Gå til innhold

ABB og tilregnelighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en helhetlig vurdering, hva som er "psykt" og hva som er "friskt", av slike "trossystemer" som befinner seg langt fra hva "normale" mennesker tror og tenker...

Du må bare slå deg til ro med at du uansett ikke vil kunne finne noen 100% sannhet.

Hva er til det beste? Ha en diagnose, eller ikke? Det vet ikke jeg, men det kan du kanskje tenke på...

''Hva er til det beste? Ha en diagnose, eller ikke?''

Ikke selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Hva er til det beste? Ha en diagnose, eller ikke?''

Ikke selvfølgelig.

Hvis det er sant, da er du vel frisk da.

Skrevet

Der foretar du vel en sannhetsvurdering av en tro basert på hva du selv mener om dens kvaliteter i praksis. Det høres ikke bra ut...

Jeg tror de første ekspertene var uhildet i sine konklusjoner. De nye derimot har vel tatt mer hensyn til hva befolkningen kan takle.

Jeg tror ikke de første ekspertene visste nok om innholdet i hans tro, så det han snakket om hørtes helt psykotisk ut. De andre ekspertene tok hans tro med i beregningen.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror ikke de første ekspertene visste nok om innholdet i hans tro, så det han snakket om hørtes helt psykotisk ut. De andre ekspertene tok hans tro med i beregningen.

Men hva med at han gikk med munnbind inne for ikke å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde i redsel for å bli forgiftet?

Det virker også som de siste psykiaterne har sett helt bort fra dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvilket normalt oppegående menneske i Norge i dag har ikke hørt om ulike konspirasjonsteorier og ulike ekstreme stigma mot minoriteter...

Nei, de visste nok godt om det. Konklusjonen ble bare ikke så godt mottatt.

Skrevet

Hvis det er sant, da er du vel frisk da.

Akkurat! Og da blir jo alt helt feil. Kan ikke gå rundt med en slik diagnose da, som får følger i min hverdag. Bla at jeg tar medisiner...for noe som ikke er sykt?

+ at jeg ikke fyller helsekravene til førerkort, da blir jo det feil.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Akkurat! Og da blir jo alt helt feil. Kan ikke gå rundt med en slik diagnose da, som får følger i min hverdag. Bla at jeg tar medisiner...for noe som ikke er sykt?

+ at jeg ikke fyller helsekravene til førerkort, da blir jo det feil.

Tror vi snakker litt forbi hverandre her nå. Det å ha en diagnose er ikke det samme som å ha en sykdom. En kan ha en sykdom uten å ha noen diagnose. En kan ha en diagnose uten å ha en sykdom.

Skrevet

Men hva med at han gikk med munnbind inne for ikke å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde i redsel for å bli forgiftet?

Det virker også som de siste psykiaterne har sett helt bort fra dette.

''Men hva med at han gikk med munnbind inne for ikke å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde i redsel for å bli forgiftet?''

Med en slik ekstrem tro som han har, kan han bli paranoid i tilegg. Ikke rart om han følte alle var ute etter han etter det han hadde gjort, det er jo reelt og.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Men hva med at han gikk med munnbind inne for ikke å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde i redsel for å bli forgiftet?''

Med en slik ekstrem tro som han har, kan han bli paranoid i tilegg. Ikke rart om han følte alle var ute etter han etter det han hadde gjort, det er jo reelt og.

Dette var ting fra før terrorhandlingene.

Skrevet

Hvilket normalt oppegående menneske i Norge i dag har ikke hørt om ulike konspirasjonsteorier og ulike ekstreme stigma mot minoriteter...

Nei, de visste nok godt om det. Konklusjonen ble bare ikke så godt mottatt.

''Konklusjonen ble bare ikke så godt mottatt.''

Så konklusjonen ble forandret kun fordi folket forventet det?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Konklusjonen ble bare ikke så godt mottatt.''

Så konklusjonen ble forandret kun fordi folket forventet det?

Ja, det mener jeg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Med en slik ekstrem tro som han har, kan han bli paranoid i tilegg. Ikke rart om han følte alle var ute etter han etter det han hadde gjort, det er jo reelt og''

Ja, men ikke på den måten? Han synes han passer inn i flere diagnoser.

Skrevet

''Med en slik ekstrem tro som han har, kan han bli paranoid i tilegg. Ikke rart om han følte alle var ute etter han etter det han hadde gjort, det er jo reelt og''

Ja, men ikke på den måten? Han synes han passer inn i flere diagnoser.

Han passer inn i flere diagnoser i psykiatrien, ikke tvil om det. Det gjør flere med han...som ikke har fått diagnose i psykiatrien for de har ikke blitt vurdert.

Skrevet

Dette var ting fra før terrorhandlingene.

Men han visste godt hva han var i ferd med å gjøre, da er det menneskelig å bli paranoid.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men han visste godt hva han var i ferd med å gjøre, da er det menneskelig å bli paranoid.

Kanskje, jeg vet ikke hvor langt tilbake disse sykdomstegnene gikk

Gjest mannen sin
Skrevet

Hvis ABB er psykotisk så må han jo ha vært det hele tiden, hvis ikke ville han jo ha angret på et tidspunkt når han var ute av psykosen.

Klarer du når du er i en psykose å være så adekvat og planleggende, beregnende osv slik som ABB ?. I en psykose er man vel så forvirret og ikke vært i stand til å opptre så adekvat som ABB eller hva?.

I følge de første sakkyndige så har han jo et funksjonsnivå nesten lik 0 og harmonerer dette i forhold til alt han har utført av planlegging osv?.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hvis ABB er psykotisk så må han jo ha vært det hele tiden, hvis ikke ville han jo ha angret på et tidspunkt når han var ute av psykosen.

Klarer du når du er i en psykose å være så adekvat og planleggende, beregnende osv slik som ABB ?. I en psykose er man vel så forvirret og ikke vært i stand til å opptre så adekvat som ABB eller hva?.

I følge de første sakkyndige så har han jo et funksjonsnivå nesten lik 0 og harmonerer dette i forhold til alt han har utført av planlegging osv?.

Det er jo muligheter for at han har gått inn og ut av psykoser, men ikke angrer fordi han er psykopat i tillegg.

Gjest mannen sin
Skrevet

Det er viktig å ikke koble tilregnelighet med medmenneskelighet. Lett å skjønne at noen tenker at han må være sinnsyk eller psykotisk. Men han har jo fått en diagnose i den siste rapporten også - altså at han har en personlighetsforstyrrelse. Og dette medfører blant annet stor mangel på empati og at han er en stor egoist.

Han har nok også klart å umenneskeliggjøre disse folkene på en måte slik nazistene gjorde med jødene og rettferdiggjort det for seg selv ved at disse folkene gjør at hele landet og kulturen blir ødelagt og at de måtte ta konsekvensene av det.

Dette prosjektet hans/manifestet han har jobbet med har blitt livsprosjektet hans og han har sikkert tenkt på det nesten hele tiden og blitt nesten en besettelse noe som har gitt han masse energi som han ikke har fått på andre områder der han har mislykkes. Endelig har han følt seg STOR og når du da mangler alt som er av empati som kan det bli fryktelig skummelt.

Skrevet

Fikk du med deg dette?

''Nå satte vel ikke de første psykiaterne diagnosen pga. disse meningene alene, men også pga. av at han gikk med munnbind inne i redsel for å bli syk, ikke ville spise maten moren lagde fordi han var redd for å bli forgiftet osv''

Jeg har vanskelig for å tro at han kan være utilregnelig, når han samtidig virker å være fullt klar over at han blir sett på som et monster, men tenker han kan være litt psykotisk, men likevel tilregnelig.

Hei,

I mange land går de jo med munnbind for å beskytte seg, uten at hele befolkningen er utilregnelig av den grunn. Men han er helt klart "mer enn bare litt merkelig", uten at han behøver å være utilregnelig av den grunn.

Det er også åpenbart at ABB er " few fries short of a McHappy Meal", men han har også klart å planlegge dette i 9 år.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...