Gå til innhold

- Jeg tenkte seriøst på å ta mitt eget liv


Gjest Klinkus

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Jeg kan ikke si på forhånd at jeg ville taklet situasjonen bedre enn faren til ABB. Derfor velger jeg også å ikke dømme han siden jeg ikke aner hvordan det er å være i hans sko.

mvh

''Jeg kan ikke si på forhånd at jeg ville taklet situasjonen bedre enn faren til ABB''

Nå handler jo dette ikke bare om hvordan har taklet denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    18

  • Sør

    14

  • Angustia

    14

  • XbellaX

    10

Mest aktive i denne tråden

''Jeg kan ikke si på forhånd at jeg ville taklet situasjonen bedre enn faren til ABB''

Nå handler jo dette ikke bare om hvordan har taklet denne situasjonen.

Jeg ønsker generelt ikke å være med i fordømmelseskommiteen av denne mannen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg ønsker generelt ikke å være med i fordømmelseskommiteen av denne mannen.

mvh

Det hadde nok ikke jeg ønsket heller om han ikke selv var med i fordømmelseskommiteen av moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hadde ganske sikkert vært bedre av faren å tie han også. Men i den situasjonen han har vært og er i er det ikke underlig at han 'sprakk'''

Sprakk?

Det gikk bare 2 dager før han lot seg intervjue av norsk tv hvor han fikk prate ganske fritt og hvor ikke ordene ble lagt i munnen hans. Som Sør sier, så sa han stor sett det samme der som han har sagt senere.

''Sprakk? Det gikk bare 2 dager før han lot seg intervjue av norsk tv hvor han fikk prate ganske fritt og hvor ikke ordene ble lagt i munnen hans. Som Sør sier, så sa han stor sett det samme der som han har sagt senere.''

2 dager med bearbeida sorg og sjokk? Og med sorgen over 77 drepte som "din" sønn tok livet av på verst tenkelige vis?

Orker nesten ikke å tenke på det, men jeg hadde neppe handla rasjonelt i denne settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Sprakk? Det gikk bare 2 dager før han lot seg intervjue av norsk tv hvor han fikk prate ganske fritt og hvor ikke ordene ble lagt i munnen hans. Som Sør sier, så sa han stor sett det samme der som han har sagt senere.''

2 dager med bearbeida sorg og sjokk? Og med sorgen over 77 drepte som "din" sønn tok livet av på verst tenkelige vis?

Orker nesten ikke å tenke på det, men jeg hadde neppe handla rasjonelt i denne settingen.

''Orker nesten ikke å tenke på det, men jeg hadde neppe handla rasjonelt i denne settingen''

Nei, de fleste hadde vel neppe orket å stille opp til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke jeg ønsket heller om han ikke selv var med i fordømmelseskommiteen av moren.

Jeg velger å lese/se minst mulig av innslag som kun går i meningsløs krafsing i enkeltmenneskers liv. Spesielt når det kommer til terrorsaken.

Og jeg har som sagt på bakgrunn av egne erfaringer minimal tro på pressens evne og vilje til sannferdige og balanserte fremstillinger.

Samtidig velger jeg å ikke mene annet om terroristens pårørende enn at de må være i en forferdelig situasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker generelt ikke å være med i fordømmelseskommiteen av denne mannen.

mvh

''Jeg ønsker generelt ikke å være med i fordømmelseskommiteen av denne mannen.''

Ironi av ironi.

Du fordømmer andre for å fordømme andre! (Dvs. du påstår de gjør det.)

Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg velger å lese/se minst mulig av innslag som kun går i meningsløs krafsing i enkeltmenneskers liv. Spesielt når det kommer til terrorsaken.

Og jeg har som sagt på bakgrunn av egne erfaringer minimal tro på pressens evne og vilje til sannferdige og balanserte fremstillinger.

Samtidig velger jeg å ikke mene annet om terroristens pårørende enn at de må være i en forferdelig situasjon.

mvh

''Samtidig velger jeg å ikke mene annet om terroristens pårørende enn at de må være i en forferdelig situasjon''

Ja, det tror jeg alle forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ønsker generelt ikke å være med i fordømmelseskommiteen av denne mannen.''

Ironi av ironi.

Du fordømmer andre for å fordømme andre! (Dvs. du påstår de gjør det.)

Morsomt!

''Du fordømmer andre for å fordømme andre! (Dvs. du påstår de gjør det.)''

Det var jaggu meg rette rævva som feis igjen, Sør! Spar oss sånt fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg sier ikke at svaret de får er "riktig", men heller at de neppe får noe svar. Men da vet de i det minste det.

Svaret kan jo være "joda, han var ikke verdens beste far, men ikke så ille at det forklarer at sønnen ble massemorder"?

Dette er en mann som frivillig stiller opp igjen og igjen. Det virker ikke som om han blir presset mot hans vilje. Han uttaler seg i media, og da må man jo få lov til å være uenig med ham?

Jeg ser ikke noe fornuftig alternativ?

Hele situasjonen er ubehagelig (for å si det pent), men det er ABB som er ansvarlig for det. Det er helt naturlig at folk vil ha svar når slikt skjer, og når han da velger å uttale seg (som trolig er dumt av ham, for hans egen del) så er dette for stort til at folk vil ignorere det.

Hadde han nektet å uttale seg, så hadde det selvsagt vært en annen situasjon (hvis de hadde spionert/avlyttet ham, for eksempel).

Med vennlig hilsen

''Svaret kan jo være "joda, han var ikke verdens beste far, men ikke så ille at det forklarer at sønnen ble massemorder"?''

Ja, og?

''Dette er en mann som frivillig stiller opp igjen og igjen. Det virker ikke som om han blir presset mot hans vilje. Han uttaler seg i media, og da må man jo få lov til å være uenig med ham?''

Selvfølelig kan man være uenig og trekke alskens konklusjoner på bakgrunn av det. Jeg kjenner ikke noen av partene, har heller ikke lest intervjuer av noen av de pårørende til ABB, og svarer deretter.

''Jeg ser ikke noe fornuftig alternativ?''

Ikke? En forelder som er i sjokk og sorg er neppe et troverdig intervjuobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved en del anledninger lest personlige intervjuer av folk jeg kjenner godt.

Slikt er stort sett konstruksjoner i forhold til hvilken historie journalisten ønsker å lage. Kan virke som artikkelen skrives først og så gjøres et intervju etterpå sånn for ordens skyld. En tre minutters telefon kan bli et to-siders intervju.

Det behøver ikke være hold i mer enn 5% av det som står og knapt nok det.

Derfor er det greit å avstå fra å ha en mening om mannen basert på denne typen intervjuer. Engelske medier er minst like tabloide og upålitelige som norske i slike sammenhenger.

mvh

''Derfor er det greit å avstå fra å ha en mening om mannen basert på denne typen intervjuer. Engelske medier er minst like tabloide og upålitelige som norske i slike sammenhenger.''

Innholdet har vært rimelig identisk i alle de intervjuene som er blitt publisert. Som sagt så ser jeg ingen grunn til å pålegge ham skylden for at ABB utførte terrorhandlingene, men siden han først uttaler seg om sin rolle som far, så synes jeg det uproblematisk å tillate seg å mene noe om det han formidler i den forbindelse. Jeg ville ment nøyaktig det samme i forhold til enhver forelder som uttrykte noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke i hvilken grad det er han som har oppsøkt media eller media som har oppsøkt ham.

Husker jeg ikke feil kom det ganske tidlig beskyldniner mot faren i media. Mulig han har følt trang til å forsvare seg mot disse. Taushet fra hans side hadde nok vært gull i denne situasjonen.

Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet.

mvh

''Merkelig hvordan faren ganske kjapt var fritt vilt, mens moren har blitt skjermet.''

Jeg oppfattet det som om begge foreldrene i utgangspunktet var fritt vilt, men moren har vært klok nok til å holde seg unna mediene mens han har gitt flere intervjuer. Det er grunn til å tro at faren er ressursterk nok til å ha en klar oppfatning om hvorfor han lar seg intervjue samt både å motstå evt. utilbørlig press fra mediene samt sette som vilkår for intervjuene at han får godkjenne brødteksten før intervjuene trykkes. (Noe jeg også tror at han har gjort, siden ulike medier på ulike tidspunkt har referert omtrent identiske uttalelser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Derfor er det greit å avstå fra å ha en mening om mannen basert på denne typen intervjuer. Engelske medier er minst like tabloide og upålitelige som norske i slike sammenhenger.''

Innholdet har vært rimelig identisk i alle de intervjuene som er blitt publisert. Som sagt så ser jeg ingen grunn til å pålegge ham skylden for at ABB utførte terrorhandlingene, men siden han først uttaler seg om sin rolle som far, så synes jeg det uproblematisk å tillate seg å mene noe om det han formidler i den forbindelse. Jeg ville ment nøyaktig det samme i forhold til enhver forelder som uttrykte noe tilsvarende.

Enig med deg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Orker nesten ikke å tenke på det, men jeg hadde neppe handla rasjonelt i denne settingen''

Nei, de fleste hadde vel neppe orket å stille opp til intervju.

De fleste av os som har mista et kjært familiemedlem har gjort det i krybbedød / dødelig sykdom/ kreft / ulykke / sjølmord/ etc, men fikk ikke pressen på døra. De færreste etterlatte er involvert i store terroranslag og har internasjole medier på dørstokken 24/7.

Jeg unnskylder ikke far eller mor til ABB (det har jeg ingen forutsetning for), men fatter ikke hvorfor enkelte har behov for å fordele skyld på foreldrene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av os som har mista et kjært familiemedlem har gjort det i krybbedød / dødelig sykdom/ kreft / ulykke / sjølmord/ etc, men fikk ikke pressen på døra. De færreste etterlatte er involvert i store terroranslag og har internasjole medier på dørstokken 24/7.

Jeg unnskylder ikke far eller mor til ABB (det har jeg ingen forutsetning for), men fatter ikke hvorfor enkelte har behov for å fordele skyld på foreldrene eller andre.

Det er ytterst få som har internasjonale medier på døra, men en del av oss vet hvordan det er å få personlige tragedier brettet ut i media.

Utover det interesser ikke denne saken meg, og jeg unnlater derfor å diskutere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svaret kan jo være "joda, han var ikke verdens beste far, men ikke så ille at det forklarer at sønnen ble massemorder"?''

Ja, og?

''Dette er en mann som frivillig stiller opp igjen og igjen. Det virker ikke som om han blir presset mot hans vilje. Han uttaler seg i media, og da må man jo få lov til å være uenig med ham?''

Selvfølelig kan man være uenig og trekke alskens konklusjoner på bakgrunn av det. Jeg kjenner ikke noen av partene, har heller ikke lest intervjuer av noen av de pårørende til ABB, og svarer deretter.

''Jeg ser ikke noe fornuftig alternativ?''

Ikke? En forelder som er i sjokk og sorg er neppe et troverdig intervjuobjekt.

Hei,

Nei, og jeg sier ikke at han verken er troverdig eller noe som helst.

Men han står jo frem i internasjonalt media, og da kan det ikke være slik at han sensureres i Norge? Eller at han blir nektet å uttale seg, hvis han ønsker det?

PieLill anklager journalistene for å fordreie det han sier. Jeg sier at det ikke er noen spesiell grunn til å tro de gjør det, all den tid han ikke klager over det selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for alt vi vet så kan han ha sagt mye mer, og som pressen har valgt ikke å ta med.

Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien.''

Hvorfor ikke? Dette er et av de verste terroranslagene (på vestlig jord) etter WW2, til alt overmål utført av en "kristen" etnisk nordmann, pressepågangen er naturlig nok massiv.

Det er en ekstremsituasjon de færreste kan sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien.''

Hvorfor ikke? Dette er et av de verste terroranslagene (på vestlig jord) etter WW2, til alt overmål utført av en "kristen" etnisk nordmann, pressepågangen er naturlig nok massiv.

Det er en ekstremsituasjon de færreste kan sette seg inn i.

Joda, men det jeg skrev var at det ikke var noen spesiell grunn til å anta at alle journalistene "dreier" på det han sier. Altså, at de endrer på utsagnene hans, eller kryssklipper for å gi ham en annen mening. (Som var noe PieLill skrev om.) ;-)

Han har ikke klaget over at han blir feil gjengitt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han later til å være den viktigste i sin egen verden, så han får nok masse kjærlig omtanke fra seg selv hver dag. Skulle bare mangle, han er jo det største offeret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, og jeg sier ikke at han verken er troverdig eller noe som helst.

Men han står jo frem i internasjonalt media, og da kan det ikke være slik at han sensureres i Norge? Eller at han blir nektet å uttale seg, hvis han ønsker det?

PieLill anklager journalistene for å fordreie det han sier. Jeg sier at det ikke er noen spesiell grunn til å tro de gjør det, all den tid han ikke klager over det selv.

Med vennlig hilsen

''Men han står jo frem i internasjonalt media, og da kan det ikke være slik at han sensureres i Norge? Eller at han blir nektet å uttale seg, hvis han ønsker det?''

Selvfølgelig ikke. Jeg uttaler meg kun som lekperson (med en smule erfaring med brå og uventa dødsfall på egne og andres vegne), dog ikke med presse på døra.

''PieLill anklager journalistene for å fordreie det han sier. Jeg sier at det ikke er noen spesiell grunn til å tro de gjør det, all den tid han ikke klager over det selv.''

Aner ikke hva som har skjedd i dette tilfellet, men tabloide medier lever av overskrifter. Ikke alle intervjuobjekter er fullt inneforstått med utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...