Gjest prust Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Vi er overrasket over hvor lite søvn den ene jenta vår trenger. Hun fyller snart 11 år. Hun skal i utgangspunktet legge seg ca 21.30, men veldig ofte blir det seinere. I går kveld la hun seg 22.30, men sovnet ikke før ca 23. Hun stod opp av seg selv 6.30, og var blid som ei sol da hun kom opp til oss klokka 7, etter å ha dusjet og stelt seg. I helgene legger hun seg melleom 22 og 23, og sover til ca 9. Broren, som er to år eldre, pleier å sovne litt over 22. Han ligger så lenge som mulig om morgenen, men blir som regel vekt litt over 7. Han legger seg litt seinere enn søstera i helgene, og sover til 9-10. Så lenge de er opplagte på skolen og til det de skal gjøre, så trenger de vel ikke mer søvn da? Men det er jammen ikke mye igjen av voksen-alene-etter-at-ungene-har-lagt-seg-kvelder lenger! Hvordan gjør dere andre det? Vi kunne jo ha hatt regel om at de måtte være på rommet etter klokka 21.30 f.eks., men veldig ofte er det koselig å ha litt kveldskos med dem, eller at det er et TV-program som slutter litt før ti. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Siden jeg er så mye alene med barna, er jeg fullstendig avhengig av å ha litt alenetid på kvelden - enn så lenge 11-åringen begynner å ordne seg kl. 20.30, og 12-åringen kl. 21.00. Det tar fort 15-20 minutter før de er ferdige. De leser på senga etter at de har lagt seg, og legger seg til å sovne sånn omtrent kl. 21.30 og 22.15. Jeg legger meg en gang mellom kl. 22 og 23 (som regel), og det er ubeskrivelig godt med den stille kveldsstunden. Når det gjelder TV-program de gjerne vil se, så tar vi de opp på en harddisk-opptager og ser på når det passer seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Voksentida blir uansett borte, før eller senere Jeg tror nok ikke jeg ville mast om mer soving hvis hun er blid, fornøyd og ikke virker trøtt.... Mellomstejenta mi er tolv år (idag faktisk ) - og legger seg 21.30 - og hun må ha såpass med søvn for ikke å bli sur og gretten Eldstejenta som straks fyller femten legger seg 22.30 ++ Yngste på snart åtte legger seg kl 20-20.30. Dere har ikke en loftsstue e.l. med TV? For å få litt voksentid kan man f.eks. bestemme at fredagskvelden er voksenkveld der barna får poppe popcorn og se TV på loftsstua før leggetid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Voksentida blir uansett borte, før eller senere Jeg tror nok ikke jeg ville mast om mer soving hvis hun er blid, fornøyd og ikke virker trøtt.... Mellomstejenta mi er tolv år (idag faktisk ) - og legger seg 21.30 - og hun må ha såpass med søvn for ikke å bli sur og gretten Eldstejenta som straks fyller femten legger seg 22.30 ++ Yngste på snart åtte legger seg kl 20-20.30. Dere har ikke en loftsstue e.l. med TV? For å få litt voksentid kan man f.eks. bestemme at fredagskvelden er voksenkveld der barna får poppe popcorn og se TV på loftsstua før leggetid ''Voksentida blir uansett borte, før eller senere ;)'' Sant 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Voksentida blir uansett borte, før eller senere Jeg tror nok ikke jeg ville mast om mer soving hvis hun er blid, fornøyd og ikke virker trøtt.... Mellomstejenta mi er tolv år (idag faktisk ) - og legger seg 21.30 - og hun må ha såpass med søvn for ikke å bli sur og gretten Eldstejenta som straks fyller femten legger seg 22.30 ++ Yngste på snart åtte legger seg kl 20-20.30. Dere har ikke en loftsstue e.l. med TV? For å få litt voksentid kan man f.eks. bestemme at fredagskvelden er voksenkveld der barna får poppe popcorn og se TV på loftsstua før leggetid Det er ikke noe problem fredag og lørdag kveld, synes jeg. Da ser vi på TV sammen, eller spiller spill og koser oss med god mat, og så legger ungene seg litt etter litt, en del seinere enn vanlig. Og vi voksne sitter da også lenger oppe enn vanlig.' Det er heller hverdagskveldene som blir korte når sistemann av ungene ikke er i seng før over 22, nærmere 22.30, og vi legger oss halv tolv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Det er ikke noe problem fredag og lørdag kveld, synes jeg. Da ser vi på TV sammen, eller spiller spill og koser oss med god mat, og så legger ungene seg litt etter litt, en del seinere enn vanlig. Og vi voksne sitter da også lenger oppe enn vanlig.' Det er heller hverdagskveldene som blir korte når sistemann av ungene ikke er i seng før over 22, nærmere 22.30, og vi legger oss halv tolv. ''Det er heller hverdagskveldene som blir korte når sistemann av ungene ikke er i seng før over 22, nærmere 22.30, og vi legger oss halv tolv.'' Neida, kveldene er like lange, de Hvis du har en 13-åring er det jo ikke mye lenger du kan håpe på at de legger seg noe særlig før deg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Det er ikke noe problem fredag og lørdag kveld, synes jeg. Da ser vi på TV sammen, eller spiller spill og koser oss med god mat, og så legger ungene seg litt etter litt, en del seinere enn vanlig. Og vi voksne sitter da også lenger oppe enn vanlig.' Det er heller hverdagskveldene som blir korte når sistemann av ungene ikke er i seng før over 22, nærmere 22.30, og vi legger oss halv tolv. Snart legger dere dere før ungene, Prust 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Det er ikke noe problem fredag og lørdag kveld, synes jeg. Da ser vi på TV sammen, eller spiller spill og koser oss med god mat, og så legger ungene seg litt etter litt, en del seinere enn vanlig. Og vi voksne sitter da også lenger oppe enn vanlig.' Det er heller hverdagskveldene som blir korte når sistemann av ungene ikke er i seng før over 22, nærmere 22.30, og vi legger oss halv tolv. Ja, ser den.... tenker mer på behovet for å ha en kveld i uka alene sammen med partneren. Selv merker jeg ikke så mye til de to eldste når de er oppe om kveldene.. De ser tv, er på data e.l. og legger seg selv når klokka sier leggetid. Nå høres det ut som vi ikke prater sammen om kveldene, men det gjør vi jo Uansett er det rolige kvelder, så jeg føler jeg fint kan hente meg inn:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Snart legger dere dere før ungene, Prust ''Snart legger dere dere før ungene, Prust ;)'' Jeg gjorde det i går faktisk. Vi hadde et rabalder uten like med hyl og skrik fra snart-elleveåringen fordi hun var grønn av misunnelse på broren fordi han hadde fått ny mobil til bursdagen. Hun stod i stua og hylgrein og trampet i bakken og sa så mye stygt om at det var urettferdig og at hun hadde en elendig mobil (hun fikk ny i sommer, og har inntil nå hatt familiens nyeste mobil) osv. Jeg orket bare ikke mer av henne da, tok et glovarmt bad og la meg. Fikk faktisk sovet 8 timer i natt - ikke verst :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 ''Så lenge de er opplagte på skolen og til det de skal gjøre, så trenger de vel ikke mer søvn da? '' Er det vi har kommet frem til. Snart 11-åringen her går på badet ca 21.45, men han leser en god stund før han sovner. Han står opp med en gang om morgen og er blid og fornøyd. Eller dvs jeg og han er morgengretne begge to, men det kommer ikke av trøtthet, vi er slik uansett når vi står opp. Han sover lengre i helgene, men da legger han seg senere også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Voksentida blir uansett borte, før eller senere Jeg tror nok ikke jeg ville mast om mer soving hvis hun er blid, fornøyd og ikke virker trøtt.... Mellomstejenta mi er tolv år (idag faktisk ) - og legger seg 21.30 - og hun må ha såpass med søvn for ikke å bli sur og gretten Eldstejenta som straks fyller femten legger seg 22.30 ++ Yngste på snart åtte legger seg kl 20-20.30. Dere har ikke en loftsstue e.l. med TV? For å få litt voksentid kan man f.eks. bestemme at fredagskvelden er voksenkveld der barna får poppe popcorn og se TV på loftsstua før leggetid Hipp hurra for 12-åringen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 ''Snart legger dere dere før ungene, Prust ;)'' Jeg gjorde det i går faktisk. Vi hadde et rabalder uten like med hyl og skrik fra snart-elleveåringen fordi hun var grønn av misunnelse på broren fordi han hadde fått ny mobil til bursdagen. Hun stod i stua og hylgrein og trampet i bakken og sa så mye stygt om at det var urettferdig og at hun hadde en elendig mobil (hun fikk ny i sommer, og har inntil nå hatt familiens nyeste mobil) osv. Jeg orket bare ikke mer av henne da, tok et glovarmt bad og la meg. Fikk faktisk sovet 8 timer i natt - ikke verst :-) Noen ganger kan det være like greit å skygge banen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hipp hurra for 12-åringen Tusen takk, jubalong 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Ja, ser den.... tenker mer på behovet for å ha en kveld i uka alene sammen med partneren. Selv merker jeg ikke så mye til de to eldste når de er oppe om kveldene.. De ser tv, er på data e.l. og legger seg selv når klokka sier leggetid. Nå høres det ut som vi ikke prater sammen om kveldene, men det gjør vi jo Uansett er det rolige kvelder, så jeg føler jeg fint kan hente meg inn:) '' De ser tv, er på data e.l. og legger seg selv når klokka sier leggetid.'' Jeg legger alle tre ungene fremdeles jeg. De ønsker det selv, og jeg synes det er koselig. Tenåringen på 13 er jo litt skjønn da når han kommer brasende ned trappa etter å ha pusset tenner og spør: "Kommer du og legger meg nå, mamma?" ;-) Og det er jo koselig å småprate på sengekanten, tøyse litt og kile ham på ryggen og faktisk kveldssang - så lenge han synes det er ok selv. Den som ikke er så interessert i langdrygde leggingsrutiner med småprat og sang, det er hun minste på 8. Hun vil bare ha et par setningern med god natt, og av og til en sang. En sjelden gang vil hun bli lest for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 '' De ser tv, er på data e.l. og legger seg selv når klokka sier leggetid.'' Jeg legger alle tre ungene fremdeles jeg. De ønsker det selv, og jeg synes det er koselig. Tenåringen på 13 er jo litt skjønn da når han kommer brasende ned trappa etter å ha pusset tenner og spør: "Kommer du og legger meg nå, mamma?" ;-) Og det er jo koselig å småprate på sengekanten, tøyse litt og kile ham på ryggen og faktisk kveldssang - så lenge han synes det er ok selv. Den som ikke er så interessert i langdrygde leggingsrutiner med småprat og sang, det er hun minste på 8. Hun vil bare ha et par setningern med god natt, og av og til en sang. En sjelden gang vil hun bli lest for. ''Jeg legger alle tre ungene fremdeles jeg. De ønsker det selv, og jeg synes det er koselig.'' 13-åringen her forlanger nattakos hver kveld, men jeg trenger ikke komme inn på rommet og si natta lenger. ) Jentungen på 11 derimot... Hun er mammadalt så det holder og vil gjerne ha en pratestund på sengekanten. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jentene mine trenger heller ikke mye søvn, 15-åringen legger seg 22.30-23.00 hvis det er skoledag dagen derpå. Hun står opp før sju. Da hun begynte på ungdomsskolen var hun i seng til 22.00, såvidt jeg husker. Voksenkvelder har vi ikke hatt på mange år. Men hun pusler jo med sine egne ting, er ikke akkurat slik at vi må sitte på gulvet å bygge lego til leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Min 11-åring legger seg også ca. 21 - 21.30, og sover ofte ikke før 22.30-23. Ofte våkner han en gang i løpet av natten, og sover siden til syv, og må ristes våken. Sitter så og halvsover ved frokostbordet.... men våkner heldigvis til etterhvert, og lærer har sagt han ikke virker trøtt på skolen. Han har mao ikke veldig stort behov for søvn han heller. Men han legger seg selv, da (dog går jeg inn til ham og sier natta og får en klem når han er i seng). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 '' De ser tv, er på data e.l. og legger seg selv når klokka sier leggetid.'' Jeg legger alle tre ungene fremdeles jeg. De ønsker det selv, og jeg synes det er koselig. Tenåringen på 13 er jo litt skjønn da når han kommer brasende ned trappa etter å ha pusset tenner og spør: "Kommer du og legger meg nå, mamma?" ;-) Og det er jo koselig å småprate på sengekanten, tøyse litt og kile ham på ryggen og faktisk kveldssang - så lenge han synes det er ok selv. Den som ikke er så interessert i langdrygde leggingsrutiner med småprat og sang, det er hun minste på 8. Hun vil bare ha et par setningern med god natt, og av og til en sang. En sjelden gang vil hun bli lest for. Hehe, søt trettenåring da Her er det mer kos i sofakroken før leggetid - men minsta på åtte legger jeg fortsatt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.