Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50. Det kan være like mye svindel å registrere dem samme sted og så bor de halvdelen hos det andre foreldret. På mange måter er det mer rettferdig enn å ha unger registrert hos mor som da får hele barnetrygden og så er ungene halve tiden hos far. ''Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50.'' Nei,- det er vel først når man sier på papiret at man "har en hver" og det ikke stemmer, for å få en ekstra barnetrygd hver, at det lukter litt snusk. Er det ikke derfor man registrerer en unge på hver, da? For at begge foreldre skal være eneforsørgende? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ''Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50.'' Nei,- det er vel først når man sier på papiret at man "har en hver" og det ikke stemmer, for å få en ekstra barnetrygd hver, at det lukter litt snusk. Er det ikke derfor man registrerer en unge på hver, da? For at begge foreldre skal være eneforsørgende? Foreldre kan registrere ett barn på hvert sted i folkeregisteret etter barnelovens §36 og lovlig motta en ekstra barnetrygd på deling. http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ''Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50.'' Nei,- det er vel først når man sier på papiret at man "har en hver" og det ikke stemmer, for å få en ekstra barnetrygd hver, at det lukter litt snusk. Er det ikke derfor man registrerer en unge på hver, da? For at begge foreldre skal være eneforsørgende? Det stemmer at foreldrene har en hver når de deler på å ha to unger en uke hver. Det er ikke svindel. Far kan selvfølgelig akseptere at mor har barnet/barna registrert hos seg slik at hun fåt hele barnetrygden, spesielt hvis hun handler mer til barna. En ung slektning av meg har barnet registrert hos seg og får hele barnetrygden. Far betaler barnehagen og har barnet 50%. Hun er student, han jobber. I mine øyne er han snill mot henne, men hennes mor synes han skulle betalt mer til henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Foreldre kan registrere ett barn på hvert sted i folkeregisteret etter barnelovens §36 og lovlig motta en ekstra barnetrygd på deling. http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd Ja, en ekstra på deling - det blir jo riktig. Men er det derfor folk registrerer en hver? Da får de jo ikke noe ekstra fra NAV samlet sett, det er bare fordelingen det er snakk om. Jeg forsto trådstarter anderledes når hun selv undrer seg over at det ble foreslått for henne, at det skulle være lovlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50. Det kan være like mye svindel å registrere dem samme sted og så bor de halvdelen hos det andre foreldret. På mange måter er det mer rettferdig enn å ha unger registrert hos mor som da får hele barnetrygden og så er ungene halve tiden hos far. ''Det er ingenting i loven som forbyr å registrere ungene hos hver sin foreldre og dele 50/50. '' Foreldrene får da en ekstra barnetrygd på deling, ikke en ekstra hver. Barnelovens § 36: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html#36 Saksa fra http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnetrygd.231515.cms "Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ja, en ekstra på deling - det blir jo riktig. Men er det derfor folk registrerer en hver? Da får de jo ikke noe ekstra fra NAV samlet sett, det er bare fordelingen det er snakk om. Jeg forsto trådstarter anderledes når hun selv undrer seg over at det ble foreslått for henne, at det skulle være lovlig? Jeg forsto heller ikke trådstarter helt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg forsto heller ikke trådstarter helt. Trådstarter og barnas far har to barn og registrerer en hos hver av foreldrene. De mottar da ekstra barnetrygd begge to. Dette er ikke forbudt i loven. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Trådstarter og barnas far har to barn og registrerer en hos hver av foreldrene. De mottar da ekstra barnetrygd begge to. Dette er ikke forbudt i loven. Jo, det er det. En ekstra barnetrygd på deling er det som gjelder ved 50/50-løsning. Ikke en ekstra til hver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jo, det er det. En ekstra barnetrygd på deling er det som gjelder ved 50/50-løsning. Ikke en ekstra til hver. Det er i så fall helt nye lover. Så langt har dette ikke vært forbudt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er i så fall helt nye lover. Så langt har dette ikke vært forbudt. Reglene har ihvertfall vært slik siden jeg ble skilt tidlig i 2006. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ulovlig kan du umulig være, men det kan by på problemer slik du påpeker når det ene foreldret flytter uten at det andre er enig. Uansett ordning bør man ha klare regler nedfestet på et papir. ''Ulovlig kan du umulig være, men det kan by på problemer slik du påpeker når det ene foreldret flytter uten at det andre er enig. Uansett ordning bør man ha klare regler nedfestet på et papir.'' Det vil egentlig bli problemer uansett ordning, hvis den ene flytter uten at den andre er enig. Alt slik blir enklere når barna blir litt større, så jeg satser på at han har tenkt å bli boende. Skal innkalle ham til fam.kontoret for å lage en skriftlig samværsavtale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Reglene har ihvertfall vært slik siden jeg ble skilt tidlig i 2006. Det er ingen regler fra 2006 som forbyr foreldre med to barn å ha et barn boende hos hver. Det er jeg helt sikker på. Det du refererer til med deling av barnetrygd gjelder antageligvis for et barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er ingen regler fra 2006 som forbyr foreldre med to barn å ha et barn boende hos hver. Det er jeg helt sikker på. Det du refererer til med deling av barnetrygd gjelder antageligvis for et barn. Jeg tror flyfly mener at man ikke kan ha ett barn hver boende hos seg, få to barnetrygder hver og ha barna 50/50 - da skal fordelingen være minst 60/40 og 40/60. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ''Poenget mitt var at jeg ikke har noe til overs for å avtale en ting, men praktisere noe annet i den hensikt å motta ekstra ytelser fra NAV.'' Enig. De mottar ytelser som de egentlig ikke har krav på, det kalles for trygdesvindel. Du burde nok sjekke litt bedre før du anklager andre for trygdesvindel. Vår ordning er fullt ut lovlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg tror flyfly mener at man ikke kan ha ett barn hver boende hos seg, få to barnetrygder hver og ha barna 50/50 - da skal fordelingen være minst 60/40 og 40/60. Nettopp. Thanks 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg tror flyfly mener at man ikke kan ha ett barn hver boende hos seg, få to barnetrygder hver og ha barna 50/50 - da skal fordelingen være minst 60/40 og 40/60. ''Jeg tror flyfly mener at man ikke kan ha ett barn hver boende hos seg, få to barnetrygder hver og ha barna 50/50 - da skal fordelingen være minst 60/40 og 40/60.'' Du tar feil. Det kan man. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er ingen regler fra 2006 som forbyr foreldre med to barn å ha et barn boende hos hver. Det er jeg helt sikker på. Det du refererer til med deling av barnetrygd gjelder antageligvis for et barn. ''Det er ingen regler fra 2006 som forbyr foreldre med to barn å ha et barn boende hos hver. '' Det påstår vi da heller ikke. Men hvis begge foreldrene skal få en ekstra barnetrygd hver (og ikke halvparten av den ekstra), så skal ungene ikke bo 50/50, men de skal reelt bo mer hos den de er registrert hos. Sånn som jeg har forstått det i alle fall. I tillegg til den ekstra barnetrygden vil vel også begge skattes i klasse 2, tror jeg (?). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Nettopp. Thanks Det er ikke riktig. Du kan ha et barn boende hos hvert av foreldrene og få dobbel barnetrygd. Det er ikke ulovlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Det er ikke riktig. Du kan ha et barn boende hos hvert av foreldrene og få dobbel barnetrygd. Det er ikke ulovlig. ''Det er ikke riktig. Du kan ha et barn boende hos hvert av foreldrene og få dobbel barnetrygd. Det er ikke ulovlig.'' Takk! Tror du vi ville gjort dette hvis vi visste det var ulovlig? Aldri i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ''Det er ingen regler fra 2006 som forbyr foreldre med to barn å ha et barn boende hos hver. '' Det påstår vi da heller ikke. Men hvis begge foreldrene skal få en ekstra barnetrygd hver (og ikke halvparten av den ekstra), så skal ungene ikke bo 50/50, men de skal reelt bo mer hos den de er registrert hos. Sånn som jeg har forstått det i alle fall. I tillegg til den ekstra barnetrygden vil vel også begge skattes i klasse 2, tror jeg (?). Jeg er helt sikker på at det finnes ikke lover som forbyr foreldre å ha barna registert 60/40 heller enn 50/50 for å få ekstra barnetrygd. Så får den som kan finne lovparagrafene hvis jeg tar feil. Det er ikke ulovlig å ha barna registrert 50/50 og trådstarter er et eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.