Gå til innhold

Hjelp NHD - bekymra for samboer

Anbefalte innlegg

Gjest for ung til dette
Skrevet

Vet ikke om du kan hjelpe meg med dette NHD, men jeg bekymrer meg veldig for min samboer som er bipolar (den letteste varianten, husker ikke hvilken det var). Han er også tidligere rusmisbruker og bruker i dag subuxone. I tillegg går han på 800 mg seroquel, ca 50 mg nozinan og 50 truxal til kvelden, lithium (vet ikke dose) og cymbalta.

I det siste har liksom bare helsa hans gått nedover. Først fikk han astma nesten over natta. Kan det ha med medisinene å gjøre? Deretter har han nå fått veldig hovne ben - men han har ikke hatt det så ille før, selv om han har gått på lithium og de andre medisinene ganske lenge nå. Han er stiv i kroppen og beveger seg som en 80-åring om morgenen, selv om han bare er 39.

Han går poliklinisk til rusbehandling, til en sosionom, men fikk ikke prate med psykiater, selv om han forespurte det. Har han rett til det?

Fastlegen hans er ganske så håpløs, det er derfor jeg spør her. Håper virkelig på svar!

Vh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forstår din bekymring.

1. Jeg synes han har vel mye medisiner. De aller fleste ville ikke kommet ut av sengen om morgenen med den slik dose. Han bør tilstrebe å komme bort fra først Nozinan, deretter Truxal selv om dette vil medføre dårliger søvn en tid.

2. Han har ingen krav på å få ha psykiater som fast behandler. Derimot synes jeg han bør få treffe psykiater hver 3-4. måned for å vurdere medisineringen.

3. Jeg håper han følges opp hver 3. måned med blodprøver slik det skal gjøres hos alle som bruker litium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...