Gå til innhold

Når man ikke blir hørt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Da blir man frustrert.

ABB mener han og hans likesinnede ikke blir/ble hørt.

At dette skapte han og lasermannen i Malmö.

Den høreekstreme ideologien er i sterk fremvekst i Europa, jeg sendte derfor inn en del spørsmål der jeg spør hva gjør man for å forhindre ny terror?

Alle mine spørsmål fordi de sikkert ikke er PK blir slettet, kanskje blir jeg tolket i retning av å ha meninger som ABB, noe jeg ikke har, men jeg mener bare det skaper frustrasjon i visse farlige miljøer å kneble deres meninger. Uansett hva jeg måtte mene om dem.

Det er litt belastende at jeg ikke er på bølgelengde med kommentatorer, og andres meninger nå, hvis jeg utrykker mine meninger nå blir jeg bryskt avvist. Jeg lar derfor være, men jeg føler meg virkelig på utsiden og jeg har absolutt ingen å snakke med om dette. Jeg lurer på hva jeg sier/gjør feil, hvor er mitt fokus og andres? Jeg har ofte et helt annet fokus, det vet jeg.

Siden jeg ikke er voldelig er det ikke til fare for noen, men hadde jeg vært voldelig og helt empatiløs ville denne ensomheten vært destruktiv og farlig, akkurat som den var for ABB og ofrene hans.

Jeg lurer sånn på hvordan andre tenker? Hvor er deres tanker og hvorfor går mine i en annen retning? Skyldes noe av dette min manglende empati? Min psykiater sier jeg har mye sympati, men pga av asperger syndrom en naturlig og mangelnde empati.

Er det her noe går galt nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hvilke meninger er det du har da?

Du skriver at du ikke vil gå inn på det, men det blir vanskelig å svare deg uten å vite det.

Er det kun det at du mener høyreekstremister bør få ytre seg, eller er det annet i tillegg?

Skrevet

Hvilke meninger er det du har da?

Du skriver at du ikke vil gå inn på det, men det blir vanskelig å svare deg uten å vite det.

Er det kun det at du mener høyreekstremister bør få ytre seg, eller er det annet i tillegg?

Hei!

Det er bare at jeg syns alles meninger skal få komme mer til utrykk. I mitt hodet er hans meninger rystende og ekstreme, mest fordi de virker som en konspirasjon og helt merkelige.

Nå er ikke det så vitkig, nå vil jeg mest forstå hvorfor jeg er på en annen bølgelengde om det er min manglende empati/evnen til å sette meg inn i andre som gjør seg gjeldende.

Rent politisk står jeg langt fra ABB, det betyr ikke at jeg ikke kan være enig i noe, men det er så ubetydelig lite.

Jeg vil bare prøve å forstå hva jeg ikke forstår.

Det er egentlig ubehagelig nå å skrive at jeg ikke forstår, for jeg prøver å være en del av fellesskapet, liker å være det, og misliker nå denne følelsen som nok bunner i at jeg har feil fokus.

Jeg vil bare skjønne hva andre tenker/føler.

Men det er nok ikke lett for andre å skjønne hva jeg spør om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror jeg forstår hva du skriver om.

Jeg tror det har med din asperger å gjøre. Du tenker rasjonelt og fornuftig, og (men) du mangler evnen til å være politisk korrekt. I politikk er ikke ting meget rasjonelt og fornuftig. Svært mye er bygd på emosjoner, dels også svært irrasjonelle emosjoner.

Hvis vi så går over til de som ikke føler seg hørt. Da må jeg spørre dem det spørsmål som jeg stiller til alle andre som mener de ikke blir sett/hørt/forstått. Hva skulle andre sagt eller ikke sagt, gjort eller ikke gjort for at du skulle føle deg sett/hørt/forstått?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Det er bare at jeg syns alles meninger skal få komme mer til utrykk. I mitt hodet er hans meninger rystende og ekstreme, mest fordi de virker som en konspirasjon og helt merkelige.

Nå er ikke det så vitkig, nå vil jeg mest forstå hvorfor jeg er på en annen bølgelengde om det er min manglende empati/evnen til å sette meg inn i andre som gjør seg gjeldende.

Rent politisk står jeg langt fra ABB, det betyr ikke at jeg ikke kan være enig i noe, men det er så ubetydelig lite.

Det er egentlig ubehagelig nå å skrive at jeg ikke forstår, for jeg prøver å være en del av fellesskapet, liker å være det, og misliker nå denne følelsen som nok bunner i at jeg har feil fokus.

Jeg synes høyreekstreme har rom for å uttrykke seg.

Ellers forstår jeg dessverre ikke hva du mener.

Gjest Nickelback
Skrevet

Dette ordet "politisk korrekt" er nok noe som har ødelagt veldig mange personer nettopp fordi det ikke er bygd på rasjonalitet og fornuft, men som NHD sa følelser og irrasjonalitet.

Jeg tenker at når man ikke blir hørt av de man burde blitt hørt av , så er det viktig å snakke med noen som man føler man blir hørt av.

Har man ingen personer som hører på seg eller tar seg på alvor, ja hva gjør man da?

Skrevet

Jeg tenker sånn at det er ikke noe vits i å høre på en person man er uenig i. Man kan ikke kreve av noen at de skal ta så hensyn til andres meninger. Jeg gidder ihvertfall ikke høre mer fra han nå. Jeg har hørt nok.

Hvis ABB er så imot det multikulturelle samfunnet så burde han/de vel heller prioritere å starte et politisk parti som er i mot innvandring, enn å skyte uskyldige ungdommer. For hva er hensikten med det? han oppnår ingen ting med det. Da er vel sjansen større for at det motsatte vil skje enn det han ønsker å oppnå med terroren. Vi vil ikke la oss styre av terrorr (noe som han ønsker). Da blir det jo tilstutt terror fra begge sider slik det er i mange land. Og det er jo kaos.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med at de med høyreekstremistiske meninger ikke blir hørt. De får jo lov å ytre seg som alle andre? De skriver på internett, forsøker å få innlegg i aviser, starter politiske partier og holder demonstrasjoner (som blir overdrevet dekket i media). Hva skulle man ha gjort for at de skulle følt seg "hørt"? At ikke mange stiller opp på demonstrasjonene, blir medlem i partiene (mange steder får de forresten høy oppslutning), må gi ut bøkene sine på egne forlag osv, gjelder jo for alle? Vi "hører"dem jo, selvom vi ikke er enige?

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg i at de høyreekstreme ikke blir hørt. De ytrer seg på nett, blant annet. Veldig mange er bare rett og slett ikke enige med dem, men det blir en annen sak.

Jeg mener også at det å ikke føle seg hørt, selvsagt ikke kan føre til at man utøver vold. Her lurer jeg også på om vi er uenige. Det virker som om du på en eller annen måte mener at man kan forstå Breiviks handlinger fordi han ikke følte seg "hørt"? Det mener jeg er helt feil. Jeg kan ALDRI forstå at noen velger å drepe så mange uskyldige mennesker, uansett grunn. Sier man at man "forstår" Breivik er jeg redd man blir sett på som veldig lite empatisk - men liten forståesle for offrene.

Så - jeg oppfatter det mer som om du faktisk ikke er enig med flertallet, enn at det er noe du ikke forstår.

Skrevet

Jeg tror det har med din asperger å gjøre. Du tenker rasjonelt og fornuftig, og (men) du mangler evnen til å være politisk korrekt. I politikk er ikke ting meget rasjonelt og fornuftig. Svært mye er bygd på emosjoner, dels også svært irrasjonelle emosjoner.

Hvis vi så går over til de som ikke føler seg hørt. Da må jeg spørre dem det spørsmål som jeg stiller til alle andre som mener de ikke blir sett/hørt/forstått. Hva skulle andre sagt eller ikke sagt, gjort eller ikke gjort for at du skulle føle deg sett/hørt/forstått?

Å kunne snakke om sine psykiatriske diagnoser er et eksempel på å bli hørt. Særlig på et psykiatriforum.

Skrevet

Hei!

Takk, det betyr mye for meg at du forstår.

Det gir meg en god følelse av å tilhøre fellesskapet, derfor vil jeg ikke skrive så mye mer nå, bare fordi det er så deilig å føle seg forstått når man ofte opplever å bli misforstått. Den følelsen vil jeg gjerne beholde litt.

Takk :)

Skrevet

Generelt:

Å ikke bli hørt kan være med på å dytte folk i ekstremistisk rettning.

I forhold til invandrerdebatten har både rasisme-, intolerant, fremmedfrykt-, ekstremist- og uvitenhetskortet sitte i overkant løst. Dvs at berettigede innvendinger og kritikk blir avfeid ved beskyldninger om det overnevnte.

Opplever folk et stort sprik mellom PK 'definerte' fakta og hva de erfarer i hverdagen, kan det også dytte i rettning av ekstremisme. Spesielt om de får ekstremiststempel mm. når de tar opp sine erfaringer.

F.eks. kan det være PK å hevde at overvekt av fremmedspråklige elever i en grunnskole er uproblematisk. Men flukten av norskspråklige elever fra slike skoler tilsier noe annet.

Fornektelse av reelle problemer er bensin til ekstremistiske bål. Kommunisme, som helt klart er en form for ekstremisme, ble til fordi de som hadde samfunnsmakt hårdnakket nektet å ta inn over seg den enorme sosiale urettferdigheten.

I hvilken grad dette er relevant i forhold til terrorsaken har jeg ingen sterke meninger om. Eller hvor relevant det er i forhold til ditt innlegg...

Det banale eksempelet på dette er da en Rosenborgspiller ganske ufint kløyp en motspiller i baken(?). Eggen kunne sagt at slikt var selvsagt ikke akseptabelt og med det lagt saken død.

I stedet forsvarte han spilleren og dro rasismekortet. Denne åpenbare urimeligheten førte til stor oppstandelse. Plutselig ble det fyrktelig viktig å si hvor galt det var å gjøre noe slikt. Spilleren Eggen forsøkte å forsvare fikk dermed mye unødig pes.

mvh

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg lurer sånn på hvordan andre tenker? Hvor er deres tanker og hvorfor går mine i en annen retning? Skyldes noe av dette min manglende empati?''

Ja, det skyldes din Aspergerdiagnose og manglende empati.

Det er ikke mulig og forstå at noen er villig til å drepe for å bli hørt.

Det er mulig til en viss grad og sette seg inn i hvordan Breivik tenker, men det er helt umulig og forstå handlingene hans.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg lurer sånn på hvordan andre tenker? Hvor er deres tanker og hvorfor går mine i en annen retning? Skyldes noe av dette min manglende empati?''

Det er mulig til en viss grad og sette seg inn i hvordan Breivik tenker, men det er helt umulig og forstå handlingene hans.

Skrevet

Hei!

Forklare, forstå, forsvare...

Det er sterke følelser knyttet til denne saken.

Mange vil nok kunne følge deg om de føler det dreier seg om å forklare ting.

Færre vil være med på å forstå...

Om noen, saklig eller usaklig, oppfatter det som du forsvarer Breivik og/eller hevder at ting i samfunnet har vært med på å gjøre ham til en ekstremist og terrorist, vil mange få piggene ut.

Det betyr ikke nødvendigvis at det du tenker og uttrykker er feil. Bare at det ikke er godt mottatt.

mvh

Skrevet

Hei!

takk da er vi enige.

Skrevet

Forklare, forstå, forsvare...

Det er sterke følelser knyttet til denne saken.

Mange vil nok kunne følge deg om de føler det dreier seg om å forklare ting.

Færre vil være med på å forstå...

Om noen, saklig eller usaklig, oppfatter det som du forsvarer Breivik og/eller hevder at ting i samfunnet har vært med på å gjøre ham til en ekstremist og terrorist, vil mange få piggene ut.

Det betyr ikke nødvendigvis at det du tenker og uttrykker er feil. Bare at det ikke er godt mottatt.

mvh

Hei!

takk da har jeg litt å tenke på av ord.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart at innleggene dine blir slettet, hvis du skriver det samme i andre nettfora som du skrev her, om at Norge hadde godt av å oppleve Utøya og at Norge trenger flere slike hendelser. Jeg er fortsatt dypt og inderlig sjokkert over at du kunne skrive det.

Skrevet

''Det er ikke mulig og forstå at noen er villig til å drepe for å bli hørt.''

Tja,- det er vel like umulig eller mulig å forstå som mange andre drapsgrunner, er det ikke?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Det er ikke mulig og forstå at noen er villig til å drepe for å bli hørt.''

Tja,- det er vel like umulig eller mulig å forstå som mange andre drapsgrunner, er det ikke?

Det er like umulig ja. Nødverge er mulig og forstå. Da en annen type nødverge enn det ABB kaller nødverge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...