Gå til innhold

behandling av personlighetsforstyrrelser - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver meg igjen på nytt formulert spørsmål.

Etter "avslag" fra offentlig spesialisthelsetjeneste har jeg surfet litt på nett etter en eventuet privat terapeut som kan hjelpe meg med problemene mine. Jeg tror de hovedsaklig er personlighetsproblematikk (unnvikende, avhengig) og tilbakevendende depresjoner. En gang i tiden var de sosial fobi.

I min leten på nettet kom jeg over noe som så ut for å være en bra terapeut som både drev med kognitiv terapi, metakognitiv terapi, emosjonsfokusert terapi (ikke sikker på hva det er?) samt skjematerapi.

Nederst på siden skriver hun imidlertid hvem hun kan ta imot, og avslutter med: "Har du en bipolar lidelse, alvorlig depresjon, personlighetsforstyrrelse eller psykosesymptomer, anbefaler jeg deg å bruke det offentlige hjelpeapparatet. Snakk med din fastlege om det."

Så da er spørsmålet mitt: Bør bersonlighetsfortyrrelser helst behandles i det offentlige hjelpeapparatet? For i så fall betyr vel det at jeg helst bør klage innen fristen og bare presisere tydeligere i klagen at det er det det dreier seg om? Man kan godt si at med min historie burde de vite at det var det det dreide seg om, men om det ikke ble spesifisert i henvisningen gjorde de kanskje ikke det likevel.

Og hvis ikke, så spør jeg igjen om du har noen private terapeuter du kan anbefale i Trondheimsområdet?

Altså:

1) Bør personlighetsproblematikk behandles i det offentlige?

2) Kan du anbefale en privatpraktiserende terapeut til behandling av personlighetsforstyrrelse med i alle fall unnvikende og avhengige trekk i Trondheimsområdet?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: Bør behandles av kompetente enten det er privat eller offentlig. Jeg ser ikke for meg hvem denne psykologen skal behandle med så mange eksklusjonskriterier.

2) Kan du anbefale en privatpraktiserende terapeut til behandling av personlighetsforstyrrelse med i alle fall unnvikende og avhengige trekk i Trondheimsområdet?

S: Jon Anton Haugum.

Skrevet

Dette vil ofte bero på funksjonsnivå. Mange av de privatpraktiserende vil ikke ha pasienter som ikke kan klare å forholde seg til rammen om bestemte timeavtaler (dvs. folk som periodevis har det så vanskelig at det er nødvendig med ekstratimer, telefonsamtaler og evt. innleggelser). Tilsvarende dersom du trenger hjelp fra sosionom ol i forhold til nav. Men hvis du fungerer stabilt og er i jobb, tror jeg det er få som vil avvise deg fordi problematikken din er kategorisert som en pf.

Skrevet

S: Bør behandles av kompetente enten det er privat eller offentlig. Jeg ser ikke for meg hvem denne psykologen skal behandle med så mange eksklusjonskriterier.

http://sites.google.com/site/psykologhaugum/Home/hvordan-komme-i-behandling/status-ventetid-1

Det var jo oppløftende. Men takk for svar. Får lete videre :)

Skrevet

''Jeg ser ikke for meg hvem denne psykologen skal behandle med så mange eksklusjonskriterier.''

Jeg stusset over det samme selv...

''Bør behandles av kompetente enten det er privat eller offentlig. ''

Hvordan kan man vite hvem som er kompetente, uten å ha prøvd vedkommende? Når man er syk, er en dårlig terapeut kanskje noe av det man trenger minst.

Fint at du kunne foreslå en for trådstarter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...