Elis31 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg vil tro det er lærerikt å være med å lete etter ting som de har glemt. Helst så raskt som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Tror jeg ville sendt med en kort huskeliste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Takk for svar, alle sammen! Må innrømme at jeg er ørlite overrasket over antallet som mener at man skal unnskylde henne med at hun bare er 6 år.... Ja, hun er det, men når skal man begynne å stille krav da? Over natta når hun blir 8, liksom? Satt på spissen så klart, jeg mener det ikke så bokstavelig, men dersom jeg overhodet ikke kommenterer det nå omtrent, så vil jo ikke bevisstheten hennes rundt det øke nevneverdig heller, tror jeg.... Streng og kravstor? Ja, kanskje jeg er det.... Jeg har vært borti så mange unger i løpet av 15 år i jobb med barn som har puter sydd oppunder ørene og knapt klarer å røre armene på egenhånd fordi foreldrene gjør alt for dem. Som jeg forklarer min 1.klassing, jobben min er å lære henne å klare seg selv. Selvfølgelig skal hun ikke gjøre det NÅ, men ungen sier jo selv uten at jeg har lagt ordene i munnen på henne at "da må vi jo øve nå, sånn at jeg kan det når jeg blir voksen".... Det er ikke sånn at skyllebøtta kastes over henne! Men jeg vil gjerne at hun skal klare å huske dette, og at hun lærer seg til å se sammenhengen.... Som Persille sier, hun har begynt på skolen, og ingen hjelper henne med å passe på tingene sine særlig godt der... Unger som trekker på skuldrene og sier "jeg får ny av mamma" når matboks nr 4 er borte den uka og det begynner å bli tomt i skapet, det synes jeg vitner om lettvint holdning. Jeg sier ikke at de skal oppleve det som ragnarokk dersom noe blir borte en gang, men at bevisstheten øker sånn at det blir naturlig for dem å passe på tingene sine.... Selvfølgelig har alle ulik personlighet, noen er født med "ha kontroll på tingene sine"-genet Jeg vil ikke at min seksåring skal sitte på gjerdet og dingle og tenke at "jeg er bare 6 år så jeg trenger ikke ta ansvar for noe".... Samtidig er jeg klar over at hun ikke ER mer enn 6, derfor spurte jeg om "husketips" Jeg synes også hun er noe for liten til at en kan forvente at hun husker alt i garderoben. Men, du har tro på at hun egentlig kan det, dersom hun får noen hjelpetips. Det med liste var kjempelurt. Og så må den andre pappaen spørre konkret om tingene. Det er vel bare håndkle, badedrakt, armringer og shampo. Det andre har hun vel på seg? Tiåringen min fikk ny dyr badedrakt på slutten av sommeren i fjor. Andre gangen hun brukte den, glemte hun den igjen i dusjen. Vi oppdaget det dagen etter, og da var den borte. Hun ville gjerne at jeg skulle kjøpe ny, men det gjorde jeg ikke. Men hun trenger badedrakt eller ny bikini nå før sommeren - og må få det. Men jeg ville hun skulle kjenne litt på det kjipe ved at ikke alt blir erstattet med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Takk for svar, alle sammen! Må innrømme at jeg er ørlite overrasket over antallet som mener at man skal unnskylde henne med at hun bare er 6 år.... Ja, hun er det, men når skal man begynne å stille krav da? Over natta når hun blir 8, liksom? Satt på spissen så klart, jeg mener det ikke så bokstavelig, men dersom jeg overhodet ikke kommenterer det nå omtrent, så vil jo ikke bevisstheten hennes rundt det øke nevneverdig heller, tror jeg.... Streng og kravstor? Ja, kanskje jeg er det.... Jeg har vært borti så mange unger i løpet av 15 år i jobb med barn som har puter sydd oppunder ørene og knapt klarer å røre armene på egenhånd fordi foreldrene gjør alt for dem. Som jeg forklarer min 1.klassing, jobben min er å lære henne å klare seg selv. Selvfølgelig skal hun ikke gjøre det NÅ, men ungen sier jo selv uten at jeg har lagt ordene i munnen på henne at "da må vi jo øve nå, sånn at jeg kan det når jeg blir voksen".... Det er ikke sånn at skyllebøtta kastes over henne! Men jeg vil gjerne at hun skal klare å huske dette, og at hun lærer seg til å se sammenhengen.... Som Persille sier, hun har begynt på skolen, og ingen hjelper henne med å passe på tingene sine særlig godt der... Unger som trekker på skuldrene og sier "jeg får ny av mamma" når matboks nr 4 er borte den uka og det begynner å bli tomt i skapet, det synes jeg vitner om lettvint holdning. Jeg sier ikke at de skal oppleve det som ragnarokk dersom noe blir borte en gang, men at bevisstheten øker sånn at det blir naturlig for dem å passe på tingene sine.... Selvfølgelig har alle ulik personlighet, noen er født med "ha kontroll på tingene sine"-genet Jeg vil ikke at min seksåring skal sitte på gjerdet og dingle og tenke at "jeg er bare 6 år så jeg trenger ikke ta ansvar for noe".... Samtidig er jeg klar over at hun ikke ER mer enn 6, derfor spurte jeg om "husketips" Jeg støtter deg her, og også her i huset ble det jobbet med dette allerede i den alderen. Støtter ellers de som snakker om visualiseringsmetodikk - det brukte vi også med stort hell både som huskeliste når han var med på noe og på gjøremål hjemme (feks alt som skulle gjøres om morran;-). Og før eller senere glir det jo inn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg synes også hun er noe for liten til at en kan forvente at hun husker alt i garderoben. Men, du har tro på at hun egentlig kan det, dersom hun får noen hjelpetips. Det med liste var kjempelurt. Og så må den andre pappaen spørre konkret om tingene. Det er vel bare håndkle, badedrakt, armringer og shampo. Det andre har hun vel på seg? Tiåringen min fikk ny dyr badedrakt på slutten av sommeren i fjor. Andre gangen hun brukte den, glemte hun den igjen i dusjen. Vi oppdaget det dagen etter, og da var den borte. Hun ville gjerne at jeg skulle kjøpe ny, men det gjorde jeg ikke. Men hun trenger badedrakt eller ny bikini nå før sommeren - og må få det. Men jeg ville hun skulle kjenne litt på det kjipe ved at ikke alt blir erstattet med en gang. ''Men jeg ville hun skulle kjenne litt på det kjipe ved at ikke alt blir erstattet med en gang.'' Sånn gjør jeg det også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det finnes en mellomting. På meg virker det som du er i overkant streng og krever i overkant mye. De fleste 6-åringer er i en fase der de øver seg på å huske, men ikke mestrer kunsten ennå. Å straffe henne når hun glemmer ting er å forvente at hun allerede skal være fullbefaren og selvgående på området. Ikke sikkert at hun lærer annet enn å bli lei seg av det. Hun glemte badedrakten selv om du knertet sparegrisen for armringene. Min erfaring er at man ofte må sjekke punkt for punkt når ungene er så gamle. Altså gå gjennom badebagen når de kommer ut av garderoben eller hjem sammen med dem. Å spørre dem om de har husket alt, er komplett bortkastet. De forlot garderoben i den tro at de hadde husket alt. Har du badedrakten? Sjampoen? Hårbørsten? Håndduken? osv. Rutiner for hvordan hun gjør ting og hvor hun legger ting er også viktig. F.esk. skal de skitne sokker og undertøy rett i skittenposen i bagen og ikke legges på benken. Barna lærer ved stadige gjentagelser der de selv må stå for sjekkingen, men de får hjelp til å huske hva de skal sjekke. En lamminert huskeliste synes jeg er en glimrende idé. Også viktig at ungene må delta i leteaksjonene når ting blir borte. Det lærer dem både nødvendigheten av å huske og hva man skal gjøre når man likevel mister noe. Ikke enig med dem som hevder at ungene får null hjelp til å huske ting i første klasse. Lærerne gjør da vitterligen ting som å si at 'Nå legger alle matboksen i sekken!' 'Hvem sin lue er dette?' 'Har alle sammen fått med badedraktene? Sjekk i bagen!' Vi erstatter ikke automatisk ting ungene mister. Men vi gjør ikke alltid stor sak av at ting mistes heller. Det er situasjonsbestemt. Derimot kan jeg bli hoppende gal om de venter i mange dager med å gjøre noe med at noe blir borte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg synes dette høres helt normalt ut til en 6-åring å være. Hvis det er slik at de ordner seg alene i jentegarderoben vil det lett bli slik at noe glemmes. Når hun får noen år på seg vil hun nok bli mer påpasselig. Jeg ville ikke laget noen sak av dette. Merk sakene hennes slik at det blir lettere å få tilbake. Du kan jo også be pappaen ta en ekstra sjekk. Ikke alltid det nytter bare å spørre. Har man glemt noe, så er det glemt. Er det slik at hun og venninnen er alene i garderoben uten noen voksne eller er de i herregarderoben med faren til venninna? Jeg har vært en del på svømming og en ting som irriterer meg grenseløst er gutter som nærmer seg 10 år og som får lov til å bli med mamma i garderoben. Hadde mødrene vært like flink til å passe på at poden sin ikke står å glor som hun hadde vært å passe på at han fikk med seg alt hadde det ikke vært noe problem. Jeg har fått mye pepper her inne for at jeg har for høye forventninger til gutter å klare seg selv i garderoben. Jeg kan ikke se at noen synes at en 6 år gammel jente er for liten. Nok om det. Hun er liten og trenger hjelp til å huske. Kan ikke far til den andre jenta hjelpe henne å huske alt. Be han spørre henne konkret om hun har husket alt og be henne gå inn i garderoben og se en gang til før de drar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.