Gå til innhold

Lov å si "skreppe" og "snelle"?

Anbefalte innlegg

Lillemus
Skrevet
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Min samboer kaller foreldrene sine for "gamla" og "gamlingen". Er ikke vondt ment, hører vel litt til dialekten (han er nordfra).

Min mann kaller sine for Sjølen og Sjøla. 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Ja det har nok med dialekt å gjøre, her sier mange gamlingen om sin far. Min mann sier modern, det minner meg om Fleksnes hehe :D 

Ja, samboer sier også "modern" noen ganger. 😅

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Min mann kaller sine for Sjølen og Sjøla. 😄

Den var ny, den har jeg ikke hørt før. :D

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Hadde ei venninne som sa gubben og kjerringa, syns det var litt artig og gammeldags. 

Det sier vi her jeg bor d.d. 

F.eks er det typisk å avslutningsvis si "hils kjerringa/gubben" hvis du treffer noen ute og slår av en prat. Venninner kan også si "gubben" om mennene sine. 

stjernestøv
Skrevet
Vendi skrev (33 minutter siden):

Det sier vi her jeg bor d.d. 

F.eks er det typisk å avslutningsvis si "hils kjerringa/gubben" hvis du treffer noen ute og slår av en prat. Venninner kan også si "gubben" om mennene sine. 

Ja det sier noen her og. 

Grendel
Skrevet
Vhanja skrev (30 minutter siden):

Den var ny, den har jeg ikke hørt før. :D

Trøndersk.

Andre varianter er "Sjølin" om mannen. "Sjølfolket" eller "sjølingan" om mann og kone.

Det kommer nok av at man henviste til bonden på gården eller herren i huset: "Det var han Martin sjøl som kom". 

Skrevet
Grendel skrev (11 timer siden):

Ja, og det var en spalte som het "slang fra 50-tallet" om jeg ikke husker feil.

Det var vel uttrykk ungdommen brukte da Elvis var en nykommer.

Se hva jeg fant ved å google Søren Superstar! 😂 

IMG_6275.jpeg

Skrevet
Vhanja skrev (7 timer siden):

Min eks omtalte konsekvent moren sin som modern. Tror det skjedde fra da han ble såpass stor at han syntes det var flaut/barnslig å si mamma. For meg ble det et ekstra argument for å bruke tittelen mor – minske risikoen for å bli morra til Fleksnes 😅

Grendel
Skrevet
morsan skrev (2 timer siden):

IMG_6275.jpeg

Dette er jo så bra......Jeg måtte google Stacy Dorning - det er skuespiller fra "The Adventures of Black Beauty"/ "Silkesvarten" 1973-74

Skrevet

Forresten... når jeg tenker meg om så var det Søren Superstar som skrev forordet i de Pusur-heftene jeg nevnte tidligere i tråden, på 80-tallet.

AnonymBruker
Skrevet

uskyldstider: MED JOIKA GJENNOM 80-TALLET

Anonymkode: 31ee5...afb

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

uskyldstider: MED JOIKA GJENNOM 80-TALLET

Anonymkode: 31ee5...afb

😂 Lurer på om det hadde blitt ramaskrik om det første avsnittet der hadde stått på trykk i dag.

Babette
Skrevet
morsan skrev (14 timer siden):

IMG_6275.jpeg

Det var vel samme mann som først kalte seg Simen i Det Nye? Han hadde en spalte som het Svar Oss Simen. 

Krisebærblomsten
Skrevet

skreppe var kanskje litt tja ord, men snelle høres bedre ut🙂 

Skrevet
Babette skrev (33 minutter siden):

Tenk at Simen/Søren ikke var en bestemt person, nå brister alle mine illusjoner fra barndom og tidlig ungdom! 

Ja - det neste blir vel at noen påstår at Klara Klok i Alle Kvinner verken het Klara eller var spesielt klok...

https://no.wikipedia.org/wiki/Klara_Klok

Babette
Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Ja - det neste blir vel at noen påstår at Klara Klok i Alle Kvinner verken het Klara eller var spesielt klok...

https://no.wikipedia.org/wiki/Klara_Klok

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Så var det Mor Hubro i Norsk Ukeblad, som kunne alt om mat. Men henne sto det vel bilde av, om jeg husker rett? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...