Gå til innhold

Ta lett på å bryte loven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det var veldig tydelig at hun slappet av, hun vekslet mellom hvilken vei hun la/halvsatt, samt satt i lotusstilling da jeg kom inn.

Som nhd skrev, så må de faktisk "oppdra" visse mennesker der han jobber også som nettopp ikke vet at det forventes annen oppførsel i offentlige rom.

Jeg så nettopp en you tube, av tre asperger menn i syden, to av disse gikk rundt og blottet seg, det er slett ikke sikkert noen tok seg bryet med å forklare dem at dette er noe man ikke gjør. Badetøy brukes i basseng/strandområdet, utenfor disse områdene har man på seg normale sommerklær.

Av og til må man forklare hva som er normal oppførsel. Da jeg var rundt 12 år måtte jeg feks få beskjed om at dusjing daglig var viktig, noe jeg slett ikke var enig i, etter en del forklaringer forstod jeg systemet og innførte dette ganske så til punkt og prikke og etter anvisning. Hadde ikke noen forklart dette for meg ville jeg kanksje gått urenslig rundt i dag osv osv..

''Det var veldig tydelig at hun slappet av, hun vekslet mellom hvilken vei hun la/halvsatt, samt satt i lotusstilling da jeg kom inn. Som nhd skrev, så må de faktisk "oppdra" visse mennesker der han jobber også som nettopp ikke vet at det forventes annen oppførsel i offentlige rom. ''

Jeg finner det mer upassende å begynne å oppdra voksne mennesker i det offentlige rom pga det du oppfatter som upassende sittestillinger, enn å oppføre seg slik denne damen du beskriver. Det er faktisk litt vanskelig for meg å forstå at det plager deg at hun tillater seg å finne sittestillinger som passer for henne, så lenge hun ikke tar skoene sine opp i sofaen, skitner til møbler eller lignende.

Jeg har en kronisk rygglidelse og har hatt det i mange år. Dette medfører at jeg svært ofte er nødt til å lete etter måter å sitte på som fungerer for meg. (Av denne grunnen er det forøvrig også enkelte som omtaler rygglidelser som "sittehemming".) Jeg håper at folk jeg møter klarer å legge merke til mer vesentlige sider ved meg enn måten jeg sitter på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Man trenger kanskje særlig noe mer veiledning på visse områder når man går på en voksenhabilitering, da er det noe man strever med.

Jeg har trengt veiledning/opplysning om en rekke ting og forhold oppover, ikke alt var like behagelig, men jeg er glad noen opplyste meg om takt og tone og de uskrevne regler også.

Jeg passer imidlertid mye bedre inn i Tyskland, der har jeg bodd og der gikk alt på mange måter lettere, men det var da langt flere regler og man håndhilste alltid samt bukket lett da man møttes, slikt syns jeg skaper orden og forutsigbarhet, jeg slapp å lure på så mye, man hadde også ulike hilseformer avhengig av tiden på dagen, det var med andre ord bare å se på klokken, til og med det var det en orden på.

:)

''Man trenger kanskje særlig noe mer veiledning på visse områder når man går på en voksenhabilitering, da er det noe man strever med.''

Joda, det kan stemme, men du trenger vel å jobbe med å vite hva som er passende å ta opp på hvilket tidspunkt? Jeg tror du vil ha nytte av å jobbe med å ikke bli opphengt i hva folk rundt deg gjør.

Hvis damen på venteværelset hadde tatt av seg alle klærne på overkroppen, så ville det vært rimelig å påpeke at noen burde ta det opp med henne. Det at du selv blir provosert over at noen tillater seg å sitte såpass avslappet på et venteværelse, er primært et problem du selv trenger å jobbe med.

Skrevet

''Man trenger kanskje særlig noe mer veiledning på visse områder når man går på en voksenhabilitering, da er det noe man strever med.''

Joda, det kan stemme, men du trenger vel å jobbe med å vite hva som er passende å ta opp på hvilket tidspunkt? Jeg tror du vil ha nytte av å jobbe med å ikke bli opphengt i hva folk rundt deg gjør.

Hvis damen på venteværelset hadde tatt av seg alle klærne på overkroppen, så ville det vært rimelig å påpeke at noen burde ta det opp med henne. Det at du selv blir provosert over at noen tillater seg å sitte såpass avslappet på et venteværelse, er primært et problem du selv trenger å jobbe med.

Hei!

da skal jeg prøve å gi deg svar på dette senere.

Jeg forteller hendelsen til min psykiater så får vi se om hun er enig med meg.

At man bør sitte pent når man er på offentlig sted.

I dag følger jeg deler av rettsaken da jeg liker måten dommere og advokater snakker på, terminologien, jeg noterer meg en og annen hensiktsmessig fremstillingsmåte.

Ha en fin dag :)

Gjest å være rigid er ikke et mål
Skrevet

Hei!

Ja jeg bryter ikke lover selv når ingen ser meg, jeg føler et indre ubehag, jeg liker orden og bare å vite at man lever etter regler liker jeg.

Jeg så nettopp en tegnefilm som heter, "Ariettas hemmelige verden", den er japansk og her følte jeg meg igjen hjemme på et merkelig vis, skoene ble pent satt av før første trappesats, og her i huset opplever jeg stadig at barn går rett inn i stuen min med sko? Jeg har til og med sagt til disse barna at de må sette skoene sine opp på en hylle i gangen da jeg ikke liker sko på gulvet, men jeg tror de glemmer seg fordi de ikke er vant med å ta av seg sko når de går inn.

Jeg kan anbefale deg filmen, den var fin, jeg liker best japanske tegnefilmer for de er mer i mitt tempo og mitt tankesystem, samt tegnene deres er så vakre, og systematiske og rette, jeg klarer ikke forklare det.

Det med å ta av skoene er jo mer et norsk fenomen, i Tyskland for eksempel blir det sett på som veldig frekt å be folk å ta av seg skoene (så sant det ikke er kraftigere vinter- eller sportssko) når de skal inn.

(Jeg har tysk mor og har bodd i flere store byer i Tyskland, både for 20 år siden og i de siste årene).

Så slike regler er jo ikke universelle, det er ikke alt som er riktig over alt, eller feil overalt.

Her i Norge tar jeg av skoene når jeg kommer hjem til folk, untatt om sommeren, når det er pent vær og jjeg har på meg pensko / selskapssko fra bilen og inn.

Jeg ville aldri ryddet bort skoene mine inn i et skap eller opp i en hylle hjemme hos andre folk, dette ser jeg på som en plass for skoene til de som bor der. Jeg settter uteskoene mine på gulvet i gangen. Jeg åpner heller ikke andres gardrobeskap for å henge opp jakken min, hvis det er en knagg i gangen bruker jeg heller denne, med mindre verten selv åpner garderobeskapet og finner en henger til meg. Skap og hyller ser jeg mer på som oppevaringsstder for sko og klær til de som bor i huset.

På et venteværelse hos legen, hvor man vet at det er mange personer som kan ha ulike problemer, synes jeg det er helt greit hvis noen, enten for å slappe av fysisk eller pyskisk, tar av seg skoene og tar bena opp under seg, , hvis det kan avhjelpe stress, eller angst, eller lavt blodtrykk, eller en vond fot eller noe annet man ikke kan se.

Det betyr ikke at alle skal gjøre det, men den ene personen som synes det hjelper akkurat da, bør absolutt kunne gjøre det.

Raushet, empati, å møte andre mennesker på venterommet med et varmt smil, et godt blikk, forståelse for at ikke alle er like, respekt osv, er minst like viktige egenskaper som det å følge alle regler.

Jeg er enig med deg i at verden glir greiest hvis de fleste følger de fleste reglene. Men det er viktig å se hvilke regler som alle må følge hele tiden (som å ikke kjøre på rødt lys), og hvilke regler som det går helt greit at en person ikke følger en gang i blant, fordi det oppstår ulike situasjoner, fordi vi ikke er like, og fordi følgene av at én person innimellom ikke følger denne regelen, ikke er så stor eller alvorlig.

Skrevet

Hei!

da skal jeg prøve å gi deg svar på dette senere.

Jeg forteller hendelsen til min psykiater så får vi se om hun er enig med meg.

At man bør sitte pent når man er på offentlig sted.

I dag følger jeg deler av rettsaken da jeg liker måten dommere og advokater snakker på, terminologien, jeg noterer meg en og annen hensiktsmessig fremstillingsmåte.

Ha en fin dag :)

''At man bør sitte pent når man er på offentlig sted.

''

Synes du da at folk med f.eks. vondt i ryggen bør holde seg hjemme? Eller at de må gå med skilt på seg som forklarer hvorfor de ikke sitter "så pent"?

Skrevet

Det med å ta av skoene er jo mer et norsk fenomen, i Tyskland for eksempel blir det sett på som veldig frekt å be folk å ta av seg skoene (så sant det ikke er kraftigere vinter- eller sportssko) når de skal inn.

(Jeg har tysk mor og har bodd i flere store byer i Tyskland, både for 20 år siden og i de siste årene).

Så slike regler er jo ikke universelle, det er ikke alt som er riktig over alt, eller feil overalt.

Her i Norge tar jeg av skoene når jeg kommer hjem til folk, untatt om sommeren, når det er pent vær og jjeg har på meg pensko / selskapssko fra bilen og inn.

Jeg ville aldri ryddet bort skoene mine inn i et skap eller opp i en hylle hjemme hos andre folk, dette ser jeg på som en plass for skoene til de som bor der. Jeg settter uteskoene mine på gulvet i gangen. Jeg åpner heller ikke andres gardrobeskap for å henge opp jakken min, hvis det er en knagg i gangen bruker jeg heller denne, med mindre verten selv åpner garderobeskapet og finner en henger til meg. Skap og hyller ser jeg mer på som oppevaringsstder for sko og klær til de som bor i huset.

På et venteværelse hos legen, hvor man vet at det er mange personer som kan ha ulike problemer, synes jeg det er helt greit hvis noen, enten for å slappe av fysisk eller pyskisk, tar av seg skoene og tar bena opp under seg, , hvis det kan avhjelpe stress, eller angst, eller lavt blodtrykk, eller en vond fot eller noe annet man ikke kan se.

Det betyr ikke at alle skal gjøre det, men den ene personen som synes det hjelper akkurat da, bør absolutt kunne gjøre det.

Raushet, empati, å møte andre mennesker på venterommet med et varmt smil, et godt blikk, forståelse for at ikke alle er like, respekt osv, er minst like viktige egenskaper som det å følge alle regler.

Jeg er enig med deg i at verden glir greiest hvis de fleste følger de fleste reglene. Men det er viktig å se hvilke regler som alle må følge hele tiden (som å ikke kjøre på rødt lys), og hvilke regler som det går helt greit at en person ikke følger en gang i blant, fordi det oppstår ulike situasjoner, fordi vi ikke er like, og fordi følgene av at én person innimellom ikke følger denne regelen, ikke er så stor eller alvorlig.

''Jeg er enig med deg i at verden glir greiest hvis de fleste følger de fleste reglene. Men det er viktig å se hvilke regler som alle må følge hele tiden (som å ikke kjøre på rødt lys), og hvilke regler som det går helt greit at en person ikke følger en gang i blant, fordi det oppstår ulike situasjoner, fordi vi ikke er like, og fordi følgene av at én person innimellom ikke følger denne regelen, ikke er så stor eller alvorlig.''

Godt oppsummert :-)

Skrevet

Hei!

Man trenger kanskje særlig noe mer veiledning på visse områder når man går på en voksenhabilitering, da er det noe man strever med.

Jeg har trengt veiledning/opplysning om en rekke ting og forhold oppover, ikke alt var like behagelig, men jeg er glad noen opplyste meg om takt og tone og de uskrevne regler også.

Jeg passer imidlertid mye bedre inn i Tyskland, der har jeg bodd og der gikk alt på mange måter lettere, men det var da langt flere regler og man håndhilste alltid samt bukket lett da man møttes, slikt syns jeg skaper orden og forutsigbarhet, jeg slapp å lure på så mye, man hadde også ulike hilseformer avhengig av tiden på dagen, det var med andre ord bare å se på klokken, til og med det var det en orden på.

:)

''Jeg har trengt veiledning/opplysning om en rekke ting og forhold oppover, ikke alt var like behagelig, men jeg er glad noen opplyste meg om takt og tone og de uskrevne regler også.''

Det er derfor jeg tillater meg å påpeke hvor fjern du er i forhold til at denne kvinnen sitter på en måte som ikke behager deg. Det er jaggu ingen forbrytelse å sitte på den måten du beskriver - selv ikke på et venterom. I perioder når jeg har vondt i ryggen kan jeg også finne på å sitte i de merkeligste stillinger for å avlaste og ha minst mulig smerter.

Det er ikke din oppgave å korrigere andre menneskers adferd på denne måten.

Skrevet

Med få unntak, er dette bagateller. Det er ikke sikkert at du heller er perfekt i din fremtreden.

Skrevet

''Det var veldig tydelig at hun slappet av, hun vekslet mellom hvilken vei hun la/halvsatt, samt satt i lotusstilling da jeg kom inn. Som nhd skrev, så må de faktisk "oppdra" visse mennesker der han jobber også som nettopp ikke vet at det forventes annen oppførsel i offentlige rom. ''

Jeg finner det mer upassende å begynne å oppdra voksne mennesker i det offentlige rom pga det du oppfatter som upassende sittestillinger, enn å oppføre seg slik denne damen du beskriver. Det er faktisk litt vanskelig for meg å forstå at det plager deg at hun tillater seg å finne sittestillinger som passer for henne, så lenge hun ikke tar skoene sine opp i sofaen, skitner til møbler eller lignende.

Jeg har en kronisk rygglidelse og har hatt det i mange år. Dette medfører at jeg svært ofte er nødt til å lete etter måter å sitte på som fungerer for meg. (Av denne grunnen er det forøvrig også enkelte som omtaler rygglidelser som "sittehemming".) Jeg håper at folk jeg møter klarer å legge merke til mer vesentlige sider ved meg enn måten jeg sitter på.

"Sittehemming". Det var jaggu en god beskrivelse. *lagrer*

Skrevet

"Sittehemming". Det var jaggu en god beskrivelse. *lagrer*

Det er særlig en kvinne i ryggforeningen (og som tidligere jobbet i skatteetaten, tror jeg) som har skrevet en del om dette.

Gjest Bella Dnotte
Skrevet

''Jeg ville aldri ryddet bort skoene mine inn i et skap eller opp i en hylle hjemme hos andre folk, dette ser jeg på som en plass for skoene til de som bor der. Jeg settter uteskoene mine på gulvet i gangen. Jeg åpner heller ikke andres gardrobeskap for å henge opp jakken min, hvis det er en knagg i gangen bruker jeg heller denne, med mindre verten selv åpner garderobeskapet og finner en henger til meg. Skap og hyller ser jeg mer på som oppevaringsstder for sko og klær til de som bor i huset.''

Dette er faktisk en situasjon som har gjort meg forvirret og stresset - hos en bekjent må man faktisk henge fra seg jakken (og sette skoene?) inne i garderobeskapet. Det føles så feil, men det er ingen andre steder å gjøre av tingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...