PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Dette du skriver kunne jeg aldri sagt/skrevet/formulert bedre, dette klipper jeg ut for dette er akkurat slik jeg selv tenker og føler. Man bør jo tenke på at det er ikke oss som folkeslag som er så mye dårligere enn asiatere i matematikk, eks indere, men i India er matematikk servert slik det burde og faget blir tydelig og klart definert. I India er også kjønnsforskjellene i realfag ikke der slik de er i Skandinavia, jentene velger feks like hyppig realfagsstudier til stor forskjell fra nordiske land. (jeg vet ikke med sør-Europa) Veldig glad for å lese dette, da er vi helt på bølgelengde Fint om du redigerer bort trykkfeilene i det jeg skrev... :-) En annen forskjell mellom oss og både Øst-Europa og mange asiatiske land, er at de er mindre redde for å frustrere barna og at barna skal synes noe er slitsomt og kjedelig. Selv om f.eks. høyt utdannede inderne vi kan støte på her i Norge neppe er representative for indere flest, tror jeg det er noen forskjeller i grundholdningen til både barn og utdanning som vi kan lære en del av. Men vi trenger ikke gå lengre enn til Finnland for å lære hva fravær av stadig reformer kan utrette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 ''De fleste indere jeg har truffet er veldig interessert i realfag, de mestrer faget godt, er gode i hoderegning, trenger ikke kalkulator for å regne ut en liten % av noe osv....'' At de er flinke til hoderegning tror jeg i stor grad skyldes at de ikke har hatt så mye tilgang til kalkulator som krykke. mvh Hei! Ja de bruker ikke kalkulator før etter videregående faktisk, men de er svært kjappe på beregninger på papir har jeg sett. Min mann er superkjapp, det er en fryd å se på, jeg bruker mer tid, for jeg må alltid gå gjennom alle leddene og starte fra begynnelsen men det gjør jo ikke så mye at man bruker litt tid Jeg er ganske flink i hoderegning da for jeg likte det så godt som barn, det er nok sånn, har man lært å sykle glemmer man det aldri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Fint om du redigerer bort trykkfeilene i det jeg skrev... :-) En annen forskjell mellom oss og både Øst-Europa og mange asiatiske land, er at de er mindre redde for å frustrere barna og at barna skal synes noe er slitsomt og kjedelig. Selv om f.eks. høyt utdannede inderne vi kan støte på her i Norge neppe er representative for indere flest, tror jeg det er noen forskjeller i grundholdningen til både barn og utdanning som vi kan lære en del av. Men vi trenger ikke gå lengre enn til Finnland for å lære hva fravær av stadig reformer kan utrette. mvh Hei! ''Fint om du redigerer bort trykkfeilene i det jeg skrev... :-) En annen forskjell mellom oss og både Øst-Europa og mange asiatiske land, er at de er mindre redde for å frustrere barna og at barna skal synes noe er slitsomt og kjedelig. Selv om f.eks. høyt utdannede inderne vi kan støte på her i Norge neppe er representative for indere flest, tror jeg det er noen forskjeller i grundholdningen til både barn og utdanning som vi kan lære en del av. Men vi trenger ikke gå lengre enn til Finnland for å lære hva fravær av stadig reformer kan utrette.'' Jeg skjønte ikke det første du skrev om å redigere bort trykkfeil? Ellers er nettopp Finland et glimrende eksempel å lære av Ja og frustrere barn er man ikke redde for i India nei, men det skaper utholdenhet og disiplin som kommer godt med på andre områder Indias fremste eksportvare til USA har feks vært inginører, Jeg har bodd i India skjønner du og til og med fattige mennesker som går på statsskoler er så flinke i matematikk at de lett kunne bestått eksamen i videregående i Norge Det får en jo til å lure litt. Nå må jeg forte meg skal lage mat Hyggelig å snakke med deg om dette 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Takk det betyr mye for meg å kjenne at dette er du enig i også, ja for flere "normale" foreldre, akademikere innen realfag var også enig. Det er en god følelse å være sånn på bølgelengde Jeg har lenge savnet en debatt om lærebøker, skolens viktigste resurs nest etter lærerne. Så det er veldig hyggelig å støte på noen som forstår hva jeg mener. Her er noen linker du kanskje har interesse av: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sliter-med-barnas-lekser-2343482.html http://www.bt.no/meninger/kommentar/sandvik/Mamma-som-skuletapar-1757887.html http://www.bt.no/meninger/Den-vanskelige-matematikken-1758061.html http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lover-oppgaveguide-til-foreldre-1758010.html I den siste linken er det nesten fasinerende hvordan problemene tilskrives brukerfeil/forelderinkompetanse i stedet for å ta inn over seg at lærebøkene ikke funger som de burde. Nesten sjokkerende at man fjerner tekst og forklaringer for å hjelpe lesesvake barn i stede for å legge sjelen i gode og oversiktlige forklaringsmetoder. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg har lenge savnet en debatt om lærebøker, skolens viktigste resurs nest etter lærerne. Så det er veldig hyggelig å støte på noen som forstår hva jeg mener. Her er noen linker du kanskje har interesse av: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sliter-med-barnas-lekser-2343482.html http://www.bt.no/meninger/kommentar/sandvik/Mamma-som-skuletapar-1757887.html http://www.bt.no/meninger/Den-vanskelige-matematikken-1758061.html http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lover-oppgaveguide-til-foreldre-1758010.html I den siste linken er det nesten fasinerende hvordan problemene tilskrives brukerfeil/forelderinkompetanse i stedet for å ta inn over seg at lærebøkene ikke funger som de burde. Nesten sjokkerende at man fjerner tekst og forklaringer for å hjelpe lesesvake barn i stede for å legge sjelen i gode og oversiktlige forklaringsmetoder. mvh Hei! Takk jeg skal gå igjennom linkene nå. Til informasjon: I forbedringens vei holder jeg nå fotballfest for min mann eller dvs jeg har lagd blåskjell til herrene og servert vin, nå jubler de med øl i stuen og jeg sitter her. Jeg er litt stolt inni meg fordi jeg har har forstått hvor viktig dette er for min mann, han har aldri hatt det før og jeg skulle ønske jeg hadde noen i kveld som kunne forstå at dette gjør jeg kun av kjærlighet til min mann og herrene. Jeg spitste med dem, men nå jubler de over en ball som går inn i et vist mål, du vet , dette forstår ikke jeg meg på, men det positive er at herremennene syns jeg har gjort et flott arbeide med å få stoppet utbyggingen av en bensinstasjon nå den siste uken. Jeg skriver mer når jeg har sett på linkene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Takk jeg skal gå igjennom linkene nå. Til informasjon: I forbedringens vei holder jeg nå fotballfest for min mann eller dvs jeg har lagd blåskjell til herrene og servert vin, nå jubler de med øl i stuen og jeg sitter her. Jeg er litt stolt inni meg fordi jeg har har forstått hvor viktig dette er for min mann, han har aldri hatt det før og jeg skulle ønske jeg hadde noen i kveld som kunne forstå at dette gjør jeg kun av kjærlighet til min mann og herrene. Jeg spitste med dem, men nå jubler de over en ball som går inn i et vist mål, du vet , dette forstår ikke jeg meg på, men det positive er at herremennene syns jeg har gjort et flott arbeide med å få stoppet utbyggingen av en bensinstasjon nå den siste uken. Jeg skriver mer når jeg har sett på linkene Jeg har ikke vært like flink EM-frue, men jeg har klart å vise entusiasme over de fantastiske danskene. Stemningen i heimen er god. Du har nok skåret 100 på en skala fra 1-10 i dag. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg har ikke vært like flink EM-frue, men jeg har klart å vise entusiasme over de fantastiske danskene. Stemningen i heimen er god. Du har nok skåret 100 på en skala fra 1-10 i dag. :-) mvh Hei! Ja det er fint ellers skårer jeg nok - 100 Jeg har via min psykiater fått forklart hvordan dette med parforhold forholder seg, jeg skal gi til min mann mer enn situasjonen er i dag. Min psykiater var nok gift med en egoist, dette vet jeg ikke, men siden hun er et fantastisk menneske, så antar jeg at det må ha vært en merkelig skrue hun var gift med. Takk, jeg liker å gjøre normale ting, og være en flink kone, det er forholdsvis enkelt å lage en slik fest for herrene. De morer meg på sin side, de er så begeistret for denne ballen Men de virket mer interessert i amfibiene mine, men de snakket jeg ikke mye om, da dette er en del av prosjektet, gjøre noe for den andre/sette seg selv tilside. Tror du jeg skulle servere musserende vin istedet for den kaffen nå? Passer det bedre til en slik EM fest? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg har ikke vært like flink EM-frue, men jeg har klart å vise entusiasme over de fantastiske danskene. Stemningen i heimen er god. Du har nok skåret 100 på en skala fra 1-10 i dag. :-) mvh Hei! Jeg håper du svarte meg! Jeg ville vite det med musserende vin? Hva driver du med siden du ikke kan svare meg? Jeg driver på med et brev, men egentlig er jeg ganske sliten nå,.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Jeg håper du svarte meg! Jeg ville vite det med musserende vin? Hva driver du med siden du ikke kan svare meg? Jeg driver på med et brev, men egentlig er jeg ganske sliten nå,.... Jeg aner ikke hva jeg ville servert. Sannsynligvis kaffe siden jeg ikke er noe vin-menneske. Hadde kanskje spurt med bli stemme om de foretrakk kaffe eller muserende vin. Mange ville nok foretrukket det siste om de fikk et så sjenerøst tilbud. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Ja det er fint ellers skårer jeg nok - 100 Jeg har via min psykiater fått forklart hvordan dette med parforhold forholder seg, jeg skal gi til min mann mer enn situasjonen er i dag. Min psykiater var nok gift med en egoist, dette vet jeg ikke, men siden hun er et fantastisk menneske, så antar jeg at det må ha vært en merkelig skrue hun var gift med. Takk, jeg liker å gjøre normale ting, og være en flink kone, det er forholdsvis enkelt å lage en slik fest for herrene. De morer meg på sin side, de er så begeistret for denne ballen Men de virket mer interessert i amfibiene mine, men de snakket jeg ikke mye om, da dette er en del av prosjektet, gjøre noe for den andre/sette seg selv tilside. Tror du jeg skulle servere musserende vin istedet for den kaffen nå? Passer det bedre til en slik EM fest? ''Tror du jeg skulle servere musserende vin istedet for den kaffen nå? Passer det bedre til en slik EM fest?'' Jeg er imponert over alt du har gjort i dag, virkelig! Musserende er for de fleste alltid bra, det samme er kaffe, hehe. En kombinasjon bør være perfekt, da kan man velge om man føler for en eller begge alternativer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg har lenge savnet en debatt om lærebøker, skolens viktigste resurs nest etter lærerne. Så det er veldig hyggelig å støte på noen som forstår hva jeg mener. Her er noen linker du kanskje har interesse av: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sliter-med-barnas-lekser-2343482.html http://www.bt.no/meninger/kommentar/sandvik/Mamma-som-skuletapar-1757887.html http://www.bt.no/meninger/Den-vanskelige-matematikken-1758061.html http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lover-oppgaveguide-til-foreldre-1758010.html I den siste linken er det nesten fasinerende hvordan problemene tilskrives brukerfeil/forelderinkompetanse i stedet for å ta inn over seg at lærebøkene ikke funger som de burde. Nesten sjokkerende at man fjerner tekst og forklaringer for å hjelpe lesesvake barn i stede for å legge sjelen i gode og oversiktlige forklaringsmetoder. mvh Merkelig at de påstår at det blir mindre forståelig fordi de fjerner overflødig tekst av hensyn til de lesesvake. Jeg synes det var mer regning og mindre tekst i mattebøkene tidligere. Spesielt oppgavene har gått i retning mer tekst, slik at man må lete for å finne et regnestykke inni. (Det finnes selvfølgelig typiske "regn ut"-stykker også, men tendensen går ikke den veien.) Det ødelegger ingen pedagogiske prinsipper å sette f.eks. de viktigste definisjonene og reglene i hvert kapittel, inn i en sammendragsramme til slutt. Det er ikke nødvendig å gi ut en egen bok for at foreldrene skal forstå hva begrepene de selv lærte i barneskolen, heter 30 år senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg aner ikke hva jeg ville servert. Sannsynligvis kaffe siden jeg ikke er noe vin-menneske. Hadde kanskje spurt med bli stemme om de foretrakk kaffe eller muserende vin. Mange ville nok foretrukket det siste om de fikk et så sjenerøst tilbud. :-) mvh Hei! Takk Jeg er ikke så flink på å være serveringsdame, skal prøve å huke tak i min mann når han går forbi, liker ikke den der jublingen som er nå..... Nå har jeg gjort det, det ble vist kaffe, for de drikker øl Jeg liker ikke øl, jeg liker champagne, kanskje jeg tar med meg en musserende nå inn på mitt rom champagne er jo fra det distriktet i frankrike sier min mann og sier det jeg ville servere heter musserende, men for meg smaker det ganske likt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 ''Tror du jeg skulle servere musserende vin istedet for den kaffen nå? Passer det bedre til en slik EM fest?'' Jeg er imponert over alt du har gjort i dag, virkelig! Musserende er for de fleste alltid bra, det samme er kaffe, hehe. En kombinasjon bør være perfekt, da kan man velge om man føler for en eller begge alternativer :-) Hei! Takk det betyr mye for meg at dere syns jeg er flink. Jeg etterstreber å gjøre noe hyggelig mot min mann da betyr det mye å lese at jeg er flink. Også nhd skrev at et forhold handler også om å gjøre livet godt for den andre, det er det som er mitt prosjekt. Som dere vet er min mann et veldig godt menneske, han er snill mot meg og han elsker meg tross mine mangler og min svikt, nå har jeg oppskriften på hvordan være en god ektefelle så da følger jeg den for å glede han. Selv om jeg ikke er så emosjonell så sier min psykiater at jeg er et godt menneske det er jo hyggelig sagt og til og med mener hun det det er altså ikke overfladisk. Hun har i andre sammenhenger irettesatt meg kraftig, det var sårende der og da, men helt på sin plass sett i ettertid. Jeg endret oppførsel omtrent der og da når jeg var ferdig med å føle meg såret, da takket jeg min psykiater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Merkelig at de påstår at det blir mindre forståelig fordi de fjerner overflødig tekst av hensyn til de lesesvake. Jeg synes det var mer regning og mindre tekst i mattebøkene tidligere. Spesielt oppgavene har gått i retning mer tekst, slik at man må lete for å finne et regnestykke inni. (Det finnes selvfølgelig typiske "regn ut"-stykker også, men tendensen går ikke den veien.) Det ødelegger ingen pedagogiske prinsipper å sette f.eks. de viktigste definisjonene og reglene i hvert kapittel, inn i en sammendragsramme til slutt. Det er ikke nødvendig å gi ut en egen bok for at foreldrene skal forstå hva begrepene de selv lærte i barneskolen, heter 30 år senere. Jeg klarer ikke å forstå hvordan tekst mm som forklarer hva man skal lære og gjøre kan være overføldig i en lærebok. På småtrinnet fortoner en del mattebøker seg mer som oppgavehefter enn lærebøker. Om lærebokforfatteren i tillegg bytter ut de matematiske termene med tullenavn, står foreldrene også fast. På mellomtrinnet kan det virke som hele prinsippet om lærebøker som tar hensyn til lesesvake er forkastet. Der svømmer man, som du sier, over i tekst. Det meste av tiden går også med til å skrive norsk, ikke skrive tall og regne. Mengdetreningen går tapt. Det samme gjør øvingen i å føre matte, og forståelse av hensikten med det. Som norskundervisningen lider matteundervisningen under superpedagokker med overdrevne ambisjoner om å finne på noe nytt og fantastisk så de kan få navnet i historiebøkene. Virker som det delvis drives fram av et enormt behov for å si hvor ille alt var før og hvor flinke vi har blitt nå. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg aner ikke hva jeg ville servert. Sannsynligvis kaffe siden jeg ikke er noe vin-menneske. Hadde kanskje spurt med bli stemme om de foretrakk kaffe eller muserende vin. Mange ville nok foretrukket det siste om de fikk et så sjenerøst tilbud. :-) mvh Hei! Kunne du svare på det med hva er en normal samtale som min datter etterspør på psykiatri? Jeg vil ikke at mine barn skal bli triste voksne, jeg gjør mange mange feil men jeg skjønner ikke hva min datter mener med den normale samtalen? Bør jeg ta barna med til min psykiater neste gang slik at de ovenfor henne kan tilkjennegi hvilke svikter jeg har for min psykiater kan kanskje forklare for meg hva det går ut på? Jeg kunne så sitte ute på venterommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Takk Jeg er ikke så flink på å være serveringsdame, skal prøve å huke tak i min mann når han går forbi, liker ikke den der jublingen som er nå..... Nå har jeg gjort det, det ble vist kaffe, for de drikker øl Jeg liker ikke øl, jeg liker champagne, kanskje jeg tar med meg en musserende nå inn på mitt rom champagne er jo fra det distriktet i frankrike sier min mann og sier det jeg ville servere heter musserende, men for meg smaker det ganske likt. Du har virkelig gjort en flott innsats i dag og jeg er overbevist om at mannen din og resten av gjengen er både tilfredse og imponerte. Jeg er i hvert fall imponert. :-) Nå kan du trygt og velfortjent trekke deg tilbake og nyte din musserende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 ''Tror du jeg skulle servere musserende vin istedet for den kaffen nå? Passer det bedre til en slik EM fest?'' Jeg er imponert over alt du har gjort i dag, virkelig! Musserende er for de fleste alltid bra, det samme er kaffe, hehe. En kombinasjon bør være perfekt, da kan man velge om man føler for en eller begge alternativer :-) Hei! Jeg spurte Pielill om dette, men kan du også tenke på det og gi meg et svar? Kunne du svare på det med hva er en normal samtale som min datter etterspør på psykiatri? Jeg vil ikke at mine barn skal bli triste voksne, jeg gjør mange mange feil men jeg skjønner ikke hva min datter mener med den normale samtalen? Bør jeg ta barna med til min psykiater neste gang slik at de ovenfor henne kan tilkjennegi hvilke svikter jeg har for min psykiater kan kanskje forklare for meg hva det går ut på? Jeg kunne så sitte ute på venterommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Du har virkelig gjort en flott innsats i dag og jeg er overbevist om at mannen din og resten av gjengen er både tilfredse og imponerte. Jeg er i hvert fall imponert. :-) Nå kan du trygt og velfortjent trekke deg tilbake og nyte din musserende. mvh Hei! :) Jeg har begynt. Og jeg venter på ditt svar, for jeg tror du vet mer enn meg om den normale samtalen som min datter etterspør. Jeg vil så veldig være en god mor, jeg leser bøker og går på museum, også sier min datter at alt handler om naturfag og at jeg er en god mor men ikke en normal mor, men jeg vil gi henne denne samtalen, jeg må jo bare skjønne hva hun etterspør.?? Da hun satt på kjøkkenet sa jeg at hun godt kunne være med meg til Bergdammen, at hun kunne filme og... men da sa hun "ja nettopp". da skjønte jeg at snakker feil så sa jeg " har du kjæreste vil du snakke om noe sånt?" så sa hun "Hæ, jeg har bare guttevenner" da sa jeg "men hva vil du jeg skal snakke om?", så sa hun noe sånt, "noe du aldri forstår deg på, men jeg er glad i deg likevel", da virket hun sliten og jeg ble redd for vil være en god mamme, vet bare ikke hva hun vil snakke om, hva hun mener er en normal samtale som jeg ikke får til. Hun sier noen ganger drittlei av naturvitenskap, jeg skjønner ikke, da klemmer jeg henne, så sier hun jeg er rar også blir jeg redd, redd for at jeg skader henne, når jeg bare elsker og beundrere henne for alt hun er som jeg aldri var eller kan bli. Min datter er jammen et fint menneske, stakkars lille barn som har en mamma med autisme, ikke lett, skulle vært en kompetanse senter. Jeg håper kjærligheten kan få henne til å tilgi alt jeg ikke strekker til på, jeg elsker henne så høyt, men jeg er ikke en gjennomsnitlig mamma, mn kjærligheten min er ikke mindre av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hei! Kunne du svare på det med hva er en normal samtale som min datter etterspør på psykiatri? Jeg vil ikke at mine barn skal bli triste voksne, jeg gjør mange mange feil men jeg skjønner ikke hva min datter mener med den normale samtalen? Bør jeg ta barna med til min psykiater neste gang slik at de ovenfor henne kan tilkjennegi hvilke svikter jeg har for min psykiater kan kanskje forklare for meg hva det går ut på? Jeg kunne så sitte ute på venterommet. Hva som er defineres som en 'normal samtale' er nok svært individuelt. Noen vil mene at det er en samtale der man er høflig og snakker med vanlig stemme. Noen tenker kanskje på innholdet av samtalen. Tror du det kan hende at din datter etterlyser samtaler som handler om litt hverdagslige ting? Ting du kanskje ikke føler det så enkelt eller nyttig å snakke om. Kan også hende hun ønsker seg litt fravær av 'korrekthet'. Altså at man kan være litt lempfeldig og upresis omkring en del fakta uten at det påpekes og korrigeres. Eller at detaljer ikke er så viktig. Hva svarer hun når du spør henne om hva hun mener og hva hun ønsker? Min eldste definerer for tiden en hel del ting som _hemmet_. Det innkluderer musikken jeg liker og mange av filmene jeg ser. Tidvis er det ingen ende på hvor skrekkelig dust og pinlig en del ting er. :-) For meg fungerer det greit å la den håpfulle få mene som h*n vil. Mens jeg, iblant med et småertende glis, fortsetter å like det jeg gjør. Forsøker å ta hensyn i forhold til det som oppleves mest skrekkelig, og selvsagt når de har venner på besøk. Ellers får de finne seg i mine småskrullete sider. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Hva som er defineres som en 'normal samtale' er nok svært individuelt. Noen vil mene at det er en samtale der man er høflig og snakker med vanlig stemme. Noen tenker kanskje på innholdet av samtalen. Tror du det kan hende at din datter etterlyser samtaler som handler om litt hverdagslige ting? Ting du kanskje ikke føler det så enkelt eller nyttig å snakke om. Kan også hende hun ønsker seg litt fravær av 'korrekthet'. Altså at man kan være litt lempfeldig og upresis omkring en del fakta uten at det påpekes og korrigeres. Eller at detaljer ikke er så viktig. Hva svarer hun når du spør henne om hva hun mener og hva hun ønsker? Min eldste definerer for tiden en hel del ting som _hemmet_. Det innkluderer musikken jeg liker og mange av filmene jeg ser. Tidvis er det ingen ende på hvor skrekkelig dust og pinlig en del ting er. :-) For meg fungerer det greit å la den håpfulle få mene som h*n vil. Mens jeg, iblant med et småertende glis, fortsetter å like det jeg gjør. Forsøker å ta hensyn i forhold til det som oppleves mest skrekkelig, og selvsagt når de har venner på besøk. Ellers får de finne seg i mine småskrullete sider. ;-) mvh Hei! '' Hva svarer hun når du spør henne om hva hun mener og hva hun ønsker?'' Til dette svarer hun bare "det forstår ikke du". Derfor blir jeg fortvilt! Men hun legger til dette: I andre familier snakker man ikke naturvitenskap, man snakker om vanlige ting. Jeg har således ingen begreper om hva som er disse vanlige tingene? Jeg snakker om at det i år er hoggormår og at vi kan filme og fange hoggorm og buorm og slettelsnok og lage en dokumentar om dette, og nettopp der ligger feilen som får henne til å fnyse. Hun er en snill datter klemmer meg, sier jeg ikke forstår, at pappa forstår bedre, men at at jeg likevel er snill.... Men om du skjønner jeg vil så gjerne glede henne ved å få til den normale samtalen, men jeg har ikke begreper om hva den skal inneholde,. Jeg forsøkte meg med kjærester, men der var jeg også helt på jordet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.