org Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Om to år skal datra konfirmeres. Jeg fikk bunad av mine (nå avdøde) foreldre da jeg var 18 år. Etter mors død arvet jeg også hennes bunad, som jeg mer enn gjerne ønsker å bruke. Planen er at datra da får min bunad omsydd til seg til konfirmasjonen. Men spørsmålet mitt er: Skal hun få pengegave (som broren nå i år) i tillegg? Han har jo ikke fått bunad - det ville han ikke ha heller. Vi (faren og jeg) har jo ikke betalt for bunaden hennes, unntatt nødvendig omsøm. Hva tror du blir mest riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det kommer an på hvor mye penger sønnen deres fikk tik konfirmasjonen sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg ville ikke gjort forskjell på konfirmasjonsgaven om jeg var dere. Skal se gutten får en dress, et slektsmøbel, en bil eller what-ever i "viderearv" på et senere tidspunkt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg med Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Enig med Kayia. Ikke gjort forskjell. Dress eller noe annet arver sikkert deres sønn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg med Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Enig med Kayia. Ikke gjort forskjell. Dress får han og et eller annet arver sikkert, deres sønn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest billo Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Om sønnen deres fikk ny dress eller bekledning til sin konfirmasjon, så synes jeg hennes bunad går i samme kategori som dette og at hun som han skal ha gave i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det blir mest rettferdig at begge får antrekk og samme pengegave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent. ''Ja, i dette tilfellet synes jeg hun skal få pengegave i tillegg - dere betaler jo ikke annet enn for omsøm av den gamle bunaden og det kan vel ikke koste mer enn et par tusenlapper kanskje? Han får jo dress eller antrekk til konfirmasjonen han også og i dette tilfellet vil vel prisen for ungenes antrekk komme seg på det samme omtrent.'' Enig med deg i konklusjonen, men ikke i argumentasjonen. Bunaden vil jo ha mye større verdi enn dressen senere, selv om den ikke kjøpes nå. Men jeg synes uansett ikke det faktum at datteren arver en gammel bunad skal gå utover pengegaven - jeg ville gitt barna samme sum. Ellers burde en jo nesten gitt datteren valget - om hun ville ha bunaden eller pengene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Dere foreldre har ca 2000 i utlegg pr barn ang. antrekk. En bunad har stor annenhåndsverdi, en dress er null verdt. Jeg vet ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 I dette tilfell ville jeg ikke sett på bunaden som ei gave, men et plagg hun arver. Altså bør jenta få samme pengesum som broren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det kommer an på hvor mye penger sønnen deres fikk tik konfirmasjonen sin. Nei, det syns jeg ikke. Jenta skal ha like mye penger som broren fikk. Hvorfor spiller summen noen rolle? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg synes det er åpenbart at konfirmanten får både klær og gave av sine foreldre. At jenter får andre klær enn gutter, endrer ikke på mitt syn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Så lenge bunaden ikke er "ny" og dere ikke har hatt større utgifter på omsøm, enn ca det det koster med ny dress ville jeg gitt samme verdi. Hadde det vært snakk om en ny bunad til 20 - 30 000 kr, hadde det definitivt ikke blitt noen gave ved siden av. Da er bunaden gave nok, mener jeg. Min datter valgte bort bunaden, hun får lett-lappen i gave av oss. Hadde hun valgt bunad hadde hun ikke fått noe utenom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Kjenner noen som gav datteren bunad og sønnen fikk dress. Trolig fikk de like mye penger ved siden av. Dette begrunnet de med at de da ikke trengte å kjøpe flere anntrekk til datteren, men dressen ville sønnen trolig vokse ut av og dermed måtte den fornyes flere ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg mener dere bør gi samme beløp til begge to. Siden bunaden er arvet, og dere kun har utgifter til omsøm, synes jeg vurderingen er enkel. Jeg ville kanskje ha vurdert det annerledes om dere hadde to jenter og kun den ene hadde arvet en bunad mens den andre fikk ordinære klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Nei, det syns jeg ikke. Jenta skal ha like mye penger som broren fikk. Hvorfor spiller summen noen rolle? Jeg tenker at bunaden jo er verdt en del, selv om den er arvet og at hun da ikke bør få like mye penger som broren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Takk for (som alltid) fornuftige svar! :-) Det er så deilig å lufte tanker med dere - som er totalt upartiske. Mannen min er av samme oppfatning som mesteparten av dere. Selv var jeg usikker, men vipper også den veien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.