Gå til innhold

Klær og vær.

jubalong70

Anbefalte innlegg

jubalong70

I dag er en viktig dag for eldstemor. 7.klassen hennes skal på ungdomsskolen på besøk, være der mesteparten av dagen og følge timer/friminutt som de gjør det der, men med egen lærer og pensum.

Utfordringen lå i hva hun skulle ha på seg. Hun er en ganske stilbevisst ung dame, som vet å kombinere klær på en fin måte. Hun er absolutt ikke opptatt av merker, men liker å se fin ut - noe jeg synes hun får til veldig bra.

I dag tidlig tropper hun opp med bukse som rekker til midt på leggen, singlett og en kortermet topp over den som er storhullete. (Den skal være slik altså ;))

Hos oss er det 5-7 varmegrader.

Jeg sa det ikke kom på tale å ikke ha langermet på seg, buksa gikk til nød. Og he%¤& var løs.

Jeg argumenterte med at hun ikke aner noe om innetemperaturen på ungdomsskolen, og at om hun sitter og fryser i 1,5 time for så å ta på seg en forholdsvis tynn utejakke for å være ute i friminuttene, så kom dagen til å bli dårlig.

Utrolig nok (;)) bet ikke argumentene på henne. "Alle andre" (der kom den igjen, og den har hun så og si aldri brukt før) gikk i singletter på skolen, bare de hadde på seg jakke før de gikk ut.

Så igjen må jeg ty til dere, o kloke dol'ere. Var jeg for streng igjen?

Det må sies at hun endte opp med ei fin bukse med en nydelig topp og et skjerf til, og så fantastisk ut (helt objektivt, naturligvis). Hun ble også fornøyd med antrekket selv.

Morgenen, som vanligvis foregår rimelig harmonisk hos oss, ble et kaos, der hun var ferdig påkledd 5 minutter før de skulle gå til skolen. På den tiden (dvs, det ble vel en 5 minutter ekstra) rakk hun å spise, pusse tenner og sminke seg litt, samt kle på seg yttertøyet.

Heldigvis ble vi venner før hun gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som om dere trenger en gjennomsiktig / hullete topp med lange ermer, evt. en kul cardigan-aktig sak som kan være åpen, slik at singleten er synlig. I hvert fall før skolestart til høsten ;-)

Jeg er vant til at inneklimaet stort sett er for varmt, men mine unger har gått på kjempedigre skoler med mange elever i rommet. I prinsippet er jeg enig med deg i at det ikke er sommer og singlet-vær ennå.

I den grad man vet noe om været på forhånd, er det lurt å være såpass i forkant at man kan sette fram "krav" om langermet o.l. FØR klesskapet åpnes. Men det vet du selvfølgelig, det er bare spesielt vanskelig vår og høst når det kan variere mye fra dag til dag.

Det viktigste er at hun ble fornøyd og at hun forhåpentligvis har en fin dag!

Jeg har også en 7.-klassing, men han er mest opptatt av å kvalifisere seg til skolens førstelag til Tine-stafetten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen (11,5 år) pleier å spørre om jeg tror hun har på seg nok, det er selvfølgelig ikke alltid hun er enig i svaret, men det er nå så. ;o)

Om de ikke er enige så svarer jeg bare at "Javel, det er du som kommer til å fryse, ikke jeg..." Guttungen (13,5) har jeg gitt opp, han kler omtrent ikke på seg, men pappan har også vært sånn så de er vel mer varmblodige enn frysepinnen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Jeg synes det høres ut som om dere trenger en gjennomsiktig / hullete topp med lange ermer, evt. en kul cardigan-aktig sak som kan være åpen, slik at singleten er synlig. I hvert fall før skolestart til høsten ;-)

Jeg er vant til at inneklimaet stort sett er for varmt, men mine unger har gått på kjempedigre skoler med mange elever i rommet. I prinsippet er jeg enig med deg i at det ikke er sommer og singlet-vær ennå.

I den grad man vet noe om været på forhånd, er det lurt å være såpass i forkant at man kan sette fram "krav" om langermet o.l. FØR klesskapet åpnes. Men det vet du selvfølgelig, det er bare spesielt vanskelig vår og høst når det kan variere mye fra dag til dag.

Det viktigste er at hun ble fornøyd og at hun forhåpentligvis har en fin dag!

Jeg har også en 7.-klassing, men han er mest opptatt av å kvalifisere seg til skolens førstelag til Tine-stafetten...

Hun hadde snakket om 2 antrekk (de skal være på ungdomsskolen 2 dager). Det ene innebar buksa hun endte opp med å ha på seg i dag. Det andre den aktuella buksa - som jeg hadde godtatt med noe langermet til.

Dumme meg som ikke sjekket hva hun tenkte å ha over.

Jeg innser at vi nok må finne noe langermet å ha til den buksa (litt trøblete farge) :)

He, he - her har de allerede laget lag til Tine-stafetten. Tror de skal ha 2 lag, og vår jente er med på det ene laget - uten at jeg vet noe særlig mer om hva som er første eller andrelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Jentungen (11,5 år) pleier å spørre om jeg tror hun har på seg nok, det er selvfølgelig ikke alltid hun er enig i svaret, men det er nå så. ;o)

Om de ikke er enige så svarer jeg bare at "Javel, det er du som kommer til å fryse, ikke jeg..." Guttungen (13,5) har jeg gitt opp, han kler omtrent ikke på seg, men pappan har også vært sånn så de er vel mer varmblodige enn frysepinnen meg.

Utfordringen vår er at eldste er en skikkelig frossenpinn. Hun fryser lett, og blir blå over hele kroppen, der andre kan synes det er god temperatur.

Frem til nå har vi heller ikke hatt noen slike disputter. Frykter det ikke blir den siste... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hos oss er det faktisk hun minste på 8 som pleier å kle seg etter det som ser finest ut, uten å tenke på temperatur og vær. Hos oss var det ca 6 grader og liten kuling i morges og regn. Og jeg hadde tenkt at det sikkert blir kamp om å ta på seg fornuftig tøy i dag.

MEN tuppa overrasket med å ha stått opp klokka 6, tatt på seg vanlig langtøy (dongeribukse, lang genser) PLUSS onepiece utenpå - så hun var nesten i overkant kledt for å gå ut i stormen.

Så jeg bare smilte og sa at det var lurt å ta på godt med tøy i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det faktisk hun minste på 8 som pleier å kle seg etter det som ser finest ut, uten å tenke på temperatur og vær. Hos oss var det ca 6 grader og liten kuling i morges og regn. Og jeg hadde tenkt at det sikkert blir kamp om å ta på seg fornuftig tøy i dag.

MEN tuppa overrasket med å ha stått opp klokka 6, tatt på seg vanlig langtøy (dongeribukse, lang genser) PLUSS onepiece utenpå - så hun var nesten i overkant kledt for å gå ut i stormen.

Så jeg bare smilte og sa at det var lurt å ta på godt med tøy i dag :-)

:) De er nå søte også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, løsninga ble bra da! Men det aner meg hva jeg har i vente... ;-)

Heldigvis har det ikke vært flere utblåsninger (krysser fingrene). Hun har kledd seg fornuftig, og vært den vanlige snille og greie jenta jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ha-ha, tror nok det blir noen slike fighter framover her også. Snakka med ei mor som har en 8.klasssing og en 10.klassing. Vinterskoene som ble kjøpt i vinter ble aldri brukt, kun sommersko hele vinteren!! Huff, det går ikke hvor vi bor, med 2,5 km til bussholdeplassen må nok klærne være litt fornuftige... så får hun heller bytte sko på bussen/skola...(eller er jeg optimistisk nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, tror nok det blir noen slike fighter framover her også. Snakka med ei mor som har en 8.klasssing og en 10.klassing. Vinterskoene som ble kjøpt i vinter ble aldri brukt, kun sommersko hele vinteren!! Huff, det går ikke hvor vi bor, med 2,5 km til bussholdeplassen må nok klærne være litt fornuftige... så får hun heller bytte sko på bussen/skola...(eller er jeg optimistisk nå?)

Det blir spennende å finne ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...