Gå til innhold

Regler i helsevesenet mot dette?


Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en pårørende

En ansatt i helsevesenet, etter at en (voksen) pasient er utskrevet, sender et personlig brev til ham der hun ønsker ham lykke til, og så: to sider med gode råd om hva hun mener feiler ham og hva han bør gjøre for å blir frisk. Det er snakk om kvakksalveri-råd a la new age, altså ingenting som har med dokumentert vitenskap å gjøre... Den ansatte har ikke vært vedkommendes behandler, bare en assistent.

Før vi sier fra til de overordnede hva vi syns om dette (vi liker det svært dårlig, og pasienten likte det svært dårlig) så ønsker vi bare å få brakt på det rene om dette er brudd på noen faktiske lover og regler for helseansatte. Det hører med til historien at den ansatte også tidligere overfor pasienten har opptrådt belærende og med masse kvasi-medisinske råd uten at pasienten har bedt om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378937-regler-i-helsevesenet-mot-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er regler mot dette. Ansatte i helsevesenet er forpliktet til kun anbefale anerkjente behandlingsmetoder.

I dette tilfellet er det også brudd på regler om lojalitet til medarbeidere og brudd på etiske retningslinjer.

''§ 4. Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonell har plikt til å delta i arbeid med individuell plan når en pasient eller bruker har rett til slik plan etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.

Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient. ''

''§ 6. Ressursbruk

Helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasienter, helseinstitusjon, trygden eller andre unødvendig tidstap eller utgift.''

''§ 13. Markedsføring

Markedsføring av helsetjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig.

Ved markedsføring av virksomhet som yter helsehjelp, gjelder første ledd tilsvarende.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om markedsføring av helsehjelp, og kan herunder fastsette forbud mot visse former for markedsføring.''

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-002.html#4

Pasientombudet kan sikkert gi gode svar.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...