Gå til innhold

Hormonproblemer - depresjon/angst symptomer?

Anbefalte innlegg

Gjest Vårklar
Skrevet

Hei Jeg er en jente på 27 år, som lurer på om jeg kan ha problemer med hormonene mine. Jeg har alltid hatt uregelmessig mens; der den har kunne vært fraværende i perioder på måneder/ halv år, for så å stabilisere seg. Har også hatt kraftig hårvekst på kroppen og litt overvektig. For halvannet år siden begynte jeg på p-pillen Loette. Mensen stabiliserte seg, men etter ett halvt års bruk begynte jeg å kjenne meg deprimert, fikk en følelse av angst(halsen snurpet seg sammen - følte som om at det var noe i halsen som vokste), tenkte og grublet mye på følelser og gråt hver dag. Jeg sluttet på Loette, og begynte på minipillen Cerazette. De fleste symptomene forsvant, men hadde av og til en følelse av stramming i halsen(ikke ofte). Jeg brukte Cerazette i ett år, før jeg nylig byttet til Mercilon. Jeg hadde blødninger hver dag når jeg gikk på Cerazette, og det ble et litt FOR effektivt prevensjonsmiddel. ;) Jeg har nå brukt Mercilon i to uker, og har merket at følelsen av stramming i halsen har blitt mer intens. Jeg har tenkt tanken om at jeg kanskje har PCOS, da mange av symptomene stemmer. Jeg nevnte dette for min fastlege, men han mente at det ikke var nødvendig å finne ut av før det ble aktuelt med barn. Men nå har jeg altså tenkt at jeg kan ha noe problem med skjoldbruskkjertelen, da mange av symptomene stemmer. Nå høres jeg sikkert ut som en hypokonder eller en som driver med selvdiagnostisering, men jeg er altså ikke en som springer til legen alt for ofte. Jeg har følt meg trett/sliten, unormalt varm/kald, hukommelsen har blitt dårlig osv. Kan det være at jeg har lavt stoffskifte og at jeg kanskje har "irritert" kroppen med å tilføre hormoner i form av pevensjonsmidlene? Slik at jeg får symptomer lik depresjon og angst. Jeg har ikke hatt særlige prblemer med psyken før, har følt meg glad og fornøyd. Og er evnt. PCOS eller problemer med skjoldbrukskjertelen noe som kan påvises med en blodprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodprøver vil avsløre synderen ja. Mannen min har lavt stoffskifte.

Det er ikke lurt å "vente til du skal ha barn" med en utredning. Sånt kan ta tid, og det kan behandles. Det bør man pinedø kunne klare å gjøre FØRST sånn at dere slipper å ha TO belastninger når dere skal igang med det prosjektet. (For en frekk lege!) Dessuten er PSCO ikke godt å leve med i hverdagen heller. *hmf*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...