Gå til innhold

Rettferdighet - ikke enkelt

org

Anbefalte innlegg

Om to år skal datra konfirmeres.

Jeg fikk bunad av mine (nå avdøde) foreldre da jeg var 18 år.

Etter mors død arvet jeg også hennes bunad, som jeg mer enn gjerne ønsker å bruke.

Planen er at datra da får min bunad omsydd til seg til konfirmasjonen. Men spørsmålet mitt er: Skal hun få pengegave (som broren nå i år) i tillegg? Han har jo ikke fått bunad - det ville han ikke ha heller.

Vi (faren og jeg) har jo ikke betalt for bunaden hennes, unntatt nødvendig omsøm.

Hva tror du blir mest riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Jeg ville ikke gjort forskjell på konfirmasjonsgaven om jeg var dere. Skal se gutten får en dress, et slektsmøbel, en bil eller what-ever i "viderearv" på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg med

Enig med Kayia. Ikke gjort forskjell. Dress får han og et eller annet arver sikkert, deres sønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billo

Om sønnen deres fikk ny dress eller bekledning til sin konfirmasjon, så synes jeg hennes bunad går i samme kategori som dette og at hun som han skal ha gave i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent.

''Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent.''

Enig med deg i konklusjonen, men ikke i argumentasjonen. Bunaden vil jo ha mye større verdi enn dressen senere, selv om den ikke kjøpes nå. Men jeg synes uansett ikke det faktum at datteren arver en gammel bunad skal gå utover pengegaven - jeg ville gitt barna samme sum. Ellers burde en jo nesten gitt datteren valget - om hun ville ha bunaden eller pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre har ca 2000 i utlegg pr barn ang. antrekk.

En bunad har stor annenhåndsverdi, en dress er null verdt.

Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

I dette tilfell ville jeg ikke sett på bunaden som ei gave, men et plagg hun arver. Altså bør jenta få samme pengesum som broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det kommer an på hvor mye penger sønnen deres fikk tik konfirmasjonen sin.

Nei, det syns jeg ikke. Jenta skal ha like mye penger som broren fikk. Hvorfor spiller summen noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er åpenbart at konfirmanten får både klær og gave av sine foreldre.

At jenter får andre klær enn gutter, endrer ikke på mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferskenblomst

Så lenge bunaden ikke er "ny" og dere ikke har hatt større utgifter på omsøm, enn ca det det koster med ny dress ville jeg gitt samme verdi. Hadde det vært snakk om en ny bunad til 20 - 30 000 kr, hadde det definitivt ikke blitt noen gave ved siden av. Da er bunaden gave nok, mener jeg. Min datter valgte bort bunaden, hun får lett-lappen i gave av oss. Hadde hun valgt bunad hadde hun ikke fått noe utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som gav datteren bunad og sønnen fikk dress. Trolig fikk de like mye penger ved siden av. Dette begrunnet de med at de da ikke trengte å kjøpe flere anntrekk til datteren, men dressen ville sønnen trolig vokse ut av og dermed måtte den fornyes flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dere bør gi samme beløp til begge to. Siden bunaden er arvet, og dere kun har utgifter til omsøm, synes jeg vurderingen er enkel.

Jeg ville kanskje ha vurdert det annerledes om dere hadde to jenter og kun den ene hadde arvet en bunad mens den andre fikk ordinære klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Nei, det syns jeg ikke. Jenta skal ha like mye penger som broren fikk. Hvorfor spiller summen noen rolle?

Jeg tenker at bunaden jo er verdt en del, selv om den er arvet og at hun da ikke bør få like mye penger som broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for (som alltid) fornuftige svar! :-)

Det er så deilig å lufte tanker med dere - som er totalt upartiske.

Mannen min er av samme oppfatning som mesteparten av dere. Selv var jeg usikker, men vipper også den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...