jubalong70 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Eldstemor i huset er 12,5 og begynner på ungdomsskolen til høsten. Hun er skoleflink og ønsker å fortsette med det (hurra!). I fritiden er hun med på 2 dansepartier (det ene krever at man er med på det andre), samt at hun spiller piano (time 1 gang i uka). Nå har det kommet en mulighet for henne til å være med på en stor oppsetning i kommunen vi bor. Dette medfører øvinger så og si hver dag i hele mai, mye av juni, hele september og oktober, og så 20 forestillinger i november/desember. Hun har kjempelyst, men sliter veldig med å bestemme seg. Om hun blir med, så vil hun ikke ha sjangs til å være med på dans og piano. Hun kan kanskje begynne igjen etter jul. Utenom skolen vil det ikke bli tid til noe særlig annet enn øvinger. Hun er litt redd det blir mye, og er redd hun skal falle utenfor sosialt når hun begynner på ungdomsskolen. Jeg vil ikke ta denne avgjørelsen for henne. Jeg vet hun kommer til å nyte å være med på produksjonen, men vet også at det kommer til å bli et kjempeslit - særlig mot slutten. (Hun har vært med på lignende før, men da i mindre skala.) Jeg hjelper henne med å ramse opp fordeler og ulemper, men det blir vanskelig for henne likevel. Er det noen som kan hjelpe oss med avgjørende argumenter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 For min eldste var det å starte på ungdomsskolen kjempetøft. Kravene økte og mye var veldig annerledes enn på barneskolen. Er det tatt høyde for at det må bli tid til å takle masse lekser, lære å tolke annerledes planer, jobbing på Fronter, mulig ny klassesammensetning, nye lærere og nye regler? Ikke alt dette vil ta tid på fritida, men dette var noen av tingene som gjorde min tenåring kjempesliten det første halvåret på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hva slags oppsetning er det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 For min eldste var det å starte på ungdomsskolen kjempetøft. Kravene økte og mye var veldig annerledes enn på barneskolen. Er det tatt høyde for at det må bli tid til å takle masse lekser, lære å tolke annerledes planer, jobbing på Fronter, mulig ny klassesammensetning, nye lærere og nye regler? Ikke alt dette vil ta tid på fritida, men dette var noen av tingene som gjorde min tenåring kjempesliten det første halvåret på ungdomsskolen. Vi har snakket endel om at ting blir tøffere når hun begynner på ungdomsskolen - både faglig, men også praktisk og sosialt. Tusen takk for innspill 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Hva slags oppsetning er det? En stor nylaget musical 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Dattera til ei venninne av meg var 12 år da hun var med på denne oppsetningen: http://www.fvn.no/kultur/teater/article743914.ece Det var noe liknende som det du forteller om ift øvinger og forestillinger. Hun er ei aktiv jente, og måtte ofre mye av aktivitetene og det meste av fritida. Lekser og prøver på skolen ble gjort, men det var veldig hektisk, og krevde ekstra oppfølging fra foreldrene. MEN - det var en fantastisk opplevelse for henne, og hun vokste mye på det, og har slett ikke tatt skrekken av teater, sang og dans. Og karakterene er gode. Så dersom hun har lyst, tar skoefagene greit og at dere voksne er innstilt på å følge henne ekstra mye opp i disse periodene - så back henne opp! Det blir sikkert kjempespennende og en flott erfaring :-) At hun må ta en pause fra dans og piano, gjør ikke noe. Bare informer trenerne/musikklæreren hennes på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Vi har snakket endel om at ting blir tøffere når hun begynner på ungdomsskolen - både faglig, men også praktisk og sosialt. Tusen takk for innspill Det trenger ikke bli så ille hvis hun er skoleflink... Eldstedatra mi elska å starte på ungdomsskolen og har aldri hatt det spesielt travelt der.. Jeg hadde vært mer skeptisk hvis dette var 10.klasse, men hun har god tid på seg til å komme a'jour med klassen dersom hun mister noe... Jeg tror det å være med på en slik musical vil gjøre mye med henne, positivt sett. Hun vil nok aldri angre på at hun ble med - men kan muligens angre dersom hun dropper det.... Dette er for en kort periode av livet, så go for it! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cinnamongirl Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 En stor nylaget musical Nylaget musikal? Så spennende! Hadde selvfølgelig latt henne bli med! Krever selvfølgelig disiplin mht lekser. Syns det hørtes ut som mye øving - har en datter som har vært med på store oppsetninger men de har ikke øvd hver dag, kun de siste to ukene har det vært såpass. Noen dager i uken i 6-7 uker før. Men hun har ikke hatt hovedroller - de øvde jo oftere. Men kun i 6-7 uker før premieren da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cinnamongirl Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 En stor nylaget musical Dessuten får hun vel danset på forestillingen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hva kan hun komme til å angre mest på å ikke få gjort? Om hun ser forbi slitet; Hva vil hun sette størst pris på å ha vært med på i ettertid? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Tusen takk for alle innspill Begge jentene var med på en lignende oppsetning i fjor høst. Det var 10 forestillinger som varte i 2 timer. Det var mye øving, og de siste ukene veldig mange sene kvelder. Denne oppsetningen blir større, og varer lenger. Basert på det, valgte hun å stå over denne gangen. Jeg tror det var lurt, selv om jeg selvsagt ikke har sagt det til henne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor_s Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Tusen takk for alle innspill Begge jentene var med på en lignende oppsetning i fjor høst. Det var 10 forestillinger som varte i 2 timer. Det var mye øving, og de siste ukene veldig mange sene kvelder. Denne oppsetningen blir større, og varer lenger. Basert på det, valgte hun å stå over denne gangen. Jeg tror det var lurt, selv om jeg selvsagt ikke har sagt det til henne Det kan du da gjerne si til henne, at du støtter henne og at det var en moden avgjørelse. Ikke dermed sagt at å gjøre det motsatte ville vært feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Det kan du da gjerne si til henne, at du støtter henne og at det var en moden avgjørelse. Ikke dermed sagt at å gjøre det motsatte ville vært feil. Jeg har rost henne for å ha tatt en avgjørelse hun føler seg vel med. Underveis har jeg sagt at jeg ville støtte henne uansett hva hun valgte. Om hun hadde blitt med, hadde jeg stilt opp så mye som overhodet mulig - og det visste hun også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.