Gå til innhold

Gå i 17. mai tog?

MHC

Anbefalte innlegg

Det/ de vanlige dilemmaet her i huset (og i nabolaget).

Vi bor i en av Bergens bydeler. Her er det skoletog med flere skoler, idrettslag, foreninger og noen korps som hvert år starter på samme tid som toget og festlighetene i byen. Det er derfor mange som dropper det lokale toget for å ha mer feststemning i sentrum. Spesiellt de med barn over tredje- fjerde klasse.

Vi har vært år holdt oss her lokalt, vi har fulgt barna i toget med respektive klasse/ barnehage/ idrettslag.

I år har alle tre barna valgt å gå i tog med idrettslaget. Kun 4 barn fra fjerde trinn (som har mellom 50 og 60 elever) skal gå i toget. I tillegg er det i år "forbudt" å følge barna i toget- for flest mulig skal stå langs ruten. Så lenge ingen lærere går i tog med sine elever lengre sender jeg ikke en første eller andreklassing alene på en to- kilometers løype i det kaoset. Lærerne var småsure når de hørte at så få skulle gå i toget.

Våre barn har alle tre valgt å gå med idrettslaget. Da er det trenere med, barna er samlet, og vi foreldre kan stå langs løypen et sted.

Sitter nå med litt dårlig samvittighet for at vi ikke ber barna gå med skolen.......

Og- hadde hatt litt lyst til å dra til byen for å få stemning og buekorps........

Hvordan fungerer det der dere bor?

Ha en fin dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Her er lokale skolearrangement og fellestog bedre koordinert høres det ut som. Hos oss møter vi på vår lokale skole kl 09, synger nasjonalsangen og hører taler med utvalgte elever og rektor før vi går samlet i tog til midtbyen for oppstilling til kommunens felles barnetog kl 10. Toget bruker ca halvannen time, og deretter sloss man som en gal for å finne en ledig plass for lunsj, før folketoget starter kl 13. Barnetoget er kun kommunens skoleelever, mens folketoget er for idrettslag, organisasjoner og foreninger, videregåendeelever, russ etc. Dermed blir det ikke noe krysspress mht hvem man skal representere.

Etter endt folketog er det samling på de lokale skolene med enkel servering, kaffe & kake og leker & konkurranser. Jr går 1. på videregående i år, og også i år tenker klassen å dresse seg opp og gå i tog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo er det ikke noe alternativ i sentrumstoget - enten går man med skolen, eller lar være. Men det er alltid etpar voksne med hvert trinn (foreldrerepresentantene eller noen andre de får til å stille), i hvert fall for de yngste. Jeg skjønner godt at du ikke lar de aller minste gå i en flokk helt uten voksne, når det finnes andre muligheter.

Dette gjelder for de skolene som har lang vei til sentrum, slik at de må transporteres. De fleste av disse deltar ikke i hovedtoget i sentrum hvert år, da ville det tatt hele dagen (og korket byen fullstendig). Det kan være annerledes for de skolene som faktisk ligger i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det barnetog i byen kl 10, og alle ungene skal gå med sine grupper. Det er oppmøteplikt. De blir transportert med buss ned mot sentrum. Løypa de går bli i år ca 3 km. En forelder pr rekke med unger er med i toget.

Bydelstog er kl 15, ifm at det er arrangement på skolen rett etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om å få gå med mine. Sender ikke de to propellene alene rundt i byen i morra... Det gikk helt greit det, så vi hyrer oss for vær og møter kl 0900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo er det ikke noe alternativ i sentrumstoget - enten går man med skolen, eller lar være. Men det er alltid etpar voksne med hvert trinn (foreldrerepresentantene eller noen andre de får til å stille), i hvert fall for de yngste. Jeg skjønner godt at du ikke lar de aller minste gå i en flokk helt uten voksne, når det finnes andre muligheter.

Dette gjelder for de skolene som har lang vei til sentrum, slik at de må transporteres. De fleste av disse deltar ikke i hovedtoget i sentrum hvert år, da ville det tatt hele dagen (og korket byen fullstendig). Det kan være annerledes for de skolene som faktisk ligger i sentrum.

Skolene i sentrum går alltid i hovedtoget og det har vært påbudt når mine unger har gått på skolen. De går ned til Youngstorget, også de fra Sinsen skole gjør det og så tar rundet etterpå. Krisa er jo å finne ungene etterpå. Minstemanns skole fulgte ungene tilbake på skolen, å finne ungene på rådhusplassen er jo bare helt umulig. En gang leita jeg etter dattera mi på Holbergsplass i to timer og da jeg fant henne hadde læreren gått for lenge siden og hun sto alene i kaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

det er vel normalt at arrangementene på skolene og i "bygdene" ikke blir lagt til samme tidspunkt som det i byen vel? iallefall er det slik her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mange skoler som går kun i lokalområdet her i Trondheim, de aller fleste går i Barnetoget i Midtbyen kl. 10. Korps og skoler, skoler og korps.

Klokka 13 går Borgertoget, dvs. idrettslag, alskens foreninger, speiderne, RBK +++. Her skjer det mye morsomt egentlig, men jeg har ikke sett det på årevis. Turnforeningen har små turnoppvisninger, dansegrupper danser seg gjennom toget, speiderne har ulike "byggverk" osv.

Klokka 15 er det Russetog, men hvorvidt det er noen over 14 år som ser på det er jeg usikker på. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det barnetog i byen kl 10, og alle ungene skal gå med sine grupper. Det er oppmøteplikt. De blir transportert med buss ned mot sentrum. Løypa de går bli i år ca 3 km. En forelder pr rekke med unger er med i toget.

''Det er oppmøteplikt.''

Kan de forlange det i år da det uansett er fridag iom at 17. mai er sammenfallende med Himmelspretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fra en bydel i Oslo

Jeg sender ikke mine unger til Oslo sentrum uten at jeg selv er med. Hvis man skal få lov av skolen å bli med i toget må man samtidig ta på seg å passe på en gruppe flere barn. Det er ikke like morsomt hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skolen vår deltar annethvert år i toget sentrum og det andre året går toget rundt i nabolaget rundt skolen. Alle er med i toget, og det med andre ord ikke alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en mindre by og her går det foreldre sammen med barna i de lavere klassene. Klassekontaktene har ansvar for at det er voksne som passer på i hver klasse.

Det er barnetog på formiddagen, og borgertog med idrettslag, foreninger osv på ettermiddagen.

Det høres rimelig håpløst ut det opplegget du beskriver :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg bor på bygda. 17.maitoget går klokka ti. Det er ett tog, og idrettslaget stiller ikke med egen fane. De som ikke spiller i skolekorpset går med klassen sin.

Etter 17.maitoget er det sammenkomster med mat og underholdning på de forskjellige grendehusene, så da deler vi oss.

Det er ingen oppmøteplikt, skolen kan ikke forlange det, men de oppfordrer elevene til å stille opp og bli med i toget.

Noen lærere går i toget, andre ikke, det varierer litt fra år til år. Foreldre som vil gå sammen med sine barn kan det, eller hekte seg på bak skolen og barnehagene. De som vil stå langs ruten får lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er oppmøteplikt.''

Kan de forlange det i år da det uansett er fridag iom at 17. mai er sammenfallende med Himmelspretten?

Kanskje det er unntak i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gryotta drar skolebarna avgårde for å gå i barnetoget forbi Skaugum. Der er det to foreldre pr klasse som får gå sammen med dem, så vi sender våre små håpefulle avgårde alene med noen yderst stakkars voksne (som riktignok har meldt seg frivillig..).

Etterpå er det tog lokalt opp til skolen, de som ikke spiller i korpset går sammen med sin klasse og det er egentlig ikke noe alternativ til det så der stiller stort sett alle.

Noe som er kjipt her er at det er nesten ingen som står og ser på toget... med en gang toget runder svingen før skolen styrter alle oppover for å sikre seg sitteplasser eller hva det nå er de skal, så istedet for et pent og ryddig tog hvor man kan vinke til de som står på fortauet, så er det et bredt og kavete tog som flyter utover både vei og fortau mest av alt ligner på å løpe i kø. Fanen man i utgangspunktet går bak blir dermed lenger og lenger fram og det er ikke system på noe. Hadde det ikke vært for ungene hadde jeg droppet hele feiringa faktisk:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss starter barnetoget kl. 9 og alle som ikke spiller i korpset går med klassen sin. Noen få lærerere går, men ellers går klassekontaktene med hver klasse slik at det er noen voksne med alle klassene.

Vi bor i nærheten av en mellomstor by, men jeg har aldri hørt om noen som velger å reise til byen på bekostning av det lokale toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Det er oppmøteplikt. ''

Hvordan kan de forlange det? Og hva er sanksjonsmuligheten for de som ikke møter? Tipper de ikke har noe som helst å slå i bordet med.

For ordens skyld: vi deltar alltid i toget, så jeg reagerer ikke for min egen del, altså. Men jeg kan ikke skjønne at det kan opereres med pliktig oppmøte på et helligdagsarrangement. Særlig ikke når lærerne faktisk ikke har oppmøteplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha buekorps på 17. mai. ;) Resten av familien synes dagen er pyton, så her går ingen i tog i bydelen, ingen i prosesjonen i sentrum, men jeg nyter Brann og buekorps, som oftest alene. Og koser meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Går idrettslagene osv samtidig med skolene da? Det hørtes rart ut.

Det er obligatorisk å gå i skoletoget hos oss, og ingen mukker på det - unntatt hvis de spiller i korps, eller det er noen særlige grunner som ligger bak.

Idrettslagene og andre foreninger går i borgertoget om ettermiddagen. Mine ville bare se på det toget, ikke gå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Skolen vår deltar annethvert år i toget sentrum og det andre året går toget rundt i nabolaget rundt skolen. Alle er med i toget, og det med andre ord ikke alternativer.

Hei!

Ja vi er fra samme bydel vi :)

Mine går i tog hvert år for går på privat skole i byen.

Det er hyggelig med slottet og slottsparken på 17 mai .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...