Gjest merepenger? Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg fikk i går et brev fra Nav hvor det stod at etter deres beregninger ser det ut til at jeg får for lite barnebidrag. Vil jeg gjøre noe med dette må jeg sende inn info om inntekt og div. Jeg er nå i tvil om hva jeg skal gjøre. Litt bakgrunnsinfo: Barnefaren flyttet fra meg og sønnen vår, etter 10 års forhold og sønnen vår var 2 år. Faren oppførte seg som en drittsekk og flyttet et stykke unna. Dette er nå 10 år siden. Han har sett sønnen sin ca hver 3.helg. Han kjøper aldri noe til ham utenom jul og bursdag. for 2 år siden regnet Nav ut at jeg skulle ha en del mer i barnebidrag enn det jeg hadde fått i mange år. Faren ringte da og gråt i tlf og spurte om vi ikke kunne inngå en privat avtale. pga meg hadde han ikke råd til å kjøpe større leil så sønnen vår kan få eget rom hos han. Min nye samboer mente jeg ikke måtte gi etter for det han sa, og han måtte da betale en del mer enn han tidligere hadde gjort. Nå ser det altså ut til at han må betale enda litt til om jeg ønsker det. Han jobber mye og tjener bra. Jeg er ufør og har liten inntekt, men en samboer som tjener bra. vi har et stort nytt hus, nye biler og div. Min eks har en liten leil og gammel bil. Han har ny samboer med to barn og de vil gjerne kjøpe hus sammen. Det har de ikke råd til siden han betaler mye barnebidrag. Sønnen min på 12 er ganske dyr i drift, med mange idretter, klær osv. Er det meningen min samboer skal betale for dette? Jeg er veldig i tvil nå om hva jeg skal gjøre. Merker jeg får dårlig samvittighet om han må betale mer. Han betaler 3300 i mnd nå. Hva hadde dere gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Menn (og kvinner) som sitter å griner i telefonen over slike saker som dette har omvendt effekt på meg enn det de sikkert ønsker. Det koster å sette barn til verden og man må være forberedt på at forholdet til partneren kanskje, dessverre, ikke alltid varer evig. Det fungerer ikke å sitte å grine seg til å slippe å betale, han valgte å bli far og da er dette noe av ansvaret som følger med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 ''Sønnen min på 12 er ganske dyr i drift, med mange idretter, klær osv.'' Dette er forøvrig noe du velger at din 12åring er. Idretter koster men alt annet trenger ikke koste en formue. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mor Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Heldige deg som får 3300 kr i mnd, tenker jeg. Min datter på 13 får jeg 690 for. For pappan stakkar, har så dårlig råd, ifølge NAV. Han har ny bil og leilighet i Spania, samt en liten leilighet her i Norge. Ikke ordinært samvær i det hele tatt. Har søkt om økt bidrag to ganger siden jenta var 5, men fått nei begge gangene. Men nå har jo jeg en middels grei inntekt, med min mann som trår til. Og nye samboere/ektefeller skal jo egentlig ikke betale for andres barn, men slik vil det jo gjerne bli allikevel. Føler du at det er behov for mer bidrag så søker du om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merepenger? Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Heldige deg som får 3300 kr i mnd, tenker jeg. Min datter på 13 får jeg 690 for. For pappan stakkar, har så dårlig råd, ifølge NAV. Han har ny bil og leilighet i Spania, samt en liten leilighet her i Norge. Ikke ordinært samvær i det hele tatt. Har søkt om økt bidrag to ganger siden jenta var 5, men fått nei begge gangene. Men nå har jo jeg en middels grei inntekt, med min mann som trår til. Og nye samboere/ektefeller skal jo egentlig ikke betale for andres barn, men slik vil det jo gjerne bli allikevel. Føler du at det er behov for mer bidrag så søker du om det. Jeg vet han kommer til å bli så sur på meg, at jeg er ikke sikker på om jeg orker det. Samtidig var det hans valg å bo i Oslo og der er det jo mye dyrere å bo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kanskje ikke Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hos oss har vi ikke valgt å skille ut utgifter til det barnet som min mann i ikke er far til, vi har ok økonomi, (og har helt felles økonomi). Og for min mann er det ikke noe forskjell på utgifter knyttet til daglig "drift" av dette barnet (forbruk av strøm, vann, mat, vaskemidler, hans rom i huset), og utgifter til sfo eller idrettsutstyr eller klær.. Så for oss er vi én familie, og skiller ikke ut noen utgifter. Og vi har hatt perioder der han har studert og jeg har tjent godt, og omvendt (nå), hvem som tjener pengene spiller ingen rolle hos oss. Hadde vi (til sammen) hatt dårlig økonomi, så hadde dette stilt seg annerledes, da hadde jeg nok i større grad sett på barnefarens betalingsevne i forhold til det han faktisk betaler i bidrag. I dag betaler barnefar mindre enn han må, jeg har valgt å ha et møte med ham om dette, og blitt enige om å beholde den litt lave satsen, mot at han utviser raushet når han har barnet hos seg (kjøper en genser eller en pakke underbukser hvis det trengs, har bl.a skøyter og sykkel stående også hos far osv). Jeg vet at alle familier må finne sin egen løsnig, men hvis det lager mer trøbbel enn det er verdt, ville jeg kanskje latt din mann "sponse" barnet, og latt være å kreve inn mer, hvis far ikke har en så god økonomi (selv om det er 100% hans valg å etablere seg med nye familie, og at han selv må ta ansvar for å ha råd til alle forpliktelsene han har, både med forrige og nåværende familie). Men velger dere å beholde den nåværende satsen, synes jeg du skal informere ham om, på en ordentlig måte, hva den faktiske satsen skulle være, og at dere må kunne komme tilbake til dette hvis situasjonen på noen måte endrer seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest merepenger? Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hos oss har vi ikke valgt å skille ut utgifter til det barnet som min mann i ikke er far til, vi har ok økonomi, (og har helt felles økonomi). Og for min mann er det ikke noe forskjell på utgifter knyttet til daglig "drift" av dette barnet (forbruk av strøm, vann, mat, vaskemidler, hans rom i huset), og utgifter til sfo eller idrettsutstyr eller klær.. Så for oss er vi én familie, og skiller ikke ut noen utgifter. Og vi har hatt perioder der han har studert og jeg har tjent godt, og omvendt (nå), hvem som tjener pengene spiller ingen rolle hos oss. Hadde vi (til sammen) hatt dårlig økonomi, så hadde dette stilt seg annerledes, da hadde jeg nok i større grad sett på barnefarens betalingsevne i forhold til det han faktisk betaler i bidrag. I dag betaler barnefar mindre enn han må, jeg har valgt å ha et møte med ham om dette, og blitt enige om å beholde den litt lave satsen, mot at han utviser raushet når han har barnet hos seg (kjøper en genser eller en pakke underbukser hvis det trengs, har bl.a skøyter og sykkel stående også hos far osv). Jeg vet at alle familier må finne sin egen løsnig, men hvis det lager mer trøbbel enn det er verdt, ville jeg kanskje latt din mann "sponse" barnet, og latt være å kreve inn mer, hvis far ikke har en så god økonomi (selv om det er 100% hans valg å etablere seg med nye familie, og at han selv må ta ansvar for å ha råd til alle forpliktelsene han har, både med forrige og nåværende familie). Men velger dere å beholde den nåværende satsen, synes jeg du skal informere ham om, på en ordentlig måte, hva den faktiske satsen skulle være, og at dere må kunne komme tilbake til dette hvis situasjonen på noen måte endrer seg. Vi lever også som en familie, siden vi også har felles barn. MIn samboer betaler også mye for min sønn. Faren har vært lite imøtekommende i forhold til kjøring, kjøpe gaver etc. En helg sønnen vår skulle i bursdag og jeg sa han da kunne kjøpe gave, ville han ikke det. Hvorfor skulle han kjøpe gave til et barn han ikke kjente! da var jeg hard og sa bare at han fikk gå uten gave. Da kjøpte han likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Selvfølgelig tar du imot. Ikke noe å lure på det. Ungen trenger pengene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ukjent med nye regler Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Heldige deg som får 3300 kr i mnd, tenker jeg. Min datter på 13 får jeg 690 for. For pappan stakkar, har så dårlig råd, ifølge NAV. Han har ny bil og leilighet i Spania, samt en liten leilighet her i Norge. Ikke ordinært samvær i det hele tatt. Har søkt om økt bidrag to ganger siden jenta var 5, men fått nei begge gangene. Men nå har jo jeg en middels grei inntekt, med min mann som trår til. Og nye samboere/ektefeller skal jo egentlig ikke betale for andres barn, men slik vil det jo gjerne bli allikevel. Føler du at det er behov for mer bidrag så søker du om det. 690?? Er det slutt med minstebidrag nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Heldige deg som får 3300 kr i mnd, tenker jeg. Min datter på 13 får jeg 690 for. For pappan stakkar, har så dårlig råd, ifølge NAV. Han har ny bil og leilighet i Spania, samt en liten leilighet her i Norge. Ikke ordinært samvær i det hele tatt. Har søkt om økt bidrag to ganger siden jenta var 5, men fått nei begge gangene. Men nå har jo jeg en middels grei inntekt, med min mann som trår til. Og nye samboere/ektefeller skal jo egentlig ikke betale for andres barn, men slik vil det jo gjerne bli allikevel. Føler du at det er behov for mer bidrag så søker du om det. Det hørtes velkjent ut du. Jeg har fått økt til 420 nå og ikke noe særbidrag til konfirmasjon og tannregulering. Og vi har helt lik inntekt, ung ufør begge to og jeg har barnetillegg og han har ektefelletillegg + at ektefellen også har uføretrygd. Og hus i Thailand hvor han drar flere ganger i året i tre måneder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg har vært alene med min sønn siden han var 8 mnd, faren til barnet har alltid tjent mer enn meg, men har alikevel dårlig økonomi av forskjellige grunner. Vi har inngått privat avtale, han betaler 2000 kr i mnd. Jeg har ikke sett noen grunn til å kreve det jeg kunne hatt krav på da det ville satt faren i en enda dårligere situasjon økonomisk. Han har vært takknemlig for dette og har heller bidratt ved store utgifter når han har kunnet, slik som ferier, utstyr til idrett, sertifikater etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Det ideelle for alle parter er at dere inngår en privat avtale (og overholder den), da trenger ikke NAV involveres i det heile tatt. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Privat+avtale NAV har ingenting med dette å gjøre med mindre dere har avtalt noe annet, f.eks bidragsforskudd fra NAV, bidragspliktig ikke innbetaler etter avtale, en av partene søker endring o.l. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Automatisk+justering+av+bidrag/Automatisk+justering+av+barnebidrag.196491.cms 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monass Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Heldige deg som får 3300 kr i mnd, tenker jeg. Min datter på 13 får jeg 690 for. For pappan stakkar, har så dårlig råd, ifølge NAV. Han har ny bil og leilighet i Spania, samt en liten leilighet her i Norge. Ikke ordinært samvær i det hele tatt. Har søkt om økt bidrag to ganger siden jenta var 5, men fått nei begge gangene. Men nå har jo jeg en middels grei inntekt, med min mann som trår til. Og nye samboere/ektefeller skal jo egentlig ikke betale for andres barn, men slik vil det jo gjerne bli allikevel. Føler du at det er behov for mer bidrag så søker du om det. Og plutselig en dag finner NAV ut at også det er for mye, og du må tilbakebetale flere år... Det skjedde meg! Jeg betaler til NAV fordi mine barns far flyttet ut av Norge og er erklært "betalingsudyktig". Mens han kjører ny og fin BMW, har det siste innen det meste, sliter vi med dårlig økonomi. Det finnes gode og mindre gode fedre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis han jobber mye og tjener bra, høres det ut som om han bør omprioritere utgiftene sine hvis han ikke har råd til barnebidrag og kun har råd til en liten leilighet og gammel bil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.