UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg har ei snuppe som går i 1.klasse. Hun er IKKE god til å passe på tingene sine, og vi har vært bevisst på å ikke gjøre ting FOR henne, men stiller mer ledende spørsmål dersom vi ser at hun glemmer seg.... Alternativet hadde vært at rommet var leketomt, og at hun ikke hadde klær igjen, nesten.... Nå har hun flere ganger vært med ei venninne på svømming. Sist gang glemte hun armringene. I går glemte hun badedrakta. Jeg burde selvfølgelig ha bidratt til "suksess" ved å minne henne på å ta ut av badebagen med en gang hun kom hjem. Da hadde vi oppdaget det umiddelbart, og kunne kjørt tilbake mens det fortsatt var åpent. Nå gikk det et par timer, sånn at bassenget var stengt, og selvom jeg stikker innom på mandag, så regner jeg med at den er borte. Det var ihvertfall tilfellet med armringene sist gang jeg var innom mandagen etter. (bassenget er på en skole og har ikke åpent i helga). Sist gang tømte jeg sparebøssa for at hun skulle kjøpe nye armringer selv. Tenkte at det var en overkommelig sum å "lære" av.... Det hadde tydeligvis ingen effekt, ser jeg jo nå... Så da er spørsmålet: hvordan gjør dere sånt? Hun er tydelig lei seg, men om det er fordi hun vet at jeg blir småsint/frustrert for det, eller om hun faktisk er lei seg for at badedrakta er borte, det er jeg usikker på.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg syns det er litt for tidlig å forventet at hun skal holde orden på og huske på alt i en alder av 6 år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg syns det er litt for tidlig å forventet at hun skal holde orden på og huske på alt i en alder av 6 år... Det er jo derfor hun pleier å bli vennlig minnet på ved ledende spørsmål - men akkurat i disse situasjonene er jeg avhengig av at hun husker det selv... Det er snakk om en gang eller to i mnd liksom,og det hadde vært så fint om vi kunne fått til at det gikk da!! Kanskje jeg skal laminere en liste over det som er i sekken, og få henne til å se på den før hun går ut derfra..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er jo derfor hun pleier å bli vennlig minnet på ved ledende spørsmål - men akkurat i disse situasjonene er jeg avhengig av at hun husker det selv... Det er snakk om en gang eller to i mnd liksom,og det hadde vært så fint om vi kunne fått til at det gikk da!! Kanskje jeg skal laminere en liste over det som er i sekken, og få henne til å se på den før hun går ut derfra..... Hun er vel ikke i bassenget aleine? En voksen må vel være der sammen med henne? Be denne voksne om å passe på at ho får med seg alt hjem. Selvsagt må du fortsette å minne henne på ting, også vil det nok komme etterhvert. Med tid og stunder;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Hun er vel ikke i bassenget aleine? En voksen må vel være der sammen med henne? Be denne voksne om å passe på at ho får med seg alt hjem. Selvsagt må du fortsette å minne henne på ting, også vil det nok komme etterhvert. Med tid og stunder;-) I bassenget ja, men det er stort sett faren til ei venninne som er med dem,sånn at hun og venninnen er i jentegarderoben "alene sammen"... Dette er små forhold, maks 20 i bassenget av gangen, så det er ikke noe problem, det går fint.... I går hadde han spurt dem om de var sikre på at de hadde alt, og begge hadde svart overbevisende JAAAA.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 *sukk* Her i huset ringte 11-åringen meg på vei hjem fra skolen i går. "Det gikk bra på svømminga i dag, men jeg har glemt svømmetøyet på skolen!" "Javel, så du tenkte at det skulle ligge vått på skolen i hele helgen til mandag ettermiddag?" "Ja-a." *sukk* Den ungen er en rotekopp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes dette høres helt normalt ut til en 6-åring å være. Hvis det er slik at de ordner seg alene i jentegarderoben vil det lett bli slik at noe glemmes. Når hun får noen år på seg vil hun nok bli mer påpasselig. Jeg ville ikke laget noen sak av dette. Merk sakene hennes slik at det blir lettere å få tilbake. Du kan jo også be pappaen ta en ekstra sjekk. Ikke alltid det nytter bare å spørre. Har man glemt noe, så er det glemt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Min første tanke: hun er da bare 6 år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg har ett barn av hver sort når det gjelder slike ting. Hvis hun kan lese, forsøk med post-it-lapp på et eller annet. Sekken / bagen, nedi en lomme hun helt sikkert stikker hånden, hårbørsten eller på noe annet hun er nødt til å ta i før hun skal forlate åstedet. Skriv bare "badedrakt" og "armringer" eller hva hun nå skal huske. Jeg setter slike lapper på matboksen til 13-åringen ennå iblant... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg har ett barn av hver sort når det gjelder slike ting. Hvis hun kan lese, forsøk med post-it-lapp på et eller annet. Sekken / bagen, nedi en lomme hun helt sikkert stikker hånden, hårbørsten eller på noe annet hun er nødt til å ta i før hun skal forlate åstedet. Skriv bare "badedrakt" og "armringer" eller hva hun nå skal huske. Jeg setter slike lapper på matboksen til 13-åringen ennå iblant... Ja, hun leser "flytende" og problemfritt, så det hadde ikke kostet henne mange kaloriene å sjekke en lapp (eller en liten laminert sak da) i sekken.... Lurer på om jeg skal prøve det neste gang! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Min første tanke: hun er da bare 6 år... Hun er bare 6 år, men samtidig er det vel lov til å spørre om noen har tips sånn at vi unngår å miste ting hver eneste gang hun har med seg noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 *sukk* Her i huset ringte 11-åringen meg på vei hjem fra skolen i går. "Det gikk bra på svømminga i dag, men jeg har glemt svømmetøyet på skolen!" "Javel, så du tenkte at det skulle ligge vått på skolen i hele helgen til mandag ettermiddag?" "Ja-a." *sukk* Den ungen er en rotekopp! Hun husket ihvertfall at hun hadde glemt det Her så hun ut som om hun hadde ramlet ned fra månen da jeg spurte hvor badedrakta var..... Så SÅ jeg nærmest lyspæra over hodet hennes da hun kom på "oi..... i dusjen........." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg synes dette høres helt normalt ut til en 6-åring å være. Hvis det er slik at de ordner seg alene i jentegarderoben vil det lett bli slik at noe glemmes. Når hun får noen år på seg vil hun nok bli mer påpasselig. Jeg ville ikke laget noen sak av dette. Merk sakene hennes slik at det blir lettere å få tilbake. Du kan jo også be pappaen ta en ekstra sjekk. Ikke alltid det nytter bare å spørre. Har man glemt noe, så er det glemt. Jeg får kanskje be ham spørre litt mer nøye.... Type"har du pakket badedrakta?".... Da TROR jeg kanskje hun ville husket at hun ikke hadde gjort det.... Samtidig vet jeg jo av erfaring (har eldre stebarn) at noen aldri slutter å glemme, og at de nærmest hadde glemt hodet sitt om det ikke hadde sittet fast på resten av kroppen.... Så derfor tenkte jeg at jeg kunne spørre om noen hadde gode erfaringer med å hjelpe unger med å huske! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 I bassenget ja, men det er stort sett faren til ei venninne som er med dem,sånn at hun og venninnen er i jentegarderoben "alene sammen"... Dette er små forhold, maks 20 i bassenget av gangen, så det er ikke noe problem, det går fint.... I går hadde han spurt dem om de var sikre på at de hadde alt, og begge hadde svart overbevisende JAAAA.... Typisk mannfolk.... han må jo sjekke da vet du ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er jo derfor hun pleier å bli vennlig minnet på ved ledende spørsmål - men akkurat i disse situasjonene er jeg avhengig av at hun husker det selv... Det er snakk om en gang eller to i mnd liksom,og det hadde vært så fint om vi kunne fått til at det gikk da!! Kanskje jeg skal laminere en liste over det som er i sekken, og få henne til å se på den før hun går ut derfra..... Jeg synes laminert liste var en god idé Ellers er jeg ikke enig i at hun "bare" er seks år, for det er jo uansett sånn at hun må huske på ting ettersom hun har begynt på skolen og ikke kan bli fulgt opp på alt mulig lenger. Men det er en treningssak. Du kan starte med å si henne de tingene hun må huske på før hun drar. Altså når du sender henne avgårde til skolen/svømmehallen - si at hun må huske å ta med alle tingene hun har i bagen hjem. Si at hun skal legge håndkleet i bagen med en gang hun har tørket seg. Alt tøyet skal ligge i bagen mens hun bader, osv. Da er det letter å huske på ting. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monicaen Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Førsteklassinger glemmer. Det er derfor de har postmapper som det er foreldrenes ansvar å sjekke. Jeg syns du er alt for streng. At jenta måtte erstatte flyteringene hjelper henne ikke til å huske, det gjør henne bare lei seg. Dere voksne må ta mer ansvar til hun blir eldre. Som å sjekke bagen med en gang hun kommer hjem, så dere kan ordne opp. Faren til venninnen kan ikke spørre om de har husket "alt", han må spørre konkret etter de tingene hun skal huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Hmmm, vanskelig. Jeg tror det er viktig å huske på at en 6-åring ikke bør forventes å kunne/huske i samme grad som eldre barn. At en 6-åring glemmer armringer/badedrakt/hele posen vil jeg anse som aldersnormalt- om enn noget irriterende Jeg tror vi som foreldre bare må fortsette og spørre, be og hjelpe dem å huske. Etterhvert sitter det (i noe større grad), og sjansen for at alt blir med hjem igjen er større. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg har tro på ideen om laminert huskelapp i bagen hennes :-) Siden du mener hun bør kunne klare å holde styr på tingene sine, så er hun sikkert en sånn jente som er i stand til dette fra tidlig alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 6. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2012 Takk for svar, alle sammen! Må innrømme at jeg er ørlite overrasket over antallet som mener at man skal unnskylde henne med at hun bare er 6 år.... Ja, hun er det, men når skal man begynne å stille krav da? Over natta når hun blir 8, liksom? Satt på spissen så klart, jeg mener det ikke så bokstavelig, men dersom jeg overhodet ikke kommenterer det nå omtrent, så vil jo ikke bevisstheten hennes rundt det øke nevneverdig heller, tror jeg.... Streng og kravstor? Ja, kanskje jeg er det.... Jeg har vært borti så mange unger i løpet av 15 år i jobb med barn som har puter sydd oppunder ørene og knapt klarer å røre armene på egenhånd fordi foreldrene gjør alt for dem. Som jeg forklarer min 1.klassing, jobben min er å lære henne å klare seg selv. Selvfølgelig skal hun ikke gjøre det NÅ, men ungen sier jo selv uten at jeg har lagt ordene i munnen på henne at "da må vi jo øve nå, sånn at jeg kan det når jeg blir voksen".... Det er ikke sånn at skyllebøtta kastes over henne! Men jeg vil gjerne at hun skal klare å huske dette, og at hun lærer seg til å se sammenhengen.... Som Persille sier, hun har begynt på skolen, og ingen hjelper henne med å passe på tingene sine særlig godt der... Unger som trekker på skuldrene og sier "jeg får ny av mamma" når matboks nr 4 er borte den uka og det begynner å bli tomt i skapet, det synes jeg vitner om lettvint holdning. Jeg sier ikke at de skal oppleve det som ragnarokk dersom noe blir borte en gang, men at bevisstheten øker sånn at det blir naturlig for dem å passe på tingene sine.... Selvfølgelig har alle ulik personlighet, noen er født med "ha kontroll på tingene sine"-genet Jeg vil ikke at min seksåring skal sitte på gjerdet og dingle og tenke at "jeg er bare 6 år så jeg trenger ikke ta ansvar for noe".... Samtidig er jeg klar over at hun ikke ER mer enn 6, derfor spurte jeg om "husketips" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Hun er bare seks år gammel og i den alderen har de ofte nok med å passe på å få med seg seg selv Jeg har tre døtre - yngste straks åtte. De er alle tre veldig flinke til å passe på sine egne saker, sørge for å ta med gym- og svømmetøy når de skal - og har stort sett kontroll over det meste. Sånn har det ikke alltid vært, og iallefall ikke da de var bare seks år gamle Hos oss var det nok slik at vi tok en påminnelse rett før noe skjedde - f.eks. før svømming: "Husk å ta med hjem badedrakt, armringer og håndkle" og vist med tre fingre.. deretter "kan du gjenta hva jeg sa".. osv... Små barn er veldig visuelle, så bruk fingrene til å visualisere hvor mange ting hun må huske etc der det er naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.