Atene Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Dersom det du sier stemmer, har jeg blitt feilinformert i flere år. (orker ikke lese gjennom alt nå) Reglene om "klart mer" tid med barnet står i folketrygdloven, som omtaler overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Lov om barnetrygd er en annen lov, og jeg finner ingen slike regler der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ''Så lenge de sier at ingen bryr seg med det i praksis er det jo for å si at ingen kommer til å oppdage "jukset", ikke sant? At det er liten sjanse for å bli tatt.'' Det er rart at NAV da selv opplyser om dette, synes du ikke? ''Altså - NAV yter en ekstra trygd til den som har hovedansvaret for barna. Om det er 50/50 ansvar - skal den ekstratrygden deles mellom foreldrene. At man da gjør begge foreldrene _fiktivt_ til hovedansvarshavende for å få en barnetrygd til når praksis er at ungene bor 50/50 - det skurrer da litt?'' Har sagt hele tiden at jeg har syntes det skurret. Ja, det er rart at noen NAV-kontorer/NAV-ansatte selv tipser om det...det er jeg enig i. Jeg tipper at da loven ble laget om ekstra barnetrygd, så man ikke for seg at folk ville registrere sine barn med forskjellige adresser innad i en søskenflokk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Reglene om "klart mer" tid med barnet står i folketrygdloven, som omtaler overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Lov om barnetrygd er en annen lov, og jeg finner ingen slike regler der. Nei det står ikke definert hva "bor med" betyr... Den som er enslig og bor med barn... Her er en advokat som har uttalt seg om temaet: http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-delt_omsorg_barnetrygd.html "Dersom dere rent faktisk har aleneomsorgen for hvert deres barn vil dere ha rett til utvidet barnetrygd og på å bli liknet i skatteklasse 2." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Du burde nok sjekke litt bedre før du anklager andre for trygdesvindel. Vår ordning er fullt ut lovlig. For å få ekstra ytelse som aleneforeldre må man klart ha barnet mer enn 50% står det i reglene fra NAV. Så det er svindel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest melmøll Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 ''Du kan sjekke det med bidrag på NAV s bidragskalkulator. Hvis han skulle prøve på noe så dumt så får du bare gå rettens vei, de vil aldri velge å flytte begge barna bort fra deg, sitt bosted, skole og venner.'' Nei, det høres vilt ut om dette skulle bli tilfelle, men hva med den historien du hadde hørt om? Da ble det jo gjennomført og du fortalte du at mor enten hadde valget mellom å bli boende eller å flytte etter. Nei tjener han mye mer enn deg så skal du vel ikke betale bidrag til han. Jeg kjenner ikke detaljene i den historien, vet bare at han flyttet med det ene barnet og at hun valgte å flytte etter. Hun kunne antageligvis gått rettens vei om det var ønskelig. Håper det ordner seg for deg da, kan jo hende han blir mer samarbeidsvillig med ny partner også siden han har det bra! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 For å få ekstra ytelse som aleneforeldre må man klart ha barnet mer enn 50% står det i reglene fra NAV. Så det er svindel. Veldig rart at NAV da opplyser om dette selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg vet ikke svar på det andre, men han kan i vært fall ikke kreve bidrag av deg. Så kan du også bare kreve bidrag av ham for det barnet du har boende, og så ender han opp med å skulle betale til deg, for han tjener mest og skal derfor betale mest i bidrag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 For å få ekstra ytelse som aleneforeldre må man klart ha barnet mer enn 50% står det i reglene fra NAV. Så det er svindel. Denne diskusjonen har vært opp før hvor det var en som kom med en link til NAV hvor dette ble anbefalt... Jeg kjenner også flere som har blitt anbefalt dette av NAV, og det er visst også flere dolere som gjør det på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg vet ikke svar på det andre, men han kan i vært fall ikke kreve bidrag av deg. Så kan du også bare kreve bidrag av ham for det barnet du har boende, og så ender han opp med å skulle betale til deg, for han tjener mest og skal derfor betale mest i bidrag. ''Jeg vet ikke svar på det andre, men han kan i vært fall ikke kreve bidrag av deg. Så kan du også bare kreve bidrag av ham for det barnet du har boende, og så ender han opp med å skulle betale til deg, for han tjener mest og skal derfor betale mest i bidrag.'' Takker så mye for svar, jeg regnet med det var slik. Når eldstebarnet som bor hos meg blir 18 kan vel far selvsagt kreve bidrag av meg for minstebarnet noen år da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avventende Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Denne diskusjonen har vært opp før hvor det var en som kom med en link til NAV hvor dette ble anbefalt... Jeg kjenner også flere som har blitt anbefalt dette av NAV, og det er visst også flere dolere som gjør det på denne måten. ''Denne diskusjonen har vært opp før hvor det var en som kom med en link til NAV hvor dette ble anbefalt... Jeg kjenner også flere som har blitt anbefalt dette av NAV, og det er visst også flere dolere som gjør det på denne måten.'' TAKK! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 ''Jeg vet ikke svar på det andre, men han kan i vært fall ikke kreve bidrag av deg. Så kan du også bare kreve bidrag av ham for det barnet du har boende, og så ender han opp med å skulle betale til deg, for han tjener mest og skal derfor betale mest i bidrag.'' Takker så mye for svar, jeg regnet med det var slik. Når eldstebarnet som bor hos meg blir 18 kan vel far selvsagt kreve bidrag av meg for minstebarnet noen år da? Ja, det kan han, men det vil nok ikke bli så mye siden han tjener en del mer enn deg. Det er en bidragskalkulator på NAV hvor du kan sjekke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.