Gå til innhold

- Jeg tenkte seriøst på å ta mitt eget liv


Gjest Klinkus

Anbefalte innlegg

''Hadde vært bedre om han ikke hadde sagt noe om moren''

Selvsagt hadde det vært bedre.

'' På den andre siden kan journalistene ha presset ham som en sitron for å få disse ordene ut av ham''

Ja, det kan de ha gjort, men til syvende og sist er det han som har valgt å åpne munnen. Han kunne ha valgt å tie.

For alt vi vet kan pressen ha presset mor også.

Og for alt vi vet så kan han ha sagt mye mer, og som pressen har valgt ikke å ta med.

Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    18

  • Sør

    14

  • Angustia

    14

  • XbellaX

    10

Mest aktive i denne tråden

Problemet når man klipper og limer er at man kan forandre sammenhengen ting blir sagt i fullstendig. Har gjentatte ganger sett hvordan ting kan vris og få folk til å fremstå som noe helt annet.

Har som sagt så lite tillit til troverdigheten ved slike fremstillinger at jeg avstår fra å dømme mannen. Ikke minst siden det dreier seg om noe så forferdelig.

Kan hende du har rett i din fordømmelse av mannen. Men jeg velger å holde pekefingrene i ro.

mvh

Er dette bare fri spekulasjon fra din side, eller har faren til ABB faktisk påstått at han blir fremstilt feil?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jornalistene beleiret eiendommen til Breivik fra føste stund.

Moren har blitt omtalt, men ikke jaget på samme måte som faren.

mvh

''Moren har blitt omtalt, men ikke jaget på samme måte som faren''

Pressen har lagt ut taushetsbelagte ting og far til Breivik har vagt å bekrefte til fordel for seg selv for å fremstille mor som den store syndebukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Og for alt vi vet så kan han ha sagt mye mer, og som pressen har valgt ikke å ta med.

Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til å tro at bilde av faren til ABB er spesielt "farget" av pressen, verken den ene eller andre veien''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det eneste media gjør er å legge stein til en allerede umenneskelig tung byrde.''

Signeres! Faren burde nok ikke gitt intervjuer, men er naturlig nok under et voldsomt press - både personlig og fra "allmennheten".

Det er som 'Oksen Ferdinand' skriver lett å dømme i etterpåklokskapens lys. Har lest en del av denne tråden nå, og støtter alt du skriver så langt :)

Så lenge faren velger å gi intervjuer til internasjonalt media, og ikke klager over at han blir feilaktig fremstilt, så tror jeg ikke det er noen spesielt stor grunn til å anta at det som fremkommer ikke er sånn ca riktig.

Selv om jeg personlig forlengst er "mettet" av hele saken, så forstår jeg at det er mange som ønsker svar, og det er ikke helt urimelig å inkludere intervju med faren i det man leser når de søker etter svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde vært bedre om han ikke hadde sagt noe om moren''

Selvsagt hadde det vært bedre.

'' På den andre siden kan journalistene ha presset ham som en sitron for å få disse ordene ut av ham''

Ja, det kan de ha gjort, men til syvende og sist er det han som har valgt å åpne munnen. Han kunne ha valgt å tie.

For alt vi vet kan pressen ha presset mor også.

''Ja, det kan de ha gjort, men til syvende og sist er det han som har valgt å åpne munnen. Han kunne ha valgt å tie.''

Akkurat som vi ikke vet hvor edelt vi klarer å opptre under fysisk tortur, vet vi ikke hvor fornuftig vi selv ville uttalt oss under den psykiske torturen denne situasjonen må være. - Og vi fikk verdenspressens blodhunder på nakken.

Jeg håper inderlig at kriseteam var raskt på plass for å ta seg av moren og at disse skjermet henne det de var gode for. Tror også nærheten til tragedien gjorde norsk presse mer varsomme overfor henne.

Faren satt i Frankriket og ble ikke gjenstand for samme fintfølenhet. Og når verdenspressen alt hadde gått løs på ham, la ikke norske medier fingrene imellom de heller.

Jeg aner at en mor får mer medfølelse i en slik sak enn en far. Men det kan jeg ikke dokumentere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Ja, det kan de ha gjort, men til syvende og sist er det han som har valgt å åpne munnen. Han kunne ha valgt å tie.''

Akkurat som vi ikke vet hvor edelt vi klarer å opptre under fysisk tortur, vet vi ikke hvor fornuftig vi selv ville uttalt oss under den psykiske torturen denne situasjonen må være. - Og vi fikk verdenspressens blodhunder på nakken.

Jeg håper inderlig at kriseteam var raskt på plass for å ta seg av moren og at disse skjermet henne det de var gode for. Tror også nærheten til tragedien gjorde norsk presse mer varsomme overfor henne.

Faren satt i Frankriket og ble ikke gjenstand for samme fintfølenhet. Og når verdenspressen alt hadde gått løs på ham, la ikke norske medier fingrene imellom de heller.

Jeg aner at en mor får mer medfølelse i en slik sak enn en far. Men det kan jeg ikke dokumentere.

mvh

''Faren satt i Frankriket og ble ikke gjenstand for samme fintfølenhet. Og når verdenspressen alt hadde gått løs på ham, la ikke norske medier fingrene imellom de heller''

Søsteren til Breivik satt i USA og har valgt å tie. Verdenspressen har ikke gått noe mindre løs på henne. Hun måtte flytte til hemmelig adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Faren satt i Frankriket og ble ikke gjenstand for samme fintfølenhet. Og når verdenspressen alt hadde gått løs på ham, la ikke norske medier fingrene imellom de heller''

Søsteren til Breivik satt i USA og har valgt å tie. Verdenspressen har ikke gått noe mindre løs på henne. Hun måtte flytte til hemmelig adresse.

Her sammelignet jeg moren og farens situasjon.

Søsteren har gjort klok i å tie. Hun har naturligvis ikke vært en 'anklaget' i saken. 'Bare' en man kan pumpe for informasjon.

Det hadde ganske sikkert vært bedre av faren å tie han også. Men i den situasjonen han har vært og er i er det ikke underlig at han 'sprakk'.

Jeg velger å holde pekefingrene og fordømmelsen tilbake. Og for øvrig lese minst mulig av pressens heslige krafsing i disse tingene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren har stilt opp, helt frivillig, til intervju. Mange ganger. Og han sier vel mer eller mindre det samme i de fleste av dem.

Moren ble innlagt på psyk, meg bekjent. I etterkant har det fremkommet at hun visstnok hjalp ABB med å hvitevaske penger for ham.

Med vennlig hilsen

''Faren har stilt opp, helt frivillig, til intervju. Mange ganger. Og han sier vel mer eller mindre det samme i de fleste av dem.''

Nå er jeg med på noe jeg er svært imot; nemlig å "synse" noe om mennesker jeg ikke veit noe som helst om.

Som forelder tenker jeg høyt: Sorgprosesser arter seg ulikt, og dette er en ekstremsituason. Dernest har man verdenspressen på nakken i en sårbar situasjon.

Heldigvis kan jeg ikke sette meg inn i denne situasjonen, men det har ingen hensikt for utenforstående å "dømme" foreldre, øvrig famile eller venner, ei heller fordele skyld eller spekulere i årsaksforhold.

Faren til ABB har neppe opptrådt hensiktsmessig, og det er det lett for oss utenforstående å meine noe om - vi er heller ikke i søkelyset for internasjonal presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Her sammelignet jeg moren og farens situasjon.

Søsteren har gjort klok i å tie. Hun har naturligvis ikke vært en 'anklaget' i saken. 'Bare' en man kan pumpe for informasjon.

Det hadde ganske sikkert vært bedre av faren å tie han også. Men i den situasjonen han har vært og er i er det ikke underlig at han 'sprakk'.

Jeg velger å holde pekefingrene og fordømmelsen tilbake. Og for øvrig lese minst mulig av pressens heslige krafsing i disse tingene.

mvh

''Det hadde ganske sikkert vært bedre av faren å tie han også. Men i den situasjonen han har vært og er i er det ikke underlig at han 'sprakk'''

Sprakk?

Det gikk bare 2 dager før han lot seg intervjue av norsk tv hvor han fikk prate ganske fritt og hvor ikke ordene ble lagt i munnen hans. Som Sør sier, så sa han stor sett det samme der som han har sagt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Faren har stilt opp, helt frivillig, til intervju. Mange ganger. Og han sier vel mer eller mindre det samme i de fleste av dem.''

Nå er jeg med på noe jeg er svært imot; nemlig å "synse" noe om mennesker jeg ikke veit noe som helst om.

Som forelder tenker jeg høyt: Sorgprosesser arter seg ulikt, og dette er en ekstremsituason. Dernest har man verdenspressen på nakken i en sårbar situasjon.

Heldigvis kan jeg ikke sette meg inn i denne situasjonen, men det har ingen hensikt for utenforstående å "dømme" foreldre, øvrig famile eller venner, ei heller fordele skyld eller spekulere i årsaksforhold.

Faren til ABB har neppe opptrådt hensiktsmessig, og det er det lett for oss utenforstående å meine noe om - vi er heller ikke i søkelyset for internasjonal presse.

Men det har en hensikt å forsøke å forstå ham, og de øvrige personene rundt ABB og andre. Kan vi lære noe av dette?

Ikke for å fengsle dem, men for å forstå.

Jeg tror mange reagerer med at "dette er feil" fordi man tenker "hva hvis det var meg som var i hans posisjon", og/eller "skal noen dømme meg som foreldre" eller "har jeg gjort noe av det samme".

Jeg tror det er nyttigere å lytte til det han sier, forstå, gjerne mene noe om det ene og det andre (det er naturlig, sakens natur tatt i betraktning).

Når han så stiller til intervju, for å renvaske seg selv, så må det faktisk være lov til å være uenig (eller ei) - alt etter hva man nå mener.

For øvrig er jeg ikke interessert i ham, og har ikke lest intervjuene med ham. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Faren har stilt opp, helt frivillig, til intervju. Mange ganger. Og han sier vel mer eller mindre det samme i de fleste av dem.''

Nå er jeg med på noe jeg er svært imot; nemlig å "synse" noe om mennesker jeg ikke veit noe som helst om.

Som forelder tenker jeg høyt: Sorgprosesser arter seg ulikt, og dette er en ekstremsituason. Dernest har man verdenspressen på nakken i en sårbar situasjon.

Heldigvis kan jeg ikke sette meg inn i denne situasjonen, men det har ingen hensikt for utenforstående å "dømme" foreldre, øvrig famile eller venner, ei heller fordele skyld eller spekulere i årsaksforhold.

Faren til ABB har neppe opptrådt hensiktsmessig, og det er det lett for oss utenforstående å meine noe om - vi er heller ikke i søkelyset for internasjonal presse.

''Sorgprosesser arter seg ulikt, og dette er en ekstremsituason. Dernest har man verdenspressen på nakken i en sårbar situasjon''

Det er sant, men han hadde ikke verdenspressen på seg da gutten var 15 år og hvor han bare lot sønnen gli vekk fordi han tagget , fikk nye venner og bare antok at sønnen ikke ønsket mer kontakt. Å anta noe sånt er en svært passiv holdning av en far som burde tatt på seg oppgaven med å få en god relasjon til sin sønn, samt ta tak i problemene til sønnen.

Han hadde heller ikke verdenspressen etter seg da sønnen 10 år senere ringer for å fortelle at det nå går bra med han. Isteden for å følge opp iniativet fra sin sønn, tar han det som et budskap til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge faren velger å gi intervjuer til internasjonalt media, og ikke klager over at han blir feilaktig fremstilt, så tror jeg ikke det er noen spesielt stor grunn til å anta at det som fremkommer ikke er sånn ca riktig.

Selv om jeg personlig forlengst er "mettet" av hele saken, så forstår jeg at det er mange som ønsker svar, og det er ikke helt urimelig å inkludere intervju med faren i det man leser når de søker etter svar.

Med vennlig hilsen

''og det er ikke helt urimelig å inkludere intervju med faren i det man leser når de søker etter svar.''

Skjønner det, men tror du oppriktig talt at faren kan "gi et svar"?

Far har kanskje forsømt seg grovt, han er i sjokk og sorg (om ikke annet over egen sønn og egen foreldrerolle, skyld og skam), og ikke minst over de 77 sønnen myrda med kaldt blod.

La oss si at han var en udugelig far og har opptrådt hårreisende etter det, men gir det noe som helst svar på udåden til ABB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''og det er ikke helt urimelig å inkludere intervju med faren i det man leser når de søker etter svar.''

Skjønner det, men tror du oppriktig talt at faren kan "gi et svar"?

Far har kanskje forsømt seg grovt, han er i sjokk og sorg (om ikke annet over egen sønn og egen foreldrerolle, skyld og skam), og ikke minst over de 77 sønnen myrda med kaldt blod.

La oss si at han var en udugelig far og har opptrådt hårreisende etter det, men gir det noe som helst svar på udåden til ABB?

''Skjønner det, men tror du oppriktig talt at faren kan "gi et svar"?''

Nei og han burde heller ikke prøve å gi noe svar. Han burde tie og ihverfall burde han holdt munn når det gjelder andre enn seg selv og ikke spekulere i media om mor sin rolle i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og det er ikke helt urimelig å inkludere intervju med faren i det man leser når de søker etter svar.''

Skjønner det, men tror du oppriktig talt at faren kan "gi et svar"?

Far har kanskje forsømt seg grovt, han er i sjokk og sorg (om ikke annet over egen sønn og egen foreldrerolle, skyld og skam), og ikke minst over de 77 sønnen myrda med kaldt blod.

La oss si at han var en udugelig far og har opptrådt hårreisende etter det, men gir det noe som helst svar på udåden til ABB?

Men at han ikke har et svar er også et svar, eller en konklusjon, for de som leter.

Jeg tenker også på hva som er alternativet - skal han ikke få lov til å uttale seg i media? Skal han sensureres? Skal media forbys å formidle det han sier og skriver?

Det han sier er det han sier. Det er opp til hvert individ hva (om noe) vi ønsker å legge i det. Jeg tror nok han var en "dårlig far" (men ikke hovedårsaken til at ABB ble som han ble), og uansett er det for sent å gjøre noe med verken hen eller ABB nå.

Det eneste vi kan gjøre er å lære fra det. Kanskje han får noen fraværende foreldre til å ringe ungene deres? Kanskje en foreldre kontakter politiet om et barn som er på vei inn i et nazi/anti-muslim-miljø. Vi vet ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sorgprosesser arter seg ulikt, og dette er en ekstremsituason. Dernest har man verdenspressen på nakken i en sårbar situasjon''

Det er sant, men han hadde ikke verdenspressen på seg da gutten var 15 år og hvor han bare lot sønnen gli vekk fordi han tagget , fikk nye venner og bare antok at sønnen ikke ønsket mer kontakt. Å anta noe sånt er en svært passiv holdning av en far som burde tatt på seg oppgaven med å få en god relasjon til sin sønn, samt ta tak i problemene til sønnen.

Han hadde heller ikke verdenspressen etter seg da sønnen 10 år senere ringer for å fortelle at det nå går bra med han. Isteden for å følge opp iniativet fra sin sønn, tar han det som et budskap til orientering.

''Det er sant, men han hadde ikke verdenspressen på seg da gutten var 15 år og hvor han bare lot sønnen gli vekk fordi han tagget , fikk nye venner og bare antok at sønnen ikke ønsket mer kontakt. Å anta noe sånt er en svært passiv holdning av en far som burde tatt på seg oppgaven med å få en god relasjon til sin sønn, samt ta tak i problemene til sønnen.''

Veldig enig, men det fins mange slike foreldre uten at barna blir terrorister av den grunn.

''Han hadde heller ikke verdenspressen etter seg da sønnen 10 år senere ringer for å fortelle at det nå går bra med han. Isteden for å følge opp iniativet fra sin sønn, tar han det som et budskap til orientering.''

Enig i at dette er under pari av foreldreansvar, men dette hadde vi ikke visst om ikke ABB handla som han gjorde. Det er neppe grunnen til at ABB handla som han gjorde, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det er sant, men han hadde ikke verdenspressen på seg da gutten var 15 år og hvor han bare lot sønnen gli vekk fordi han tagget , fikk nye venner og bare antok at sønnen ikke ønsket mer kontakt. Å anta noe sånt er en svært passiv holdning av en far som burde tatt på seg oppgaven med å få en god relasjon til sin sønn, samt ta tak i problemene til sønnen.''

Veldig enig, men det fins mange slike foreldre uten at barna blir terrorister av den grunn.

''Han hadde heller ikke verdenspressen etter seg da sønnen 10 år senere ringer for å fortelle at det nå går bra med han. Isteden for å følge opp iniativet fra sin sønn, tar han det som et budskap til orientering.''

Enig i at dette er under pari av foreldreansvar, men dette hadde vi ikke visst om ikke ABB handla som han gjorde. Det er neppe grunnen til at ABB handla som han gjorde, heller.

''Veldig enig, men det fins mange slike foreldre uten at barna blir terrorister av den grunn''

Ja og det er jo også det jeg sier i tråden. Jeg sier at faren nødvendigvis ikke er forklaringen på det som skjedde. Jeg sier bare at faren er selvopptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at han ikke har et svar er også et svar, eller en konklusjon, for de som leter.

Jeg tenker også på hva som er alternativet - skal han ikke få lov til å uttale seg i media? Skal han sensureres? Skal media forbys å formidle det han sier og skriver?

Det han sier er det han sier. Det er opp til hvert individ hva (om noe) vi ønsker å legge i det. Jeg tror nok han var en "dårlig far" (men ikke hovedårsaken til at ABB ble som han ble), og uansett er det for sent å gjøre noe med verken hen eller ABB nå.

Det eneste vi kan gjøre er å lære fra det. Kanskje han får noen fraværende foreldre til å ringe ungene deres? Kanskje en foreldre kontakter politiet om et barn som er på vei inn i et nazi/anti-muslim-miljø. Vi vet ikke.

Med vennlig hilsen

''Men at han ikke har et svar er også et svar, eller en konklusjon, for de som leter.''

Jada, men det er ikke dermed sagt at den populistiske konklusjonen er riktig.

''Jeg tenker også på hva som er alternativet - skal han ikke få lov til å uttale seg i media? Skal han sensureres? Skal media forbys å formidle det han sier og skriver?''

Selvfølgelig ikke, jeg er ikke i posisjon til å undergrave uttalelsene hans.

''Det han sier er det han sier. Det er opp til hvert individ hva (om noe) vi ønsker å legge i det. Jeg tror nok han var en "dårlig far" (men ikke hovedårsaken til at ABB ble som han ble), og uansett er det for sent å gjøre noe med verken hen eller ABB nå.''

De aller fleste foreldre kan innse at at man ikke gjorde alt riktig.

''Det eneste vi kan gjøre er å lære fra det. Kanskje han får noen fraværende foreldre til å ringe ungene deres? Kanskje en foreldre kontakter politiet om et barn som er på vei inn i et nazi/anti-muslim-miljø. Vi vet ikke.''

Fin tanke, håper du har rett, men tviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men at han ikke har et svar er også et svar, eller en konklusjon, for de som leter.''

Jada, men det er ikke dermed sagt at den populistiske konklusjonen er riktig.

''Jeg tenker også på hva som er alternativet - skal han ikke få lov til å uttale seg i media? Skal han sensureres? Skal media forbys å formidle det han sier og skriver?''

Selvfølgelig ikke, jeg er ikke i posisjon til å undergrave uttalelsene hans.

''Det han sier er det han sier. Det er opp til hvert individ hva (om noe) vi ønsker å legge i det. Jeg tror nok han var en "dårlig far" (men ikke hovedårsaken til at ABB ble som han ble), og uansett er det for sent å gjøre noe med verken hen eller ABB nå.''

De aller fleste foreldre kan innse at at man ikke gjorde alt riktig.

''Det eneste vi kan gjøre er å lære fra det. Kanskje han får noen fraværende foreldre til å ringe ungene deres? Kanskje en foreldre kontakter politiet om et barn som er på vei inn i et nazi/anti-muslim-miljø. Vi vet ikke.''

Fin tanke, håper du har rett, men tviler...

Hei,

Jeg sier ikke at svaret de får er "riktig", men heller at de neppe får noe svar. Men da vet de i det minste det.

Svaret kan jo være "joda, han var ikke verdens beste far, men ikke så ille at det forklarer at sønnen ble massemorder"?

Dette er en mann som frivillig stiller opp igjen og igjen. Det virker ikke som om han blir presset mot hans vilje. Han uttaler seg i media, og da må man jo få lov til å være uenig med ham?

Jeg ser ikke noe fornuftig alternativ?

Hele situasjonen er ubehagelig (for å si det pent), men det er ABB som er ansvarlig for det. Det er helt naturlig at folk vil ha svar når slikt skjer, og når han da velger å uttale seg (som trolig er dumt av ham, for hans egen del) så er dette for stort til at folk vil ignorere det.

Hadde han nektet å uttale seg, så hadde det selvsagt vært en annen situasjon (hvis de hadde spionert/avlyttet ham, for eksempel).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hadde ganske sikkert vært bedre av faren å tie han også. Men i den situasjonen han har vært og er i er det ikke underlig at han 'sprakk'''

Sprakk?

Det gikk bare 2 dager før han lot seg intervjue av norsk tv hvor han fikk prate ganske fritt og hvor ikke ordene ble lagt i munnen hans. Som Sør sier, så sa han stor sett det samme der som han har sagt senere.

Jeg kan ikke si på forhånd at jeg ville taklet situasjonen bedre enn faren til ABB. Derfor velger jeg også å ikke dømme han siden jeg ikke aner hvordan det er å være i hans sko.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...