Gå til innhold

Panikkangst - når forsvare medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elendigheta er tilbake, hatt plager siden slutten av januar. Det er bare blitt verre, hyppigere. Veldig frustrerende etter som det er nesten ti år siden jeg hadde så mye plager. Går til psykolog, som stadig maser på at man skal løse ting terapeutisk (han kjenner meg ikke så godt). Det er jeg enig med han i - i utgangspunktet. Men dette er så forbanna slitsomt! Har kommet langt ift det med terapi tidligere, men det blir så innmari fysisk. Hjertebank jeg kjenner helt opp i skalpen, skjelver så kraftig at jeg f.eks. ikke klarer å bruke en bankterminal eller ha med penger å gjøre.

Våkner også om nettene med hjertet i halsen uten at jeg kan huske drømmer eller noe slikt. Det er kanskje det psykisk tøffeste å forholde seg til.

Jeg er utrolig sliten av å gå rundt og takle hele tida, det koster å stå i det stadig vekk. For ti år siden var de ganske raske med å foreskrive medisiner - Cipramil, gikk så på Efexor en del år. Fungerte meget bra. Måtte imidlertid slutte pga bivirkninger, og fordi jeg var ganske bra av angstproblemene mine. Forsøkt betablokker, men tålte det ikke. Husker jeg stilte spørsmål ved det da, og fikk til svar at det var "best å ta det før det fikk satt seg."

Så hvor langt skal man ta det før man vurderer medikamentell behandling sammen med samtaler? Bruker Lamictal, Litium og Seroquel mot bp2.

Skrevet

Med din historie -ikke lenge og spesielt ikke siden du har hatt så god effekt tidligere + har BP2. Svaret du fikk forrige gang som du referer til synes jeg var bra, panikk angst "setter seg", tapper deg fort for krefter og legger gjerne på et par tillegglidelser som mer angst og depresjon.

Kognitiv terapi er 1 av behandlingsmåtene for panikkangst, slik du selv skriver, men i blant er det helt nødvendig med mer hjelp.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mer enn halvparten av de med BP2 har minst en angstlidelse. Hvordan denne behandles er ofte avgjørende for prognosen.

Jeg tilbyr SSRI straks jeg har diagnostirert en sikker panikklidelse. Problemet hos deg er at du angivelig ikke tåler SSRI. Hvilke medisiner er det da du etterspør?

Skrevet

Mer enn halvparten av de med BP2 har minst en angstlidelse. Hvordan denne behandles er ofte avgjørende for prognosen.

Jeg tilbyr SSRI straks jeg har diagnostirert en sikker panikklidelse. Problemet hos deg er at du angivelig ikke tåler SSRI. Hvilke medisiner er det da du etterspør?

Takk for svar :)

Jeg tåler SSRI, men endte med å slutte pga bivirkninger og fordi det ikke var effektivt mot depresjon mer - gikk over på stabiliserende. Tenkte det ikke var nødvendig med for mange medikamenter tross alt. Men nå føler jeg at jeg heller vil ha de bivirkningene... Det er betablokkere jeg ikke tåler, går rett i bakken.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg tåler SSRI, men endte med å slutte pga bivirkninger og fordi det ikke var effektivt mot depresjon mer - gikk over på stabiliserende. Tenkte det ikke var nødvendig med for mange medikamenter tross alt. Men nå føler jeg at jeg heller vil ha de bivirkningene... Det er betablokkere jeg ikke tåler, går rett i bakken.

Det var jo bra. Da kan du prøve SSRI. Det er forøvrig de eneste medisiner som har vist effekt på panikkanfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...