Gå til innhold

40år< Hva er ditt tidligste minne?

Anbefalte innlegg

Gjest Oksen Ferdinand

Jeg husker at en "salti" kostet 2,5 øre,eller at man fikk 2 for 5 øre.Salti var salt lakris på størrelsen med en 5øre.Og at jeg en gang i 1-3 klasse kjøpte en loff som jeg spiste skalken av på veien hjem.I 4. klasse husker jeg ei nabojente fra Italia som nesten ikke hadde flere melketenner igjen som spiste loff med sirup eller honning på.(Man kunne pante flasker i butikken og få kjøpt små fly av balsa man kunne kaste eller som hadde propell med gummistrikk på.Mulig jeg gjentar meg selv her)

Hva husker du? Har satt en maks alder på 40 da det ikke er så imponerende å huske 30 år tilbake som å huske 50+.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378339-40%C3%A5r-hva-er-ditt-tidligste-minne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker melkeflasker, spesielt da de gikk over fra å være blanke (gjennomsiktige) til å bli brune. Kapslene var forskjellige avhengig av hva slags melk det var. Det fantes riktignok bare H-melk, surmelk og fløte, ingen lettvarianter. Fløteflaskene var mindre enn melkeflaskene.

Jeg vet at mange husker gule tikronesedler, altså de som senere ble blå. Men jeg husker femkronesedler også, så jeg er en skikkelig dinosaur.

Kobbermynter - femøringen med elg, toøringen med orrhane og ettøringen med ekornet. De var fine, men tunge. Jeg husker 5-øres karameller, det kjøpte vi hvis vi fant en femøring utenfor kiosken. Og så 10-øres KIP tyggegummi, det var 3 stk med hver sin farge. Tror det var gul, rød og grønn - mye bedre enn Toy.

Jeg bodde ved en stor endeholdeplass for busser og hadde utsikt til alle bussene som snudde der om morgenen. De gamle, gule Schøyenbussene med en diger klump mellom sjåføren og det lille setet til konduktøren (for det hadde bussene også, ikke bare trikken). "Forbudt å sitte på motorkassen" sto det på skiltet over. Det var trolleybusser i Oslo også den gangen, men de kjørte ikke så langt fra sentrum. "Bussen med stang på taket" kalte jeg dem. De var grå / blanke, men jeg likte de gule bedre.

"Nett" var noe man bar varer i eller fanget fisk med. Apropos bære varer - vi er vel siste generasjon som vet hva en bærepinne er: http://kariogjon.blogspot.com/2010/04/brepinne.html

Gjest seksogtredve

Jeg husker melkeflasker, spesielt da de gikk over fra å være blanke (gjennomsiktige) til å bli brune. Kapslene var forskjellige avhengig av hva slags melk det var. Det fantes riktignok bare H-melk, surmelk og fløte, ingen lettvarianter. Fløteflaskene var mindre enn melkeflaskene.

Jeg vet at mange husker gule tikronesedler, altså de som senere ble blå. Men jeg husker femkronesedler også, så jeg er en skikkelig dinosaur.

Kobbermynter - femøringen med elg, toøringen med orrhane og ettøringen med ekornet. De var fine, men tunge. Jeg husker 5-øres karameller, det kjøpte vi hvis vi fant en femøring utenfor kiosken. Og så 10-øres KIP tyggegummi, det var 3 stk med hver sin farge. Tror det var gul, rød og grønn - mye bedre enn Toy.

Jeg bodde ved en stor endeholdeplass for busser og hadde utsikt til alle bussene som snudde der om morgenen. De gamle, gule Schøyenbussene med en diger klump mellom sjåføren og det lille setet til konduktøren (for det hadde bussene også, ikke bare trikken). "Forbudt å sitte på motorkassen" sto det på skiltet over. Det var trolleybusser i Oslo også den gangen, men de kjørte ikke så langt fra sentrum. "Bussen med stang på taket" kalte jeg dem. De var grå / blanke, men jeg likte de gule bedre.

"Nett" var noe man bar varer i eller fanget fisk med. Apropos bære varer - vi er vel siste generasjon som vet hva en bærepinne er: http://kariogjon.blogspot.com/2010/04/brepinne.html

Og du er ikke eldre enn 40 år? Ikke at jeg ikke tror deg, men artig at det da tydeligvis skjedde så mye på fire år...

Gjest Hilsen fra en dame på nesten seksti

Jeg husker at en lakrisstang kostet ti øre, og så husker jeg at faren min gravde ut tomta til huset vårt, da var jeg under to år, jeg har også flere minner fra jeg var under to år. Jeg husker en gammeldags telefon som hang på veggen og at jeg ble bundet når jeg var ute å leke.

Og du er ikke eldre enn 40 år? Ikke at jeg ikke tror deg, men artig at det da tydeligvis skjedde så mye på fire år...

Jo, jeg er mye eldre enn 40. Det var ikke papirfemmere for 40 år siden. Trådstarter er også over 50, så jeg valgte vel å se bort fra den aldersbegrensningen, for jeg forsto ikke helt hva han mente med verken overskriften eller det der med at det "ikke er så imponerende å huske 30 år tilbake som å huske 50+". Det er jo ikke så lett å huske mer enn 50 år tilbake, hvis man er under 40.

Jo, jeg er mye eldre enn 40. Det var ikke papirfemmere for 40 år siden. Trådstarter er også over 50, så jeg valgte vel å se bort fra den aldersbegrensningen, for jeg forsto ikke helt hva han mente med verken overskriften eller det der med at det "ikke er så imponerende å huske 30 år tilbake som å huske 50+". Det er jo ikke så lett å huske mer enn 50 år tilbake, hvis man er under 40.

''for jeg forsto ikke helt hva han mente med verken overskriften eller det der med at det "ikke er så imponerende å huske 30 år tilbake som å huske 50+".''

Jeg tror han surret litt og mente at man måtte være _minst_ 40 år for å svare. :o)

Annonse

Gjest seksogtredve

Nei, du har rett, jeg stussa også litt på akkurat det. Mulig han egentlig mente en nedre aldersgrense?

Gjest Elextra

Mine tidligste minner er faktisk fra jeg var knapt to år - jeg husker jeg stod på kjøkkenbenken og kikket ut vinduet over den. Vi flyttet fra denne leiligheten da jeg var to år, vet derfor det må ha vært tidligere. Har et par andre minner fra det påfølgende året, tror jeg. Har inntrykk av at det er ganske uvanlig å huske noe fra så tidlig.

Ellers har jeg jo masse minner fra jeg var i barnepark (2-5 år) og fra førskole.

Jeg husker også at jeg gikk på skole lørdager, så jeg er en skikkelig dinosaur ;). Hadde fri lørdager i mellom, og lørdagstimeplan enkelte andre dager, husker ikke helt hvordan denne ordningen fungerte.

Jeg husker at jeg var hos mine besteforeldre og lekte ute i snøen og da jeg kom inn igjen fikk jeg sitte i divanen ved siden av morfaren min og drikke varm melk og spise serinakaker. :o) Og siden han døde da jeg var 3,5 år så var nok dette enten da jeg var 2,5 eller 3,5 år gammel.

Mener også at jeg husker ting fra den første leiligheten jeg bodde i og den flyttet vi vel fra da jeg var 2 år tror jeg.

''for jeg forsto ikke helt hva han mente med verken overskriften eller det der med at det "ikke er så imponerende å huske 30 år tilbake som å huske 50+".''

Jeg tror han surret litt og mente at man måtte være _minst_ 40 år for å svare. :o)

Ja, jeg antok at det var noe rot og at jeg kunne svare, siden jeg er jevngammel med trådstarter.

Mine tidligste minner er faktisk fra jeg var knapt to år - jeg husker jeg stod på kjøkkenbenken og kikket ut vinduet over den. Vi flyttet fra denne leiligheten da jeg var to år, vet derfor det må ha vært tidligere. Har et par andre minner fra det påfølgende året, tror jeg. Har inntrykk av at det er ganske uvanlig å huske noe fra så tidlig.

Ellers har jeg jo masse minner fra jeg var i barnepark (2-5 år) og fra førskole.

Jeg husker også at jeg gikk på skole lørdager, så jeg er en skikkelig dinosaur ;). Hadde fri lørdager i mellom, og lørdagstimeplan enkelte andre dager, husker ikke helt hvordan denne ordningen fungerte.

Når ungene klager, forteller jeg at jeg gikk på skole hver lørdag ut 8. klasse. Den er vanskelig å slå :-)

Annonse

Det tidligste minnet jeg har er fra sommeren jeg fylte to år på høsten. Da kjøpte foreldrene mine kjøleskap og jeg husker de som kom bærende med kjøleskapet. Før det sto melkeflaskene mellom dobbeltvinduene på kjøkkenet og den sommeren var det så varmt at melka ble sur. Jeg husker melkeflaskene i vinduet også altså.

Ellers så husker jeg at nøtteisen kostet 40 øre, men da må jeg ha vært eldre for vi flyttet da jeg var tre og den gottebutikken husker jeg veldig godt. Men jeg fikk nok ikke gå dit alene før jeg var 4 år kanskje.

Jeg kan beskrive rommet mitt i leiligheten vi bodde til jeg var nesten 3 år. Det finnes ingen bilder av rommet. Husker en pinneis som var delt i to vertikalt, den ene halvdelen var sjokolade og den andre vanilje (eller jordbær?). Husker handleturer med mormor, det var ikke bare å stikke innom en butikk i 1974. Først var vi innom "Forbruken" (Samvirkelaget, seinere Coop), så var det fiskebutikken, slakteren, bakeriet, og til slutt, hvis jeg var heldig, Frukt & Tobakk der man kunne kjøpe seigmenn i løsvekt og til og med få velge farge. Helt i enden av gata lå en lekebutikk, men det var sjelden vi gikk så langt. Og selvfølgelig hadde vi med oss handlenett, selv om bæreposene som regel var gratis.

Jeg husker ikke melk på flasker, men toliterskartonger med røde blomster på. Tror meieriet i min hjemby var tidlig ute med å tilby melk på kartong.

Oj ja Laban jeg husker mye av det samme som deg! De brune myntene med elg og ekorn på likte jeg veldig godt! Og melken ble levert på dørtrammen i flasker, med metallfolie-lopp som man trakk av, og som hadde et sånt tjukkere melkebelegg under.

Krones-isen kostet 1 krone, det var derfor den het krones-is!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...