Gå til innhold

Motediagnoser i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

For noen år siden var ADHD/ADD veldig hypp, nå er det vel Asperger Syndrom.

Det skyldes kanskje økt kunnskap om nye lidelser?

Men hva blir det neste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det neste håper jeg blir kvalitetsikring og at psykiatriske diagnoser settes på offentlige sykehus og ikke på private institusjoner og foretak der man i mange tilfeller i dag kan "kjøpe seg" en diagnose.

Dette har jeg fått høre av en psykiater som er rasende og oppgitt over dagens praksis, fordi han avdiagnostiserer mennesker som har "kjøpt seg" en motediagnose. Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil kjøpe seg en diagnose egentlig? Og heller ikke hvorfor diagnoser blir en mote? Jeg vil jo feks ikke ha diagnosen asperger syndrom, men den sitter fullstendig fast og til det sier min psykiater bare at ja det gjør den! Det er min erfaring også, så for min del handler det ikke om mote, men om visse vansker jeg har.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det neste håper jeg blir kvalitetsikring og at psykiatriske diagnoser settes på offentlige sykehus og ikke på private institusjoner og foretak der man i mange tilfeller i dag kan "kjøpe seg" en diagnose.

Dette har jeg fått høre av en psykiater som er rasende og oppgitt over dagens praksis, fordi han avdiagnostiserer mennesker som har "kjøpt seg" en motediagnose. Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil kjøpe seg en diagnose egentlig? Og heller ikke hvorfor diagnoser blir en mote? Jeg vil jo feks ikke ha diagnosen asperger syndrom, men den sitter fullstendig fast og til det sier min psykiater bare at ja det gjør den! Det er min erfaring også, så for min del handler det ikke om mote, men om visse vansker jeg har.

Hm, nei hvorfor folk vil ha en diagnose om de ikke skal bruke den til å begrunne hvorfor man trenger hjelp kan jeg ikke skjønne...

Jeg visste ikke om dette jeg.

Hvis folk fungerer så slår vel det ihjel enhver psykiatrisk diagnose ville jeg tippe! ;-)

Skrevet

Hm, nei hvorfor folk vil ha en diagnose om de ikke skal bruke den til å begrunne hvorfor man trenger hjelp kan jeg ikke skjønne...

Jeg visste ikke om dette jeg.

Hvis folk fungerer så slår vel det ihjel enhver psykiatrisk diagnose ville jeg tippe! ;-)

Hei!

Ja og siden man er i utvikling og lærer stadig nye ting, så er jo en diagnose ikke statisk. Selv lurer jeg på om mine barn kanskje kun er mer inteligente og av den grunn har fått diagnosen asperger.

Dette fordi jeg har lest nå om flere høyt begavede barn som sliter sosialt, de sliter sosialt fordi de snakker om for andre uinteressante ting.

Også foreslås diagnosen asperger syndrom.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Ja og siden man er i utvikling og lærer stadig nye ting, så er jo en diagnose ikke statisk. Selv lurer jeg på om mine barn kanskje kun er mer inteligente og av den grunn har fått diagnosen asperger.

Dette fordi jeg har lest nå om flere høyt begavede barn som sliter sosialt, de sliter sosialt fordi de snakker om for andre uinteressante ting.

Også foreslås diagnosen asperger syndrom.

Det der har jeg hørt om også, men jeg vet ikke jeg... det gjelder nok barn med asperger, ikke direkte forhøyet intelligens, tror jeg... jeg tror barn med forhøyet intelligens uten å være psyke på noe vis har så lett for å tilpasse seg det sosiale at de ikke vil slite. De føler seg nok ensomme, men vil nok bli sett på som ytterst fungerende barn.

Skrevet

Det der har jeg hørt om også, men jeg vet ikke jeg... det gjelder nok barn med asperger, ikke direkte forhøyet intelligens, tror jeg... jeg tror barn med forhøyet intelligens uten å være psyke på noe vis har så lett for å tilpasse seg det sosiale at de ikke vil slite. De føler seg nok ensomme, men vil nok bli sett på som ytterst fungerende barn.

Hei!

Det stemmer ikke.

Flere foreldrepar i mensa har fått beskjed om at deres barn kanskje har asperger syndrom, dette fordi de går for seg selv på skolen feks.

Slik var det for mine barn også. De blir også lettere utsatt for mobbing fordi de skiller seg ut.

Nå har flere av disse foreldrene avslått tilbud om utredning av sine barn fordi de mener skolen ikke tilrettelegger for begavede barn og at deres barn ikke har asperger syndrom, men sosiale vansker som følge av stor forskjell i IQ.

I Danmark har de en egen skole der man kommer inn hvis man består IQ testen så kanskje burde man hatt noe slikt i Norge også, for uansett syndrom eller ikke, selv jeg fungerer mye bedre sosialt på blindern enn i andre sammenhenger.

Jeg vet ikke har bare fulgt en debatt på mensas sider.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det stemmer ikke.

Flere foreldrepar i mensa har fått beskjed om at deres barn kanskje har asperger syndrom, dette fordi de går for seg selv på skolen feks.

Slik var det for mine barn også. De blir også lettere utsatt for mobbing fordi de skiller seg ut.

Nå har flere av disse foreldrene avslått tilbud om utredning av sine barn fordi de mener skolen ikke tilrettelegger for begavede barn og at deres barn ikke har asperger syndrom, men sosiale vansker som følge av stor forskjell i IQ.

I Danmark har de en egen skole der man kommer inn hvis man består IQ testen så kanskje burde man hatt noe slikt i Norge også, for uansett syndrom eller ikke, selv jeg fungerer mye bedre sosialt på blindern enn i andre sammenhenger.

Så Mensa er ditt sannhetsvitne nå da? Hvor vitenskapelig og intelligent er vel det? ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det stemmer ikke.

Psykologiprofessor Arnulf Kolstad:

'' - Uintelligent å snakke om kultur-uavhengige tester!

- Folk som har skåret høyt på en bestemt test, har bare skåret høyt på en bestemt test. De er ikke nødvendigvis mer begavet enn andre.

Om intelligenstester og deres eventuelle verdi, strides de lærde. Men de brukes i større grad enn vi kanskje er klar over: for eksempel ved sesjoner eller når man søker en bestemt jobb. IQ-begrepet har imidlertid fått flere fasetter enn det hadde for noen tiår siden. Nå snakker man om sosial intelligens, emosjonell intelligens og en rekke andre «intelligenser» som også kan måles i det vide og det brede.

- Man bør være klar over at det finnes en rekke individuelle forskjeller og sosiale/klassebestemte forskjeller som vil innvirke på resultatene av IQ-tester, minner professor Arnulf Kolstad ved Psykologisk institutt om. Han advarer derfor mot å ta resultatet av slike tester for noe mer enn det de er: et mål for akkurat det testen måler, verken mer eller mindre.

Kolstad avviser også bestemt at det finnes noe som heter kultur-uavhengige tester: - Det er uintelligent å påstå noe slikt. Ingen har ennå laget en slik test, slår han fast. Går du til andre kulturer enn vår egen, vil du for eksempel kunne finne helt andre oppfatninger av figurer. Det som er en runding eller en firkant for oss, vil i andre kulturer kunne ses som en måne eller et vindu. Kategorisering avhenger av så mangt, blant annet om man har et skriftspråk og i så fall hva slags, eller om man lever i en kultur der det hovedsakelig tenkes abstrakt eller konkret. Man behøver derfor ikke nødvendigvis være lite intelligent selv om man skårer lavt i en test.

Professoren har ellers ingen store motforestillinger mot en Mensa-klubb: Om folk som har skåret høyt på en bestemt test, har lyst til å slå seg sammen, må jo det være greit. Det er kanskje godt for selvbildet til noen. Men ingen må la seg forlede til å tro at de er mer begavet enn andre av den grunn! ''

http://www.ntnu.no/universitetsavisa/1497/mensa.html

Skrevet

Så Mensa er ditt sannhetsvitne nå da? Hvor vitenskapelig og intelligent er vel det? ;-)

Hei!

Jeg vet ikke nok om dette.

Men Mensa har nå visse tester som sier noe om en viss type IQ, det tror jeg nok, for jeg kjenner noen fra mensa og de er ganske smarte.

Jeg virker ikke så smart for er ikke så rask, har forsinket prosisering tror jeg det heter, kan få til å løse vanskelige oppgaver, men bruker lenger tid :)

De er ikke mitt sannhetsvitne, jeg er egentlig litt usikker på systemet med mensa, tror som deg det er ulike IQ`er og dermed at de blir noe snevert ved det. Men jeg syns på den andre siden det er frustrerende at barn som lærer fortere ikke får nok utfordringer eller blir tatt ut i egne klasser.

Det er demotiverende å sitte i samme klasse å vente på de som ikke vil forstå mattematikk feks.

Sitte med egne bøker å bli frustrert over all støyen som er rundt osv...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke nok om dette.

Men Mensa har nå visse tester som sier noe om en viss type IQ, det tror jeg nok, for jeg kjenner noen fra mensa og de er ganske smarte.

Jeg virker ikke så smart for er ikke så rask, har forsinket prosisering tror jeg det heter, kan få til å løse vanskelige oppgaver, men bruker lenger tid :)

De er ikke mitt sannhetsvitne, jeg er egentlig litt usikker på systemet med mensa, tror som deg det er ulike IQ`er og dermed at de blir noe snevert ved det. Men jeg syns på den andre siden det er frustrerende at barn som lærer fortere ikke får nok utfordringer eller blir tatt ut i egne klasser.

Det er demotiverende å sitte i samme klasse å vente på de som ikke vil forstå mattematikk feks.

Sitte med egne bøker å bli frustrert over all støyen som er rundt osv...

Det er sant det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...