Gå til innhold

ABB og tilregnelighet

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

For de var jo spesialister alle de som observerte han, hva om alle med schizofreni fikk ny vurdering?

Tenker på meg og, jeg kan falle inn i en liten gruppe som tror det samme som meg. Det betyr jo at jeg ikke er syk?

Nei nettopp, det betyr ikke nødvendigvis at du ikke er syk... nå aner ikke jeg noe om din helsesituasjon.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei nettopp, det betyr ikke nødvendigvis at du ikke er syk... nå aner ikke jeg noe om din helsesituasjon.

Er det ikke en liten gruppe som er høyreekstrimister da?

Jeg er ikke det, men jeg tror på ting som flere mennesker tror på. Har blitt usikker og forvirret av dette, tenkt at jeg skulle antageligvis ikke hatt noen diagnose "schizofreni". Kunne tilhørt en gruppe som har samme tro som meg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Er det ikke en liten gruppe som er høyreekstrimister da?

Jeg er ikke det, men jeg tror på ting som flere mennesker tror på. Har blitt usikker og forvirret av dette, tenkt at jeg skulle antageligvis ikke hatt noen diagnose "schizofreni". Kunne tilhørt en gruppe som har samme tro som meg.

Poenget mitt er at det ikke bare er derfor du har fått diagnosen schizofreni, hvis jeg nå forstår deg korrekt med at du har den diagnosen...

Det er stadig økende tendenser til å ta hensyn til funksjonsnivået ved diagnostisering av slike lidelser... f.eks.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Hei,

Jeg tror selvsagt ikke at du sympatiserer med ABB.

Jeg stiller meg dog undrende til at du mener at ABB nødvendigvis er utilregnelig basert på det han har gjort. Han har drept flere enn de fleste, men jeg ser ikke det som "bevis" på at han er utilregnelig.

Tilsynelatende føler han seg kallet på for å "forsvare" Norge mot "snikislamifisering" osv. Det er selvsagt et tulleargument, men samtidig er det jo flere enn han som tror på det.

Med vennlig hilsen

''men samtidig er det jo flere enn han som tror på det.''

Selvsagt kan alle uten skylapper se at landet, i første omgang hovedstaden ikke bare er i ferd med å bli snikislamifisert men islamifisert helt åpentlyst. Til det trengs kun et par øyne og tredjeklassekunnskaper i matematikk.

Og du er som vanlig ute etter å knytte rundt halve det norske folk opp mot Breiviks massemord, fordi du er stokk blind.

Hvis tema ikke hadde ært så alvorlig haded ordet LATTERLIG ært på sin plass.

Gjest DOLine
Skrevet

''men samtidig er det jo flere enn han som tror på det.''

Selvsagt kan alle uten skylapper se at landet, i første omgang hovedstaden ikke bare er i ferd med å bli snikislamifisert men islamifisert helt åpentlyst. Til det trengs kun et par øyne og tredjeklassekunnskaper i matematikk.

Og du er som vanlig ute etter å knytte rundt halve det norske folk opp mot Breiviks massemord, fordi du er stokk blind.

Hvis tema ikke hadde ært så alvorlig haded ordet LATTERLIG ært på sin plass.

''Og du er som vanlig ute etter å knytte rundt halve det norske folk opp mot Breiviks massemord, fordi du er stokk blind.''

Godt sagt.

Skrevet

Poenget mitt er at det ikke bare er derfor du har fått diagnosen schizofreni, hvis jeg nå forstår deg korrekt med at du har den diagnosen...

Det er stadig økende tendenser til å ta hensyn til funksjonsnivået ved diagnostisering av slike lidelser... f.eks.

Funksjon er vel en bit ja. Men hvis det var så alvorlig som schizofreni...for det er vel alvorlig?

Da hadde vel helsefolk tatt meg mer på alvor og?

Føler meg ikke tatt på alvor og føler meg alene, som en liten bit utenfor helheten.

Men hvis jeg hadde gjort noe galt, da hadde de rettet øynene mot meg og sikkert min diagnose og. Og hadde jeg vært tilregnelig da?

Ikke det at jeg har tenkt å drepe noen, det er feil ifølge min tro.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Funksjon er vel en bit ja. Men hvis det var så alvorlig som schizofreni...for det er vel alvorlig?

Da hadde vel helsefolk tatt meg mer på alvor og?

Føler meg ikke tatt på alvor og føler meg alene, som en liten bit utenfor helheten.

Men hvis jeg hadde gjort noe galt, da hadde de rettet øynene mot meg og sikkert min diagnose og. Og hadde jeg vært tilregnelig da?

Ikke det at jeg har tenkt å drepe noen, det er feil ifølge min tro.

Man kan godt være tilregnelig som schizofren, poenget er om man er psykotisk akkurat der og da man begår uhandlinger.

Så personer med schizofreni kan altså ikke bare finne på å rane banker og tro at de slipper straff hvis de blir tatt! :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Og du er som vanlig ute etter å knytte rundt halve det norske folk opp mot Breiviks massemord, fordi du er stokk blind.''

Godt sagt.

"Kjempegodt" er ordet, for nok en gang handler det ikke om noen person her på DOL...

Gjest DOLine
Skrevet

"Kjempegodt" er ordet, for nok en gang handler det ikke om noen person her på DOL...

Fasken som du laller.

Skrevet

Man kan godt være tilregnelig som schizofren, poenget er om man er psykotisk akkurat der og da man begår uhandlinger.

Så personer med schizofreni kan altså ikke bare finne på å rane banker og tro at de slipper straff hvis de blir tatt! :-)

Nei, tenker mer på essensen i troen hans, den er jo sterk og overbevisende for han. Han tror det er det rette 100 %.

Slik jeg tror at min tro er den rette, men den går ikke ut på å skade noen. Men det jeg tror blir tolket som psykotisk innhold i min hverdag, men er det egentlig det?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nei, tenker mer på essensen i troen hans, den er jo sterk og overbevisende for han. Han tror det er det rette 100 %.

Slik jeg tror at min tro er den rette, men den går ikke ut på å skade noen. Men det jeg tror blir tolket som psykotisk innhold i min hverdag, men er det egentlig det?

Det er nok ikke basert på selve troen, hvis jeg forstår deg riktig, men mer en helhetlig vurdering... det kan jo være korrekt selv om det er psykotisk. :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Joda, men at folk med vrangforestillinger KAN gjøre noe slikt, betyr jo ikke at ABB hadde vrangforestillinger DA han gjorde det, ikke sant?

De fleste drap skjer tross alt ikke av folk med vrangforestillinger.

Det ABB skriver og sier er jo ikke så forskjellig hva mange andre høyreekstreme mener (English Defence Leagues leder sier jo at det ABB skriver er sant (!)), og selv en del høyreekstreme i Norge har sagt seg enig i det han skriver, og noen har sågar "forklart" handlingen hans.

Med vennlig hilsen

''Det ABB skriver og sier er jo ikke så forskjellig hva mange andre høyreekstreme mener (English Defence Leagues leder sier jo at det ABB skriver er sant (!)), og selv en del høyreekstreme i Norge har sagt seg enig i det han skriver, og noen har sågar "forklart" handlingen han''

Nå satte vel ikke de første psykiaterne diagnosen pga. disse meningene alene, men også pga. av at han gikk med munnbind inne i redsel for å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde fordi han var redd for å bli forgiftet osv. Mormoren til Breivik var paranoid.

Skrevet

Tenker hvis jeg hadde gjort noe galt som følge av min tro. Hvis f.eks en mester fra en an dimensjon hadde sakt jeg skulle gjøre noe, og jeg hadde gjort det fordi jeg trodde det var rett. Hadde jeg vært tilregnelig da?

Det forderdelige ABB har gjort er jo en følge av hans tro, han tror det er rett og ikke galt. Det er skremmende! Han skulle ønske han hadde gjort mye mer i tilegg, så han tror det er rett ifølge hans tro.

Skrevet

''Det ABB skriver og sier er jo ikke så forskjellig hva mange andre høyreekstreme mener (English Defence Leagues leder sier jo at det ABB skriver er sant (!)), og selv en del høyreekstreme i Norge har sagt seg enig i det han skriver, og noen har sågar "forklart" handlingen han''

Nå satte vel ikke de første psykiaterne diagnosen pga. disse meningene alene, men også pga. av at han gikk med munnbind inne i redsel for å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde fordi han var redd for å bli forgiftet osv. Mormoren til Breivik var paranoid.

Jo, men at mormoren var det, betyr jo ikke at han er det.

Det er jo ikke slik at alle som ikke er A4 skal ha en diagnose som fritar dem fra å være ansvarlige for deres egne handlinger.

Det virker som om de to første psykiaterne ikke kjente til høyreekstremistmiljøet og de "filosofien" som pågår der.

Denne uken er en nazist registrert som lobbyist i Washington, for å arbeide mot et hvitt USA.

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-17710570

Er de som er bak dette psykotiske, mener du?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er nok ikke basert på selve troen, hvis jeg forstår deg riktig, men mer en helhetlig vurdering... det kan jo være korrekt selv om det er psykotisk. :-)

Det første som slo meg med ABB er at han er innteligent og han har åndelige verdier, det han snakket om og skrev om kom fra en plass. Jeg mente med en gang at han var ikke psykotisk/gal men veldig farlig. Pga det hans tro representerer, det er en farlig tro med et farlig innhold.

Og nå er han tilregnelig, det har jo ekspertene funnet ut.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Tenker hvis jeg hadde gjort noe galt som følge av min tro. Hvis f.eks en mester fra en an dimensjon hadde sakt jeg skulle gjøre noe, og jeg hadde gjort det fordi jeg trodde det var rett. Hadde jeg vært tilregnelig da?

Det forderdelige ABB har gjort er jo en følge av hans tro, han tror det er rett og ikke galt. Det er skremmende! Han skulle ønske han hadde gjort mye mer i tilegg, så han tror det er rett ifølge hans tro.

Det er jo en helhetlig vurdering, hva som er "psykt" og hva som er "friskt", av slike "trossystemer" som befinner seg langt fra hva "normale" mennesker tror og tenker...

Du må bare slå deg til ro med at du uansett ikke vil kunne finne noen 100% sannhet.

Hva er til det beste? Ha en diagnose, eller ikke? Det vet ikke jeg, men det kan du kanskje tenke på...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det første som slo meg med ABB er at han er innteligent og han har åndelige verdier, det han snakket om og skrev om kom fra en plass. Jeg mente med en gang at han var ikke psykotisk/gal men veldig farlig. Pga det hans tro representerer, det er en farlig tro med et farlig innhold.

Og nå er han tilregnelig, det har jo ekspertene funnet ut.

Der foretar du vel en sannhetsvurdering av en tro basert på hva du selv mener om dens kvaliteter i praksis. Det høres ikke bra ut...

Jeg tror de første ekspertene var uhildet i sine konklusjoner. De nye derimot har vel tatt mer hensyn til hva befolkningen kan takle.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er jo ikke slik at alle som ikke er A4 skal ha en diagnose som fritar dem fra å være ansvarlige for deres egne handlinger.

Det virker som om de to første psykiaterne ikke kjente til høyreekstremistmiljøet og de "filosofien" som pågår der.

Denne uken er en nazist registrert som lobbyist i Washington, for å arbeide mot et hvitt USA.

Med vennlig hilsen

Du bruker hele tiden det som kalles for "stråmenn" når du skal diskutere med noen som sier deg imot.

Jeg skjønner ikke hvorfor.

Du ville kommet langt lenger uten denne taktikken. Folk gidder ikke bli beskyldt for det ene og det andre de aldri har snakket om, folk vil gjerne holde seg til saken.

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Er de som er bak dette psykotiske, mener du?''

Er det som er skummelt! Forstår at psykiatere ved første inntrykk trodde at ABB var psykotisk, men hvis de studerer det han står for...som mange andre står for, ser de at det er en tro.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Fikk du med deg dette?

''Nå satte vel ikke de første psykiaterne diagnosen pga. disse meningene alene, men også pga. av at han gikk med munnbind inne i redsel for å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde fordi han var redd for å bli forgiftet osv''

Jeg har vanskelig for å tro at han kan være utilregnelig, når han samtidig virker å være fullt klar over at han blir sett på som et monster, men tenker han kan være litt psykotisk, men likevel tilregnelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...