Gå til innhold

Sprøyter, forberede barnet?

Gjest Fru Ditter

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Ditter

Hei, fireåringen må ta en vaksine om noen få dager. Til nå har vi ikke nevnt det for henne, me jeg lurer på hva som er lurest? Hun er fascinert av leger og barn som må på sykehus og få sprøyte osv, men er veldig redd for å bli stukket selv. Vi kan 1) fortelle det nå, så hun får noen dager på seg til å være forberedt. Hun kommer da til å grue seg fryktelig, nekte å dra dit, men vil i hvertfall vite hva som skal skje og hvorfor, og kan kanskje glede seg til premien vi har kjøpt. 2) hente henne i barnehagen og fortelle det på veien, evt. fortelle det om morgenen at når vi henter skal vi til legen og det blir kanskje et stikk. 3) Ikke si noe før vi er der, lillesøster skal også vaksineres, så hun vil tro hun skal se på. det blir baluba, men fort overstått.

Hvilken ville dere valgt? Jeg går for 2, mannen min for 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fortalt det om morgenen slik at hun vet det før dere kommer dit. Sier dere det først når dere kommer dit kan hun komme til å mistro dere når dere skal til lege / tannlege senere også.

Ikke noe mer dill, bare si at "I dag skal vi til helsesøster og både lillesøster og du skal få en sprøyte i armen, det er et lite stikk og så er det ferdig. Etterpå skal du få en liten sjokolade." Mine pleier å få en liten premie etter sprøyter. :o) Ikke sett himmel og jord i bevegelse for å trøste og dulle og styre, det gjør det bare enda verre og gir ungen grunn til å tro at det virkelig er noe å lage oppstyr om etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer Lillemus.... Ingen vits i at ungen gruer seg i dagevis, men samtidig synes jeg det er dårlig gjort å ikke si noe før man sitter på legekontoret!

Vis forståelse for at hun kanskje ikke liker det, hold fast ved at sånn blir det uansett om hun hyler eller om hun lar hylingen være, og at dere skal kose dere etterpå. Ikke lokk og lirk, og ikke trøst i mengder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Ditter

Jeg forteller det om morgenen tenker jeg, og gjør så lite ut av det som mulig. Tenker også at det er rent lureri å ikke si noe før vi er der, da kan hun fort nekte alt og være redd vi lurer henne uansett senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting mellom 1 og 2 hadde jeg gjort.

3 synes jeg er grusomt! Tenk som barnet vil føle seg sviktet av foreldrene som overrasker henne med noe så vondt!

Si det til henne dagen før dere skal ta vaksinen. Gjør det i en rolig stund - i god tid før legging. Forklar hvorfor. Friste kanskje med en belønning når vaksinasjonen er overstått også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde valgt 1), men ikke så lenge i forveien at hun rekker å gå helt i baklås. Jeg har gjort det på den måten overfor mine egne barn. Enkelte ting her i livet MÅ man bare gjennomføre, og det blir ikke bedre av overdrevent mye dilldall

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde fortalt henne kvelden før eller om morgenen at de skal hentes for å dra til helsesøster begge to.

På vei dit hadde jeg fortalt at de skal få sprøyte. Spør hun før den tid om sprøyter, får hun et ærlig svar.

Jo mindre tid til å øse seg opp jo bedre. Masse trøst og forklaring bidrar til å forstere barnets opplevelse av at dette er noe voldsomt og skrekkelig.

Jo mer forelderen er rolig og bestemt, ikke avvisende til barnets følelser, men heller ikke nevneverdig berørt, jo enklere blir det for barnet å takle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...