Gjest Trist å se..... Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Som lærer i barneskolen må jeg få si at det er trist å se hvor lite foreldrene bidrar til egne barns læring. Mange barn i min klasse gjør ikke lekser skikkelig og skylder på at de ikke har hatt tid eller glemt det....hva slags holdning er det? Lekser er foreldres ansvar og hvis foreldrene tror leksehjelpen er en erstatning for deres bidrag tar de feil. Leksehjelp skal være et supplement for å få gjort lekser men ikke en erstatning for foreldreansvaret! Jeg mener skolen må være MYE tydligere overfor foreldrene og hva som er deres ansvar for det forstår tydeligvis ikke foreldrene selv! Hjelp barna deres til å bli gode lesere og gode til å gjøre lekser. Grunnlaget legges i barneskolen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Nå kan det tenkes at det er minst like store variasjoner innenfor gruppen "foreldre" som innenfor gruppen "lærere". Hvis man skal generalisere ut fra de verste man har møtt, skal jeg love deg at lærerne heller ikke kommer spesielt godt ut. ''Lekser er foreldres ansvar'' Mange som ikke har hatt barn på skolen før, lever nok i den tro at de også er elevenes ansvar, fordi de mener å huske noe slikt fra sin egen skoletid. Men hukommelsen kan være veldig selektiv. ''Jeg mener skolen må være MYE tydligere overfor foreldrene og hva som er deres ansvar, for det forstår tydeligvis ikke foreldrene selv!'' Jeg har satt inn et komma etter "for". Jeg synes ofte at min sønns lekseplaner er fulle av dårlig språk og stavefeil, bare for å ha nevnt det. Men til saken: Etter å ha hatt barn i osloskolen siden 1997, mener jeg at skolen er helt krystallklar og tydelig på dette området. Men det er sikkert store variasjoner mellom skolene (og lærerne, elevene og foreldrene). Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Nå kan det tenkes at det er minst like store variasjoner innenfor gruppen "foreldre" som innenfor gruppen "lærere". Hvis man skal generalisere ut fra de verste man har møtt, skal jeg love deg at lærerne heller ikke kommer spesielt godt ut. ''Lekser er foreldres ansvar'' Mange som ikke har hatt barn på skolen før, lever nok i den tro at de også er elevenes ansvar, fordi de mener å huske noe slikt fra sin egen skoletid. Men hukommelsen kan være veldig selektiv. ''Jeg mener skolen må være MYE tydligere overfor foreldrene og hva som er deres ansvar, for det forstår tydeligvis ikke foreldrene selv!'' Jeg har satt inn et komma etter "for". Jeg synes ofte at min sønns lekseplaner er fulle av dårlig språk og stavefeil, bare for å ha nevnt det. Men til saken: Etter å ha hatt barn i osloskolen siden 1997, mener jeg at skolen er helt krystallklar og tydelig på dette området. Men det er sikkert store variasjoner mellom skolene (og lærerne, elevene og foreldrene). Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det. Signeres! Og bare så det er sagt, jeg er en forelder som tar mitt ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist å se.... Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Nå kan det tenkes at det er minst like store variasjoner innenfor gruppen "foreldre" som innenfor gruppen "lærere". Hvis man skal generalisere ut fra de verste man har møtt, skal jeg love deg at lærerne heller ikke kommer spesielt godt ut. ''Lekser er foreldres ansvar'' Mange som ikke har hatt barn på skolen før, lever nok i den tro at de også er elevenes ansvar, fordi de mener å huske noe slikt fra sin egen skoletid. Men hukommelsen kan være veldig selektiv. ''Jeg mener skolen må være MYE tydligere overfor foreldrene og hva som er deres ansvar, for det forstår tydeligvis ikke foreldrene selv!'' Jeg har satt inn et komma etter "for". Jeg synes ofte at min sønns lekseplaner er fulle av dårlig språk og stavefeil, bare for å ha nevnt det. Men til saken: Etter å ha hatt barn i osloskolen siden 1997, mener jeg at skolen er helt krystallklar og tydelig på dette området. Men det er sikkert store variasjoner mellom skolene (og lærerne, elevene og foreldrene). Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det. Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side. Det er synd for hvis du gjør det du skal ifht barn og lekser er det vel ikke behov for det? Jeg prøver å formidle et stort problem i den norske skolen. Om jeg plasserer komma riktig eller feil på dr.online har vel lite med saken å gjøre. Dette handler ikke om hvem som er "teitest" av foreldre eller lærere men om at mange foreldre ikke følger opp barnas lekser. Det er tragisk og skolen har vært altfor sløve ifht å stille krav til foreldrene!! Dette har sikkert vært på dagsorden i ny og ne men det skjer jo ingenting hvis foreldrene gir faen....dessverre! Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side. Det er synd for hvis du gjør det du skal ifht barn og lekser er det vel ikke behov for det? Jeg prøver å formidle et stort problem i den norske skolen. Om jeg plasserer komma riktig eller feil på dr.online har vel lite med saken å gjøre. Dette handler ikke om hvem som er "teitest" av foreldre eller lærere men om at mange foreldre ikke følger opp barnas lekser. Det er tragisk og skolen har vært altfor sløve ifht å stille krav til foreldrene!! Dette har sikkert vært på dagsorden i ny og ne men det skjer jo ingenting hvis foreldrene gir faen....dessverre! Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene! Vil bare skyte inn at jeg også forstår godt hvilke problemer endel lærere sliter med. Jeg ser det på foreldremøter osv. på skolen til mine barn, av og til lurer jeg på hvordan lærerne og rektor gidder. De har en fantastisk tålmodighet med foreldre som stadig kommer for sent, elever som stadig kommer for sent, har ikke med seg skriv i tide hvis de i det hele tatt leverer skriv osv. osv. osv. Ja, det er mange foreldre som ikke følger opp barna sine. Jeg hadde rett og slett ikke hatt tålmodighet til å jobbe som lærer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg opplever det sånn at det stilles veldig store krav til foreldrene i dag. For oss har det til tider vært en kamp å få guttungen til å gjøre leksene sine.I samarbeid med læreren ble vi enig om at vi skulle overlate ansvaret for at leksene ble gjort til gutten selv. Det fungerte mye bedre. Så nå gjør han leksene selv, mens jeg holder meg i bakgrunnen. Jeg hjelper han dersom han ber om hjelp. Og så går vi gjennom ukeplanen sammen og ser at han har fått med seg alt. Forøvrig synes jeg det til tider er altfor mye lekser. Og mange tidkrevende lekser. Et eksempel er at han skulle skrive 200 ord om hvorfor vi har fri 1. mai. Det sto at han kunne søke på nett eller spørre en voksen. Jeg opplevde denne leksen som en lekse til oss foreldre, for dette var altfor vanskelig for guttungen selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Har dere fredagsquiz? Hvis ikke er det noe jeg kan anbefale sterkt. Min femteklassing har fredagsquiz hver fredag, hvor de får spørsmål fra alt de har vært gjennom i uka fra alle fag. Dette har gjort henne så ivrig at det er i grunnen fint lite jeg trenger å bidra med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side. Det er synd for hvis du gjør det du skal ifht barn og lekser er det vel ikke behov for det? Jeg prøver å formidle et stort problem i den norske skolen. Om jeg plasserer komma riktig eller feil på dr.online har vel lite med saken å gjøre. Dette handler ikke om hvem som er "teitest" av foreldre eller lærere men om at mange foreldre ikke følger opp barnas lekser. Det er tragisk og skolen har vært altfor sløve ifht å stille krav til foreldrene!! Dette har sikkert vært på dagsorden i ny og ne men det skjer jo ingenting hvis foreldrene gir faen....dessverre! Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene! Det var da svært så generaliserende du var. Jeg er helt på linje med laban her, og også vår skole har vært klar på at leksene er foreldrenes ansvar. På hjemmebane forsøker jeg/vi likevel å lære barna at leksene er barnas ansvar, selv om vi voksne hjelper til både med å minne dem på leksene og med oppgavene som sådan. Og sikkert ikke dumt om du øver litt på kommaregler . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Vil bare skyte inn at jeg også forstår godt hvilke problemer endel lærere sliter med. Jeg ser det på foreldremøter osv. på skolen til mine barn, av og til lurer jeg på hvordan lærerne og rektor gidder. De har en fantastisk tålmodighet med foreldre som stadig kommer for sent, elever som stadig kommer for sent, har ikke med seg skriv i tide hvis de i det hele tatt leverer skriv osv. osv. osv. Ja, det er mange foreldre som ikke følger opp barna sine. Jeg hadde rett og slett ikke hatt tålmodighet til å jobbe som lærer. Glad vi ikke har barn på samme skole, slik er det ikke hos oss 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Har dere fredagsquiz? Hvis ikke er det noe jeg kan anbefale sterkt. Min femteklassing har fredagsquiz hver fredag, hvor de får spørsmål fra alt de har vært gjennom i uka fra alle fag. Dette har gjort henne så ivrig at det er i grunnen fint lite jeg trenger å bidra med. Det var lurt. Også hos oss har barna en prøve hver fredag, men antar quizformen virker mer motiverende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Nå kan det tenkes at det er minst like store variasjoner innenfor gruppen "foreldre" som innenfor gruppen "lærere". Hvis man skal generalisere ut fra de verste man har møtt, skal jeg love deg at lærerne heller ikke kommer spesielt godt ut. ''Lekser er foreldres ansvar'' Mange som ikke har hatt barn på skolen før, lever nok i den tro at de også er elevenes ansvar, fordi de mener å huske noe slikt fra sin egen skoletid. Men hukommelsen kan være veldig selektiv. ''Jeg mener skolen må være MYE tydligere overfor foreldrene og hva som er deres ansvar, for det forstår tydeligvis ikke foreldrene selv!'' Jeg har satt inn et komma etter "for". Jeg synes ofte at min sønns lekseplaner er fulle av dårlig språk og stavefeil, bare for å ha nevnt det. Men til saken: Etter å ha hatt barn i osloskolen siden 1997, mener jeg at skolen er helt krystallklar og tydelig på dette området. Men det er sikkert store variasjoner mellom skolene (og lærerne, elevene og foreldrene). Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det. ''Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det.'' Amen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 ''Digresjon: Jeg har aldri opplevd at noen instans så i de grader definerer ordet "samarbeid" som "delegering". Hver eneste gang jeg mottar informasjon som inneholder begrepet "skole/hjem-samarbeid" er det et eller annet jeg skal gjøre, uten å ha det minste innflytelse. Men for all del, jeg gjør det.'' Amen. *Nikker iherdig* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det var lurt. Også hos oss har barna en prøve hver fredag, men antar quizformen virker mer motiverende. '' Også hos oss har barna en prøve hver fredag, men antar quizformen virker mer motiverende'' De kaller det quiz, men det er jo egentlig det samme som en prøve. De sitter ikke i grupper, men jobber hver for seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side. Det er synd for hvis du gjør det du skal ifht barn og lekser er det vel ikke behov for det? Jeg prøver å formidle et stort problem i den norske skolen. Om jeg plasserer komma riktig eller feil på dr.online har vel lite med saken å gjøre. Dette handler ikke om hvem som er "teitest" av foreldre eller lærere men om at mange foreldre ikke følger opp barnas lekser. Det er tragisk og skolen har vært altfor sløve ifht å stille krav til foreldrene!! Dette har sikkert vært på dagsorden i ny og ne men det skjer jo ingenting hvis foreldrene gir faen....dessverre! Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene! ''Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side.'' Du angriper "foreldrene" som gruppe, du gidder ikke engang å skrive "enkelte foreldre" eller noe sånt. Videre påstår du, like unyansert, at "skolen" har vært for tilbakeholden med å stille krav til foreldrene. Jeg har hatt skolebarn i 15 år og kjenner meg absolutt ikke igjen. Verken jeg selv, andre foreldre jeg kjenner, eller skolene jeg har erfaring fra, passer inn i din beskrivelse. Så ja, jeg tillater meg å forsvare oss alle sammen. Hadde du ventet å bare få svar fra de som mener du har helt rett og fra nå av lover å ta seg sammen? Dessuten er jeg ikke så sikker på om jeg er enig i at leksene er foreldrenes ansvar. Jeg synes skolen har et ansvar for å gi lekser som handler om noe som er gjennomgått og som passer på det aktuelle trinnet. Da vil det bli lettere for elevene å gradvis ta ansvaret selv. De skal jo ikke gå på barneskolen bestandig. Jeg synes man skal følge de grunnleggende kommaregelene (f.eks. komma foran "men") på nettsider også. Hvis stadig flere arenaer fritas for elementære språkregler, kommer jobben din til å bli vanskeligere enn nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Glad vi ikke har barn på samme skole, slik er det ikke hos oss ''Glad vi ikke har barn på samme skole, slik er det ikke hos oss :)'' Det plager jo ikke meg at enkelte foreldre er sånn, men jeg skjønner godt at lærernes jobb blir tyngre jo flere foreldre som er sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 ''Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side.'' Du angriper "foreldrene" som gruppe, du gidder ikke engang å skrive "enkelte foreldre" eller noe sånt. Videre påstår du, like unyansert, at "skolen" har vært for tilbakeholden med å stille krav til foreldrene. Jeg har hatt skolebarn i 15 år og kjenner meg absolutt ikke igjen. Verken jeg selv, andre foreldre jeg kjenner, eller skolene jeg har erfaring fra, passer inn i din beskrivelse. Så ja, jeg tillater meg å forsvare oss alle sammen. Hadde du ventet å bare få svar fra de som mener du har helt rett og fra nå av lover å ta seg sammen? Dessuten er jeg ikke så sikker på om jeg er enig i at leksene er foreldrenes ansvar. Jeg synes skolen har et ansvar for å gi lekser som handler om noe som er gjennomgått og som passer på det aktuelle trinnet. Da vil det bli lettere for elevene å gradvis ta ansvaret selv. De skal jo ikke gå på barneskolen bestandig. Jeg synes man skal følge de grunnleggende kommaregelene (f.eks. komma foran "men") på nettsider også. Hvis stadig flere arenaer fritas for elementære språkregler, kommer jobben din til å bli vanskeligere enn nødvendig. Veldig enig med deg. Jeg har også tenkt på at nivået på hjemmeleksene burde være mer av en slik art at barna selv klarte å gjøre dem. Noe av problemet ligger kanskje her. Siden det ifølge trådstarter er et slikt voldsomt problem. Sønnen min var negativ til lekser fra dag 1. Og resultatet speilet ikke tiden og energien jeg brukte på å hjelpe ham med leksene. Da blir det surt med negative tilbakemeldinger fra læreren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg aner en slags forsvarsposisjon fra din side. Det er synd for hvis du gjør det du skal ifht barn og lekser er det vel ikke behov for det? Jeg prøver å formidle et stort problem i den norske skolen. Om jeg plasserer komma riktig eller feil på dr.online har vel lite med saken å gjøre. Dette handler ikke om hvem som er "teitest" av foreldre eller lærere men om at mange foreldre ikke følger opp barnas lekser. Det er tragisk og skolen har vært altfor sløve ifht å stille krav til foreldrene!! Dette har sikkert vært på dagsorden i ny og ne men det skjer jo ingenting hvis foreldrene gir faen....dessverre! Jeg mener det er omsorgsvikt å ikke hjelpe barna sine med leksene! Her manglet det veldig mange kommaer ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Har dere fredagsquiz? Hvis ikke er det noe jeg kan anbefale sterkt. Min femteklassing har fredagsquiz hver fredag, hvor de får spørsmål fra alt de har vært gjennom i uka fra alle fag. Dette har gjort henne så ivrig at det er i grunnen fint lite jeg trenger å bidra med. Det har 5. og 7. klassingene mine hatt også. Veldig motiverende 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Som forelder i barneskolen, må jeg få si at det er trist at så mye av læringsarbeidet legges over på foreldrene fra skolens side. Jeg synes at lekser bør være av en slik art at barna kan gjøre dem hovedsaklig alene, slik at foreldrenes ansvar blir å påse at leksene blir gjort. Jeg er faktisk ikke utdannet pedagog, det er derimot lærerne. Jeg er dermed betydelig mindre egnet til å undervise barna mine enn lærerne er, og det er derfor vi har fordelt arbeidet i samfunnet på en slik måte at jeg går på min jobb, som jeg kan, og andre underviser barna mine i samme tidsrom. Passe på at de gjør leksene er jeg derimot kompetent til, i likhet med de aller fleste foreldre. Jeg er egentlig ganske lei av at skoleverket gnåler om hvor lite vi foreldre følger opp, at leksene er foreldrenes ansvar, hvilke forventninger skolen har til foreldrene osv. Vi hjelper med lekser, vi stiller på foreldremøter, vi sitter i FAU og SU, vi arrangerer 17. mai, vi møter på forestillinger i skoletiden (som også er arbeidstiden vår), vi møter på utviklingssamtaler i skoletiden (som også er arbeidstiden vår), vi tar telefonen når læreren ringer i arbeidstiden, vi arrangerer mamma- og pappakvelder for å skape et godt sosialt miljø på skolen, vi arrangerer vennegrupper for å skape et godt sosialt miljø på skolen, vi baker rundstykker til påskefrokost, vi stiller på juleverksted i skoletiden (som også er i arbeidstiden), osv. Får vi klapp på skulderen fra skolen, tror du? Alt dette gjør vi uten å mukke, fordi det gavner våre barn og de barna som ikke har så ressurssterke foreldre. Men da provoserer det faktisk ganske mye å stadig høre hvor lite foreldrene følger opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Du generaliserer veldig nå.. Jeg har sittet i flerfoldige timer og hjulpet mine 3 med lekser, og kommer til å fortsette med det. Slik jeg ser det så skal vi foreldre passe på at ungene gjør leksene, men etterhvert som de blir eldre synes jeg de må ta over ansvaret selv. Det er en selvfølge at jeg sitter sammen med førsteklassingen min når han gjør lekser. Og jeg hører ham naturligvis i leseleksen hver dag. Storesøstrene har ansvar for å gjøre leksene sine selv. Lærerne gir glemmemelding hjem om det ikke blir gjort. I tillegg har de hatt ukesluttprøver for å teste at de faktisk har fått med seg det de skal ha lært den uka. Storesøstrene kommer til meg om de står fast på noe, og da hjelper jeg naturligvis. (Så godt jeg kan...) Jeg vet det er foreldre som ikke hjelper barna sine. Det er vel de samme foreldrene som ikke møter på foreldremøter og som ikke ser ut til å ha noe særlig struktur på livene sine (synsing). Jeg tror lærere bare må godta at foreldre er forskjellige. At hvert foreldremøte må brukes til å minne om ting, og at noen elever dessverre kan falle utenfor fordi de ikke blir backet opp tilstrekkelig hjemmefra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.