Gå til innhold

Når man har barn 50/50 og far gifter seg på ny.

Gjest Avventende

Anbefalte innlegg

Det er ikke riktig. Du kan ha et barn boende hos hvert av foreldrene og få dobbel barnetrygd. Det er ikke ulovlig.

Det stemmer ikke. Se linkene til Lovdata og NAV jeg la ut over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• Katt-ja

10

• Atene

3

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

''Det er ikke riktig. Du kan ha et barn boende hos hvert av foreldrene og få dobbel barnetrygd. Det er ikke ulovlig.''

Takk! Tror du vi ville gjort dette hvis vi visste det var ulovlig? Aldri i livet.

Det kan være omstridt eller delte meninger, men ulovlig er det ikke. Alle må se hvilket vanvidd det var hvis man kan ha to barn 6040 og da var det lovlig, men ikke 50/50,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avventende

Det kan være omstridt eller delte meninger, men ulovlig er det ikke. Alle må se hvilket vanvidd det var hvis man kan ha to barn 6040 og da var det lovlig, men ikke 50/50,

''Det kan være omstridt eller delte meninger, men ulovlig er det ikke. Alle må se hvilket vanvidd det var hvis man kan ha to barn 6040 og da var det lovlig, men ikke 50/50.''

Ja, vi har aldri lagt skjul på hva vi gjør verken overfor NAV eller andre. Spurte flere ganger på NAV for å være sikker og denne ordningen har vi hatt i over 4 år. Ble fortalt at det var mer og mer vanlig å gjøre det slik hvis man hadde 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe i de linkene om at løsningen som er valgt her er ulovlig. Pilka har rett - det er lovlig.

Avtaler man delt daglig omsorg er det en ekstra barnetrygd på deling. Men avtaler man omsorgen til den ene, og 50 % samvær til den andre, får den som har omsorgen barnetrygd for barnet, og ekstra barnetrygd hvis h*n er enslig.

Det er overgangsstønad og stønad til barnetilsyn man må ha mer tid med barnet en den andre forelderen for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Avventende

Det står ikke noe i de linkene om at løsningen som er valgt her er ulovlig. Pilka har rett - det er lovlig.

Avtaler man delt daglig omsorg er det en ekstra barnetrygd på deling. Men avtaler man omsorgen til den ene, og 50 % samvær til den andre, får den som har omsorgen barnetrygd for barnet, og ekstra barnetrygd hvis h*n er enslig.

Det er overgangsstønad og stønad til barnetilsyn man må ha mer tid med barnet en den andre forelderen for å få.

Takk Atene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=128084

..og der står det:

OBS: Det er viktig at ordningen er reell. Barnet må bo overveiende mest hos den foreldren barnet har adresse hos. Det er antall overnattinger som teller. Barna kan likevel være mye sammen med hverandre og du kan se dem nesten like ofte.

Det hadde jo vært ulogisk om den ekstra barnetrygden kun skulle gis på grunnlag av en registrering. At NAV skal ut med dobbelt så mye hvis unge a har adresse hos mor og b hos far - i forhold til hvis begge hadde adresse hos den ene. Og samværet var likt i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? I linken fra NAV står det jo at delt fast bosted er det eneste tilfellet der begge får utbetalt barnetrygd for samme barn.

Jeg har fått veldig klare beskjeder om dette i mine runder med NAV, og vi var innom både to og tre ankerunder i de ulike avdelingene.

At de ulike kontorene har ulik praksis er imidlertid noe jeg ikke ville blitt overraska over.

Hei, forresten! :) Alt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avventende

Her:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=128084

..og der står det:

OBS: Det er viktig at ordningen er reell. Barnet må bo overveiende mest hos den foreldren barnet har adresse hos. Det er antall overnattinger som teller. Barna kan likevel være mye sammen med hverandre og du kan se dem nesten like ofte.

Det hadde jo vært ulogisk om den ekstra barnetrygden kun skulle gis på grunnlag av en registrering. At NAV skal ut med dobbelt så mye hvis unge a har adresse hos mor og b hos far - i forhold til hvis begge hadde adresse hos den ene. Og samværet var likt i begge tilfeller.

Vi ble fortalt at det var ingen som brydde seg med hva man gjorde i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt utrolig.

Jeg er som sagt ikke overraska dersom det er ulike tolkninger og ulik praksis ute og går ved de ulike kontorene... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi ble fortalt at det var ingen som brydde seg med hva man gjorde i praksis!''

Det var det de sa hos oss også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utsagnet om at "ingen bryr seg med hva man gjør i praksis" betyr jo at ifølge regelverket er det ikke sånn man skal gjøre, ikke sant?

Jeg er klar over at mange gjør sånn - men det gjør ikke at det er riktig ifølge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Avventende

Det er jo helt utrolig.

Jeg er som sagt ikke overraska dersom det er ulike tolkninger og ulik praksis ute og går ved de ulike kontorene... :(

''Det er jo helt utrolig.

Jeg er som sagt ikke overraska dersom det er ulike tolkninger og ulik praksis ute og går ved de ulike kontorene... :(''

Som sagt, vi sjekket opp med flere og flere ganger, til og med ei jeg kjenner som jobber i NAV, fordi jeg syntes det hørtes for godt ut til å være sant. Ville ALDRI snusket til meg noe jeg ikke hadde krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avventende

''Vi ble fortalt at det var ingen som brydde seg med hva man gjorde i praksis!''

Det var det de sa hos oss også. :o)

''Det var det de sa hos oss også. :o)''

Ja, det er jo faktisk ingen som kan sjekke det, da, men jeg får vel være forsiktig med å fortelle folk om dette, da. Har en kollega som har det helt likt som oss. Vi har alltid spilt med åpne kort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avventende

Men utsagnet om at "ingen bryr seg med hva man gjør i praksis" betyr jo at ifølge regelverket er det ikke sånn man skal gjøre, ikke sant?

Jeg er klar over at mange gjør sånn - men det gjør ikke at det er riktig ifølge loven.

''Men utsagnet om at "ingen bryr seg med hva man gjør i praksis" betyr jo at ifølge regelverket er det ikke sånn man skal gjøre, ikke sant?

Jeg er klar over at mange gjør sånn - men det gjør ikke at det er riktig ifølge loven.''

Når de i NAV selv sier det og man får en ekstra barnetrygd hver på bakgrunn av dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? I linken fra NAV står det jo at delt fast bosted er det eneste tilfellet der begge får utbetalt barnetrygd for samme barn.

Jeg har fått veldig klare beskjeder om dette i mine runder med NAV, og vi var innom både to og tre ankerunder i de ulike avdelingene.

At de ulike kontorene har ulik praksis er imidlertid noe jeg ikke ville blitt overraska over.

Hei, forresten! :) Alt vel?

Men her er det jo ikke samme barn. Mor får for det ene barnet, far får for det andre.

Det står noe her, om at reglene i folketrygdloven (barnetilsyn, overgangsstønad) og lov om barnetrygd ikke er de samme:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Lov+om+barnetrygd+-+Hovednr.+33+Kap.+3+-+Barnetrygd+for+ett+barn+mer+enn+det+faktiske+barnetall+(utvidet+barnetrygd).148087.cms

(Ja, og alt vel. Barna vokser og vi har konfirmasjon i år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men utsagnet om at "ingen bryr seg med hva man gjør i praksis" betyr jo at ifølge regelverket er det ikke sånn man skal gjøre, ikke sant?

Jeg er klar over at mange gjør sånn - men det gjør ikke at det er riktig ifølge loven.''

Når de i NAV selv sier det og man får en ekstra barnetrygd hver på bakgrunn av dette.....

Så lenge de sier at ingen bryr seg med det i praksis er det jo for å si at ingen kommer til å oppdage "jukset", ikke sant? At det er liten sjanse for å bli tatt.

Altså - NAV yter en ekstra trygd til den som har hovedansvaret for barna. Om det er 50/50 ansvar - skal den ekstratrygden deles mellom foreldrene. At man da gjør begge foreldrene _fiktivt_ til hovedansvarshavende for å få en barnetrygd til når praksis er at ungene bor 50/50 - det skurrer da litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avventende

Så lenge de sier at ingen bryr seg med det i praksis er det jo for å si at ingen kommer til å oppdage "jukset", ikke sant? At det er liten sjanse for å bli tatt.

Altså - NAV yter en ekstra trygd til den som har hovedansvaret for barna. Om det er 50/50 ansvar - skal den ekstratrygden deles mellom foreldrene. At man da gjør begge foreldrene _fiktivt_ til hovedansvarshavende for å få en barnetrygd til når praksis er at ungene bor 50/50 - det skurrer da litt?

''Så lenge de sier at ingen bryr seg med det i praksis er det jo for å si at ingen kommer til å oppdage "jukset", ikke sant? At det er liten sjanse for å bli tatt.''

Det er rart at NAV da selv opplyser om dette, synes du ikke?

''Altså - NAV yter en ekstra trygd til den som har hovedansvaret for barna. Om det er 50/50 ansvar - skal den ekstratrygden deles mellom foreldrene. At man da gjør begge foreldrene _fiktivt_ til hovedansvarshavende for å få en barnetrygd til når praksis er at ungene bor 50/50 - det skurrer da litt?''

Har sagt hele tiden at jeg har syntes det skurret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det jo ikke samme barn. Mor får for det ene barnet, far får for det andre.

Det står noe her, om at reglene i folketrygdloven (barnetilsyn, overgangsstønad) og lov om barnetrygd ikke er de samme:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Lov+om+barnetrygd+-+Hovednr.+33+Kap.+3+-+Barnetrygd+for+ett+barn+mer+enn+det+faktiske+barnetall+(utvidet+barnetrygd).148087.cms

(Ja, og alt vel. Barna vokser og vi har konfirmasjon i år.)

Dersom det du sier stemmer, har jeg blitt feilinformert i flere år. (orker ikke lese gjennom alt nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...