sønn.

Jeg er også noe undrende til at velger å stille opp på denne typen intervjuer.

Jeg har ved en del anledninger lest personlige intervjuer av folk jeg kjenner godt.

Slikt er stort sett konstruksjoner i forhold til hvilken historie journalisten ønsker å lage. Kan virke som artikkelen skrives først og så gjøres et intervju etterpå sånn for ordens skyld. En tre minutters telefon kan bli et to-siders intervju.

Det behøver ikke være hold i mer enn 5% av det som står og knapt nok det.

Derfor er det greit å avstå fra å ha en mening om mannen basert på denne typen intervjuer. Engelske medier er minst like tabloide og upålitelige som norske i slike sammenhenger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oksen Ferdinand

''Kan du tenke at kanskje faren følte at ABB ikke ville ha kontakt med han?''

Faren forsøkte ikke. Faren var fjern. Jeg leste et intervju med stemoren til Breivik. Også hun sa at faren var fjern. Det var hun som tok seg av gutten og snakket med han.

Det virker som den faren hadde nok med seg selv.

Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.Hadde verden blitt ett bedre sted om Hitler hadde blitt drept som barn eller ungdom? Vi som har levd en stund har ett morsomt ordspill "Hvis som atte, du som atte, dørra matte"

Det vi vet 100% sikkert er at terroristen sin mor er psykisk syk og neppe aldri har fått rett behandling.Når man blir separert når barnet er bare 1 år gammel,skyldes det nok mange ting.Kanskje faren forsto at moren var mentalt ustabil og at hun kanskje nektet å la seg behandle?

Jeg ble selv skilt i 1992 etter 10 års ekteskap fra en kone som viste seg å være mentalt ustabil.Har på følelsen at hun har fortalt mange løgner om meg,men dette kan jeg umulig vite,bare gjette.

Er man en diplomat og ikke forstår seg på barneoppdragelse og elsker sin jobb,er det lett å rote seg bort i jobb og eget liv.Man kan umulig ane rekkeviddene av dette,men håper at moren og en eventuell stefar vil passe på at sønnen får en bra oppvekst.

Vi menn orker ikke å krangle (om vi er en gjennomsnittelig normal mann),vi har bare noen få krav omhustruen er hjemmeværende.Vi ønsker at middagen skal stå på bordet når man kommer hjem i 17 tiden,Man ønsker også at man skal ha muligheten til å ta seg 1 kald øl til middagen eller rett etterpå.Vi tar oss gjerne en lur på sofaen fra 17.30-18.30 og vi ønsker ikke noe mas.

Ja da,dette er sååå 50 og 60 tall,men mange menn liker det slik.Vi ønsker å ha tankene for oss selv,og pusle ute i garasjen eller verkstedet.Vi har ofte liten eller ingen greie på barne-oppdragelse,og får gjerne høre dette 20 år etterpå.

MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG!

Ingen straffer ham hardere enn ham selv!

Snakker nemlig av erfaring.Det påstås at jeg egenhendig har ødelagt min eldste sønn,noe jeg bestemt tilbakeviser.10 av 30 år kan umulig ødelegge ett barn alene.En fanatisk kristen mor har nok stått for minst 50% av den oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan ikke dømme ut fra et avisintervju''

Han har ikke blitt intevjuet bare en gang. Dessuten ble han intevjuet på tv allerede 2 dager etter tragedien.

Som sagt. Man kan ikke stole på journalister på dette området.

Det er ingen grenser for hvordan de kan vri på ting.

Derfor velger jeg å mene minst mulig om den mannen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Som sagt. Man kan ikke stole på journalister på dette området.

Det er ingen grenser for hvordan de kan vri på ting.

Derfor velger jeg å mene minst mulig om den mannen.

mvh

''Som sagt. Man kan ikke stole på journalister på dette området''

Nå må du ikke glemme at vi også har kunnet høre han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er utrolig lett å bli ekspert på dette faget som heter etterpåklokskap.Hadde verden blitt ett bedre sted om Hitler hadde blitt drept som barn eller ungdom? Vi som har levd en stund har ett morsomt ordspill "Hvis som atte, du som atte, dørra matte"

Det vi vet 100% sikkert er at terroristen sin mor er psykisk syk og neppe aldri har fått rett behandling.Når man blir separert når barnet er bare 1 år gammel,skyldes det nok mange ting.Kanskje faren forsto at moren var mentalt ustabil og at hun kanskje nektet å la seg behandle?

Jeg ble selv skilt i 1992 etter 10 års ekteskap fra en kone som viste seg å være mentalt ustabil.Har på følelsen at hun har fortalt mange løgner om meg,men dette kan jeg umulig vite,bare gjette.

Er man en diplomat og ikke forstår seg på barneoppdragelse og elsker sin jobb,er det lett å rote seg bort i jobb og eget liv.Man kan umulig ane rekkeviddene av dette,men håper at moren og en eventuell stefar vil passe på at sønnen får en bra oppvekst.

Vi menn orker ikke å krangle (om vi er en gjennomsnittelig normal mann),vi har bare noen få krav omhustruen er hjemmeværende.Vi ønsker at middagen skal stå på bordet når man kommer hjem i 17 tiden,Man ønsker også at man skal ha muligheten til å ta seg 1 kald øl til middagen eller rett etterpå.Vi tar oss gjerne en lur på sofaen fra 17.30-18.30 og vi ønsker ikke noe mas.

Ja da,dette er sååå 50 og 60 tall,men mange menn liker det slik.Vi ønsker å ha tankene for oss selv,og pusle ute i garasjen eller verkstedet.Vi har ofte liten eller ingen greie på barne-oppdragelse,og får gjerne høre dette 20 år etterpå.

MEN ingen av oss VET at resultaten KAN bli at barnet vokser opp og blir norgeshistoriens kanskje værste massemorder! Vi kan være kloke noen av oss,men ingen har glasskule og kan se inn i fremtiden. (Det står ikke Spåkone på utsiden av vår campingvogn!)

Ingen foreldre setter seg ned å planlegger at barnet skal bli morder,narkoman eller alkoholiker.INGEN.

SÅ LA FAREN FÅ LEVE I FRED MED SIN ANGER OG SORG!

Ingen straffer ham hardere enn ham selv!

Snakker nemlig av erfaring.Det påstås at jeg egenhendig har ødelagt min eldste sønn,noe jeg bestemt tilbakeviser.10 av 30 år kan umulig ødelegge ett barn alene.En fanatisk kristen mor har nok stått for minst 50% av den oppdragelsen.

Har det stått skrevet noe sted at mor til Breivik var psykisk syk? Jeg har bare lest at mormoren var psykisk syk.

Ellers fremstiller du her menn like enkle som ei ku og jeg har aldri sagt at Breviks far er årsaken til at Breivik drepte 77 mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...