Mandolaika Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Forøvrig hadde jeg ikke fikset å ha et så kresent barn....'' Nei, enig. Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg... ''Nei, enig. Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg...'' Jeg er litt bløt der når det gjelder andres barn, men hadde ikke dillet sånn med egne barn. Jeg fikser ikke noe særlig verken voksne eller barn som ikke spiser ditt og ikke spiser datt. Det er noe annet hvis det er snakk om allergi, så klart. Vi har pleid å ha barnebursdager på steder hvor man kan velge mellom f.eks. pizza, hamburger, pølse med pommes frites, halal el.l. Har fungert veldig greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Forøvrig hadde jeg ikke fikset å ha et så kresent barn....'' Nei, enig. Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg... '' Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg... '' Det er da ikke snakk om å sette jord og himmel i bevegelse, kun å skaffe ungen noe brød eller tilsvarende som vedkommende kan spise. Jeg synes det er sært om bursdagsselskaper skal benyttes til å "oppdra" andres unger. Det finnes unger som er selektive spisere; de fikser ikke å få i seg annet enn helt spesifikke matvarer. Jeg kjenner til ikke mindre enn tre stykker av dem. For to av dem har det blitt definert som en slags spiseforstyrrelse. Den tredje familien har valgt å ikke trekke inn noe behandlingsapparat men forsøker derimot hele tiden å utvide ungens evne til å spise vanlig. Foreløpig brekker 11-åringen seg ved inntak av de fleste matvarer. Sært? Kanskje. Men uansett anser jeg ikke bursdagsselskaper som arenaen for de store omveltningene, såfremt ikke foreldrene ønsker at situasjonen skal benyttes til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Jeg har selv ei som er temmelig kresen og det kunne ikke falle meg inn overhodet at foreldrene til bursdagsbarnet skulle ta hensyn til det i et selskap! Ofte står det på innbydelsen hva som serveres, og holdes det ute er det gjerne gitt hva som serveres også. Er det noe hun ikke liker stapper jeg i henne noe middagslignende først. Og som en av den andre sa - det er jo en ypperlig anledning til at ungene må smake på noe nytt. For mi som nå er 11,5 år begynner det å bli temmelig pinlig når hun "ikke liker" det de andre kaster seg over og da smaker hun faktisk og noen ganger finner ut at hun liker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 '' Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg... '' Det er da ikke snakk om å sette jord og himmel i bevegelse, kun å skaffe ungen noe brød eller tilsvarende som vedkommende kan spise. Jeg synes det er sært om bursdagsselskaper skal benyttes til å "oppdra" andres unger. Det finnes unger som er selektive spisere; de fikser ikke å få i seg annet enn helt spesifikke matvarer. Jeg kjenner til ikke mindre enn tre stykker av dem. For to av dem har det blitt definert som en slags spiseforstyrrelse. Den tredje familien har valgt å ikke trekke inn noe behandlingsapparat men forsøker derimot hele tiden å utvide ungens evne til å spise vanlig. Foreløpig brekker 11-åringen seg ved inntak av de fleste matvarer. Sært? Kanskje. Men uansett anser jeg ikke bursdagsselskaper som arenaen for de store omveltningene, såfremt ikke foreldrene ønsker at situasjonen skal benyttes til det. Enig med deg, men jeg synes kanskje det hadde vært naturlig om foreldrene sendte med noe barna kunne spise. Jeg synes det begynner å bli vel mye å holde styr på samtidig som man skal organisere alt annet. Det er så mye forskjellig unger absolutt ikke vil eller kan spise. Voksne og, for den del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Kjør på med pizza. Jeg tar ikke hensyn til kresne unger - tar kun hensyn til allergier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Kjør på med pizza. Jeg tar ikke hensyn til kresne unger - tar kun hensyn til allergier. Tar du ikke hensyn til muslimer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Tar du ikke hensyn til muslimer? ''Tar du ikke hensyn til muslimer?:)'' Peppes har da pizza uten svin. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Tar du ikke hensyn til muslimer? Det er svært få muslimer i vår omgangskrets, han ene ungen vi kjenner, han fikk pizza uten kjøtt i en bursdag her. Jeg som skulle fremstå som skikkelig bitchy nå... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Tar du ikke hensyn til muslimer?:)'' Peppes har da pizza uten svin. ) Må det ikke være halal? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Må det ikke være halal? ''Må det ikke være halal?'' Aner ikke. Den eneste muslimen jeg har besøk av innimellom spiser alt, selv svin. ) Ja, jeg har spurt mora og hun legger ingen føringer på hva ungen spiser, de er vel ganske liberale muslimer (om det finnes noe slikt). Vegetarpizza er vel et godt alternativ. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Forøvrig hadde jeg ikke fikset å ha et så kresent barn....'' Nei, enig. Jeg kjenner også at det for meg sitter litt langt inne å sette himmel og jord i bevegelse for å tilfredstille dette barnets sære matpreferanser, men det er kanskje slemt av meg... Det er absolutt ikke slemt av deg. Selvfølgelig må man ta hensyn til allergi, men et barn på 10 år som ikke spiser vanlig mat tar man ikke hensyn til. Da får foreldrene fikse mat som ungen spiser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Enig med deg, men jeg synes kanskje det hadde vært naturlig om foreldrene sendte med noe barna kunne spise. Jeg synes det begynner å bli vel mye å holde styr på samtidig som man skal organisere alt annet. Det er så mye forskjellig unger absolutt ikke vil eller kan spise. Voksne og, for den del. ''Enig med deg, men jeg synes kanskje det hadde vært naturlig om foreldrene sendte med noe barna kunne spise.'' Det er jeg enig i :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Tar du ikke hensyn til muslimer?:)'' Peppes har da pizza uten svin. ) De har ikke halal 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Må det ikke være halal?'' Aner ikke. Den eneste muslimen jeg har besøk av innimellom spiser alt, selv svin. ) Ja, jeg har spurt mora og hun legger ingen føringer på hva ungen spiser, de er vel ganske liberale muslimer (om det finnes noe slikt). Vegetarpizza er vel et godt alternativ. ) Ungene i bakgården her spiser ikke Peppe pizza, kun halal som vi får kjøpt rundt hjørnet her. De spiser ikke svin, ikke skalldyr og bare halal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splash Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Unngå for all del Peppes. De kan ikke lage GOD pizza. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Må det ikke være halal? Det varierer. Noen muslimer spiser svin. Noen spiser alt annet enn svin, stort sett, selv om det ikke er halal (kylling og kyllingpølser fra Rema f. eks.) Noen spiser bare halal (og disse vil som regel ha masse utfordringer i det norske kjøkken). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 ''Tar du ikke hensyn til muslimer?:)'' Peppes har da pizza uten svin. ) Peppes har, ja. Jeg hang meg på svaret til Axcia her. Antar at hun mente burdsdager generel, og ikke bare Peppes:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Det er svært få muslimer i vår omgangskrets, han ene ungen vi kjenner, han fikk pizza uten kjøtt i en bursdag her. Jeg som skulle fremstå som skikkelig bitchy nå... ;-) Hehe. Jaja, du prøvde;) Her har vi mange, og det blir så mye styr med det hele at jeg blir helt matt. Noen av dem spiser ingenting med gelatin i heller. Da må man holde tunga rett i munnen, gitt. Og så kommer allergikerne og vegggisene i tillegg. Jeg har lyst til å begynne å servere bare én rett, den bursdagsbarnet vil ha, og skylde på at jeg er dum og norsk og ikke visste bedre:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Det varierer. Noen muslimer spiser svin. Noen spiser alt annet enn svin, stort sett, selv om det ikke er halal (kylling og kyllingpølser fra Rema f. eks.) Noen spiser bare halal (og disse vil som regel ha masse utfordringer i det norske kjøkken). Det varierer etter hvilket land folk kommer fra også, men for å være på den sikre siden så kan man jo holde seg til det som er halal. Jeg tror kanskje at vi som bor steder med 20-50% muslimer ikke har noe problem med å få tak i halal - billigere er det også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hehe. Jaja, du prøvde;) Her har vi mange, og det blir så mye styr med det hele at jeg blir helt matt. Noen av dem spiser ingenting med gelatin i heller. Da må man holde tunga rett i munnen, gitt. Og så kommer allergikerne og vegggisene i tillegg. Jeg har lyst til å begynne å servere bare én rett, den bursdagsbarnet vil ha, og skylde på at jeg er dum og norsk og ikke visste bedre:) Jeg gikk over til is, brus og boller som jeg serverte i bakgården siden endel av dem heller ikke fikk være inne hos ikke-muslimer Det ble ingen presanger på den måten da, men det ble i hvert fall selskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.