Lillemus Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Vhanja skrev (4 minutter siden): Min samboer kaller foreldrene sine for "gamla" og "gamlingen". Er ikke vondt ment, hører vel litt til dialekten (han er nordfra). Min mann kaller sine for Sjølen og Sjøla. 😄 0 Siter
Vhanja Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars stjernestøv skrev (4 minutter siden): Ja det har nok med dialekt å gjøre, her sier mange gamlingen om sin far. Min mann sier modern, det minner meg om Fleksnes hehe Ja, samboer sier også "modern" noen ganger. 😅 Lillemus skrev (2 minutter siden): Min mann kaller sine for Sjølen og Sjøla. 😄 Den var ny, den har jeg ikke hørt før. 1 Siter
Vendi Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars stjernestøv skrev (1 time siden): Hadde ei venninne som sa gubben og kjerringa, syns det var litt artig og gammeldags. Det sier vi her jeg bor d.d. F.eks er det typisk å avslutningsvis si "hils kjerringa/gubben" hvis du treffer noen ute og slår av en prat. Venninner kan også si "gubben" om mennene sine. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Vendi skrev (33 minutter siden): Det sier vi her jeg bor d.d. F.eks er det typisk å avslutningsvis si "hils kjerringa/gubben" hvis du treffer noen ute og slår av en prat. Venninner kan også si "gubben" om mennene sine. Ja det sier noen her og. 0 Siter
Grendel Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Vhanja skrev (30 minutter siden): Ja, samboer sier også "modern" noen ganger. 😅 Den var ny, den har jeg ikke hørt før. Trøndersk. Andre varianter er "Sjølin" om mannen. "Sjølfolket" eller "sjølingan" om mann og kone. Det kommer nok av at man henviste til bonden på gården eller herren i huset: "Det var han Martin sjøl som kom". 2 Siter
morsan Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Grendel skrev (11 timer siden): Ja, og det var en spalte som het "slang fra 50-tallet" om jeg ikke husker feil. Det var vel uttrykk ungdommen brukte da Elvis var en nykommer. Se hva jeg fant ved å google Søren Superstar! 😂 3 Siter
morsan Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Vhanja skrev (7 timer siden): Ja, samboer sier også "modern" noen ganger. 😅 Min eks omtalte konsekvent moren sin som modern. Tror det skjedde fra da han ble såpass stor at han syntes det var flaut/barnslig å si mamma. For meg ble det et ekstra argument for å bruke tittelen mor – minske risikoen for å bli morra til Fleksnes 😅 0 Siter
Grendel Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars morsan skrev (2 timer siden): Se hva jeg fant ved å google Søren Superstar! 😂 Dette er jo så bra......Jeg måtte google Stacy Dorning - det er skuespiller fra "The Adventures of Black Beauty"/ "Silkesvarten" 1973-74 2 Siter
Vhanja Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars Forresten... når jeg tenker meg om så var det Søren Superstar som skrev forordet i de Pusur-heftene jeg nevnte tidligere i tråden, på 80-tallet. 1 Siter
Lillemus Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Anonymkode: 31ee5...afb 😂 Lurer på om det hadde blitt ramaskrik om det første avsnittet der hadde stått på trykk i dag. 0 Siter
Babette Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars morsan skrev (14 timer siden): Se hva jeg fant ved å google Søren Superstar! 😂 Det var vel samme mann som først kalte seg Simen i Det Nye? Han hadde en spalte som het Svar Oss Simen. 0 Siter
laban Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars Babette skrev (49 minutter siden): Det var vel samme mann som først kalte seg Simen i Det Nye? Han hadde en spalte som het Svar Oss Simen. Jeg leste ikke Det Nye fast, kun sporadisk hos venninner. Jeg husker spalten som Svar Oss Søren, men her står det om sammenhengen Simen/Søren: https://serienostalgi.blogspot.com/2015/01/med-joika-gjennom-80-tallet.html 1 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars skreppe var kanskje litt tja ord, men snelle høres bedre ut🙂 0 Siter
Babette Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars laban skrev (1 time siden): Jeg leste ikke Det Nye fast, kun sporadisk hos venninner. Jeg husker spalten som Svar Oss Søren, men her står det om sammenhengen Simen/Søren: https://serienostalgi.blogspot.com/2015/01/med-joika-gjennom-80-tallet.html Tenk at Simen/Søren ikke var en bestemt person, nå brister alle mine illusjoner fra barndom og tidlig ungdom! 0 Siter
laban Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars Babette skrev (33 minutter siden): Tenk at Simen/Søren ikke var en bestemt person, nå brister alle mine illusjoner fra barndom og tidlig ungdom! Ja - det neste blir vel at noen påstår at Klara Klok i Alle Kvinner verken het Klara eller var spesielt klok... https://no.wikipedia.org/wiki/Klara_Klok 1 Siter
Babette Skrevet 5. mars Skrevet 5. mars laban skrev (1 time siden): Ja - det neste blir vel at noen påstår at Klara Klok i Alle Kvinner verken het Klara eller var spesielt klok... https://no.wikipedia.org/wiki/Klara_Klok Jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Så var det Mor Hubro i Norsk Ukeblad, som kunne alt om mat. Men henne sto det vel bilde av, om jeg husker rett? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.