Gå til innhold

Hvordan lindre uro innvendig? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Jente24

For 2 mnd siden møtte jeg veggen, fikk et angstanfall og etter noen dager i fullstendig kaos fikk jeg skrevet ut valium på legevakta.

Jeg startet tidlig i samtale hos en prest, som i begynnelsen hjalp veldig - men for kort tid siden ramlet jeg ned igjen.

Begynte på anti-depressiva tirsdag, men har en forferdelig uro og smerte innvendig. Føler jeg aldri kommer meg over dette, og at det aldri skal slippe. Skal jeg måtte gå slik resten av livet?

Har endel mørke og dystre tanker. Hva om jeg skader en av mine nærmeste? Dersom jeg hører om drap og annen vold i media og radioen, blir jeg redd - og tenker: Kunne det ha vært meg?

Ringte i dag og ba om henvisning til psykolog/psykiater, men regner med ventetiden er lang.

Hva råder du dine pasienter til?

Tablettene jeg tar er av merke Remeron.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37834-hvordan-lindre-uro-innvendig-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente24

dette er jo noe som har hendt endel mennesker.

om det går over kommer jo an på hva som er problemet...

så: hva var grunnen til at du fikk dette anfallet.

Ytre omstendigheter utløste anfallet. Etter jul flyttet jeg til et nytt sted, begynte i jobb etter endt studenttilværelse, var uheldig med et huskjøp og hadde en stund problematisk boforhold hos svigerforeldre. I det hele tatt ble det for mye ytre press, og dermed smalt det.

Men jeg føler at det har gått mer nedover etter at jeg begynte med anti-depressiva enn før? Er det endel av bivirkningene? Begynte for en knapp uke siden.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det høres svært fornuftig ut at du nå har fått Remeron. Likeledes er det bra at du er henvist til spesialisthelsetjenesten.

Dersom plagene er uutholdelige, er det mulig å gi deg Rivotril eller Xanor en måned eller to i påvente av inntak i terapi.

Disse to siste er medisiner som ved langvarig bruk kan være vanedannende, så langre bruk frarådes.

Det bruker å lindre angst om en er sammen med rolige og trygge mennesker eller prøver å distrahere bort angsten med positive aktiviteter. Lett fysisk trening er bra.

nøffelinøff

Ytre omstendigheter utløste anfallet. Etter jul flyttet jeg til et nytt sted, begynte i jobb etter endt studenttilværelse, var uheldig med et huskjøp og hadde en stund problematisk boforhold hos svigerforeldre. I det hele tatt ble det for mye ytre press, og dermed smalt det.

Men jeg føler at det har gått mer nedover etter at jeg begynte med anti-depressiva enn før? Er det endel av bivirkningene? Begynte for en knapp uke siden.

jeg kjenner bare et fåtall som går på antidepressiva, og det hjelper i perioder.

noen er friske lenge, og noen kortere.

Nå er jo ikke jeg lege, men tror neppe dette er bivirkninger.

Disse pillene blir jo avogtil delt ut i hytt og pine, og det er jo egentlig bare dem som f.eks er manisk depressive e.l som skal ha medikamenter.

Kanskje du bare trenger å snakke ut om ting.

Kanskje gruppeterapi er tingen?

Slik som du beskriver det selv høres det ut som om det er stress som har utløst dette?

Det eneste middelet mot stress er hvile.

Gjest (Anonymous)

jeg kjenner bare et fåtall som går på antidepressiva, og det hjelper i perioder.

noen er friske lenge, og noen kortere.

Nå er jo ikke jeg lege, men tror neppe dette er bivirkninger.

Disse pillene blir jo avogtil delt ut i hytt og pine, og det er jo egentlig bare dem som f.eks er manisk depressive e.l som skal ha medikamenter.

Kanskje du bare trenger å snakke ut om ting.

Kanskje gruppeterapi er tingen?

Slik som du beskriver det selv høres det ut som om det er stress som har utløst dette?

Det eneste middelet mot stress er hvile.

Til nøffelinøff: Ja det er tydelig at du ikke er lege nøffelinøff. Hvor har du fått det ifra at antidepressiva bare skal gis til folk som er manisk depressive? Den versjonen har ikke jeg hørt før, selvom jeg har hørt mye rart. Og deles det ut i hytt og pine?? Jeg synes det er skummelt med den type feilinformasjon her på DOL hvor folk som har det vanskelig søker seriøse råd.

Til Jente 24: Jeg bruker cipramil mot depresjon, med god effekt. Jeg følte meg også mer deprimert til å begynne med. Vet ikke om det var en bivirkning, eller om det var depresjonen som ble verre før tablettene hadde effekt. Det tok 5-6 uker før de hadde full effekt. Jeg går i psykoterapi 2 ganger i uka. Det er hovedbehandlingen. Medisinen er bare en midlertidig hjelp. Jeg anbefaler deg å be om avbestillingstimer hos psykolog/psykiater dersom ventetiden er veldig lang. Jeg fikk det rådet her på DOL da jeg var i desperat behov for behandling, men ikke kom på venteliste en gang. Jeg fulgte rådet, og fikk time veldig fort. Gikk på avbestillingstimer i starten, men har nå fått mine egne faste timer. For meg er det veldig nyttig å gå i terapi. Lykke til jente 24!!

Annonse

nøffelinøff

Til nøffelinøff: Ja det er tydelig at du ikke er lege nøffelinøff. Hvor har du fått det ifra at antidepressiva bare skal gis til folk som er manisk depressive? Den versjonen har ikke jeg hørt før, selvom jeg har hørt mye rart. Og deles det ut i hytt og pine?? Jeg synes det er skummelt med den type feilinformasjon her på DOL hvor folk som har det vanskelig søker seriøse råd.

Til Jente 24: Jeg bruker cipramil mot depresjon, med god effekt. Jeg følte meg også mer deprimert til å begynne med. Vet ikke om det var en bivirkning, eller om det var depresjonen som ble verre før tablettene hadde effekt. Det tok 5-6 uker før de hadde full effekt. Jeg går i psykoterapi 2 ganger i uka. Det er hovedbehandlingen. Medisinen er bare en midlertidig hjelp. Jeg anbefaler deg å be om avbestillingstimer hos psykolog/psykiater dersom ventetiden er veldig lang. Jeg fikk det rådet her på DOL da jeg var i desperat behov for behandling, men ikke kom på venteliste en gang. Jeg fulgte rådet, og fikk time veldig fort. Gikk på avbestillingstimer i starten, men har nå fått mine egne faste timer. For meg er det veldig nyttig å gå i terapi. Lykke til jente 24!!

jeg sa ikke at piller kun gis til folk som er manisk depressiv.

jeg kjenner faktisk en god del som går\ har gått på antidepressiva.

noen hjalp det på fordi de hadde en reell sykdom, og andre følte at de fikk pillene litt forhastet, og at det de trengte var noen å snakke med, ikke piller.

medikamenter var sikkert bra for deg, men det betyr ikke at alle trenger det fordi er nede i en periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...